Algorytm podziału środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań jednostek samorządu terytorialnego oraz sposób przedstawiania sprawozdań o wykorzystaniu tych środków.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 26 stycznia 1999 r.
w sprawie algorytmu podziału środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację określonych zadań jednostek samorządu terytorialnego oraz sposobu przedstawiania sprawozdań o wykorzystaniu tych środków.

Na podstawie art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 i Nr 160, poz. 1082 oraz z 1998 r. Nr 99, poz. 628, Nr 106, poz. 668, Nr 137, poz. 887, Nr 156, poz. 1019 i Nr 162, poz. 1118 i 1126) zarządza się, co następuje:
§  1.
Środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, zwanego dalej "Funduszem", są przekazywane przez Prezesa Zarządu Funduszu samorządom powiatowym na realizowane przez nie zadania określone w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 i Nr 160, poz. 1082 oraz z 1998 r. Nr 99, poz. 628, Nr 106, poz. 668, Nr 137, poz. 887, Nr 156, poz. 1019 i Nr 162, poz. 1118 i 1126), zwanej dalej "ustawą", z zakresu:
1)
rehabilitacji zawodowej, do których zalicza się:
a)
udzielanie osobom niepełnosprawnym pożyczek na rozpoczęcie działalności gospodarczej albo rolniczej,
b)
udzielanie dofinansowań do wysokości 50% oprocentowania kredytów bankowych, zaciąganych przez osoby niepełnosprawne na kontynuowanie działalności gospodarczej lub prowadzenie własnego lub dzierżawionego gospodarstwa rolnego,
c)
dokonywanie zwrotu kosztów poniesionych przez pracodawcę na organizację nowych lub przystosowanie istniejących stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych bezrobotnych lub poszukujących pracy i nie pozostających w zatrudnieniu, skierowanych do pracy przez powiatowy urząd pracy,
d)
dokonywanie zwrotu kosztów poniesionych przez pracodawcę na wynagrodzenia osób niepełnosprawnych, skierowanych do pracy przez powiatowy urząd pracy, oraz składki na ubezpieczenie społeczne od tych wynagrodzeń, z wyłączeniem kosztów, o których mowa w art. 25 ust. 2 i 3 ustawy,
e)
dokonywanie zwrotu kosztów poniesionych przez pracodawcę, zatrudniającego do 24 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, na wynagrodzenia osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, skierowanych do pracy przez powiatowy urząd pracy, oraz składki na ubezpieczenie społeczne od tych wynagrodzeń, z wyłączeniem kosztów, o których mowa w art. 25 ust. 2 pkt 1 ustawy,
f)
dokonywanie zwrotu kosztów poniesionych przez pracodawcę na szkolenia zatrudnionych osób niepełnosprawnych,
g)
finansowanie kosztów szkoleń osób niepełnosprawnych,
2)
rehabilitacji społecznej, do której zalicza się dofinansowanie:
a)
uczestnictwa osób niepełnosprawnych w turnusach rehabilitacyjnych,
b)
likwidacji barier architektonicznych, urbanistycznych, transportowych, w komunikowaniu się i technicznych, realizowanych na indywidualne wnioski osób niepełnosprawnych,
c)
warsztatów terapii zajęciowej.
§  2.
1.
Wysokość środków na zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej, o których mowa w § 1 pkt 1, ustala się według następującego wzoru algorytmu:

(Bp Rp )

Zp = (Zk - Kk) x (-- x a + -- x b) + Kp

(Bk Rk)

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1) Z- roczna wysokość środków na zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej dla powiatu p,

2) Z- kwota przewidziana w planie finansowym Funduszu na dany rok na realizację przez samorządy powiatowe zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej,

3) K- kwota zobowiązań ze środków Funduszu z tytułu realizacji umów zawartych do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej, przypadająca na dany rok,

4) B- liczba osób niepełnosprawnych bezrobotnych i poszukujących pracy nie pozostających w zatrudnieniu, w rozumieniu przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, w powiecie p,

5) B- liczba osób niepełnosprawnych bezrobotnych i poszukujących pracy nie pozostających w zatrudnieniu, w rozumieniu przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, w całym kraju,

6) R- liczba osób niepełnosprawnych biernych zawodowo, w wieku 15 lat i więcej, w powiecie p,

7) R- liczba osób niepełnosprawnych biernych zawodowo, w wieku 15 lat i więcej, w całym kraju,

8) K- kwota zobowiązań z tytułu realizacji umów zawartych do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej realizowanych przez starostę, przypadająca na dany rok,

9) a, b - współczynniki ustalane na dany rok przez Zarząd Funduszu, przy czym a+b=1 oraz a nie może być mniejsze niż 0,6.

2.
Podstawę dokonania obliczeń przy zastosowaniu wzoru algorytmu stanowią dane Głównego Urzędu Statystycznego i Krajowego Urzędu Pracy.
§  3.
Wysokość środków na dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych w turnusach rehabilitacyjnych, o których mowa w § 1 pkt 2 lit. a), ustala się, z uwzględnieniem odpowiednich danych, o których mowa w § 2 ust. 2, według następującego wzoru algorytmu:

Np

Tp = Tk x --

Nk

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1) T- roczna wysokość środków dla powiatu p na dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych w turnusach rehabilitacyjnych,

2) T- kwota przewidziana w planie finansowym Funduszu na dany rok na dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych w turnusach rehabilitacyjnych,

3) N- liczba osób niepełnosprawnych w powiecie p,

4) N- liczba osób niepełnosprawnych w całym kraju.

§  4.
Wysokość środków przeznaczonych na dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, urbanistycznych, transportowych, w komunikowaniu się i technicznych, o których mowa w § 1 pkt 2 lit. b), realizowanych na indywidualne wnioski osób niepełnosprawnych, ustala się, z uwzględnieniem odpowiednich danych, o których mowa w § 2 ust. 2, według następującego wzoru algorytmu:

Np

Sp = Sk x --

Nk

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1) S- roczna wysokość środków dla powiatu p na dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, urbanistycznych, transportowych, w komunikowaniu się i technicznych, realizowanych na indywidualne wnioski osób niepełnosprawnych,

2) S- kwota przewidziana w planie finansowym Funduszu na dany rok na dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, urbanistycznych, transportowych, w komunikowaniu się i technicznych, realizowanych na indywidualne wnioski osób niepełnosprawnych,

3) N- liczba osób niepełnosprawnych w powiecie p,

4) N- liczba osób niepełnosprawnych w całym kraju.

§  5.
Wysokość środków przeznaczonych na dofinansowanie warsztatów terapii zajęciowej, o których mowa w § 1 pkt 2 lit. c), ustala się według następującego wzoru algorytmu:

Wp = Up x Dk

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1) W- roczna wysokość środków dla powiatu p na dofinansowanie działania warsztatów terapii zajęciowej,

2) U- liczba uczestników warsztatów terapii zajęciowej finansowanych przez starostę w powiecie p, według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedzającego rok, dla którego jest obliczana wysokość środków,

3) D- kwota środków na pokrycie kosztów rocznego pobytu jednego uczestnika w warsztacie terapii zajęciowej, ustalana przez Zarząd Funduszu na dany rok.

§  6.
1.
Środki, o których mowa w § 2-5, są przekazywane staroście na wyodrębniony rachunek bankowy w terminie 14 dni od dnia złożenia przez starostę wniosku o ich przekazanie.
2.
Środki, o których mowa w ust. 1, powiększa się o 2%, z przeznaczeniem na pokrycie kosztów obsługi realizowanych zadań.
§  7.
Samorząd powiatowy przedstawia Prezesowi Zarządu Funduszu kwartalne sprawozdania finansowo-rzeczowe z wykorzystania środków, o których mowa w § 2-5, w terminie do 15 dnia pierwszego miesiąca następującego po kwartale, którego dotyczy sprawozdanie, na formularzu udostępnionym przez Zarząd Funduszu.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1999 r., z wyjątkiem § 1 pkt 1 lit. g), który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2000 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1999.8.73

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Algorytm podziału środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań jednostek samorządu terytorialnego oraz sposób przedstawiania sprawozdań o wykorzystaniu tych środków.
Data aktu: 26/01/1999
Data ogłoszenia: 29/01/1999
Data wejścia w życie: 29/01/1999, 01/01/2000, 01/01/1999