Zasady organizacji wojewódzkich inspektoratów ochrony środowiska oraz ich delegatur.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OCHRONY ŚRODOWISKA, ZASOBÓW NATURALNYCH I LEŚNICTWA
z dnia 30 grudnia 1998 r.
w sprawie zasad organizacji wojewódzkich inspektoratów ochrony środowiska oraz ich delegatur.

Na podstawie art. 5 ust. 6 ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz. U. Nr 77, poz. 335, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, Nr 133, poz. 885 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wojewódzki inspektorat ochrony środowiska, zwany dalej "wojewódzkim inspektoratem", zapewnia właściwemu terytorialnie wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska realizację zadań ustalonych w ustawach i przepisach odrębnych oraz w ogólnych kierunkach działania organów Inspekcji Ochrony Środowiska, ustalanych przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.
§  2.
Wojewódzkim inspektoratem kieruje wojewódzki inspektor ochrony środowiska, zwany dalej "wojewódzkim inspektorem", przy pomocy zastępcy wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska, zwanego dalej "zastępcą wojewódzkiego inspektora", dyrektora wojewódzkiego inspektoratu, kierowników delegatur wojewódzkiego inspektoratu oraz kierowników komórek organizacyjnych wojewódzkiego inspektoratu.
§  3.
Wojewódzki inspektor może powołać stały zespół ekspertów do spraw opiniowania inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi, określając jego nazwę, zakres i tryb działania oraz organizację i skład osobowy.
§  4.
1.
W skład wojewódzkiego inspektoratu wchodzą:
1)
wydziały,
2)
laboratoria wojewódzkiego inspektoratu,
3)
samodzielne stanowiska pracy - do realizacji spraw będących w bezpośrednim nadzorze wojewódzkiego inspektora, zastępcy wojewódzkiego inspektora lub dyrektora wojewódzkiego inspektoratu.
2.
W skład wojewódzkiego inspektoratu mogą wchodzić delegatury wojewódzkiego inspektoratu.
3.
W skład delegatury wojewódzkiego inspektoratu mogą wchodzić:
1)
działy,
2)
laboratorium delegatury wojewódzkiego inspektoratu,
3)
samodzielne stanowiska pracy - do realizacji spraw będących w bezpośrednim nadzorze kierowników delegatur wojewódzkiego inspektoratu.
§  5.
1. 1
W wojewódzkim inspektoracie tworzy się:
1) 2
wydział inspekcji, do którego zadań w szczególności należy:
a)
prowadzenie działalności kontrolnej w zakresie określonym w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska,
b)
prowadzenie spraw związanych z udziałem wojewódzkiego inspektora w postępowaniu dotyczącym lokalizacji inwestycji oraz w przekazywaniu do użytku obiektów lub instalacji realizowanych jako przedsięwzięcie mogące znacząco oddziaływać na środowisko,
c)
wykonywanie zadań z zakresu poważnych awarii, tworzących warunki zapobiegania, zwalczania, usuwanie ich skutków oraz przywracania środowiska do stanu właściwego,
d)
weryfikacja rocznych raportów, o których mowa w art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2004 r. o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. Nr 281, poz. 2784),
e)
współpraca z innymi organami kontroli i ścigania;
2) 3
wydział monitoringu środowiska, do którego zadań w szczególności należy:
a)
prowadzenie spraw związanych z realizacją zadań wynikających z wieloletniego programu państwowego monitoringu środowiska, określonych przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska oraz zadań określonych w odrębnych przepisach,
b)
prowadzenie spraw związanych z opracowywaniem wojewódzkich programów państwowego monitoringu środowiska,
c)
gromadzenie wyników pomiarów i ocen stanu środowiska, uzyskiwanych w ramach państwowego monitoringu środowiska, oraz informacji o korzystaniu ze środowiska, wynikających z odrębnych przepisów,
d)
analizowanie gromadzonych danych, sporządzanie okresowych ocen i prognoz stanu środowiska w województwie zgodnie z wymaganiami określonymi w odrębnych przepisach,
e)
przygotowywanie informacji określających aktualny stan zanieczyszczenia powietrza na danym obszarze,
f)
sporządzanie komunikatów, raportów i opracowań tematycznych przeznaczonych do wykorzystania przez administrację rządową i samorządową, a także do informowania społeczeństwa o stanie środowiska,
g)
przekazywanie wyników pomiarów, ocen oraz informacji, o których mowa w lit. c, do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska oraz innych organów zgodnie z odrębnymi przepisami;
3) 4
laboratorium wojewódzkiego inspektoratu, którego głównymi zadaniami są:
a)
wykonywanie pomiarów i badań na potrzeby prowadzonych przez Inspekcję Ochrony Środowiska kontroli i działań w przypadku wystąpienia poważnych awarii oraz na potrzeby oceny stanu środowiska,
b)
wdrażanie nowych metod analitycznych, aparatury i systemów pomiarowych,
c)
udział w krajowych i międzynarodowych badaniach biegłości i międzylaboratoryjnych badaniach porównawczych,
d)
doskonalenie systemu zarządzania w laboratorium,
e)
utrzymywanie wzorców referencyjnych spójnych z wzorcami wyższego rzędu oraz zapewnienie spójności pomiarowej wojewódzkim sieciom pomiarowym;
4)
wydziały i samodzielne stanowiska pracy do spraw:
a)
budżetu, finansów i egzekucji należności pieniężnych,
b)
administracyjno-technicznych,
c)
prawnych,
d)
zamówień publicznych,
e)
organizacji,
f)
kadr i szkolenia,
g)
współpracy międzynarodowej,
h)
obronnych,
i)
przeciwpożarowych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy,
j) 5
informatycznych.
2.
Zakres spraw określonych w ust. 1 pkt 1-3 stosuje się odpowiednio do delegatur wojewódzkiego inspektoratu.
3.
Zakres spraw, o których mowa w ust. 1 w pkt 4 lit. a), b), c) oraz i), może mieć zastosowanie w organizacji delegatur wojewódzkiego inspektoratu.
4. 6
Wydziały lub samodzielne stanowiska pracy, o których mowa w ust. 1 pkt 4, mogą być łączone.
5. 7
Jeżeli w województwie liczba zakładów w rejestrze potencjalnych sprawców poważnych awarii wynosi co najmniej 45, w wojewódzkim inspektoracie lub jego delegaturze można utworzyć odpowiednio: wydział, działy lub samodzielne stanowiska pracy, do realizacji zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c.
§  6.
1. 8
Szczegółową organizację wojewódzkiego inspektoratu określi regulamin organizacyjny opracowany przez wojewódzkiego inspektora i zatwierdzony przez właściwego wojewodę w porozumieniu z Głównym Inspektorem Ochrony Środowiska.
2.
Regulamin organizacyjny powinien określać:
1)
nazwę i siedzibę wojewódzkiego inspektoratu,
2)
zadania wojewódzkiego inspektoratu,
3)
nazwy komórek organizacyjnych wojewódzkiego inspektoratu,
4)
zakresy działania komórek organizacyjnych wojewódzkiego inspektoratu,
5)
zakres kompetencji samodzielnych stanowisk wojewódzkiego inspektoratu,
6)
nazwy, siedziby, zakresy i obszary działania delegatur wojewódzkiego inspektoratu,
7)
inne sprawy istotne dla organizacji i funkcjonowania wojewódzkiego inspektoratu.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1999 r.
1 § 5 ust. 1 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 1 lit. a) tiret pierwsze rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 18 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.81.551) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 maja 2007 r.
2 § 5 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) tiret drugie rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 18 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.81.551) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 maja 2007 r.
3 § 5 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) tiret drugie rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 18 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.81.551) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 maja 2007 r.
4 § 5 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) tiret drugie rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 18 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.81.551) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 maja 2007 r.
5 § 5 ust. 1 pkt 4 lit. j) dodana przez § 1 pkt 1 lit. a) tiret trzecie rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 18 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.81.551) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 maja 2007 r.
6 § 5 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 18 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.81.551) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 maja 2007 r.
7 § 5 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 18 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.81.551) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 maja 2007 r.
8 § 6 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 18 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.81.551) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 maja 2007 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024