Zlecanie przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych organizacjom pozarządowym oraz jednostkom samorządu terytorialnego zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej, społecznej i leczniczej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ
z dnia 13 stycznia 1999 r.
w sprawie zlecania przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych organizacjom pozarządowym oraz jednostkom samorządu terytorialnego zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej, społecznej i leczniczej.

Na podstawie art. 36 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 i Nr 160, poz. 1082 oraz z 1998 r. Nr 99, poz. 628, Nr 106, poz. 668, Nr 137, poz. 887, Nr 156, poz. 1019 i Nr 162, poz. 1118 i 1126) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przepisy rozporządzenia określają rodzaje zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej, społecznej i leczniczej, zwanych dalej "zadaniami", które mogą być zlecane organizacjom pozarządowym lub jednostkom samorządu terytorialnego, ogólne warunki i tryb zlecania zadań, zasady ustalania i rozliczania dotacji przekazanych na realizację tych zadań ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, zwanego dalej "Funduszem", tryb dokonywania ocen oraz sprawowania nadzoru i kontroli realizacji zleconych zadań.
§  2.
1.
Organizacjom pozarządowym i jednostkom samorządu terytorialnego mogą być zlecane następujące zadania:
1)
organizowanie i prowadzenie szkoleń i kursów, warsztatów, grup środowiskowego wsparcia oraz zespołów aktywności społecznej dla osób niepełnosprawnych,
2)
organizowanie szkoleń i warsztatów dla członków rodzin osób niepełnosprawnych, opiekunów i wolontariuszy bezpośrednio zaangażowanych w proces rehabilitacji zawodowej, społecznej i leczniczej osób niepełnosprawnych, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących procesu integracji osób niepełnosprawnych w najbliższym środowisku i społeczności lokalnej, zwiększania ich aktywności życiowej i zaradności osobistej oraz niezależności ekonomicznej, podnoszenia umiejętności pracy z osobami niepełnosprawnymi, w tym sprawowania nad nimi opieki i udzielania pomocy w procesie ich rehabilitacji,
3)
prowadzenie terapii psychologicznej dla osób, które stały się niepełnosprawne w stopniu znacznym lub umiarkowanym, w celu łagodzenia stresu spowodowanego niepełnosprawnością,
4)
prowadzenie grupowych i indywidualnych zajęć, mających na celu nabywanie, rozwijanie i podtrzymywanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania, w tym w szczególności obejmujących naukę orientacji w przestrzeni i wykonywania czynności dnia codziennego przez osoby ociemniałe, zwiększających mobilność osób niepełnosprawnych ruchowo, ogólnie usprawniających osoby ze znacznym upośledzeniem ruchu i mowy, rozwijających umiejętności sprawnego komunikowania się z otoczeniem osób z uszkodzeniami słuchu, a także ogólnie usprawniających zaburzone funkcje organizmu i ograniczających deficyty rozwojowe osób z upośledzeniem umysłowym,
5)
organizowanie imprez kulturalnych, sportowych i rekreacyjnych - dla osób niepełnosprawnych oraz imprez o charakterze integracyjnym - wspierających aktywność osób niepełnosprawnych w tych dziedzinach,
6)
organizowanie targów, wystaw i innych imprez o charakterze wystawienniczym promujących aktywność osób niepełnosprawnych w różnych dziedzinach życia społecznego i zawodowego,
7)
opracowywanie i wydawanie publikacji, w tym na nośnikach elektromagnetycznych i elektronicznych, w szczególności służących przybliżaniu problematyki niepełnosprawności oraz podnoszeniu świadomości i wrażliwości społecznej na potrzeby osób niepełnosprawnych, umożliwiających osobom niepełnosprawnym wypowiadanie się w sprawach ich dotyczących oraz przejawianie twórczej i artystycznej ekspresji, a także propagujących sprawdzone rozwiązania w dziedzinie rehabilitacji, ze szczególnym uwzględnieniem informacji o pomocach technicznych dla osób niepełnosprawnych, oraz informujących o dostępnych usługach w zakresie transportu, komunikacji, turystyki i wypoczynku,
8)
badania, ekspertyzy i analizy służące pełniejszemu rozpoznaniu zjawiska niepełnosprawności oraz lepszemu zrozumieniu potrzeb różnych środowisk osób niepełnosprawnych oraz potrzeb wynikających z różnych rodzajów niepełnosprawności,
9)
opracowanie i realizacja programów celowych służących zaspokajaniu potrzeb i rozwiązywaniu problemów osób niepełnosprawnych, w tym w szczególności programów związanych z aktywizacją osób niepełnosprawnych na rynku pracy,
10)
prowadzenie rehabilitacji dzieci i młodzieży niepełnosprawnej w różnych typach placówek.
2.
Zadania z zakresu rehabilitacji leczniczej mogą zostać zlecone wyłącznie w powiązaniu ze zleceniem zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej lub społecznej.
§  3.
1.
Fundusz może przedłożyć organizacjom pozarządowym lub jednostkom samorządu terytorialnego ofertę realizacji zadania, podając ją do publicznej wiadomości w środkach masowego przekazu, określając jednocześnie termin składania wniosków o jego realizację.
2.
Organizacje pozarządowe i jednostki samorządu terytorialnego mogą występować z własnymi wnioskami o realizację zadań wymienionych w § 2.
§  4.
1.
Organizacja pozarządowa lub jednostka samorządu terytorialnego, zwana dalej "wnioskodawcą", przyjmując ofertę Funduszu lub występując z własną ofertą realizacji zadania, składa wniosek o realizację zadania.
2.
Wniosek powinien być podpisany przez osoby upoważnione do składania oświadczeń woli w imieniu wnioskodawcy.
§  5.
1.
Wniosek o realizację zadania powinien zawierać w szczególności:
1)
szczegółowy zakres rzeczowy zadania,
2)
termin i miejsce realizacji,
3)
kalkulację przewidywanych kosztów realizacji,
4)
informacje o posiadanych zasobach rzeczowych i kadrowych, wskazujących na możliwość wykonania zadania, w tym o wysokości środków finansowych własnych bądź uzyskanych na realizację danego zadania z innych źródeł, ze szczególnym uwzględnieniem środków uzyskanych od jednostek administracji państwowej szczebla centralnego i terenowego,
5)
wykaz sprzętu i urządzeń, o których mowa w § 16, wraz z uzasadnieniem niezbędności ich zakupu dla prawidłowej realizacji zadania,
6)
wysokość wnioskowanej dotacji na realizację zadania zleconego.
2.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć:
1)
opinię zarządu głównego (lub innego najwyższego organu wykonawczego organizacji) w sprawie możliwości prawidłowej realizacji przez wnioskodawcę zadania zleconego - w przypadku wniosku składanego przez oddział terenowy organizacji pozarządowej,
2)
pełnomocnictwo zarządu głównego (lub innego najwyższego organu wykonawczego organizacji) do zawarcia umowy o realizację zadania zleconego wraz z dokumentem akceptującym i potwierdzającym treść wniosku - w przypadku wniosku składanego przez oddział terenowy organizacji pozarządowej nie posiadający osobowości prawnej,
3)
uchwałę rady gminy, rady powiatu lub sejmiku wojewódzkiego, akceptującą i potwierdzającą treść wniosku - w przypadku wniosku składanego odpowiednio przez zarząd gminy, powiatu lub województwa.
§  6.
1.
Organizacje pozarządowe składają wnioski w oddziałach Funduszu właściwych miejscowo dla siedziby ich zarządów głównych, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Organizacje pozarządowe o charakterze lokalnym, oddziały terenowe organizacji pozarządowych oraz jednostki samorządu terytorialnego składają wnioski w miejscowo właściwych oddziałach Funduszu.
3.
Wnioski zarządów głównych organizacji pozarządowych (lub innych najwyższych organów organizacji) rozpatrywane są przez Zarząd Funduszu.
4.
Wnioski jednostek, o których mowa w ust. 2, rozpatrywane są w oddziałach Funduszu, z zastrzeżeniem § 7 ust. 2.
§  7.
1.
W oddziałach Funduszu działają osoby upoważnione w zakresie, o którym mowa w art. 53 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 i Nr 160, poz. 1082 oraz z 1998 r. Nr 99, poz. 628, Nr 106, poz. 668, Nr 137, poz. 887, Nr 156, poz. 1019 i Nr 162, poz. 1118 i 1126), do rozpatrywania i dokonywania rozstrzygnięć w sprawie składanych wniosków, o których mowa w § 6 ust. 1, 2 i 4, oraz osoby upoważnione do prowadzenia nadzoru i kontroli wykonania umów.
2.
W przypadkach gdy przyznanie wnioskowanej dotacji przekracza upoważnienie, o którym mowa w ust. 1, wnioski rozpatrywane są przez Zarząd Funduszu.
§  8.
1.
Oddział Funduszu informuje wnioskodawcę o niekompletności wniosku w terminie 10 dni od dnia złożenia wniosku.
2.
Wniosek o realizację zadania złożony w oddziale Funduszu:
1)
rozpatrywany jest w terminie 30 dni od dnia otrzymania kompletnego wniosku lub
2)
przekazywany jest do rozpatrzenia przez Zarząd Funduszu w terminie 30 dni od dnia otrzymania kompletnego wniosku w przypadku, o którym mowa w § 6 ust. 3 i § 7 ust. 2.
3.
Zarząd Funduszu rozpatruje wniosek w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku.
4.
Zarząd Funduszu lub osoby upoważnione, o których mowa w § 7 ust. 1, rozpatrując wniosek mogą przedstawić wnioskodawcy propozycje dotyczące w szczególności zmiany zakresu rzeczowego zadania lub terminu jego realizacji oraz uzależnić rozpatrzenie wniosku od złożenia dodatkowych, niezbędnych informacji lub dokumentów, z zachowaniem terminów, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i ust. 3.
5.
W przypadku stwierdzenia uchybień formalnoprawnych lub innych uchybień, wnioskodawca zostaje wezwany do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania. W przypadku nieusunięcia uchybień, wniosek pozostaje bez rozpatrzenia.
§  9.
Przy rozpatrywaniu wniosku o realizację zadania uwzględnia się w szczególności:
1)
znaczenie zadania dla realizacji potrzeb w zakresie rehabilitacji zawodowej, społecznej i leczniczej osób niepełnosprawnych, z uwzględnieniem stopnia zaspokojenia na danym terenie potrzeb w dziedzinie objętej wnioskiem,
2)
wysokość środków określonych w planie finansowym Funduszu na dotacje na realizację zadań zlecanych organizacjom pozarządowym oraz jednostkom samorządu terytorialnego,
3)
ocenę przedstawionej we wniosku kalkulacji kosztów realizacji zadania, w tym relacji do rzeczowego zakresu zadania,
4)
ocenę możliwości realizacji zadania przy uwzględnieniu podanych przez wnioskodawcę informacji,
5)
analizę i ocenę wykonania zobowiązań wynikających z umów zawartych z Funduszem, w tym analizę i ocenę zadań zleconych, ze szczególnym uwzględnieniem rzetelności i terminowości ich realizacji oraz rozliczenia otrzymanych na ten cel środków.
§  10.
Zlecenie zadania oraz przekazanie dotacji na jego realizację następuje na podstawie pisemnej umowy zawartej przez Fundusz, zwany dalej "zleceniodawcą", z wnioskodawcą, zwanym dalej "zleceniobiorcą", reprezentowanym przez osoby, o których mowa w § 4 ust. 2.
§  11.
1.
Umowa, o której mowa w § 10, powinna w szczególności zawierać:
1)
oznaczenie stron umowy,
2)
szczegółowy zakres rzeczowy realizowanego zadania, termin i miejsce realizacji,
3)
określenie czasu, na jaki umowa została zawarta,
4)
określenie wysokości dotacji, jaką zleceniodawca przekaże zleceniobiorcy z tytułu realizacji umowy, oraz warunki i terminy jej przekazywania,
5)
określenie przeznaczenia przychodów uzyskanych przy realizacji zadania, których nie można było przewidzieć przy kalkulowaniu wysokości dotacji,
6)
zobowiązanie zleceniobiorcy do prowadzenia dokumentacji według wymagań określonych przez zleceniodawcę, w sposób umożliwiający ocenę wykonania zadania pod względem rzeczowym i finansowym,
7)
ustalenie trybu i terminów przekazywania zleceniodawcy informacji o zakresie i sposobie realizacji umowy oraz ustalenie zakresu objętego stałym nadzorem zleceniodawcy,
8)
ustalenie zasad i terminów rozliczeń,
9)
wykaz dokumentów, które zleceniobiorca przedstawi zleceniodawcy w celu rozliczenia przyznanej dotacji,
10)
termin zwrotu kwot dotacji w przypadkach, o których mowa w § 20 ust. 2 oraz w § 21 ust. 1 i 2,
11)
warunki i termin wypowiedzenia umowy.
2.
Do umowy, o której mowa w § 10, powinny być w szczególności dołączone wzory dokumentacji umożliwiającej:
1)
okresową ocenę realizacji zadania,
2)
rozliczenie przyznanej dotacji.
§  12.
1.
Umowę zawiera się na czas oznaczony, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2.
Umowa na realizację zadań, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3, 4 i 10, może być zawarta na czas nie oznaczony z możliwością jej rozwiązania z zachowaniem 6-miesięcznego okresu wypowiedzenia, z tym że określenie wysokości dotacji na realizację umowy dokonywane jest corocznie w aneksie do umowy sporządzonym w formie pisemnej.
3.
W przypadku umów zawieranych na czas oznaczony dłuższy niż okres jednego roku kalendarzowego, wnioskodawca obowiązany jest do określenia zakresu rzeczowego i finansowego części zadania przewidzianej do realizacji w danym roku kalendarzowym.
4.
W przypadku umów, o których mowa w ust. 3, rok kalendarzowy jest rokiem obrachunkowym.
§  13.
Prawa i obowiązki stron umowy nie mogą być przenoszone na osoby trzecie.
§  14.
1.
W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się, za zgodą stron, możliwość zmiany w czasie trwania umowy zakresu rzeczowego oraz warunków realizacji zadania, w tym w szczególności zakresu finansowania. Przepis § 7 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
2.
Zmiany, o których mowa w ust. 1, wymagają sporządzenia aneksu do umowy.
§  15.
Przy ustalaniu wysokości dotacji, o której mowa w § 11 ust. 1 pkt 4, uwzględnia się w szczególności planowane koszty bezpośrednie realizowanego zadania, powiększone o te rodzaje kosztów, których poniesienie jest niezbędne dla prawidłowej realizacji zadania, oraz środki własne zleceniobiorcy i przychody uzyskane przy realizacji zadania.
§  16.
1.
Zleceniodawca może uwzględnić w kwocie dotacji, z zastrzeżeniem § 18, środki na zakup sprzętu i urządzeń tylko w przypadku, gdy sprzęt i urządzenia te są niezbędne do prawidłowej realizacji zleconego zadania.
2.
W przypadku określonym w ust. 1 umowa, o której mowa w § 10, powinna zawierać także ustalenie sposobu ewidencjonowania i użytkowania tego sprzętu i urządzeń.
3.
W przypadku gdy przewidywany okres użytkowania zakupionego sprzętu i urządzeń jest dłuższy niż czas realizacji zadania, strony ustalają zasady wzajemnych rozliczeń w okresie, gdy zleceniobiorca nie będzie już realizował zadania zleconego, określonego w umowie.
4.
W zasadach rozliczeń, o których mowa w ust. 3, należy uwzględnić w szczególności:
1)
wartość jednostkową sprzętu lub urządzenia,
2)
przewidywany przez strony okres użytkowania sprzętu lub urządzenia,
3)
skutki zniszczenia, utraty sprzętu lub urządzenia, za które zleceniobiorca nie ponosi odpowiedzialności.
§  17.
Zleceniodawca może uwzględnić w kwocie dotacji, z zastrzeżeniem § 18, środki na roboty budowlane oraz na inne zadania o charakterze inwestycyjnym nie wymienione w § 16 tylko w przypadku, gdy jest to niezbędne do prawidłowej realizacji zleconego zadania.
§  18.
Zleceniodawca może uwzględnić w kwocie dotacji środki na zakup sprzętu i urządzeń oraz na roboty budowlane i inne zadania o charakterze inwestycyjnym, o których mowa w § 16 ust. 1 i w § 17, łącznie do wysokości 20% ogólnej kwoty dotacji, nie więcej jednak niż do wysokości kwoty stanowiącej 40-krotność najniższego wynagrodzenia pracowników określanego na podstawie art. 774 Kodeksu pracy, obowiązującego w listopadzie roku poprzedzającego zawarcie umowy, o której mowa w § 10.
§  19.
Zleceniobiorca jest obowiązany do wydzielenia subkonta na rachunku bankowym dla kwoty dotacji przekazanej z tytułu realizacji umowy, o której mowa w § 10, oraz do założenia i prowadzenia - w sposób umożliwiający kontrolę wydatków związanych z realizacją umowy - ewidencji księgowej lub analitycznych kont księgowych dotyczących wydzielonego subkonta.
§  20.
1.
Zleceniobiorca nie może wykorzystywać środków uzyskanych na podstawie umowy na inne cele niż określone w umowie.
2.
W przypadku stwierdzenia, w wyniku prowadzonego nadzoru i kontroli, o których mowa w § 24 i § 26, nienależytego wykonania zleconego zadania lub stwierdzenia, że dotacja przekazana na realizację zleconego zadania została wykorzystana w części lub w całości przez zleceniobiorcę na inne cele niż określone w umowie, środki te podlegają w tej części lub w całości zwrotowi wraz z odsetkami ustawowymi liczonymi od dnia uzyskania dotacji.
3.
Środki oraz odsetki ustawowe, o których mowa w ust. 2, podlegają zwrotowi na rachunek bankowy, wskazany przez zleceniodawcę, w terminie 30 dni od dnia ustalenia nienależytego wykonania zadania lub ustalenia, że dotacja została przeznaczona na cele inne niż określone w umowie.
§  21.
1.
W przypadku całkowitego lub częściowego niewykonania umowy, przekazane kwoty dotacji podlegają zwrotowi w części ustalonej przez zleceniodawcę odpowiednio do stopnia niewykonania umowy.
2.
W przypadku wykorzystania na realizację umowy tylko części przekazanej kwoty dotacji, nie wykorzystana część dotacji podlega zwrotowi.
3.
Zwrot dotacji, o którym mowa w ust. 1 i 2, wraz z odsetkami ustawowymi liczonymi od dnia uzyskania dotacji, następuje w terminie określonym w umowie, z zastrzeżeniem ust. 4, na rachunek bankowy wskazany przez zleceniodawcę.
4.
W przypadku realizacji umowy zawartej na czas nie oznaczony, zwrot dotacji, przeznaczonej na realizację zadania w roku kalendarzowym, następuje nie później niż do końca lutego następnego roku kalendarzowego.
§  22.
O zwrocie środków, o którym mowa w § 20 ust. 2 oraz w § 21 ust. 1 i 2, zleceniobiorca powiadamia zleceniodawcę w terminie 7 dni od dnia dokonania przelewu środków na rachunek bankowy zleceniodawcy, przesyłając kopię przelewu.
§  23.
1.
Zleceniobiorca jest obowiązany do przedstawienia zleceniodawcy rozliczenia realizacji zadania pod względem rzeczowym i finansowym, zgodnie z treścią umowy.
2.
Rozliczenie, o którym mowa w ust. 1, powinno nastąpić w terminie 30 dni od dnia zakończenia realizacji zadania.
3.
W przypadku realizacji umowy zawartej na czas nie oznaczony, zleceniobiorca jest obowiązany do przedstawienia zleceniodawcy rozliczenia tej części zadania, której realizacja przypada na dany rok kalendarzowy.
4.
Zatwierdzenie przez zleceniodawcę rozliczenia, o którym mowa w ust. 3, powinno nastąpić nie później niż do końca lutego następnego roku kalendarzowego.
§  24.
Zleceniodawca obowiązany jest do sprawowania nadzoru w zakresie wykonywania umowy przez zleceniobiorcę na zasadach w niej określonych, a w szczególności w zakresie:
1)
sposobu realizacji zadania zleconego,
2)
gospodarowania przekazaną dotacją,
3)
prowadzenia dokumentacji umożliwiającej ustalenie kosztów realizowanego zadania zleconego.
§  25.
1.
Zleceniodawca jest obowiązany do dokonywania okresowej oceny realizacji zleconego zadania.
2.
Na podstawie dokumentacji, o której mowa w § 11 ust. 1 pkt 6, oraz w zakresie sprawowanego nadzoru, o którym mowa w § 24, zleceniodawca dokonuje oceny:
1)
stanu realizacji zleconego zadania,
2)
prawidłowości wykorzystania środków przekazanych zleceniobiorcy na realizację zleconego zadania.
§  26.
1.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w realizacji zleconego zadania, zleceniodawca przeprowadza kontrolę w zakresie objętym umową, o której mowa w § 10.
2.
Kontrola może być przeprowadzona przez osobę upoważnioną przez Prezesa Zarządu Funduszu.
3.
Zleceniobiorca obowiązany jest do umożliwienia zleceniodawcy przeprowadzenia kontroli realizacji umowy.
4.
Zleceniodawca, w terminie 14 dni od dnia zakończenia kontroli, informuje na piśmie zleceniobiorcę o jej wynikach oraz w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w realizacji umowy, w szczególności polegających na zmniejszeniu zakresu rzeczowego, nieterminowości lub wykorzystaniu dotacji na inne cele niż określone w umowie, przekazuje zleceniobiorcy wnioski i zalecenia zmierzające do ich usunięcia.
5.
Zleceniobiorca, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosków i zaleceń, o których mowa w ust. 4, zawiadamia zleceniodawcę o ich wykonaniu lub przyczynach ich niewykonania.
§  27.
Umowa, o której mowa w § 10, wygasa:
1)
z upływem określonego w niej terminu,
2)
wskutek zakończenia realizacji zadania i rozliczenia dotacji.
§  28.
Umowa, o której mowa w § 12 ust. 1, może być rozwiązana przed upływem ustalonego terminu realizacji zadania w przypadku wystąpienia okoliczności niezależnych od woli stron, uniemożliwiających wykonanie umowy.
§  29.
1.
Umowa może być rozwiązana przez zleceniodawcę ze skutkiem natychmiastowym w przypadku nieterminowego lub nienależytego jej wykonywania, a w szczególności zmniejszenia zakresu rzeczowego realizowanego zadania lub wykorzystania przekazanej dotacji na inne cele niż określone w umowie, gdy strona winna uchybień nie doprowadzi do ich usunięcia w określonym terminie.
2.
Podstawę do rozwiązania umowy, z przyczyn określonych w ust. 1, stanowią wyniki kontroli realizacji umowy, przeprowadzonej przez zleceniodawcę, oraz ocena realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych, o których mowa w § 26 ust. 4.
3.
Umowa może być rozwiązana przez zleceniobiorcę w przypadku nieprzekazania przez zleceniodawcę dotacji na realizację zleconego zadania.
§  30.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1999 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1999.7.58

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zlecanie przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych organizacjom pozarządowym oraz jednostkom samorządu terytorialnego zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej, społecznej i leczniczej.
Data aktu: 13/01/1999
Data ogłoszenia: 26/01/1999
Data wejścia w życie: 01/01/1999, 26/01/1999