Zasady i warunki prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki artystyczne.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I SZTUKI
z dnia 7 września 1999 r.
w sprawie zasad i warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki artystyczne.

Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 6 w związku z art. 32a ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Innowacją pedagogiczną, zwaną dalej "innowacją", w publicznych szkołach i placówkach artystycznych, zwanych dalej "szkołami", są zmodyfikowane rozwiązania organizacyjne bądź metodyczne mające na celu poprawę skuteczności działania szkoły.
2.
Eksperymentem pedagogicznym, zwanym dalej "eksperymentem", są działania służące podniesieniu skuteczności działania szkoły, w ramach których tworzy się nowe warunki, organizację zajęć, sposób albo treść nauczania, wychowania lub opieki, a efekty tych działań są poddane procedurze weryfikacyjnej, zgodnej z metodologią nauk pedagogicznych.
3.
Innowacje i eksperymenty nie mogą prowadzić do zmiany typu szkoły, a ponadto nie mogą naruszać:
1)
ramowych planów nauczania, w zakresie określonego przez te plany minimalnego wymiaru godzin zajęć edukacyjnych,
2)
zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, w zakresie, który ograniczałby uprawnienia ucznia do uzyskania świadectwa lub dyplomu.
§  2.
1.
Innowacja lub eksperyment może obejmować wszystkie lub wybrane zajęcia edukacyjne, całą szkołę lub jej część, czyli wydział, sekcję, grupę, ciąg klas lub grup.
2.
Rozpoczęcie innowacji lub eksperymentu jest możliwe po zapewnieniu przez szkołę odpowiednich warunków kadrowych i organizacyjnych niezbędnych do realizacji planowanych działań innowacyjnych i eksperymentalnych.
3.
Innowacje lub eksperymenty wymagające przyznania szkole dodatkowych środków budżetowych mogą być podjęte po wyrażeniu przez organ prowadzący szkołę pisemnej zgody na finansowanie planowanych działań.
4.
Rekrutacja do szkół, w których prowadzona jest innowacja lub eksperyment, odbywa się na zasadzie powszechnej dostępności.
§  3.
Innowacje, o których mowa w § 1 ust. 1, mogą w szczególności polegać na:
1)
modyfikacji rozwiązań organizacyjnych lub metodycznych zachowującej cele kształcenia oraz wiedzę i umiejętności ucznia określone w podstawie programowej,
2)
łącznym, czyli blokowym, nauczaniu zajęć edukacyjnych na podstawie jednego programu nauczania,
3)
wprowadzeniu do szkolnego planu nauczania zajęć edukacyjnych nie ujętych w ramowych planach nauczania wspomagających kierunek kształcenia artystycznego.
§  4.
1.
Uchwałę w sprawie wprowadzenia innowacji w szkole podejmuje rada pedagogiczna.
2.
Uchwała o wprowadzeniu innowacji może być podjęta po uzyskaniu:
1)
pozytywnej opinii rady szkoły,
2)
pozytywnej opinii metodyka lub konsultanta wyznaczonego przez Centrum Edukacji Artystycznej, zwane dalej "Centrum", w przypadku innowacji, o której mowa w § 3 pkt 3,
3)
pisemnej zgody autora lub zespołu autorskiego innowacji,
4)
zgody organu prowadzącego szkołę, o której mowa w § 2 ust. 3.
3.
Uchwałę rady pedagogicznej o podjęciu innowacji wraz z opisem jej zasad oraz opiniami, o których mowa w ust. 2, dyrektor szkoły przekazuje Centrum do 30 czerwca roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny wprowadzenia innowacji.
4.
Centrum po upływie trzech miesięcy od rozpoczęcia roku szkolnego informuje ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego o zakresie i rodzajach innowacji podjętych w szkołach, nad którymi sprawuje nadzór pedagogiczny.
§  5.
W przypadku stwierdzenia w trybie nadzoru pedagogicznego, że innowacja prowadzona jest niezgodnie z warunkami określonymi w niniejszym rozporządzeniu albo powoduje obniżenie poziomu kształcenia lub skuteczności działania szkoły, Centrum może wstrzymać dalsze prowadzenie innowacji.
§  6.
Dyrektor szkoły prowadzącej innowację przekazuje - bezpośrednio po jej zakończeniu - Centrum, a w uzasadnionych przypadkach również organowi prowadzącemu szkołę - ocenę wyników innowacji.
§  7.
Eksperyment nie może naruszać uprawnień ucznia do bezpłatnej nauki, wychowania i opieki w zakresie ustalonym w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126), a także w zakresie uzyskania wiedzy i umiejętności koniecznych do ukończenia danego typu szkoły, złożenia egzaminu dyplomowego i maturalnego.
§  8.
Prowadzenie eksperymentu wymaga zgody ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
§  9.
1.
Dyrektor szkoły po uzyskaniu zgody rady pedagogicznej i opinii Centrum występuje z wnioskiem do ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego w terminie do 31 stycznia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym planowane jest jego rozpoczęcie.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać:
1)
założenia, czas trwania i sposób realizacji eksperymentu, wskazanie procedur weryfikacyjnych oraz formę przedstawienia oceny wyników eksperymentu,
2)
opinię wyższej uczelni, która przeprowadzi weryfikację założeń eksperymentu, będzie sprawować opiekę naukową nad eksperymentem oraz dokona jego oceny,
3)
w przypadku eksperymentu dotyczącego zawodu nie umieszczonego w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego - opinię wojewódzkiego urzędu pracy lub instytucji artystycznej zainteresowanej wynikami eksperymentu oraz pozytywną opinię o merytorycznej zawartości dokumentacji programowej, wydaną przez wyższą szkołę artystyczną właściwą dla zawodu będącego przedmiotem eksperymentu,
4)
potwierdzenie zgody rady pedagogicznej oraz pozytywną opinię rady szkoły,
5)
zgodę organu prowadzącego szkołę, o której mowa w § 2 ust. 3.
§  10.
1.
Dyrektor szkoły prowadzącej eksperyment przekazuje bezpośrednio po jego zakończeniu ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego ocenę eksperymentu, a w uzasadnionych przypadkach - również organowi prowadzącemu szkołę.
2.
Oceny, o których mowa w ust. 1, składa się za pośrednictwem Centrum, które dołącza swoją opinię.
§  11.
Traci moc zarządzenie Ministra Kultury i Sztuki z dnia 29 marca 1994 r. w sprawie zasad i warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez szkoły i placówki artystyczne (Dz. Urz. MKiS Nr 3, poz. 9).
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1999.86.961

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zasady i warunki prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki artystyczne.
Data aktu: 07/09/1999
Data ogłoszenia: 22/10/1999
Data wejścia w życie: 22/10/1999