Zasady organizacji wojewódzkich inspektoratów ochrony środowiska oraz ich delegatur.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OCHRONY ŚRODOWISKA, ZASOBÓW NATURALNYCH I LEŚNICTWA
z dnia 30 grudnia 1998 r.
w sprawie zasad organizacji wojewódzkich inspektoratów ochrony środowiska oraz ich delegatur.

Na podstawie art. 5 ust. 6 ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz. U. Nr 77, poz. 335, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, Nr 133, poz. 885 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wojewódzki inspektorat ochrony środowiska, zwany dalej "wojewódzkim inspektoratem", zapewnia właściwemu terytorialnie wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska realizację zadań ustalonych w ustawach i przepisach odrębnych oraz w ogólnych kierunkach działania organów Inspekcji Ochrony Środowiska, ustalanych przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.
§  2.
Wojewódzkim inspektoratem kieruje wojewódzki inspektor ochrony środowiska, zwany dalej "wojewódzkim inspektorem", przy pomocy zastępcy wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska, zwanego dalej "zastępcą wojewódzkiego inspektora", dyrektora wojewódzkiego inspektoratu, kierowników delegatur wojewódzkiego inspektoratu oraz kierowników komórek organizacyjnych wojewódzkiego inspektoratu.
§  3.
Wojewódzki inspektor może powołać stały zespół ekspertów do spraw opiniowania inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi, określając jego nazwę, zakres i tryb działania oraz organizację i skład osobowy.
§  4.
1.
W skład wojewódzkiego inspektoratu wchodzą:
1)
wydziały,
2)
laboratoria wojewódzkiego inspektoratu,
3)
samodzielne stanowiska pracy - do realizacji spraw będących w bezpośrednim nadzorze wojewódzkiego inspektora, zastępcy wojewódzkiego inspektora lub dyrektora wojewódzkiego inspektoratu.
2.
W skład wojewódzkiego inspektoratu mogą wchodzić delegatury wojewódzkiego inspektoratu.
3.
W skład delegatury wojewódzkiego inspektoratu mogą wchodzić:
1)
działy,
2)
laboratorium delegatury wojewódzkiego inspektoratu,
3)
samodzielne stanowiska pracy - do realizacji spraw będących w bezpośrednim nadzorze kierowników delegatur wojewódzkiego inspektoratu.
§  5.
1. 1
W wojewódzkim inspektoracie tworzy się:
1) 2
wydział inspekcji, do którego zadań w szczególności należy:
a)
prowadzenie działalności kontrolnej w zakresie określonym w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska,
b)
prowadzenie spraw związanych z udziałem wojewódzkiego inspektora w postępowaniu dotyczącym lokalizacji inwestycji oraz w przekazywaniu do użytku obiektów lub instalacji realizowanych jako przedsięwzięcie mogące znacząco oddziaływać na środowisko,
c)
wykonywanie zadań z zakresu poważnych awarii, tworzących warunki zapobiegania, zwalczania, usuwanie ich skutków oraz przywracania środowiska do stanu właściwego,
d)
weryfikacja rocznych raportów, o których mowa w art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2004 r. o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. Nr 281, poz. 2784),
e)
współpraca z innymi organami kontroli i ścigania;
2) 3
wydział monitoringu środowiska, do którego zadań w szczególności należy:
a)
prowadzenie spraw związanych z realizacją zadań wynikających z wieloletniego programu państwowego monitoringu środowiska, określonych przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska oraz zadań określonych w odrębnych przepisach,
b)
prowadzenie spraw związanych z opracowywaniem wojewódzkich programów państwowego monitoringu środowiska,
c)
gromadzenie wyników pomiarów i ocen stanu środowiska, uzyskiwanych w ramach państwowego monitoringu środowiska, oraz informacji o korzystaniu ze środowiska, wynikających z odrębnych przepisów,
d)
analizowanie gromadzonych danych, sporządzanie okresowych ocen i prognoz stanu środowiska w województwie zgodnie z wymaganiami określonymi w odrębnych przepisach,
e)
przygotowywanie informacji określających aktualny stan zanieczyszczenia powietrza na danym obszarze,
f)
sporządzanie komunikatów, raportów i opracowań tematycznych przeznaczonych do wykorzystania przez administrację rządową i samorządową, a także do informowania społeczeństwa o stanie środowiska,
g)
przekazywanie wyników pomiarów, ocen oraz informacji, o których mowa w lit. c, do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska oraz innych organów zgodnie z odrębnymi przepisami;
3) 4
laboratorium wojewódzkiego inspektoratu, którego głównymi zadaniami są:
a)
wykonywanie pomiarów i badań na potrzeby prowadzonych przez Inspekcję Ochrony Środowiska kontroli i działań w przypadku wystąpienia poważnych awarii oraz na potrzeby oceny stanu środowiska,
b)
wdrażanie nowych metod analitycznych, aparatury i systemów pomiarowych,
c)
udział w krajowych i międzynarodowych badaniach biegłości i międzylaboratoryjnych badaniach porównawczych,
d)
doskonalenie systemu zarządzania w laboratorium,
e)
utrzymywanie wzorców referencyjnych spójnych z wzorcami wyższego rzędu oraz zapewnienie spójności pomiarowej wojewódzkim sieciom pomiarowym;
4)
wydziały i samodzielne stanowiska pracy do spraw:
a)
budżetu, finansów i egzekucji należności pieniężnych,
b)
administracyjno-technicznych,
c)
prawnych,
d)
zamówień publicznych,
e)
organizacji,
f)
kadr i szkolenia,
g)
współpracy międzynarodowej,
h)
obronnych,
i)
przeciwpożarowych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy,
j) 5
informatycznych.
2.
Zakres spraw określonych w ust. 1 pkt 1-3 stosuje się odpowiednio do delegatur wojewódzkiego inspektoratu.
3.
Zakres spraw, o których mowa w ust. 1 w pkt 4 lit. a), b), c) oraz i), może mieć zastosowanie w organizacji delegatur wojewódzkiego inspektoratu.
4. 6
Wydziały lub samodzielne stanowiska pracy, o których mowa w ust. 1 pkt 4, mogą być łączone.
5. 7
Jeżeli w województwie liczba zakładów w rejestrze potencjalnych sprawców poważnych awarii wynosi co najmniej 45, w wojewódzkim inspektoracie lub jego delegaturze można utworzyć odpowiednio: wydział, działy lub samodzielne stanowiska pracy, do realizacji zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c.
§  6.
1. 8
Szczegółową organizację wojewódzkiego inspektoratu określi regulamin organizacyjny opracowany przez wojewódzkiego inspektora i zatwierdzony przez właściwego wojewodę w porozumieniu z Głównym Inspektorem Ochrony Środowiska.
2.
Regulamin organizacyjny powinien określać:
1)
nazwę i siedzibę wojewódzkiego inspektoratu,
2)
zadania wojewódzkiego inspektoratu,
3)
nazwy komórek organizacyjnych wojewódzkiego inspektoratu,
4)
zakresy działania komórek organizacyjnych wojewódzkiego inspektoratu,
5)
zakres kompetencji samodzielnych stanowisk wojewódzkiego inspektoratu,
6)
nazwy, siedziby, zakresy i obszary działania delegatur wojewódzkiego inspektoratu,
7)
inne sprawy istotne dla organizacji i funkcjonowania wojewódzkiego inspektoratu.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1999 r.
1 § 5 ust. 1 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 1 lit. a) tiret pierwsze rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 18 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.81.551) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 maja 2007 r.
2 § 5 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) tiret drugie rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 18 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.81.551) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 maja 2007 r.
3 § 5 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) tiret drugie rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 18 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.81.551) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 maja 2007 r.
4 § 5 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) tiret drugie rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 18 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.81.551) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 maja 2007 r.
5 § 5 ust. 1 pkt 4 lit. j) dodana przez § 1 pkt 1 lit. a) tiret trzecie rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 18 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.81.551) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 maja 2007 r.
6 § 5 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 18 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.81.551) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 maja 2007 r.
7 § 5 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 18 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.81.551) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 maja 2007 r.
8 § 6 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 18 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.81.551) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 maja 2007 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1999.3.21

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zasady organizacji wojewódzkich inspektoratów ochrony środowiska oraz ich delegatur.
Data aktu: 30/12/1998
Data ogłoszenia: 15/01/1999
Data wejścia w życie: 15/01/1999, 01/01/1999