Sposób prowadzenia ewidencji oraz zasady oznakowania statków rybackich, wzór zaświadczenia o wpisie do ewidencji i nadaniu oznaki rybackiej oraz wysokość pobieranych opłat za wpis do ewidencji i wydanie zaświadczenia o wpisie.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
z dnia 25 lutego 2000 r.
w sprawie sposobu prowadzenia ewidencji oraz zasad oznakowania statków rybackich, wzoru zaświadczenia o wpisie do ewidencji i nadaniu oznaki rybackiej oraz wysokości pobieranych opłat za wpis do ewidencji i wydanie zaświadczenia o wpisie. *

Na podstawie art. 30 pkt 1, 3 i 4 ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o rybołówstwie morskim (Dz. U. Nr 34, poz. 145 i z 1999 r. Nr 70, poz. 778) zarządza się, co następuje:
§  1.
Armator statku zgłasza statek do ewidencji przed rozpoczęciem jego eksploatacji.
§  2.
1.
Ewidencję statków prowadzi, w księdze ewidencji statków rybackich, okręgowy inspektor rybołówstwa morskiego właściwy dla portu macierzystego statku oraz wydaje zaświadczenie o wpisie do ewidencji i nadaniu oznaki rybackiej, zwane dalej "zaświadczeniem".
2.
Wzór zaświadczenia stanowi załącznik do rozporządzenia.
3.
Odmowa wpisania statku do ewidencji następuje w formie decyzji administracyjnej.
§  3.
1.
W zgłoszeniu statku do ewidencji podaje się:
1)
imię i nazwisko, obywatelstwo i adres właściciela i armatora statku - w przypadku osoby fizycznej, lub nazwę i siedzibę właściciela i armatora statku - w przypadku osoby prawnej,
2)
nazwę statku, jeżeli została nadana,
3)
oznakę rybacką, jeżeli statek ją posiadał,
4)
międzynarodowy sygnał wywoławczy, jeżeli został nadany,
5)
nazwę portu macierzystego statku,
6)
rodzaj statku,
7)
rodzaj napędu, typy silników, ich numery i moc w kW oraz rok ich zamontowania,
8)
długość całkowitą statku,
9)
długość między pionami,
10)
szerokość i zanurzenie statku,
11)
ładowność i pojemność brutto,
12)
rok i miejsce budowy statku,
13)
datę rozpoczęcia użytkowania statku,
14)
materiał główny i rok położenia poszycia burty,
15)
typ pierwszego zestawu połowowego,
16)
typ drugiego zestawu połowowego,
17)
typ trzeciego zestawu połowowego.
2.
Do zgłoszenia statku do ewidencji należy dołączyć dokumenty potwierdzające dane zawarte w zgłoszeniu, a w szczególności:
1)
uwierzytelniony odpis dokumentu stwierdzającego tytuł prawny wnioskodawcy do statku,
2)
decyzję właściwego dyrektora urzędu morskiego, zatwierdzającą nazwę statku, jeżeli jest ona wymagana odrębnymi przepisami,
3)
uwierzytelniony odpis świadectwa pomiarowego statku.
3.
Do zgłoszenia statku do ewidencji należy ponadto dołączyć:
1)
dowód wykreślenia statku z ewidencji, jeżeli statek był uprzednio wpisany do ewidencji prowadzonej przez innego okręgowego inspektora rybołówstwa morskiego,
2)
wypis z ewidencji działalności gospodarczej lub rejestru handlowego, stwierdzający uprawnienie armatora do wykonywania rybołówstwa morskiego.
4.
Zgłoszenie do ewidencji powinno być dokonane w formie pisemnej.
§  4.
W księdze ewidencji statków rybackich wpisuje się:
1)
imię i nazwisko właściciela i armatora statku z podaniem ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania - w przypadku osoby fizycznej, lub nazwę i siedzibę właściciela i armatora statku - w przypadku osoby prawnej,
2)
nazwę statku, jeżeli została nadana,
3)
numer ewidencyjny statku,
4)
nadaną oznakę rybacką,
5)
poprzednią nazwę i oznakę rybacką, jeżeli były nadane,
6)
międzynarodowy sygnał wywoławczy, jeżeli został nadany,
7)
nazwę portu macierzystego statku,
8)
rodzaj statku,
9)
rodzaj napędu, typy silników, ich numery i moc w kW oraz rok ich zamontowania,
10)
długość całkowitą statku,
11)
szerokość i zanurzenie statku,
12)
ładowność i pojemność brutto,
13)
rok i miejsce budowy statku,
14)
datę rozpoczęcia użytkowania statku,
15)
materiał główny i rok położenia poszycia burty,
16)
datę wpisu statku do ewidencji,
17)
datę wykreślenia statku z ewidencji,
18)
podstawę wykreślenia statku z ewidencji.
§  5.
Do celów ewidencji:
1)
łodzią rybacką jest statek rybacki, którego długość całkowita wynosi nie więcej niż 15 m,
2)
kutrem rybackim jest statek rybacki posiadający pokład ciągły, którego długość całkowita wynosi ponad 15 m i nie więcej niż 30 m, a moc napędu głównego nie przekracza 611 kW,
3)
trawlerem jest każdy inny statek rybacki.
§  6.
1.
Każda zmiana danych wpisanych do ewidencji podlega również wpisowi. Zgłoszenia zmiany danych podlegających wpisowi do ewidencji oraz okoliczności uzasadniających wykreślenie statku z ewidencji dokonuje armator statku w terminie 30 dni od dnia, w którym powstała zmiana tych danych lub zaistniała okoliczność uzasadniająca wykreślenie statku.
2.
W zgłoszeniu zmiany danych wpisanych do ewidencji oraz okoliczności uzasadniających wykreślenie statku z ewidencji podaje się:
1)
numer ewidencyjny statku,
2)
oznakę rybacką,
3)
nazwę statku, jeżeli została nadana,
4)
dane podlegające wpisowi albo okoliczność wymienioną w § 7, uzasadniającą wykreślenie statku z ewidencji.
3.
Do zgłoszenia dołącza się:
1)
dokument stwierdzający dane podlegające wpisowi albo okoliczność uzasadniającą wykreślenie statku z ewidencji,
2)
zaświadczenie o wpisie statku do ewidencji i wszystkie jego odpisy, a jeżeli zmiana dotyczy danych wpisanych do dokumentu bezpieczeństwa statku - również ten dokument.
§  7.
1.
Wykreśla się z ewidencji statek, który:
1)
zatonął, zaginął albo uległ zniszczeniu,
2)
utracił polską przynależność,
3)
utracił charakter statku rybackiego,
4)
zmienił port macierzysty na port położony w granicach właściwości terytorialnej innego okręgowego inspektora rybołówstwa morskiego,
5)
nie był eksploatowany jako statek rybacki przez okres dłuższy niż 12 miesięcy.
2.
Wykreśla się z ewidencji statek również na wniosek armatora.
3.
W razie wykreślenia statku z ewidencji, zaświadczenie i wszystkie jego odpisy unieważnia się.
§  8.
1.
Jeżeli podmiot obowiązany do zgłoszenia zmiany danych wpisanych do ewidencji albo okoliczności uzasadniających wykreślenie statku z ewidencji nie spełni tego obowiązku, okręgowy inspektor rybołówstwa morskiego po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego może wykreślić statek z ewidencji statków.
2.
Wykreślenie statku z ewidencji następuje w formie decyzji administracyjnej.
§  9.
1.
Oznakę rybacką stanowi trzyliterowy skrót nazwy portu macierzystego oraz numer, który został przydzielony dla danego statku.
2.
Oznakę rybacką należy umieścić na kadłubie statku na obu burtach i na pokładzie namiarowym.
3.
Oznakę rybacką umieszcza się na wysokości 8-10 cm nad środkiem wysokości nadburcia statku, w odległości 150 cm od dziobnicy; w przypadku łodzi rybackich oznakę umieszcza się 100 cm od dziobnicy.
4.
Wysokość liter i cyfr, składających się na oznakę rybacką i sygnał wywoławczy, wynosi:
przy długości całkowitej statku nie mniej niż
do 12,5 m 10 cm
ponad 12,5 m do 15 m 25 cm
ponad 15 m do 30 m 45 cm
ponad 30 m do 40 m 65 cm
ponad 40 m 100 cm
5.
Grubość liter i cyfr wynosi 1/5 wysokości liter i cyfr oznaki rybackiej i sygnału wywoławczego.
6.
Oznakę rybacką na statkach o długości nie przekraczającej 30 m należy napisać w sposób trwały, białą farbą na czarnym tle albo czarną farbą na białym tle.
7.
Oznaką rybacką należy również odpowiednio oznaczyć przynależne do statku łodzie, tratwy, pływaki ratunkowe i koła ratunkowe.
8.
Nadwodna, zewnętrzna część kadłuba statku o długości do 30 m nie może być pomalowana farbą szarą, stosowaną do malowania jednostek wojennych.
9.
Międzynarodowy sygnał wywoławczy, jeżeli został nadany, umieszcza się po obu stronach nadbudówki.
§  10.
1.
W postępowaniu ewidencyjnym okręgowy inspektor rybołówstwa morskiego pobiera następujące opłaty:
1)
za wpisanie statku do ewidencji oraz wydanie zaświadczenia - w wysokości 30 jednostek obliczeniowych, zwanych "Specjalnym Prawem Ciągnienia" (SDR), określonych przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy,
2)
za każdą zmianę danych podlegających wpisowi do ewidencji - w wysokości 10 jednostek obliczeniowych, zwanych "Specjalnym Prawem Ciągnienia" (SDR).
2.
Opłaty pobierane są według średniego kursu walutowego, podanego w tabelach kursowych Narodowego Banku Polskiego, z dnia wpisu statku do ewidencji.
§  11.
Traci moc rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 kwietnia 1998 r. w sprawie sposobu prowadzenia ewidencji oraz zasad oznakowania statków rybackich, wzoru zaświadczenia o wpisie do ewidencji i nadaniu oznaki rybackiej oraz wysokości pobieranych opłat za wpis do ewidencji i wydanie zaświadczenia o wpisie (Dz. U. Nr 50, poz. 317).
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR ZAŚWIADCZENIA O WPISIE STATKU DO EWIDENCJI I NADANIU OZNAKI RYBACKIEJ

ZAŚWIADCZENIE

o wpisie statku do ewidencji i nadaniu oznaki rybackiej

Zaświadcza się, że niżej opisany statek został wpisany do

ewidencji dnia ................................. w Okręgowym

Inspektoracie Rybołówstwa Morskiego w ......................

pod numerem ................... oraz otrzymał oznakę rybacką

............................................................

Nazwa lub imię i nazwisko właściciela statku ...............

Obywatelstwo .............................. Siedziba/Miejsce

zamieszkania ...............................................

............................................................

Nazwa lub imię i nazwisko armatora statku ..................

Obywatelstwo .............................. Siedziba/Miejsce

zamieszkania ...............................................

............................................................

............................................................

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

1. Nazwa statku ...........................................

2. Numer ewidencyjny statku ...............................

3. Nadana oznaka rybacka ..................................

4. Poprzednia nazwa statku ...................., poprzednia

oznaka rybacka .........................................

5. Międzynarodowy sygnał wywoławczy .......................

6. Nazwa portu macierzystego statku .......................

7. Rodzaj statku ..........................................

8. Rodzaj napędu ............., typy silników .............

numery .........., moc ......... kW, rok montażu .......

9. Długość całkowita statku .........., szerokość ........,

zanurzenie .............................................

10. Ładowność ............., pojemność brutto ..............

11. Rok i miejsce budowy statku ............................

12. Data rozpoczęcia użytkowania statku ....................

13. Materiał główny ........................., rok położenia

poszycia burty .........................................

14. Data wpisu statku do ewidencji .........................

15. Data wykreślenia statku z ewidencji ....................

16. Podstawa wykreślenia statku z ewidencji ................

Zaświadczenie wydano na podstawie art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o rybołówstwie morskim (Dz. U. Nr 34, poz. 145 i z 1999 r. Nr 70, poz. 778) oraz rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 25 lutego 2000 r. w sprawie sposobu prowadzenia ewidencji i zasad oznakowania statków rybackich, wzoru zaświadczenia o wpisie do ewidencji i nadaniu oznaki rybackiej oraz wysokości opłat pobieranych za wpis do ewidencji i wydanie zaświadczenia o wpisie (Dz. U. Nr 15, poz. 193).

Okręgowy Inspektor

Rybołówstwa Morskiego

w .....................

.......................

(podpis)

....... dnia .........

pieczęć okrągła

Zaświadczenie ma format A4.

* Z dniem 13 lutego 2002 r. rozporządzenie traci moc w części sprzecznej z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o rybołówstwie morskim (Dz.U.01.129.1441), zgodnie z art. 88 powołanej ustawy.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2000.15.193

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób prowadzenia ewidencji oraz zasady oznakowania statków rybackich, wzór zaświadczenia o wpisie do ewidencji i nadaniu oznaki rybackiej oraz wysokość pobieranych opłat za wpis do ewidencji i wydanie zaświadczenia o wpisie.
Data aktu: 25/02/2000
Data ogłoszenia: 07/03/2000
Data wejścia w życie: 22/03/2000