Szczegółowy tryb postępowania Komisji Regulacyjnej do Spraw Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 14 maja 1999 r.
w sprawie szczegółowego trybu postępowania Komisji Regulacyjnej do Spraw Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego.

Na podstawie art. 48a ust. 3 ustawy z dnia 4 lipca 1991 r. o stosunku Państwa do Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego (Dz. U. Nr 66, poz. 287 i Nr 95, poz. 425, z 1993 r. Nr 7, poz. 34, z 1994 r. Nr 1, poz. 3 oraz z 1998 r. Nr 59, poz. 375, Nr 106, poz. 668 i Nr 117, poz. 756), w porozumieniu z Prawosławnym Metropolitą Warszawskim i Całej Polski, zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy tryb postępowania regulacyjnego oraz wynagrodzenie dla członków Komisji Regulacyjnej do Spraw Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego, zwanej dalej "Komisją", i jej personelu pomocniczego.
§  2.
1.
Komisja przeprowadza regulację w sposób przewidziany w art. 47 i art. 48a ust. 1, 2, 4-6 i 8-11 ustawy z dnia 4 lipca 1991 r. o stosunku Państwa do Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego (Dz. U. Nr 66, poz. 287 i Nr 95, poz. 425, z 1993 r. Nr 7, poz. 34, z 1994 r. Nr 1, poz. 3 oraz z 1998 r. Nr 59, poz. 375, Nr 106, poz. 668 i Nr 117, poz. 756), zwanej dalej "ustawą".
2.
Komisja działa pod kierunkiem dwóch współprzewodniczących, z których jednego wyznacza Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, a drugiego - Prawosławny Metropolita Warszawski i Całej Polski.
3.
Współprzewodniczący przewodniczą kolejno posiedzeniom Komisji.
4.
Komisja wykonuje zadania i funkcje przewidziane w ustawie dla zespołu orzekającego.
§  3.
1.
Siedzibą Komisji jest miasto stołeczne Warszawa.
2.
Komisja może orzekać na posiedzeniach wyjazdowych.
§  4.
Obsługę kancelaryjno-biurową Komisji zapewnia Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Rozdział  2

Postępowanie regulacyjne

§  5.
1.
Postępowanie regulacyjne, o którym mowa w art. 48a ustawy, zwane dalej "postępowaniem regulacyjnym", wszczyna się na wniosek zainteresowanej kościelnej osoby prawnej.
2.
Uczestnikiem postępowania regulacyjnego może być kościelna osoba prawna lub jednostka państwowa albo jednostka samorządu terytorialnego, której interesu prawnego dotyczy to postępowanie.
3.
Zainteresowaną jednostką państwową jest jednostka uprawniona do dysponowania nieruchomościami Skarbu Państwa oraz jednostka państwowa, w której władaniu znajduje się nieruchomość lub jej część będąca przedmiotem postępowania.
4.
Jeżeli niepaństwowe osoby trzecie nabyły prawo do upaństwowionej nieruchomości (art. 47 ust. 2 ustawy), jednostką zainteresowaną jest Skarb Państwa, reprezentowany przez właściwy terenowy organ administracji publicznej.
§  6.
O wszczęciu postępowania regulacyjnego Komisja powiadamia pisemnie uczestników postępowania. Uczestnik postępowania, pod którego adresem żądanie jest skierowane, powinien udzielić pisemnych wyjaśnień w terminie 30 dni.
§  7.
1.
Komisja załatwia sprawy bez zbędnej zwłoki.
2.
Niezwłocznie powinny być załatwione sprawy, które mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawionych przez uczestników postępowania.
§  8.
W zakresie doręczania pism stosuje się odpowiednio przepisy art. 39-41 i 45-47 Kodeksu postępowania administracyjnego, zwanego dalej "Kpa".
§  9.
W zakresie wzywania do udziału w czynnościach postępowania regulacyjnego stosuje się odpowiednio przepisy art. 50-56 Kpa, z wyłączeniem przepisu art. 54 § 1 pkt 6 Kpa.
§  10.
W zakresie terminów stosuje się przepisy art. 57-60 Kpa.
§  11.
1.
Wniosek o wszczęcie postępowania regulacyjnego składa się w formie pisemnej.
2.
Wniosek powinien zawierać:
1)
wskazanie uczestników postępowania regulacyjnego oraz ich adresów,
2)
sprecyzowanie żądania,
3)
faktyczne i prawne uzasadnienie żądania,
4)
wskazanie dowodów oraz okoliczności przemawiających za uwzględnieniem wniosku,
3.
Do wniosku powinny być dołączone posiadane oryginały lub urzędowo poświadczone odpisy dokumentów przytoczonych we wniosku. Wnioskodawca może wnieść o:
1)
polecenie uczestnikowi postępowania dostarczenia dokumentów będących w jego posiadaniu lub złożenie odpowiednich oświadczeń,
2)
zażądanie z urzędu dostarczenia dokumentów znajdujących się w sądach i urzędach.
4.
Wniosek o wszczęcie postępowania oraz dokumenty załączone jako dowody składa się wraz z ich odpisami dla uczestników postępowania.
§  12.
Wnioski składane w toku postępowania przed Komisją oraz wyjaśnienia mogą być wnoszone na piśmie, telegraficznie, telefaksem, a także ustnie do protokołu.
§  13.
Współprzewodniczący Komisji jest obowiązany potwierdzić wniesienie wniosku lub wyjaśnienia, jeżeli wnoszący tego zażąda.
§  14.
1.
Jeżeli wniosek nie czyni zadość wymaganiom określonym w § 11, współprzewodniczący Komisji wezwą wnoszącego do uzupełnienia braków.
2.
Współprzewodniczący Komisji mogą z urzędu zażądać dostarczenia wszelkich dokumentów mających znaczenie w sprawie od każdego, u kogo się one znajdują. W tym samym celu mogą także żądać złożenia oświadczeń.
3.
W zakresie usuwania braków wniosku stosuje się odpowiednio art. 64 § 2 Kpa.
§  15.
1.
Komisja sporządza zwięzły protokół każdej czynności postępowania regulacyjnego, chyba że czynność została w inny sposób utrwalona na piśmie.
2.
W szczególności sporządza się protokół:
1)
przesłuchania uczestnika, świadka, biegłego,
2)
oględzin i ekspertyz dokonywanych przy udziale członka zespołu orzekającego,
3)
rozprawy,
4)
ustnego orzeczenia i postanowienia.
3.
Do protokołów, o których mowa w ust. 1 i 2, stosuje się odpowiednio przepisy art. 68-72 Kpa.
§  16.
W zakresie udostępniania uczestnikom akt postępowania regulacyjnego stosuje się odpowiednio przepisy art. 73 i 74 Kpa.
§  17.
W zakresie dowodów w postępowaniu regulacyjnym stosuje się odpowiednio przepisy art. 75-87 Kpa, z wyłączeniem przepisów o środkach przymusu administracyjnego.
§  18.
1.
Komisja może rozstrzygać sprawę na posiedzeniu bez udziału uczestników postępowania.
2.
Rozprawa powinna być wyznaczona, gdy zachodzi potrzeba uzgodnienia interesów uczestników postępowania oraz gdy jest to potrzebne dla wyjaśnienia sprawy przy udziale świadków lub biegłych albo w drodze oględzin.
3.
Rozprawą lub posiedzeniem kieruje jeden ze współprzewodniczących Komisji. Kierujący rozprawą stosuje odpowiednio przepisy art. 91-95 Kpa.
§  19.
W zakresie zawieszenia postępowania regulacyjnego stosuje się odpowiednio przepisy art. 97-103 Kpa.
§  20.
1.
Uczestnicy postępowania regulacyjnego mogą zawrzeć ugodę przed Komisją. Przy zawieraniu ugody stosuje się odpowiednio przepisy art. 116 i 117 Kpa.
2.
Gdy ugoda nie zostanie zawarta, Komisja wyda orzeczenie, które podejmuje się zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym. W razie równości głosów uznaje się, że Komisja nie uzgodniła orzeczenia (art. 48d ustawy).
§  21.
W zakresie orzeczeń i ugód, o których mowa w § 20, ma zastosowanie art. 48a ust. 11 ustawy oraz stosuje się odpowiednio przepisy art. 104-113 Kpa.
§  22.
1.
Klauzulę wykonalności nadają współprzewodniczący Komisji, opatrując ją okrągłą pieczęcią Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
2.
W zakresie ustalania kosztów postępowania regulacyjnego stosuje się odpowiednio art. 262 Kpa, z tym że uczestnika postępowania obciążają te koszty postępowania poniesione w jego interesie lub na jego żądanie, które nie wynikają z ustawowego obowiązku organów administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego.

Rozdział  3

Wynagrodzenie członków Komisji i personelu pomocniczego

§  23. 1
 
1.
Członkowie Komisji otrzymują wynagrodzenie w formie zryczałtowanej diety w wysokości:
1)
współprzewodniczący Komisji - 70% wynagrodzenia prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego,
2)
pozostali członkowie Komisji - 70% wynagrodzenia sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego.
2.
Personel pomocniczy otrzymuje zryczałtowane diety w wysokości:
1)
sekretarz Komisji - 35%,
2)
protokolant Komisji - 15%

diety członków Komisji, o których mowa w ust. 1 pkt 2.

3.
Działalność Komisji jest finansowana z budżetu państwa, w części dotyczącej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
§  24.
1.
Jeżeli członek Komisji lub jej personelu pomocniczego jest jednocześnie członkiem komisji majątkowej lub komisji regulacyjnej działającej na podstawie ustawy o stosunku państwa do innego kościoła lub związku wyznaniowego albo członkiem personelu pomocniczego takiej komisji, otrzymuje, z zastrzeżeniem ust. 2, wynagrodzenie w wysokości 10% zryczałtowanej diety, o której mowa w § 23.
2.
W przypadku pełnienia przez tę samą osobę różnych funkcji w komisjach, o których mowa w ust. 1, przysługuje jej prawo wskazania komisji, z tytułu udziałów w której otrzymywać będzie wynagrodzenie w pełnej wysokości.

Rozdział  4

Przepis końcowy

§  25.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 Zgodnie z § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 lutego 2002 r. w sprawie wysokości wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych działających na podstawie ustaw o stosunku Państwa do kościołów oraz związków wyznaniowych w latach 2002-2003 (Dz.U.02.17.167), wysokość wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnej w okresie od dnia 1 marca 2002 r. do dnia 31 grudnia 2003 r. wynosi odpowiednio 80% wynagrodzeń określonych w nin. paragrafie.

Zgodnie z § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 sierpnia 2003 r. w sprawie wysokości wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych działających na podstawie ustaw o stosunku Państwa do kościołów oraz związków wyznaniowych (Dz.U.03.155.1517), wysokość wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnej wynosi w okresie od dnia 4 września 2003 r. do dnia 31 grudnia 2003 r. odpowiednio 69% wynagrodzeń określonych w nin. paragrafie.

Zgodnie z § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych działających na podstawie ustaw o stosunku Państwa do kościołów oraz związków wyznaniowych w latach 2004-2005 (Dz.U.03.230.2311), wysokość wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnej wynosi w okresie od dnia 1 stycznia 2004 r. do dnia 31 grudnia 2005 r. odpowiednio 80% wynagrodzeń określonych w nin. paragrafie.

Zgodnie z § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 października 2005 r. w sprawie wysokości wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych działających na podstawie ustaw o stosunku Państwa do kościołów oraz związków wyznaniowych w roku 2006 (Dz.U.05.214.1814), wysokość wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnej wynosi w okresie od dnia 1 stycznia 2006 r. do dnia 31 grudnia 2006 r., odpowiednio, 80% wynagrodzeń określonych w nin. paragrafie.

Zgodnie z § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie wysokości wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych działających na podstawie ustaw o stosunku Państwa do kościołów oraz związków wyznaniowych w roku 2007 (Dz.U.06.247.1815), wysokość wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych wynosi w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2007 r., odpowiednio 80 % wynagrodzeń określonych w nin. paragrafie.

Zgodnie z § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 stycznia 2008 r. w sprawie wysokości wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych działających na podstawie ustaw o stosunku Państwa do kościołów oraz związków wyznaniowych, w okresie od dnia 1 lutego 2008 r. do dnia 31 grudnia 2008 r (Dz.U.08.17.112), wysokość wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych wynosi w okresie od dnia 1 lutego 2008 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., odpowiednio, 75,5 % wynagrodzeń określonych w nin. paragrafie.

Zgodnie z § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 grudnia 2008 r. w sprawie wysokości wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych działających na podstawie ustaw o stosunku Państwa do kościołów oraz związków wyznaniowych w roku 2009 (Dz.U.08.236.1642), wysokość wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych wynosi w okresie od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2009 r., odpowiednio, 78,0 % wynagrodzeń określonych w nin. paragrafie.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1999.45.456

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy tryb postępowania Komisji Regulacyjnej do Spraw Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego.
Data aktu: 14/05/1999
Data ogłoszenia: 20/05/1999
Data wejścia w życie: 20/05/1999