Określenie typów szkół artystycznych publicznych i niepublicznych oraz zasad ich działania, a także sposobu i terminu wprowadzenia nowych typów szkół artystycznych oraz przekształcenia dotychczasowych szkół w szkoły nowego typu i ich funkcjonowania w systemie oświaty.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 15 lutego 1999 r.
w sprawie określenia typów szkół artystycznych publicznych i niepublicznych oraz zasad ich działania, a także sposobu i terminu wprowadzenia nowych typów szkół artystycznych oraz przekształcenia dotychczasowych szkół w szkoły nowego typu i ich funkcjonowania w systemie oświaty. *

Na podstawie art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126) oraz art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1999 r. - Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego (Dz. U. Nr 12, poz. 96) zarządza się, co następuje:
§  1.
Z dniem 1 września 1999 r. wprowadza się następujące typy szkół artystycznych publicznych i niepublicznych:
1)
szkoły muzyczne, obejmujące:
a)
sześcioletnie ogólnokształcące szkoły muzyczne I stopnia, dające podstawy wykształcenia muzycznego, wykształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej, możliwość dalszego kształcenia w szkole muzycznej II stopnia oraz uprawniające do kształcenia w gimnazjum,
b)
sześcioletnie szkoły muzyczne I stopnia, dające podstawy wykształcenia muzycznego oraz możliwość dalszego kształcenia w szkole muzycznej II stopnia,
c)
sześcioletnie ogólnokształcące szkoły muzyczne II stopnia, dające wykształcenie muzyczne oraz wykształcenie ogólne w zakresie gimnazjum i liceum profilowanego, umożliwiające uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego,
d)
sześcioletnie szkoły muzyczne II stopnia, dające wykształcenie muzyczne,
2)
szkoły plastyczne, obejmujące:
a)
sześcioletnie ogólnokształcące szkoły sztuk pięknych, dające wykształcenie plastyczne oraz wykształcenie ogólne w zakresie gimnazjum i liceum profilowanego, umożliwiające uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego,
b)
czteroletnie licea plastyczne, dające wykształcenie plastyczne oraz wykształcenie ogólne w zakresie liceum profilowanego, umożliwiające uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego,
3)
szkoły baletowe, obejmujące:
a)
dziewięcioletnie ogólnokształcące szkoły baletowe, dające wykształcenie baletowe oraz wykształcenie ogólne w zakresie klas IV-VI szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum profilowanego, umożliwiające uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego,
b)
sześcioletnie szkoły sztuki tańca, dające podstawy wykształcenia tanecznego,
4)
czteroletnie szkoły sztuki cyrkowej, dające wykształcenie cyrkowe,
5)
szkoły policealne, dające możliwość uzyskania lub uzupełnienia wykształcenia zawodowego w różnych dziedzinach artystycznych,
6)
szkoły pomaturalne bibliotekarskie i animatorów kultury.
§  2.
Nauka w szkołach, o których mowa w § 1 w pkt 1 lit. c) i d), w pkt 2, w pkt 3 lit. a) oraz w pkt 4-6, kończy się egzaminem dyplomowym przeprowadzanym na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
§  3.
1.
Szkoły, o których mowa w § 1 w pkt 1 lit. a), w zakresie kształcenia ogólnego realizują podstawę programową kształcenia ogólnego sześcioletniej szkoły podstawowej, określoną odrębnymi przepisami.
2.
Szkoły, o których mowa w § 1 w pkt 1 lit. c) i w pkt 2 lit. a), w zakresie kształcenia ogólnego realizują podstawy programowe kształcenia ogólnego trzyletniego gimnazjum i trzyletniego liceum profilowanego.
3.
Szkoły, o których mowa w § 1 w pkt 2 lit. b), w zakresie kształcenia ogólnego realizują podstawę programową kształcenia ogólnego trzyletniego liceum profilowanego.
4.
Szkoły, o których mowa w § 1 w pkt 3 lit. a), w zakresie kształcenia ogólnego realizują podstawy programowe kształcenia ogólnego: klas IV-VI sześcioletniej szkoły podstawowej, trzyletniego gimnazjum oraz trzyletniego liceum profilowanego.
§  4.
Uczęszczanie do szkół wymienionych w § 3 stanowi spełnianie przez uczniów obowiązku szkolnego i obowiązku nauki.
§  5.
1.
Szkoły artystyczne:
1)
przyjmują uczniów na podstawie egzaminu wstępnego lub badania przydatności, przeprowadzanych na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
2)
rozwijają zdolności uczniów w zindywidualizowanym procesie nauczania.
2.
Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów szkół artystycznych określają odrębne przepisy.
§  6.
1.
Z dniem 1 września 1999 r.:
1)
dotychczasowe podstawowe szkoły muzyczne i szkoły muzyczne I stopnia stają się odpowiednio szkołami, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a) i b),
2)
dotychczasowe licea muzyczne stają się szkołami, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. c),
3)
dotychczasowe szkoły muzyczne II stopnia stają się szkołami muzycznymi, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. d),
4)
dotychczasowe szkoły baletowe stają się szkołami, o których mowa w § 1 pkt 3 lit. a),
5)
dotychczasowe policealne szkoły artystyczne stają się szkołami, o których mowa w § 1 pkt 5,
6)
dotychczasowe pomaturalne szkoły artystyczne stają się szkołami, o których mowa w § 1 pkt 6.
2.
Z dniem 1 września 1999 r. uczniowie:
1)
klas I-VI dotychczasowych podstawowych szkół muzycznych i szkół I stopnia - stają się uczniami odpowiednich klas szkół, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a) i b),
2)
klas siódmych dotychczasowych podstawowych szkół muzycznych - stają się, po zdaniu egzaminu wstępnego, odpowiednio uczniami klas pierwszych szkół, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. c) i d),
3)
klas ósmych dotychczasowych podstawowych szkół muzycznych - kończą te szkoły na dotychczas obowiązujących zasadach oraz mogą kontynuować naukę w szkołach muzycznych II stopnia i kończą te szkoły na zasadach obowiązujących przed dniem 1 września 1999 r.,
4)
klas I-IV dotychczasowych szkół baletowych - stają się uczniami odpowiednich klas szkoły, o której mowa w § 1 pkt 3 lit. a),
5)
klas V-IX dotychczasowych szkół baletowych - kończą te szkoły na dotychczas obowiązujących zasadach.
3.
Świadectwo ukończenia klasy szóstej w roku szkolnym 1998/1999 w dotychczasowych podstawowych szkołach muzycznych jest równorzędne ze świadectwem ukończenia szkoły podstawowej.
4.
Uczniowie dotychczasowych szkół artystycznych II stopnia, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 4 i 5, kończą te szkoły na zasadach obowiązujących przed dniem 1 września 1999 r.
5.
Do dnia 1 września 1999 r. dotychczasowe licea sztuk plastycznych mogą zostać przekształcone w szkoły plastyczne, o których mowa w § 1 pkt 2 lit. a), przez organ prowadzący, po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
6.
Dotychczasowe licea sztuk plastycznych, które nie zostały przekształcone zgodnie z ust. 5, z dniem 1 września 2002 r. stają się szkołami plastycznymi, o których mowa w § 1 pkt 2 lit. b).
7.
Przekształcenie dotychczasowych liceów plastycznych w szkoły, o których mowa w § 1 pkt 2 lit. a) i b), następuje z uwzględnieniem zasad ustalonych w art. 5 ustawy z dnia 8 stycznia 1999 r. - Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego (Dz. U. Nr 12, poz. 96).
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 1999 r.
* Z dniem 27 stycznia 2005 r. nin. rozporządzenie traci moc w zakresie dotyczącym określenia typów szkół artystycznych publicznych i niepublicznych oraz zasad ich działania, zgodnie z § 7 rozporządzenia Ministra Kultury z dnia 29 grudnia 2004 r. w sprawie typów szkół artystycznych publicznych i niepublicznych (Dz.U.05.6.42).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1999.14.125

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Określenie typów szkół artystycznych publicznych i niepublicznych oraz zasad ich działania, a także sposobu i terminu wprowadzenia nowych typów szkół artystycznych oraz przekształcenia dotychczasowych szkół w szkoły nowego typu i ich funkcjonowania w systemie oświaty.
Data aktu: 15/02/1999
Data ogłoszenia: 23/02/1999
Data wejścia w życie: 01/04/1999