Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OCHRONY ŚRODOWISKA, ZASOBÓW NATURALNYCH I LEŚNICTWA
z dnia 29 grudnia 1998 r.
w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

Na podstawie art. 88i ust. 3 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska (Dz. U. z 1994 r. Nr 49, poz. 196, z 1995 r. Nr 90, poz. 446, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 132, poz. 622, z 1997 r. Nr 46, poz. 296, Nr 96, poz. 592, Nr 121, poz. 770 i Nr 133, poz. 885 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady gospodarki finansowej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwanego dalej "Narodowym Funduszem", oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwanych dalej "wojewódzkimi funduszami" - utworzonych na podstawie ustawy o ochronie i kształtowaniu środowiska, zwanej dalej "ustawą".
§  2.
1.
Podstawą gospodarki finansowej Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy są roczne plany finansowe sporządzane na każdy rok kalendarzowy.
2.
Roczny plan finansowy zawiera w szczególności:
1)
dochody i wydatki,
2)
stan finansowy funduszu na początek i koniec roku kalendarzowego.
3.
Załącznikiem do planu finansowego jest szczegółowe zestawienie, obejmujące:
1)
wyliczenie dochodów,
2)
wyliczenie wydatków,
3)
przychody i rozchody środków finansowych,
4)
koszty działalności, w tym koszty utrzymania organów i biura, źródła ich pokrycia i wynik finansowy,
5)
wydatki na inwestycje własne,
6)
maksymalny stan zobowiązań na koniec roku kalendarzowego z tytułu:
a)
przyznania dofinansowania w formie pożyczek, dotacji, udziałów w spółkach,
b)
emisji obligacji i zaciągnięcia kredytów oraz pożyczek,
c)
pozostałych zobowiązań,
7)
przychody i rozchody środków finansowych pochodzących z pomocy zagranicznej.
4.
Rada nadzorcza wojewódzkiego funduszu może odpowiednio zwiększyć planowane wydatki w przypadku uzyskania dochodów wyższych niż zaplanowane.
§  3.
Narodowy Fundusz opracowuje roczny plan finansowy w terminach i w formie określonej w ustawie - Prawo budżetowe, stosowanej do opracowania planu finansowego funduszy celowych oraz zgodnie z ustawą.
§  4.
Narodowy Fundusz i wojewódzkie fundusze prowadzą samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z posiadanych środków i uzyskiwanych wpływów wydatki na dofinansowanie zadań określonych w ustawie, koszty działalności oraz rozwój.
§  5.
1.
Narodowy Fundusz oraz wojewódzkie fundusze udzielają dotacji i pożyczek na podstawie umów cywilnoprawnych.
2.
Formy umowy cywilnoprawnej nie stosuje się dla przekazywania środków na nagrody za działalność na rzecz ochrony środowiska i gospodarki wodnej nie związaną z wykonywaniem obowiązków pracowników administracji rządowej i samorządowej, o których mowa w art. 88c ust. 1 pkt 6 ustawy.
3.
Narodowy Fundusz oraz wojewódzkie fundusze mogą udostępniać środki finansowe bankom z przeznaczeniem na udzielanie kredytów, pożyczek lub dotacji na wskazane przez siebie programy i przedsięwzięcia z zakresu zadań ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz prac geologicznych, a także na dopłaty do oprocentowania udzielanych na ten cel preferencyjnych kredytów bankowych i pożyczek.
§  6.
1.
Narodowy Fundusz może udzielać poręczeń spłaty kredytu i zwrotu środków przyznanych przez rządy państw obcych i organizacje międzynarodowe zgodnie z przepisami o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne.
2.
Udzielając poręczeń, o których mowa w ust. 1, Narodowy Fundusz pobiera opłatę prowizyjną w wysokości od 0,2% do 2% kwoty objętej poręczeniem.
§  7.
Środki powierzone Narodowemu Funduszowi i wojewódzkim funduszom, pochodzące z pomocy zagranicznej, są wykorzystywane na dofinansowanie przedsięwzięć z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zgodnie z umowami, na których podstawie środki te przekazano, oraz zgodnie z procedurami obowiązującymi w tych funduszach.
§  8.
Kosztami działalności Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy są koszty związane z realizacją zadań określonych w ustawie, a w szczególności:
1)
ponoszone na utrzymanie organów i biura, wraz z amortyzacją środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, naliczaną zgodnie z odrębnymi przepisami,
2)
ponoszone w związku z udzielaniem dofinansowania, poręczeniem spłaty oraz dochodzeniem należności,
3)
ponoszone w związku z organizacją emisji i wykupem obligacji,
4)
odsetki od wyemitowanych obligacji, zaciągniętych kredytów i pożyczek,
5)
koszty analiz, ekspertyz, opinii, ocen, prac badawczych, projektowych i innych zamawianych: w celu określenia warunków realizacji wybranych programów ochrony środowiska, w celu oceny ich wdrożenia i wykonania, w celu wniesienia udziałów lub nabycia akcji w spółkach, a także w celu doskonalenia i rozwoju działalności.
§  9.
1.
Wynik finansowy Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy jest różnicą między przychodami określonymi w art. 88g ust. 4 ustawy a kosztami, o których mowa w § 8 pkt 1 rozporządzenia, skorygowaną o saldo strat i zysków nadzwyczajnych.
2.
Dodatni wynik finansowy stanowi zysk netto funduszu do podziału, a ujemny - stratę netto.
3.
Zysk netto funduszu pozostaje w jego dyspozycji i może być przeznaczony na:
1)
fundusz statutowy,
2)
fundusz rezerwowy,
3)
fundusz rocznych nagród z zysku.
4.
O podziale zysku netto lub pokryciu straty netto rozstrzyga uchwała Rady Nadzorczej Narodowego Funduszu oraz uchwały rad nadzorczych wojewódzkich funduszy w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego.
§  10.
Fundusz statutowy, o którym mowa w art. 88g ust. 2 ustawy:
1)
zwiększa się o:
a)
równowartość wpływów, o których mowa w art. 87b ustawy,
b)
odpis z zysku netto,
c)
powstałą na skutek aktualizacji wyceny różnicę wartości netto środków trwałych,
2)
zmniejsza się o:
a)
równowartość udzielonych dotacji oraz dopłat do oprocentowania kredytów i pożyczek,
b)
równowartość kwot umorzonych pożyczek, o których mowa w art. 88c ust. 2 ustawy,
c)
równowartość kosztów:
obsługi wdrażania projektów i programów finansowanych ze środków pomocy zagranicznej, jeżeli nie zostały zapewnione na ten cel środki pochodzące z tej pomocy lub innych źródeł,
wynagrodzeń i nagród, o których mowa w art. 88c ust. 1 pkt 6 ustawy,
d)
równowartość kwot wypłaconych z tytułu udzielonych poręczeń oraz z tytułu przejętych zobowiązań Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, o których mowa w art. 88c ust. 5 i 6 ustawy, w przypadku braku możliwości ich pokrycia z funduszu rezerwowego,
e)
stratę netto w przypadku braku możliwości jej pokrycia z funduszu rezerwowego.
§  11.
1.
Fundusz rezerwowy, o którym mowa w art. 88g ust. 3 ustawy, zmniejsza się o:
1)
równowartość kwot wypłaconych z tytułu udzielonych poręczeń,
2)
przejęte zobowiązania Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, o których mowa w art. 88c ust. 6 ustawy.
2.
Fundusz rezerwowy może być wykorzystany na pokrycie straty bilansowej netto.
§  12.
Narodowy Fundusz i wojewódzkie fundusze mogą tworzyć także:
1)
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, zgodnie z przepisami o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych,
2)
fundusz rocznych nagród z zysku dla pracowników, wypłacanych zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników sfery budżetowej.
§  13.
1.
Narodowy Fundusz i wojewódzkie fundusze prowadzą rachunkowość w oparciu o dokumentację księgową opisującą przyjęte zasady rachunkowości, ustaloną przez zarząd funduszu, opracowaną na podstawie zasad określonych w ustawie o rachunkowości z uwzględnieniem specyfiki działalności wynikającej z ustawy.
2.
Narodowy Fundusz i wojewódzkie fundusze sporządzają sprawozdania finansowe w sposób określony w odrębnych przepisach obowiązujących podmioty prowadzące działalność gospodarczą.
3.
Roczne sprawozdania finansowe Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy podlegają badaniu przez biegłych rewidentów, zgodnie z ustawą o rachunkowości.
4.
Roczne sprawozdanie funduszu zatwierdza rada nadzorcza.
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1999.3.17

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
Data aktu: 29/12/1998
Data ogłoszenia: 15/01/1999
Data wejścia w życie: 30/01/1999