Zm.: rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego oraz warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego podręczników i zalecania środków dydaktycznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 27 kwietnia 1999 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego oraz warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego podręczników i zalecania środków dydaktycznych.

Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego oraz warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego podręczników i zalecania środków dydaktycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 130) wprowadza się następujące zmiany:
1)
tytuł rozporządzenia otrzymuje brzmienie:

"w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych.";

2)
w § 1:
a)
w ust. 1 w pkt 1:
dodaje się nową lit. b) w brzmieniu:

"b) programów nauczania dla zawodów i programów nauczania dla profili kształcenia zawodowego dla szkół ponadpodstawowych, w tym szkół specjalnych, z zastrzeżeniem ust. 2,"

dotychczasową lit. b) oznacza się jako lit. c),
b)
w ust. 2 skreśla się wyrazy "z zakresu kształcenia ogólnego";
3)
w § 2:
a)
w ust. 1 wyrazy "zwany dalej «programem nauczania»" zastępuje się wyrazami "zwany dalej «programem nauczania ogólnego»",
b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Przez program nauczania dla zawodu lub profilu kształcenia zawodowego, zwany dalej «programem nauczania zawodowego», należy rozumieć zbiór usystematyzowanych, zgodnie z zasadami dydaktyki, celowych układów umiejętności i treści nauczania, ujętych w podstawie programowej w danym zawodzie lub profilu kształcenia zawodowego określonej odrębnymi przepisami, wraz z wytycznymi dotyczącymi realizacji procesu kształcenia i oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia.",

c)
w ust. 2 po wyrazie "nauczania" dodaje się wyraz "ogólnego",
d)
dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:

"3. Program nauczania zawodowego powinien zawierać:

1) plany nauczania dla zawodu lub profilu kształcenia zawodowego, opracowane na podstawie ramowych planów nauczania ustalonych odrębnymi przepisami,

2) programy nauczania poszczególnych przedmiotów zawodowych, bloków tematycznych, modułów lub innych układów treści, zawierające:

a) szczegółowe cele kształcenia, określające umiejętności, które powinny być opanowane przez ucznia,

b) materiał nauczania w formie haseł programowych, związany z celami kształcenia,

c) wskazania metodyczne do realizacji materiału nauczania,

d) propozycje metod sprawdzania i oceny osiągnięć edukacyjnych ucznia.

4. Program nauczania dla zawodu może uwzględniać umiejętności i treści specjalizacji w zawodzie, realizowane przez część cyklu kształcenia, w szczególności dostosowane do potrzeb rynku pracy.";

4)
w § 4:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Program nauczania ogólnego i zawodowego dopuszcza do użytku szkolnego minister właściwy do spraw oświaty i wychowania na wniosek osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej.",

b)
w ust. 2 i 4 po wyrazie "nauczania" dodaje się wyraz "ogólnego",
c)
dodaje się ust. 5-8 w brzmieniu:

"5. Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego programu nauczania zawodowego powinien określać: nazwę zawodu lub profilu kształcenia zawodowego, dla którego przeznaczony jest program nauczania, typ szkoły (typy szkół) oraz autora (współautorów) programu.

6. Do wniosku, o którym mowa w ust. 5, należy dołączyć dwie recenzje o programie nauczania, zawierające szczegółową ocenę elementów programu, o których mowa w § 2 ust. 3.

7. Recenzje o programie nauczania zawodowego opracowują recenzenci wskazani przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Recenzentami mogą być doświadczeni nauczyciele przedmiotów zawodowych, nauczyciele-konsultanci, nauczyciele-doradcy metodyczni, pracownicy naukowi lub specjaliści-praktycy z dziedziny właściwej dla danego zawodu lub profilu kształcenia zawodowego, o wysokich kwalifikacjach merytorycznych i metodycznych.

8. Koszty recenzji ponosi osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, ubiegająca się o dopuszczenie programu nauczania ogólnego lub zawodowego do użytku szkolnego.";

5)
w § 5:
a)
w ust. 1 skreśla się wyrazy "z zakresu kształcenia",
b)
w ust. 2 i 3 po wyrazie "nauczania" dodaje się wyraz "ogólnego";
6)
w § 6:
a)
w ust. 1 po wyrazie "nauczania" dodaje się wyraz "ogólnego",
b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Dopuszczone do użytku szkolnego programy nauczania zawodowego wpisywane są do wykazów programów nauczania dla zawodów lub profili kształcenia zawodowego, ze wskazaniem:

1) nazwy zawodu lub profilu kształcenia zawodowego i typu szkoły (typów szkół),

2) autora (współautorów), a w przypadku programu przeznaczonego do publikacji - także wydawcy,

3) numeru dopuszczenia.",

c)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Wykazy programów nauczania ogólnego i programów nauczania zawodowego ustalane są odrębnymi przepisami, z zastrzeżeniem ust. 3.",

d)
dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Wykazy programów nauczania, o których mowa w ust. 1a, ustalane są po pozytywnym zaopiniowaniu projektów wykazów przez ministrów właściwych dla zawodów, o których mowa w odrębnych przepisach.";

7)
w § 7:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania skreśla program nauczania ogólnego lub program nauczania zawodowego z wykazu, o którym mowa odpowiednio w § 6 ust. 1 lub 1a, na wniosek uprawnionej osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej albo z urzędu, w przypadku gdy program utracił aktualność lub przydatność dydaktyczną.",

b)
w ust. 3 po wyrazie "nauczania" dodaje się wyraz "ogólnego",
c)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Skreślenie z wykazu programu nauczania ogólnego dla szkoły ponadpodstawowej oraz programu nauczania zawodowego z urzędu następuje na podstawie dwóch opinii wydanych przez osoby posiadające kwalifikacje określone odpowiednio w § 4 ust. 3 pkt 1 lub 2 oraz § 4 ust. 7.";

8)
§ 20 otrzymuje brzmienie:

"§ 20. 1. Podręczniki szkolne, książki pomocnicze do przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych w szkołach specjalnych, książki pomocnicze dla oddziałów przedszkolnych dla dzieci sześcioletnich oraz inne środki dydaktyczne dopuszczone lub zalecone do użytku szkolnego na podstawie dotychczasowych przepisów podlegają z urzędu wpisowi do odpowiednich wykazów, o których mowa w § 16, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

2. W wykazach, o których mowa w § 16, nie umieszcza się podręczników szkolnych dopuszczonych do użytku szkolnego przed dniem 10 marca 1999 r.:

1) od roku szkolnego 1999/2000 - podręczników dla klasy czwartej i klasy siódmej dotychczasowej szkoły podstawowej,

2) od roku szkolnego 2000/2001 - podręczników dla klasy piątej i klasy ósmej dotychczasowej szkoły podstawowej,

3) od roku szkolnego 2001/2002 - podręczników dla klas od pierwszej do trzeciej oraz podręczników dla klasy szóstej dotychczasowej szkoły podstawowej.

3. W roku szkolnym 1999/2000 dopuszcza się korzystanie z podręczników, o których mowa w ust. 2 pkt 1, jeżeli ich treść jest zgodna z podstawą programową kształcenia ogólnego i z realizowanym programem nauczania."

§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1999.41.416

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego oraz warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego podręczników i zalecania środków dydaktycznych.
Data aktu: 27/04/1999
Data ogłoszenia: 10/05/1999
Data wejścia w życie: 25/05/1999