Algorytm przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom wojewódzkim i powiatowym.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 14 grudnia 1999 r.
w sprawie algorytmu przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom wojewódzkim i powiatowym.

Na podstawie art. 57a ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128, Nr 28, poz. 153, Nr 41, poz. 255, Nr 63, poz. 403, Nr 93, poz. 569, Nr 107, poz. 692, Nr 121, poz. 770 i Nr 123, poz. 776, z 1998 r. Nr 66, poz. 431, Nr 106, poz. 668, Nr 108, poz. 684, Nr 137, poz. 887 i Nr 162, poz. 1112, 1118 i 1126 oraz z 1999 r. Nr 60, poz. 636) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Prezes Krajowego Urzędu Pracy przekazuje samorządom powiatowym środki Funduszu Pracy na realizowanie zadań określonych w art. 57 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128, Nr 28, poz. 153, Nr 41, poz. 255, Nr 63, poz. 403, Nr 93, poz. 569, Nr 107, poz. 692, Nr 121, poz. 770 i Nr 123, poz. 776, z 1998 r. Nr 66, poz. 431, Nr 106, poz. 668, Nr 108, poz. 684, Nr 137, poz. 887 i Nr 162, poz. 1112, 1118 i 1126 oraz z 1999 r. Nr 60, poz. 636), zwanej dalej "ustawą":
1)
w pkt 1, 6, 10, 12, 14 i 30 dotyczących finansowania zasiłków i innych obligatoryjnych świadczeń,
2)
w pkt 2-5, 7, 8, 13, 26, 27, 29 i 30a dotyczących finansowania programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu,
3)
w pkt 9, 11, 15, 16, 25 oraz w pkt 17 w części dotyczącej finansowania eksploatacji systemu informatycznego w urzędach pracy, a także w pkt 18-20 w zakresie dotyczącym i realizowanym przez powiatowe urzędy pracy.
2.
Prezes Krajowego Urzędu Pracy przekazuje samorządom wojewódzkim środki Funduszu Pracy na realizowanie zadań wymienionych w art. 57 ust. 1 ustawy - w pkt 1, 9, 11, 13, 16, 19 oraz w pkt 17 w części dotyczącej eksploatacji systemu informatycznego.
§  2.
1.
Wielkość środków Funduszu Pracy dla samorządów powiatowych na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 1 ustala się według następującego wzoru algorytmu:

Kp = Op + Ap + Pp

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1)
Kp - łączna kwota środków ustalona dla samorządu powiatowego na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 1,
2)
Op - kwota środków ustalona dla samorządu powiatowego na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 1,
3)
Ap - kwota środków ustalona dla samorządu powiatowego na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 2,
4)
Pp - kwota środków ustalona dla samorządu powiatowego na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 3.
2.
Wielkość środków Funduszu Pracy dla samorządów powiatowych na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 1 jest równa kwocie środków niezbędnych na ich realizację.
3.
Wielkość środków Funduszu Pracy dla samorządów powiatowych na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 2 ustala się, z zastrzeżeniem ust. 4, według następującego wzoru algorytmu:

LpxWaxWbxWcxWd

Ap=Pax----------------

Lk

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1)
Pa - kwota środków przewidziana w planie Funduszu Pracy na realizację zadań, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2, pomniejszona o kwotę środków pozostawionych do dyspozycji Prezesa Krajowego Urzędu Pracy, o której mowa w ust. 4,
2)
Lp - liczba zarejestrowanych bezrobotnych w powiecie, według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedniego,
3)
Wa - współczynnik korygujący uwzględniający wysokość stopy bezrobocia w powiecie, według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedniego, wynoszący:
a)
1,0 - dla powiatów, w których stopa bezrobocia nie przekraczała połowy przeciętnej stopy bezrobocia w kraju,
b)
1,2 - dla powiatów, w których stopa bezrobocia nie przekraczała przeciętnej stopy bezrobocia w kraju,
c)
1,4 - dla powiatów, w których stopa bezrobocia nie przekraczała 1,5-krotnej przeciętnej stopy bezrobocia w kraju,
d)
1,6 - dla powiatów, w których stopa bezrobocia nie przekraczała 2,0-krotnej przeciętnej stopy bezrobocia w kraju,
e)
1,8 - dla powiatów, w których stopa bezrobocia przekraczała 2,0-krotną przeciętną stopę bezrobocia w kraju,
4)
Wb - współczynnik korygujący uwzględniający udział długotrwale bezrobotnych (ponad 12 miesięcy) w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w powiecie, według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedniego, wynoszący:
a)
1,0 - dla powiatów, w których udział długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał połowy przeciętnego udziału długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
b)
1,1 - dla powiatów, w których udział długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał przeciętnego udziału długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
c)
1,2 - dla powiatów, w których udział długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał 1,5-krotnego przeciętnego udziału długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
d)
1,3 - dla powiatów, w których udział długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych przekraczał 1,5-krotny przeciętny udział długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
5)
Wc - współczynnik korygujący uwzględniający udział bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w powiecie, według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedniego, wynoszący:
a)
1,0 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał 0,9-krotnego przeciętnego udziału bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
b)
1,1 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał przeciętnego udziału bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
c)
1,2 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał 1,1-krotnego przeciętnego udziału bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
d)
1,3 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych przekraczał 1,1-krotny przeciętny udział bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
6)
Wd - współczynnik korygujący uwzględniający udział bezrobotnych w wieku do 24 lat w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w powiecie, według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedniego, wynoszący:
a)
1,0 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych w wieku do 24 lat w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał połowy przeciętnego udziału bezrobotnych w wieku do 24 lat w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
b)
1,1 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych w wieku do 24 lat w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał 0,7-krotnego przeciętnego udziału bezrobotnych w wieku do 24 lat w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
c)
1,2 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych w wieku do 24 lat w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał przeciętnego udziału bezrobotnych w wieku do 24 lat w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
d)
1,3 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych w wieku do 24 lat w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych przekraczał przeciętny udział bezrobotnych w wieku do 24 lat w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
7)
Lk - łączna liczba zarejestrowanych bezrobotnych we wszystkich powiatach skorygowana wskaźnikami korygującymi Wa-Wd, według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedniego.
4.
Prezes Krajowego Urzędu Pracy może, za zgodą ministra właściwego do spraw pracy, pozostawić na realizację zadań, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2, kwotę nie przekraczającą połowy środków przewidzianych w planie Funduszu Pracy na ich realizację.
5.
Prezes Krajowego Urzędu Pracy, w ramach kwoty, o której mowa w ust. 4, przekazuje dodatkowe środki dla powiatów, na których terenie nastąpił w szczególności wzrost stopy bezrobocia w stosunku do przyjętej w algorytmie, na realizację zadań określonych w kontraktach zawartych z samorządami powiatowymi.
6.
Wielkość środków Funduszu Pracy dla samorządów powiatowych na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 3 jest ustalana, z zastrzeżeniem ust. 4, według następującego wzoru algorytmu:

Lp

Pp=Pix----

L

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1)
Pp - kwota środków dla samorządów powiatowych na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 3,
2)
Pi - kwota środków przewidziana w planie Funduszu Pracy na realizację zadań, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 3, pomniejszona o zadania realizowane bezpośrednio przez Krajowy Urząd Pracy,
3)
Lp - liczba zarejestrowanych bezrobotnych w powiecie, według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedniego,
4)
L - liczba zarejestrowanych bezrobotnych ogółem w kraju, według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedniego.
§  3.
Wielkość środków Funduszu Pracy dla samorządów wojewódzkich na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 2 ustala się według następującego wzoru algorytmu:

Pb

Kw=Wbx----

Pp

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1)
Kw - kwota środków ustalona dla samorządu wojewódzkiego na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 2,
2)
Wb - kwota środków wydatkowana przez samorząd wojewódzki w roku poprzednim (w 1999 r. - przez wojewódzki urząd pracy) na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 2,
3)
Pb - przewidziana w planie Funduszu Pracy na dany rok kwota środków na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 2,
4)
Pp - przewidziana w planie Funduszu Pracy na rok poprzedni kwota środków na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 2.
§  4.
1.
Prezes Krajowego Urzędu Pracy przekazuje w ciągu roku powiatom i samorządom województw na wyodrębnione rachunki bankowe zaliczki środków Funduszu Pracy do wysokości kwot wynikających z algorytmu, z uwzględnieniem środków pieniężnych Funduszu Pracy pozostałych z roku poprzedniego, dochodów Funduszu Pracy wpływających bezpośrednio na wyodrębnione rachunki bankowe samorządów powiatowych i wojewódzkich oraz niezbędnego stanu środków pieniężnych dla bieżącego finansowania realizowanych zadań.
2.
W przypadku zawarcia porozumienia między starostami powiatów bądź między starostą powiatu a prezydentem miasta na prawach powiatu, dotyczącego obsługi powiatu bądź miasta na prawach powiatu, środki Funduszu Pracy ustalone według algorytmu są przekazywane jednostce samorządu terytorialnego realizującej na danym obszarze zadania na podstawie zawartego porozumienia.
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2000 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1999.109.1237

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Algorytm przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom wojewódzkim i powiatowym.
Data aktu: 14/12/1999
Data ogłoszenia: 29/12/1999
Data wejścia w życie: 01/01/2000