Algorytm podziału środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań jednostek samorządu terytorialnego oraz sposób przedstawiania sprawozdań o wykorzystaniu tych środków.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 26 stycznia 1999 r.
w sprawie algorytmu podziału środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację określonych zadań jednostek samorządu terytorialnego oraz sposobu przedstawiania sprawozdań o wykorzystaniu tych środków.

Na podstawie art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 i Nr 160, poz. 1082 oraz z 1998 r. Nr 99, poz. 628, Nr 106, poz. 668, Nr 137, poz. 887, Nr 156, poz. 1019 i Nr 162, poz. 1118 i 1126) zarządza się, co następuje:
§  1.
Środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, zwanego dalej "Funduszem", są przekazywane przez Prezesa Zarządu Funduszu samorządom powiatowym na realizowane przez nie zadania określone w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 i Nr 160, poz. 1082 oraz z 1998 r. Nr 99, poz. 628, Nr 106, poz. 668, Nr 137, poz. 887, Nr 156, poz. 1019 i Nr 162, poz. 1118 i 1126), zwanej dalej "ustawą", z zakresu:
1)
rehabilitacji zawodowej, do których zalicza się:
a)
udzielanie osobom niepełnosprawnym pożyczek na rozpoczęcie działalności gospodarczej albo rolniczej,
b)
udzielanie dofinansowań do wysokości 50% oprocentowania kredytów bankowych, zaciąganych przez osoby niepełnosprawne na kontynuowanie działalności gospodarczej lub prowadzenie własnego lub dzierżawionego gospodarstwa rolnego,
c)
dokonywanie zwrotu kosztów poniesionych przez pracodawcę na organizację nowych lub przystosowanie istniejących stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych bezrobotnych lub poszukujących pracy i nie pozostających w zatrudnieniu, skierowanych do pracy przez powiatowy urząd pracy,
d)
dokonywanie zwrotu kosztów poniesionych przez pracodawcę na wynagrodzenia osób niepełnosprawnych, skierowanych do pracy przez powiatowy urząd pracy, oraz składki na ubezpieczenie społeczne od tych wynagrodzeń, z wyłączeniem kosztów, o których mowa w art. 25 ust. 2 i 3 ustawy,
e)
dokonywanie zwrotu kosztów poniesionych przez pracodawcę, zatrudniającego do 24 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, na wynagrodzenia osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, skierowanych do pracy przez powiatowy urząd pracy, oraz składki na ubezpieczenie społeczne od tych wynagrodzeń, z wyłączeniem kosztów, o których mowa w art. 25 ust. 2 pkt 1 ustawy,
f)
dokonywanie zwrotu kosztów poniesionych przez pracodawcę na szkolenia zatrudnionych osób niepełnosprawnych,
g)
finansowanie kosztów szkoleń osób niepełnosprawnych,
2)
rehabilitacji społecznej, do której zalicza się dofinansowanie:
a)
uczestnictwa osób niepełnosprawnych w turnusach rehabilitacyjnych,
b)
likwidacji barier architektonicznych, urbanistycznych, transportowych, w komunikowaniu się i technicznych, realizowanych na indywidualne wnioski osób niepełnosprawnych,
c)
warsztatów terapii zajęciowej.
§  2.
1.
Wysokość środków na zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej, o których mowa w § 1 pkt 1, ustala się według następującego wzoru algorytmu:

(Bp Rp )

Zp = (Zk - Kk) x (-- x a + -- x b) + Kp

(Bk Rk)

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1) Z- roczna wysokość środków na zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej dla powiatu p,

2) Z- kwota przewidziana w planie finansowym Funduszu na dany rok na realizację przez samorządy powiatowe zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej,

3) K- kwota zobowiązań ze środków Funduszu z tytułu realizacji umów zawartych do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej, przypadająca na dany rok,

4) B- liczba osób niepełnosprawnych bezrobotnych i poszukujących pracy nie pozostających w zatrudnieniu, w rozumieniu przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, w powiecie p,

5) B- liczba osób niepełnosprawnych bezrobotnych i poszukujących pracy nie pozostających w zatrudnieniu, w rozumieniu przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, w całym kraju,

6) R- liczba osób niepełnosprawnych biernych zawodowo, w wieku 15 lat i więcej, w powiecie p,

7) R- liczba osób niepełnosprawnych biernych zawodowo, w wieku 15 lat i więcej, w całym kraju,

8) K- kwota zobowiązań z tytułu realizacji umów zawartych do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej realizowanych przez starostę, przypadająca na dany rok,

9) a, b - współczynniki ustalane na dany rok przez Zarząd Funduszu, przy czym a+b=1 oraz a nie może być mniejsze niż 0,6.

2.
Podstawę dokonania obliczeń przy zastosowaniu wzoru algorytmu stanowią dane Głównego Urzędu Statystycznego i Krajowego Urzędu Pracy.
§  3.
Wysokość środków na dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych w turnusach rehabilitacyjnych, o których mowa w § 1 pkt 2 lit. a), ustala się, z uwzględnieniem odpowiednich danych, o których mowa w § 2 ust. 2, według następującego wzoru algorytmu:

Np

Tp = Tk x --

Nk

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1) T- roczna wysokość środków dla powiatu p na dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych w turnusach rehabilitacyjnych,

2) T- kwota przewidziana w planie finansowym Funduszu na dany rok na dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych w turnusach rehabilitacyjnych,

3) N- liczba osób niepełnosprawnych w powiecie p,

4) N- liczba osób niepełnosprawnych w całym kraju.

§  4.
Wysokość środków przeznaczonych na dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, urbanistycznych, transportowych, w komunikowaniu się i technicznych, o których mowa w § 1 pkt 2 lit. b), realizowanych na indywidualne wnioski osób niepełnosprawnych, ustala się, z uwzględnieniem odpowiednich danych, o których mowa w § 2 ust. 2, według następującego wzoru algorytmu:

Np

Sp = Sk x --

Nk

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1) S- roczna wysokość środków dla powiatu p na dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, urbanistycznych, transportowych, w komunikowaniu się i technicznych, realizowanych na indywidualne wnioski osób niepełnosprawnych,

2) S- kwota przewidziana w planie finansowym Funduszu na dany rok na dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, urbanistycznych, transportowych, w komunikowaniu się i technicznych, realizowanych na indywidualne wnioski osób niepełnosprawnych,

3) N- liczba osób niepełnosprawnych w powiecie p,

4) N- liczba osób niepełnosprawnych w całym kraju.

§  5.
Wysokość środków przeznaczonych na dofinansowanie warsztatów terapii zajęciowej, o których mowa w § 1 pkt 2 lit. c), ustala się według następującego wzoru algorytmu:

Wp = Up x Dk

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1) W- roczna wysokość środków dla powiatu p na dofinansowanie działania warsztatów terapii zajęciowej,

2) U- liczba uczestników warsztatów terapii zajęciowej finansowanych przez starostę w powiecie p, według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedzającego rok, dla którego jest obliczana wysokość środków,

3) D- kwota środków na pokrycie kosztów rocznego pobytu jednego uczestnika w warsztacie terapii zajęciowej, ustalana przez Zarząd Funduszu na dany rok.

§  6.
1.
Środki, o których mowa w § 2-5, są przekazywane staroście na wyodrębniony rachunek bankowy w terminie 14 dni od dnia złożenia przez starostę wniosku o ich przekazanie.
2.
Środki, o których mowa w ust. 1, powiększa się o 2%, z przeznaczeniem na pokrycie kosztów obsługi realizowanych zadań.
§  7.
Samorząd powiatowy przedstawia Prezesowi Zarządu Funduszu kwartalne sprawozdania finansowo-rzeczowe z wykorzystania środków, o których mowa w § 2-5, w terminie do 15 dnia pierwszego miesiąca następującego po kwartale, którego dotyczy sprawozdanie, na formularzu udostępnionym przez Zarząd Funduszu.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1999 r., z wyjątkiem § 1 pkt 1 lit. g), który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2000 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1999.8.73

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Algorytm podziału środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań jednostek samorządu terytorialnego oraz sposób przedstawiania sprawozdań o wykorzystaniu tych środków.
Data aktu: 26/01/1999
Data ogłoszenia: 29/01/1999
Data wejścia w życie: 01/01/1999, 01/01/2000, 29/01/1999