Centralny rejestr zezwoleń na działalność organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 16 sierpnia 1999 r.
w sprawie centralnego rejestru zezwoleń na działalność organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.

Na podstawie art. 8 ust. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. Nr 133, poz. 884 i Nr 158, poz. 1043, z 1998 r. Nr 113, poz. 714 i z 1999 r. Nr 40, poz. 401) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Centralny rejestr zezwoleń na prowadzenie działalności organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, wydawanych w trybie określonym ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. Nr 133, poz. 884 i Nr 158, poz. 1043, z 1998 r. Nr 113, poz. 714 oraz z 1999 r. Nr 40, poz. 401), zwany dalej "rejestrem", prowadzi Prezes Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki.
2.
Wpisu do rejestru dokonuje się na podstawie ostatecznej decyzji o udzieleniu, ograniczeniu zakresu lub cofnięciu zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie organizowania imprez turystycznych lub pośredniczenia na zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych oraz na podstawie danych przekazanych przez wojewodę o formie zapewnienia zwrotu wpłat wniesionych przez klientów i pokrycia kosztów powrotu klientów do kraju.
3.
Wojewoda niezwłocznie przekazuje Prezesowi Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki kopie decyzji i dane, o których mowa w ust. 2.
§  2.
Dane o formach zabezpieczenia, o których mowa w § 1 ust. 2, mogą być przekazywane w postaci kopii umowy gwarancji bankowej, umowy gwarancji ubezpieczeniowej lub umów ubezpieczenia, składanych przez przedsiębiorców ubiegających się o zezwolenie, lub w formie wyciągów obejmujących:
1)
wskazanie banku lub zakładu ubezpieczeniowego udzielającego zabezpieczenia,
2)
wskazanie sumy gwarancji lub sumy gwarancyjnej w umowie ubezpieczenia,
3)
wskazanie terminu, do którego jest możliwe składanie żądania wypłaty środków z zabezpieczenia,
4)
określenie jednostki organizacyjnej lub osoby, do której należy zgłaszać żądanie wypłaty środków z zabezpieczenia, wraz z podaniem adresu oraz numeru telefonu i telefaksu, zapewniających niezwłoczny kontakt w tej sprawie.
§  3.
1.
Rejestr jest prowadzony w formie ksiąg rejestrowych.
2.
Dla każdego przedsiębiorcy, o którym mowa w § 1 ust. 1, urządza się oddzielną księgę rejestrową, opatrując ją osobnym numerem. Jeżeli podmiot wpisany do rejestru został utworzony w wyniku przekształcenia innego podmiotu lub połączenia innych podmiotów, w rejestrze zamieszcza się także oznaczenia poprzednich numerów rejestrowych tego podmiotu lub podmiotów, które uległy połączeniu.
3.
Księga rejestrowa składa się z pięciu działów. Każdy wpis do księgi rejestrowej oznacza się numerem wynikającym z kolejności wpisów oraz zaopatruje się w datę dokonania wpisu.
4.
W dziale pierwszym rejestru zamieszcza się następujące dane:
1)
oznaczenie przedsiębiorcy, jego formy prawnej, siedziby i nazwy, pod jaką świadczy usługi objęte zezwoleniem,
2)
oznaczenie organu zezwalającego na działalność oraz numer i datę wydania zezwolenia,
3)
numer REGON przedsiębiorcy,
4)
oznaczenie poprzedniego numeru rejestrowego przedsiębiorcy, o którym mowa w ust. 2.
5.
W dziale drugim rejestru zamieszcza się dane osób kierujących działalnością, na którą udzielono zezwolenia, i dane osób upoważnionych do występowania w sprawach objętych zabezpieczeniem finansowym wymaganym przez ustawę, o której mowa w § 1 ust. 1.
6.
W dziale trzecim rejestru zamieszcza się informacje o przedmiocie i zakresie działalności objętej zezwoleniem, informacje o formie zabezpieczenia finansowego tej działalności oraz informację o ograniczeniu zakresu zezwolenia lub jego cofnięciu.
7.
W dziale czwartym rejestru zamieszcza się informacje o wysokości sumy gwarancji lub sumy gwarancyjnej ubezpieczenia oraz o zgłoszonych żądaniach wypłaty i zrealizowanych wypłatach środków z zabezpieczenia finansowego, pomniejszających jego sumę.
8.
W dziale piątym rejestru zamieszcza się informacje o zawieszeniu lub zaprzestaniu działalności objętej zezwoleniem, a w odniesieniu do przedsiębiorców będących osobami prawnymi lub innymi jednostkami organizacyjnymi - także informacje o otwarciu i zakończeniu likwidacji.
9.
Wpisowi podlegają również zmiany i uzupełnienia danych ujawnionych w rejestrze.
§  4.
1.
Wpis do rejestru potwierdza się odpisem księgi rejestrowej w formie wydruku komputerowego, przesyłanym zainteresowanemu przedsiębiorcy i wojewodzie udzielającemu zezwolenia.
2.
Przedsiębiorca objęty wpisem do rejestru może żądać sprostowania wpisu, jeżeli jest on niezgodny z informacjami zawartymi w zezwoleniu i danymi, o których mowa w § 1 ust. 2.
§  5.
Dla każdego przedsiębiorcy podlegającego wpisowi prowadzi się akta rejestrowe obejmujące dokumenty stanowiące podstawę wpisu do rejestru.
§  6.
1.
Każdy może żądać udzielenia informacji objętych wpisem do rejestru przez złożenie zapytania zarówno w formie pisemnej, jak i w innej dowolnej formie.
2.
Informacji udziela się przez odpowiedź na zapytanie, w odniesieniu do przedsiębiorców wskazanych w zapytaniu.
3.
Informacje o wysokości sumy gwarancji organ rejestrowy uzupełnia o informacje o dokonanych wypłatach i zgłoszonych żądaniach wypłaty, pomniejszających tę sumę.
4.
Dokumenty i informacje stanowiące podstawę wpisu do rejestru oraz księgi rejestrowe nie mogą być udostępniane osobom trzecim.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obwiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024