Nadanie statutu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 20 grudnia 2000 r.
w sprawie nadania statutu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Na podstawie art. 4 ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 1994 r. Nr 1, poz. 2, Nr 80, poz. 369 i Nr 98, poz. 473, z 1997 r. Nr 41, poz. 255, Nr 79, poz. 484 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz z 2000 r. Nr 48, poz. 547 i 550 i Nr 88, poz. 983) zarządza się, co następuje:
§  1.
Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Traci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 8 marca 1994 r. w sprawie nadania statutu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. Nr 33, poz. 122 i z 1999 r. Nr 94, poz. 1089).
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT AGENCJI RESTRUKTURYZACJI I MODERNIZACJI ROLNICTWA

§  1.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwana dalej "Agencją", działa na podstawie ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 1994 r. Nr 1, poz. 2, Nr 80, poz. 369 i Nr 98, poz. 473, z 1997 r. Nr 41, poz. 255, Nr 79, poz. 484 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz z 2000 r. Nr 48, poz. 547 i 550 i Nr 88, poz. 983) oraz niniejszego statutu.
§  2.
Agencja, realizując swoje zadania, kieruje się zasadą racjonalnego gospodarowania powierzonymi jej środkami finansowymi, w tym środkami pochodzącymi z pomocy zagranicznej, przeznaczonymi na finansowanie i współfinansowanie programów, zgodnie z zasadami określonymi w umowach międzynarodowych lub deklaracji dawcy środków.
§  3.
1.
Organem Agencji jest Prezes Agencji.
2.
Prezes Agencji kieruje jej działalnością i reprezentuje ją na zewnątrz.
§  4.
1.
Prezes Agencji działa przy pomocy trzech zastępców Prezesa, głównego księgowego, dyrektorów zespołów Agencji oraz dyrektorów oddziałów regionalnych.
2.
W czasie nieobecności Prezesa Agencji lub czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków działalnością Agencji kieruje i reprezentuje ją na zewnątrz, wyznaczony przez Prezesa Agencji, zastępca w zakresie powierzonych mu obowiązków.
§  5.
1. 1
W skład Agencji wchodzi Centrala oraz 16 oddziałów regionalnych, z których każdy obejmuje obszarem działania województwo. Siedzibami oddziałów regionalnych są miasta będące siedzibą wojewody, z wyjątkiem:
1)
oddziału regionalnego działającego na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego, którego siedzibą jest Toruń, oraz
2)
oddziału regionalnego działającego na obszarze województwa śląskiego, którego siedzibą jest Częstochowa.
2.
W skład Centrali wchodzą następujące zespoły:
1)
Zespół Organizacyjny,
2)
Zespół Prawny,
3)
Zespół Kontroli Wewnętrznej,
4)
Zespół Oceny Działalności Agencji (audytu wewnętrznego),
5)
Zespół Analiz i Programowania,
6)
Zespół Finansowy,
7)
Zespół Doradców Prezesa,
8)
Zespół Wsparcia Rolnictwa,
9)
Zespół Rozwoju Obszarów Wiejskich,
10)
Zespół Współpracy Regionalnej,
11)
Zespół Księgowości,
12)
Zespół Zintegrowanego Systemu Zarządzania i Kontroli,
13)
Zespół Informatyki.
3.
Pracami Centrali kieruje Prezes Agencji, a pracami oddziału regionalnego kieruje dyrektor oddziału regionalnego.
4.
Szczegółową strukturę organizacyjną oraz zakres działania zespołów w Centrali i oddziałów regionalnych określa Prezes Agencji w regulaminie organizacyjnym.
§  6.
Prezes Agencji wykonuje czynności wynikające ze stosunku pracy wobec osób zatrudnionych w Agencji.
§  7.
1.
Organem opiniodawczo-doradczym Prezesa Agencji jest Rada Agencji, zwana dalej "Radą".
2.
Do zadań Rady należy opiniowanie:
1)
projektu rocznego planu finansowego Agencji,
2)
sprawozdań z działalności Agencji,
3)
innych spraw przedstawionych przez Prezesa w ramach zadań realizowanych przez Agencję.
3.
Obsługę techniczno-biurową Rady zapewnia Centrala.
§  8.
Rada wybiera przewodniczącego Rady.
§  9.
1.
Przewodniczący Rady, w porozumieniu z Prezesem Agencji, zwołuje posiedzenia Rady co najmniej raz na kwartał.
2.
W posiedzeniach Rady, oprócz jej członków, uczestniczy Prezes Agencji lub upoważniony przez Prezesa zastępca oraz osoby zaproszone przez przewodniczącego Rady w porozumieniu z Prezesem Agencji.
3.
Szczegółowy tryb pracy Rady określa regulamin uchwalony przez Radę.
§  10.
Prezes Agencji, po uzgodnieniu z przewodniczącym Rady, zawiadamia ministra właściwego do spraw rozwoju wsi o rozpoczęciu i upływie kadencji Rady.
§  11.
1.
Członkom Rady, za udział w posiedzeniach Rady, przysługuje wynagrodzenie ryczałtowe w wysokości:
1)
80% dla przewodniczącego Rady,
2)
70% dla zastępcy przewodniczącego,
3)
60% dla pozostałych członków Rady

- przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w kwartale poprzedzającym wypłatę.

2.
Zamiejscowym członkom Rady oraz innym osobom zaproszonym na jej posiedzenia przysługuje zwrot kosztów podróży, zakwaterowania i diety na zasadach określonych w przepisach w sprawie zasad ustalania oraz wysokości należności przysługujących pracownikom z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.
§  12.
1.
Prezes Agencji może udzielić zastępcom Prezesa, głównemu księgowemu, dyrektorom zespołów, dyrektorom oddziałów regionalnych oraz innym pracownikom Agencji pełnomocnictw do dokonywania określonych czynności.
2.
Pełnomocnictwa, o którym mowa w ust. 1, udziela się na piśmie.
§  13.
1.
W ramach gospodarki finansowej Agencja tworzy następujące fundusze:
1)
fundusz statutowy,
2)
obowiązkowe fundusze przewidziane odrębnymi przepisami,
3)
inne fundusze, po uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
2.
Fundusz statutowy tworzy się z:
1)
równowartości składników majątku przekazanych przez Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej na dzień 10 lutego 1994 r., stanowiących wyposażenie Agencji w dniu rozpoczęcia przez nią działalności,
2)
zysku netto.
3.
Strata zmniejsza wartość funduszu statutowego.
4.
Fundusz statutowy przeznacza się na realizację zadań Agencji.
§  14.
1.
Agencja prowadzi rachunkowość zgodnie z przepisami o rachunkowości, z uwzględnieniem przepisów o finansach publicznych, według zakładowego planu kont ustalonego przez Prezesa Agencji. Księgi rachunkowe oddziałów regionalnych są prowadzone przez Centralę.
2.
Agencja prowadzi dokumentację przyjętych zasad rachunkowości w sposób zapewniający rzetelną ewidencję i kontrolę wydatkowania środków, w tym także pochodzących z pomocy zagranicznej.
§  15.
Fundusze, o których mowa w art. 3a ustawy wymienionej w § 1, są gromadzone, wydatkowane i ewidencjonowane w sposób określony w odrębnych przepisach.
§  16.
1.
Agencja pokrywa koszty działalności i zobowiązania z uzyskiwanych przychodów.
2.
Roczne sprawozdanie finansowe Agencji, po zaopiniowaniu przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi, zatwierdza minister właściwy do spraw finansów publicznych zgodnie z przepisami o rachunkowości.
§  17.
1.
Zespół Oceny Działalności Agencji (audytu wewnętrznego) podlega bezpośrednio Prezesowi Agencji.
2.
Do zakresu zadań Zespołu Oceny Działalności Agencji (audytu wewnętrznego) należy:
1)
badanie i ocena efektywności funkcjonowania systemu kontroli wewnętrznej Agencji oraz innych podmiotów wykonujących zadania powierzone przez Agencję w ramach realizacji programu SAPARD,
2)
przeprowadzanie kontroli finansowych, obejmujących badanie i sporządzanie raportów na temat sprawozdań finansowych oraz badanie i sporządzanie raportów na temat systemów księgowych i płatniczych Agencji,
3)
przeprowadzanie kontroli zgodności i prawidłowości systemów kontroli wewnętrznej z przepisami i procedurami obowiązującymi przy wykorzystaniu środków SAPARD, a także odpowiednimi przepisami i procedurami krajowymi.
3.
Zespół Oceny Działalności Agencji (audytu wewnętrznego) informuje Prezesa Agencji o wynikach przeprowadzonych kontroli.
4.
Za prawidłowe wykorzystanie wyników kontroli Zespołu Oceny Działalności Agencji (audytu wewnętrznego) jest odpowiedzialny Prezes Agencji.
5.
Zespół Oceny Działalności Agencji (audytu wewnętrznego) przeprowadza kontrolę zgodnie z rocznymi i trzyletnimi planami oraz na polecenie Prezesa Agencji.
6.
Dokumentacja robocza i raporty Zespołu Oceny Działalności Agencji (audytu wewnętrznego) są udostępniane, na żądanie, ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.
§  18.
1.
Prezes Agencji jest odpowiedzialny za zorganizowanie i prawidłowe działanie kontroli wewnętrznej, a także za należyte wykorzystanie jej wyników w celu wyeliminowania nieprawidłowości funkcjonowania Agencji.
2.
Zadania w zakresie kontroli wewnętrznej Agencji wykonuje Zespół Kontroli Wewnętrznej, podległy Prezesowi Agencji.
3.
Kontrolą wewnętrzną są objęte zespoły w Centrali, z wyłączeniem Zespołu Oceny Działalności Agencji (audytu wewnętrznego), oddziały regionalne i inne podmioty w zakresie wykorzystania pomocy finansowej Agencji.
4.
Prezes Agencji lub Dyrektor Zespołu Kontroli Wewnętrznej udziela na piśmie imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli pracownikowi Agencji.
5.
Kontrola wewnętrzna polega na:
1)
kontroli bieżącej, polegającej na badaniu czynności w toku ich wykonywania, w celu oceny prawidłowości ich realizacji, w szczególności z punktu widzenia legalności i gospodarności; kontrola obejmuje również badanie rzeczywistego stanu rzeczowych i pieniężnych składników majątkowych oraz prawidłowości ich zabezpieczenia przed kradzieżą, zniszczeniem, uszkodzeniem i innymi szkodami,
2)
kontroli wynikowej, obejmującej badanie stanu faktycznego i dokumentów odzwierciedlających czynności już dokonane.
6.
Kontrola jest prowadzona w ramach rocznych i kwartalnych planów kontroli oraz na polecenie Prezesa Agencji.
7.
O wynikach kontroli kontrolujący zawiadamia Prezesa Agencji.
8.
Dokumentacja kontrolna i raporty z kontroli wewnętrznej są udostępniane, na żądanie, ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.
§  19.
1.
Kontrola techniczna jest wykonywana przez oddziały regionalne Agencji.
2.
Kontrola techniczna polega na potwierdzeniu zgodności stanu faktycznego ze stanem wynikającym z dokumentów, stanowiących podstawę do udzielenia pomocy finansowej przez Agencję. Kontrola ta jest wykonywana w formie wizytacji terenowej oraz sprawdzenia dokumentów, będących podstawą udzielenia tej pomocy.
§  20.
1.
Kontrolujący podlega wyłączeniu od udziału w kontroli, jeżeli wyniki kontroli mogą dotyczyć jego praw lub obowiązków albo praw lub obowiązków jego małżonka, krewnych i powinowatych bądź osób związanych z nimi z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, a także innych osób bliskich.
2.
Kontrolujący może być wyłączony od udziału w kontroli również w razie stwierdzenia innych przyczyn, które mogą mieć bezpośredni wpływ na jego postępowanie.
3.
O przyczynach wyłączenia osoba zainteresowana zawiadamia Prezesa Agencji.
4.
Decyzję w sprawach wyłączenia kontrolującego z udziału w kontroli podejmuje Prezes Agencji.
1 § 5 ust. 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 3 kwietnia 2001 r. (Dz.U.01.32.366) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 kwietnia 2001 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024