Algorytm przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom wojewódzkim i powiatowym.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 14 grudnia 1999 r.
w sprawie algorytmu przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom wojewódzkim i powiatowym.

Na podstawie art. 57a ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128, Nr 28, poz. 153, Nr 41, poz. 255, Nr 63, poz. 403, Nr 93, poz. 569, Nr 107, poz. 692, Nr 121, poz. 770 i Nr 123, poz. 776, z 1998 r. Nr 66, poz. 431, Nr 106, poz. 668, Nr 108, poz. 684, Nr 137, poz. 887 i Nr 162, poz. 1112, 1118 i 1126 oraz z 1999 r. Nr 60, poz. 636) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Prezes Krajowego Urzędu Pracy przekazuje samorządom powiatowym środki Funduszu Pracy na realizowanie zadań określonych w art. 57 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128, Nr 28, poz. 153, Nr 41, poz. 255, Nr 63, poz. 403, Nr 93, poz. 569, Nr 107, poz. 692, Nr 121, poz. 770 i Nr 123, poz. 776, z 1998 r. Nr 66, poz. 431, Nr 106, poz. 668, Nr 108, poz. 684, Nr 137, poz. 887 i Nr 162, poz. 1112, 1118 i 1126 oraz z 1999 r. Nr 60, poz. 636), zwanej dalej "ustawą":
1)
w pkt 1, 6, 10, 12, 14 i 30 dotyczących finansowania zasiłków i innych obligatoryjnych świadczeń,
2)
w pkt 2-5, 7, 8, 13, 26, 27, 29 i 30a dotyczących finansowania programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu,
3)
w pkt 9, 11, 15, 16, 25 oraz w pkt 17 w części dotyczącej finansowania eksploatacji systemu informatycznego w urzędach pracy, a także w pkt 18-20 w zakresie dotyczącym i realizowanym przez powiatowe urzędy pracy.
2.
Prezes Krajowego Urzędu Pracy przekazuje samorządom wojewódzkim środki Funduszu Pracy na realizowanie zadań wymienionych w art. 57 ust. 1 ustawy - w pkt 1, 9, 11, 13, 16, 19 oraz w pkt 17 w części dotyczącej eksploatacji systemu informatycznego.
§  2.
1.
Wielkość środków Funduszu Pracy dla samorządów powiatowych na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 1 ustala się według następującego wzoru algorytmu:

Kp = Op + Ap + Pp

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1)
Kp - łączna kwota środków ustalona dla samorządu powiatowego na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 1,
2)
Op - kwota środków ustalona dla samorządu powiatowego na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 1,
3)
Ap - kwota środków ustalona dla samorządu powiatowego na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 2,
4)
Pp - kwota środków ustalona dla samorządu powiatowego na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 3.
2.
Wielkość środków Funduszu Pracy dla samorządów powiatowych na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 1 jest równa kwocie środków niezbędnych na ich realizację.
3.
Wielkość środków Funduszu Pracy dla samorządów powiatowych na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 2 ustala się, z zastrzeżeniem ust. 4, według następującego wzoru algorytmu:

LpxWaxWbxWcxWd

Ap=Pax----------------

Lk

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1)
Pa - kwota środków przewidziana w planie Funduszu Pracy na realizację zadań, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2, pomniejszona o kwotę środków pozostawionych do dyspozycji Prezesa Krajowego Urzędu Pracy, o której mowa w ust. 4,
2)
Lp - liczba zarejestrowanych bezrobotnych w powiecie, według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedniego,
3)
Wa - współczynnik korygujący uwzględniający wysokość stopy bezrobocia w powiecie, według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedniego, wynoszący:
a)
1,0 - dla powiatów, w których stopa bezrobocia nie przekraczała połowy przeciętnej stopy bezrobocia w kraju,
b)
1,2 - dla powiatów, w których stopa bezrobocia nie przekraczała przeciętnej stopy bezrobocia w kraju,
c)
1,4 - dla powiatów, w których stopa bezrobocia nie przekraczała 1,5-krotnej przeciętnej stopy bezrobocia w kraju,
d)
1,6 - dla powiatów, w których stopa bezrobocia nie przekraczała 2,0-krotnej przeciętnej stopy bezrobocia w kraju,
e)
1,8 - dla powiatów, w których stopa bezrobocia przekraczała 2,0-krotną przeciętną stopę bezrobocia w kraju,
4)
Wb - współczynnik korygujący uwzględniający udział długotrwale bezrobotnych (ponad 12 miesięcy) w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w powiecie, według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedniego, wynoszący:
a)
1,0 - dla powiatów, w których udział długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał połowy przeciętnego udziału długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
b)
1,1 - dla powiatów, w których udział długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał przeciętnego udziału długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
c)
1,2 - dla powiatów, w których udział długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał 1,5-krotnego przeciętnego udziału długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
d)
1,3 - dla powiatów, w których udział długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych przekraczał 1,5-krotny przeciętny udział długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
5)
Wc - współczynnik korygujący uwzględniający udział bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w powiecie, według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedniego, wynoszący:
a)
1,0 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał 0,9-krotnego przeciętnego udziału bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
b)
1,1 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał przeciętnego udziału bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
c)
1,2 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał 1,1-krotnego przeciętnego udziału bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
d)
1,3 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych przekraczał 1,1-krotny przeciętny udział bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
6)
Wd - współczynnik korygujący uwzględniający udział bezrobotnych w wieku do 24 lat w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w powiecie, według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedniego, wynoszący:
a)
1,0 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych w wieku do 24 lat w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał połowy przeciętnego udziału bezrobotnych w wieku do 24 lat w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
b)
1,1 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych w wieku do 24 lat w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał 0,7-krotnego przeciętnego udziału bezrobotnych w wieku do 24 lat w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
c)
1,2 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych w wieku do 24 lat w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał przeciętnego udziału bezrobotnych w wieku do 24 lat w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
d)
1,3 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych w wieku do 24 lat w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych przekraczał przeciętny udział bezrobotnych w wieku do 24 lat w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
7)
Lk - łączna liczba zarejestrowanych bezrobotnych we wszystkich powiatach skorygowana wskaźnikami korygującymi Wa-Wd, według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedniego.
4.
Prezes Krajowego Urzędu Pracy może, za zgodą ministra właściwego do spraw pracy, pozostawić na realizację zadań, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2, kwotę nie przekraczającą połowy środków przewidzianych w planie Funduszu Pracy na ich realizację.
5.
Prezes Krajowego Urzędu Pracy, w ramach kwoty, o której mowa w ust. 4, przekazuje dodatkowe środki dla powiatów, na których terenie nastąpił w szczególności wzrost stopy bezrobocia w stosunku do przyjętej w algorytmie, na realizację zadań określonych w kontraktach zawartych z samorządami powiatowymi.
6.
Wielkość środków Funduszu Pracy dla samorządów powiatowych na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 3 jest ustalana, z zastrzeżeniem ust. 4, według następującego wzoru algorytmu:

Lp

Pp=Pix----

L

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1)
Pp - kwota środków dla samorządów powiatowych na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 3,
2)
Pi - kwota środków przewidziana w planie Funduszu Pracy na realizację zadań, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 3, pomniejszona o zadania realizowane bezpośrednio przez Krajowy Urząd Pracy,
3)
Lp - liczba zarejestrowanych bezrobotnych w powiecie, według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedniego,
4)
L - liczba zarejestrowanych bezrobotnych ogółem w kraju, według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedniego.
§  3.
Wielkość środków Funduszu Pracy dla samorządów wojewódzkich na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 2 ustala się według następującego wzoru algorytmu:

Pb

Kw=Wbx----

Pp

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1)
Kw - kwota środków ustalona dla samorządu wojewódzkiego na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 2,
2)
Wb - kwota środków wydatkowana przez samorząd wojewódzki w roku poprzednim (w 1999 r. - przez wojewódzki urząd pracy) na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 2,
3)
Pb - przewidziana w planie Funduszu Pracy na dany rok kwota środków na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 2,
4)
Pp - przewidziana w planie Funduszu Pracy na rok poprzedni kwota środków na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 2.
§  4.
1.
Prezes Krajowego Urzędu Pracy przekazuje w ciągu roku powiatom i samorządom województw na wyodrębnione rachunki bankowe zaliczki środków Funduszu Pracy do wysokości kwot wynikających z algorytmu, z uwzględnieniem środków pieniężnych Funduszu Pracy pozostałych z roku poprzedniego, dochodów Funduszu Pracy wpływających bezpośrednio na wyodrębnione rachunki bankowe samorządów powiatowych i wojewódzkich oraz niezbędnego stanu środków pieniężnych dla bieżącego finansowania realizowanych zadań.
2.
W przypadku zawarcia porozumienia między starostami powiatów bądź między starostą powiatu a prezydentem miasta na prawach powiatu, dotyczącego obsługi powiatu bądź miasta na prawach powiatu, środki Funduszu Pracy ustalone według algorytmu są przekazywane jednostce samorządu terytorialnego realizującej na danym obszarze zadania na podstawie zawartego porozumienia.
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2000 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024