united kingdom
ukraine

Warunki wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych stanowiących mienie komunalne.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 19 maja 1999 r.
w sprawie warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych stanowiących mienie komunalne.

Na podstawie art. 102 ust. 2 ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo wodne (Dz. U. Nr 38, poz. 230, z 1980 r. Nr 3, poz. 6, z 1983 r. Nr 44, poz. 201, z 1989 r. Nr 26, poz. 139 i Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 198 i Nr 39, poz. 222, z 1991 r. Nr 32, poz. 131 i Nr 77, poz. 335, z 1993 r. Nr 40, poz. 183, z 1994 r. Nr 27, poz. 96, z 1995 r. Nr 47, poz. 243, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 47, poz. 299, Nr 88, poz. 554 i Nr 133, poz. 885 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ściekach bytowo-gospodarczych - rozumie się przez to ścieki, które powstają głównie z metabolizmu ludzkiego oraz działalności gospodarstw domowych,
2)
ściekach komunalnych - rozumie się przez to ścieki bytowo-gospodarcze lub mieszaninę ścieków bytowo-gospodarczych ze ściekami przemysłowymi oraz spływami ścieków opadowych,
3)
ściekach przemysłowych - rozumie się przez to ścieki, które są odprowadzane z zakładów prowadzących działalność przemysłową, usługową lub handlową, inne niż ścieki bytowo-gospodarcze i ścieki opadowe,
4)
komunalnych urządzeniach kanalizacyjnych - rozumie się przez to ogólnodostępne urządzenia służące do ujęcia, oczyszczania oraz odprowadzania ścieków do wód lub ziemi, stanowiące mienie komunalne,
5)
kanalizacji ogólnospławnej - rozumie się przez to sieć przewodów kanalizacyjnych, wraz z uzbrojeniem i urządzeniami, którą są odprowadzane ścieki bytowo-gospodarcze, przemysłowe i opadowe,
6)
kanalizacji ściekowej - rozumie się przez to sieć przewodów kanalizacyjnych, wraz z uzbrojeniem i urządzeniami, którą są odprowadzane ścieki bytowo-gospodarcze i przemysłowe,
7)
dostawcach ścieków - rozumie się przez to osoby fizyczne i prawne odprowadzające ścieki do komunalnych urządzeń kanalizacyjnych,
8)
właścicielach komunalnych urządzeń kanalizacyjnych - rozumie się przez to gminy i ich związki oraz gminne osoby prawne.
§  2.
1.
Ścieki przemysłowe wprowadzane do komunalnych urządzeń kanalizacyjnych nie mogą stanowić zagrożenia dla:
1)
zdrowia osób obsługujących urządzenia kanalizacyjne,
2)
konstrukcji budowlanych i wyposażenia technicznego urządzeń kanalizacyjnych,
3)
jakości wód będących odbiornikiem ścieków.
2.
Mieszanina ścieków przemysłowych i bytowo-gospodarczych powinna być podatna na mechaniczno-biologiczne procesy oczyszczania, a powstające osady ściekowe nie powinny stanowić zagrożenia dla środowiska oraz powinny nadawać się do gospodarczego wykorzystania.
3.
Dopuszczalne jest rozcieńczenie ścieków zasolonych w celu unikania ich ujemnego wpływu na konstrukcje komunalnych urządzeń kanalizacyjnych.
§  3.
1.
Do kanalizacji ściekowej nie należy wprowadzać wód z cieków powierzchniowych, wód z otwartych obiegów chłodniczych, wód drenażowych oraz wód opadowych, z wyjątkiem ich części silnie zanieczyszczonej (ścieków opadowych).
2.
Do kanalizacji ogólnospławnej nie należy wprowadzać wód z cieków powierzchniowych oraz wód z otwartych obiegów chłodniczych.
§  4.
1.
Do komunalnych urządzeń kanalizacyjnych zabrania się wprowadzania:
1)
odpadów stałych, które mogą powodować zmniejszenie przepustowości przewodów kanalizacyjnych, a w szczególności żwiru, piasku, popiołu, szkła, wytłoczyn, drożdży, szczeciny, ścinków skór, tekstyliów, włókien, nawet jeżeli znajdują się one w stanie rozdrobnionym,
2)
odpadów płynnych nie mieszających się z wodą, a w szczególności sztucznych żywic, lakierów, mas bitumicznych, smół i ich emulsji, mieszanin cementowych,
3)
substancji palnych i wybuchowych, których punkt zapłonu znajduje się w temperaturze poniżej 85°C, a w szczególności benzyn, nafty, oleju opałowego, karbidu, trójnitrotoluenu,
4)
substancji żrących i toksycznych, a w szczególności mocnych kwasów i zasad, formaliny, siarczków, cyjanków oraz roztworów amoniaku, siarkowodoru i cyjanowodoru,
5)
odpadów i ścieków z hodowli zwierząt, a w szczególności gnojówki, gnojowicy, obornika, ścieków z kiszonek,
6)
nie zdezynfekowanych ścieków ze szpitali i sanatoriów oraz z zakładów weterynaryjnych.
2.
Właściciel komunalnych urządzeń kanalizacyjnych może odmówić przyjęcia do kanalizacji ścieków zawierających inne niż określone w ust. 1 stałe lub płynne odpady oraz substancje, jeżeli mogą one wywołać zagrożenia, o których mowa w § 2.
§  5.
Warunki wprowadzania do komunalnych urządzeń kanalizacyjnych ciekłych odpadów promieniotwórczych określają odrębne przepisy.
§  6.
1.
Dopuszczalne wartości wskaźników zanieczyszczeń w ściekach przemysłowych wprowadzanych do komunalnych urządzeń kanalizacyjnych, z zastrzeżeniem ust. 3, określa załącznik do rozporządzenia.
2.
Wartości wskaźników zanieczyszczeń, określone w załączniku do rozporządzenia, odnoszą się do średniodobowych próbek ścieków proporcjonalnych do przepływu, zmieszanych z próbek pobieranych w odstępach co najwyżej dwugodzinnych. W przypadku odczynu i temperatury określone w załączniku wartości odnoszą się do próbek jednorazowych.
3.
Właściciel komunalnych urządzeń kanalizacyjnych może ustalić dla dostawcy ścieków wartości wskaźników zanieczyszczeń wyższe od określonych w załączniku, jeżeli zostaną zachowane warunki określone w § 2. Może także ustalić wartości wskaźników zanieczyszczeń niższe od określonych w załączniku, jeżeli jest to uzasadnione czynnikami, o których mowa w § 7 ust. 1.
4.
Właściciel komunalnych urządzeń kanalizacyjnych określa dostawcy ścieków zakres wskaźników zanieczyszczeń w zależności od specyfiki ścieków przemysłowych.
§  7.
Przy ustalaniu dopuszczalnych wartości wskaźników zanieczyszczeń w ściekach przemysłowych właściciel komunalnych urządzeń kanalizacyjnych powinien brać pod uwagę:
1)
bilans jakościowy i ilościowy ścieków,
2)
faktycznie uzyskiwany stopień redukcji zanieczyszczeń w komunalnej oczyszczalni ścieków,
3)
warunki pozwolenia wodnoprawnego na wprowadzanie ścieków komunalnych do wód lub do ziemi,
4)
możliwość wstępnego podczyszczania ścieków w zakładzie,
5)
możliwość zmniejszenia emisji zanieczyszczeń wynikającej z technologii procesów w zakładzie.
§  8.
W przypadku gdy ścieki przemysłowe mogą powodować zagrożenia, o których mowa w § 2, dostawca ścieków dokonuje pomiarów ilości stanu i składu ścieków oraz przekazuje ich wyniki właścicielowi komunalnych urządzeń kanalizacyjnych.
§  9.
Dostawca ścieków przemysłowych wprowadzanych do komunalnych urządzeń kanalizacyjnych powinien zapewnić:
1)
równomierne ich odprowadzanie, odpowiednio do przepustowości kanałów i dopuszczalnego obciążenia oczyszczalni ścieków,
2)
ograniczenie niektórych zanieczyszczeń, określonych w załączniku, wpływających niekorzystnie na prace komunalnej oczyszczalni ścieków,
3)
ograniczenie specyficznych, szkodliwych, obecnych w ściekach zanieczyszczeń, nie wymienionych w załączniku.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

DOPUSZCZALNE WARTOŚCI WSKAŹNIKÓW ZANIECZYSZCZEŃ W ŚCIEKACH PRZEMYSŁOWYCH WPROWADZANYCH DO KOMUNALNYCH URZĄDZEŃ KANALIZACYJNYCH

Lp. Wskaźnik zanieczyszczenia Jednostka Wartość
1 2 3 4
1 Temperatura °C 40
2 Odczyn pH 6-9,5, 8-101)
3 Zawiesiny łatwo opadające ml/l 10
4 Zawiesiny ogólne mg/l 500
5 Przewodność elektryczna właściwa (25°C) μScm-1 1.500
6 ChZT mgO2/l 2)
7 BZT5 mgO2/l 2)
8 Azot amonowy mgNNH4/l 2)
9 Azot ogólny mgN/l 2)
10 Fosfor ogólny mgP/l 2)
11 Siarczany mgSO4/l 500
12 Siarczyny mgSO3/l 10
13 Glin mgAl/l 3.0
14 Antymon mgSb/l 0.5
15 Arsen mgAs/l 0.5
16 Bar mgBa/l 5.0
17 Beryl mgBe/l 1.0
18 Bor mgB/l 10
19 Cyna mgSn/l 2.0
20 Cynk mgZn/l 5.0
21 Chrom (VI) mgCr/l 0.5
22 Chrom ogólny mgCr/l 2.0
23 Kadm mgCd/l 0.4
24 Kobalt mgCo/l 2.0
25 Miedź mgCu/l 2.0
26 Molibden mgMo/l 1.0
27 Nikiel mgNi/l 1.5
28 Ołów mgPb/l 1.0
29 Rtęć mgHg/l 0.10
30 Selen mgSe/l 1.0
31 Srebro mgAg/l 1.0
32 Tytan mgTi/l 2.0
33 Wanad mgV/l 2.0
34 Indeks sumy metali ciężkich 1.53)
35 Chlor pozostały wolny mgCl/l 2.0
36 Chlor pozostały całkowity mgCl2/l 5.0
37 Cyjanki ogólne mgCN/l 5.0
38 Cyjanki wolne mgCN/l 0.50
39 Fluorki mgF/l 15
40 Rodanki mgSCN/l 10
41 Siarczki mgS/l 1.0
42 Fenole lotne (indeks fenolowy) mg/l 15.0
43 Substancje ropopochodne mg/l 15.0
44 Niepolarne składniki ekstrahujące się eterem naftowym mg/l 10
45 Substancje ekstrahujące się eterem naftowym mg/l 100
46 Benzen mg/l 1.0
47 Lotne węglowodory aromatyczne (BTX)

(benzen, toluen, ksyleny, styren)

mg/l 2.0
48 Nitrobenzen mg/l 2.0
49 Disiarczek węgla mg/l 2.0
50 Formaldehyd mg/l 2.0
51 Chloroform mg/l 2.0
52 Heksachlorobutadien (HCBD) mg/l 3.0
53 1,2-dichloroetan (EDC) mg/l 2.5
54 Trichloroetylen (TRI) mg/l 0.50
55 Tetrachloroetylen (PER) mg/l 0.50
56 Heksachlorobenzen (HCB) mg/l 2.0
57 Trichlorobenzen (TCB) mg/l 1.0
58 Heksachlorocykloheksan (HCH) (suma izomerów) mg/l 4.0
59 Pentachlorofenol (PCP) mg/l 2.0
60 Aldryna, dieldryna, endryna, izodryna mg/l 0.01
61 Polichlorowane bifenyle (PCB) mg/l 0.10
62 Adsorbowalne Organicznie Związane Chlorowce (AOX) mg/l 3.0
63 Insektycydy fosforoorganiczne mg/l 0.10
64 Substancje powierzchniowo czynne anionowe mg/l 15
65 Substancje powierzchniowo czynne niejonowe mg/l 20
1) Dla ścieków zawierających cyjanki i siarczki.

2) Wartości będą ustalane na podstawie aktualnego obciążenia oczyszczalni biologicznej.

ci

3) Obliczona jako Σ ---

ai

gdzie: ci - stężenie metalu, ai - stężenie dopuszczalne metalu.

Zmiany w prawie

Język, w jakim ma zostać sporządzona umowa z cudzoziemcem

Powierzenie pracy cudzoziemcowi wymaga, co do zasady, zawarcia umowy w formie pisemnej. Może ona być sporządzona w języku polskim, w języku polskim i jednocześnie w wersji obcojęzycznej, ale również tylko w języku obcym. Jeżeli podmiot powierzający pracę zdecyduje się na to ostatnie rozwiązanie, będzie musiał zlecić tłumaczowi przysięgłemu przetłumaczenie umowy i tłumaczenie to przechowywać.

Marek Rotkiewicz 11.06.2025
Pracodawcy będą mogli wypłacić ekwiwalent za urlop razem z wypłatą ostatniego wynagrodzenia

Resort pracy chce nieznacznie wydłużyć termin wypłaty ekwiwalentu za urlop w przypadku rozwiązywania jest umowy o pracę, a także zwiększenie do dwóch osób minimalnej reprezentacji pracowników przed pracodawcą w sprawach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w zakładach, w których nie funkcjonują związki zawodowe. W ten sposób pracodawcy będą mogli dokonać jednego przelewu należnych środków wraz z wypłatą ostatniego wynagrodzenia.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2025
Staż potwierdzony uzyskaniem kwalifikacji i premia dla organizatora stażu

Nowe przepisy o rynku pracy przewidują, że staż z urzędu pracy może obejmować okres do 12 miesięcy wówczas, gdy zakończony będzie potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności przeprowadzanym przez uprawnioną instytucję. Przy tego rodzaju stażu przewidziano premię finansową dla organizatora stażu w wysokości 500 zł za każdy pełny miesiąc stażu.

Marek Rotkiewicz 10.06.2025
Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - ustawa trafi teraz do prezydenta, Sejm przyjął poprawkę Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.06.2025
Zmiany w stażach z urzędu pracy

W nowych przepisach o rynku pracy nie zmienia się istota stażu - popularnej formy wsparcia z urzędu pracy bezrobotnych i organizatorów staży. Pojawia się jednak wiele zmian w stosunku do dotychczasowych przepisów i doprecyzowań pewnych niejasności pojawiających się w praktyce. Nie omawiając szerokiej problematyki staży, zwróćmy uwagę na najważniejsze nowości.

Marek Rotkiewicz 03.06.2025
Od 1 czerwca radykalne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców

Często zmieniające się przepisy i ich rozproszenie w kilku aktach oraz przewlekłość postępowań w urzędach są największym wyzwaniem dla pracodawców w procesie legalizacji zatrudnienia cudzoziemców – wynika z badania zrealizowanego przez ASM Research Solutions Strategy na zlecenie Konfederacji Lewiatan. 1 czerwca wchodzą w życie nowe przepisy z tym związane.

Grażyna J. Leśniak 30.05.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1999.50.501

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Warunki wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych stanowiących mienie komunalne.
Data aktu: 19/05/1999
Data ogłoszenia: 02/06/1999
Data wejścia w życie: 03/09/1999