Szczegółowe zasady i tryb wykonywania kary zakazu pełnienia funkcji kierowniczych związanych z dysponowaniem środkami publicznymi.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 14 grudnia 1999 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu wykonywania kary zakazu pełnienia funkcji kierowniczych związanych z dysponowaniem środkami publicznymi.

Na podstawie art. 174 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 oraz z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 49, poz. 485 i Nr 70, poz. 778) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe zasady i tryb wykonywania oraz egzekwowania kary, o której mowa w art. 147 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 oraz z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 49, poz. 485 i Nr 70, poz. 778), zwanej dalej "ustawą",
2)
organy właściwe do egzekwowania kary, o której mowa w pkt 1,
3)
zasady, tryb i warunki prowadzenia rejestru, o którym mowa w art. 151 ust. 4 ustawy, oraz tryb zasięgania informacji z tego rejestru.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
Ministrze Finansów - należy przez to rozumieć ministra, o którym mowa w art. 2 ustawy,
2)
orzeczeniu o ukaraniu, karze lub ukaranym - należy przez to rozumieć orzeczenie o ukaraniu karą, karę lub ukaranego karą wymienioną w art. 147 ust. 1 pkt 4 ustawy,
3)
funkcjach objętych zakazem - należy przez to rozumieć funkcje kierownicze w jednostkach sektora finansów publicznych związane z dysponowaniem środkami publicznymi, wymienione w art. 147 ust. 5 ustawy, których pełnienie przez ukaranego w czasie określonym w orzeczeniu o ukaraniu jest zakazane,
4)
komisji orzekającej - należy przez to rozumieć komisję orzekającą w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych pierwszej instancji, wymienioną w art. 160 ust. 1 lub art. 161 ust. 1 ustawy,
5)
pracodawcy ukaranego - należy przez to rozumieć organ państwowy lub organ jednostki samorządu terytorialnego, a także kierownika jednostki sektora finansów publicznych lub kierownika jednostki nadrzędnej właściwego do wykonania obowiązków określonych w § 3 ust. 1 i 2,
6)
Głównej Komisji Orzekającej - należy przez to rozumieć Główną Komisję Orzekającą w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy Ministrze Finansów, o której mowa w art. 160 ust. 2 ustawy,
7)
rejestrze ukaranych - należy przez to rozumieć rejestr prowadzony przez Główną Komisję Orzekającą, o którym mowa w art. 151 ust. 4 ustawy.

Rozdział  2

Organy właściwe do egzekwowania kary. Szczegółowe zasady i tryb jej wykonywania

§  3.
1.
Wykonanie kary polega na przestrzeganiu przez pracodawcę ukaranego zakazu powierzenia ukaranemu funkcji objętej zakazem.
2.
Jeżeli ukarany pełni funkcję objętą zakazem, wykonanie kary polega na bezzwłocznym odwołaniu go z tej funkcji.
3.
Odwołanie ukaranego z funkcji objętej zakazem następuje w trybie określonym w przepisach szczególnych przewidzianym dla przypadków zawinionej przez pracownika utraty uprawnień koniecznych do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku.
§  4.
1.
Jeżeli ukarany pełni funkcję objętą zakazem, czas, na jaki orzeczono karę, biegnie od dnia odwołania go z tej funkcji.
2.
W razie wstrzymania przez sąd lub przewodniczącego Głównej Komisji Orzekającej wykonania prawomocnego orzeczenia o ukaraniu, czas, przez który wykluczone jest pełnienie przez ukaranego funkcji objętych zakazem, ulega odpowiedniemu przedłużeniu o czas, na jaki wykonanie prawomocnego orzeczenia o ukaraniu było wstrzymane.
§  5.
1.
Jeżeli ukarany pełni funkcję objętą zakazem, przewodniczący komisji orzekającej, przekazując pracodawcy ukaranego prawomocne orzeczenie o ukaraniu, wzywa go do wykonania obowiązku, o którym mowa w § 3 ust. 2, i poucza pracodawcę o treści art. 138 ust. 1 pkt 17 ustawy.
2.
Pracodawca ukaranego, po otrzymaniu wezwania, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany do bezzwłocznego odwołania ukaranego z funkcji objętej zakazem. O wykonaniu tego obowiązku zawiadamia on w ciągu 14 dni od dnia doręczenia wezwania:
1)
przewodniczącego komisji orzekającej,
2)
przewodniczącego Głównej Komisji Orzekającej.
3.
W zawiadomieniu, o którym mowa w ust. 2, pracodawca ukaranego podaje datę, z jaką ukarany został odwołany z funkcji objętej zakazem.
§  6.
O zwłoce w wykonaniu przez pracodawcę ukaranego obowiązku, o którym mowa w § 3 ust. 2, a także w § 5 ust. 2, przewodniczący komisji orzekającej zawiadamia właściwego rzecznika dyscypliny finansów publicznych oraz występuje do organu sprawującego nadzór nad pracodawcą ukaranego z wnioskiem o przywrócenie stanu zgodnego z prawem.

Rozdział  3

Zasady, tryb i warunki prowadzenia rejestru ukaranych

§  7.
1.
Rejestr ukaranych prowadzi Główna Komisja Orzekająca.
2.
Minister Finansów zapewnia organizacyjno-techniczne warunki funkcjonowania rejestru ukaranych i pokrywa związane z tym wydatki.
§  8.
1.
Rejestr ukaranych jest prowadzony w formie kartoteki.
2.
Dla każdej osoby wpisanej do rejestru ukaranych zakłada się odrębną kartę.
§  9.
Wraz z prawomocnym orzeczeniem o ukaraniu przewodniczący komisji orzekającej przekazuje przewodniczącemu Głównej Komisji Orzekającej kartę ukaranego, którą załącza się do karty, o której mowa w § 8 ust. 2. Wzór karty ukaranego stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  10.
1.
Dokonanie wpisu do rejestru ukaranych, zmianę treści wpisu i usunięcie wpisu z rejestru zarządza przewodniczący Głównej Komisji Orzekającej.
2.
Przewodniczący Głównej Komisji Orzekającej zarządza wpis do rejestru ukaranych na podstawie prawomocnego orzeczenia o ukaraniu i karty ukaranego.
3.
Wpis do rejestru ukaranych obejmuje:
1)
nazwisko i imiona ukaranego,
2)
imiona jego rodziców,
3)
datę urodzenia,
4)
miejsce urodzenia,
5)
numer ewidencyjny powszechnej ewidencji ludności (PESEL),
6)
adres zamieszkania ukaranego,
7)
nazwę komisji orzekającej, która wydała orzeczenie o ukaraniu,
8)
sygnaturę akt, datę wydania i datę uprawomocnienia orzeczenia o ukaraniu,
9)
czas, na jaki orzeczono karę,
10)
datę, od której biegnie termin, na jaki orzeczono karę,
11)
przerwy w biegu terminu, na jaki orzeczono karę, o których mowa w § 4 ust. 2,
12)
datę upływu terminu, na jaki orzeczono karę.
§  11.
Jeżeli przewodniczący komisji orzekającej poweźmie wiadomość o zdarzeniu będącym podstawą dokonania zmiany treści wpisu do rejestru ukaranych, zawiadamia o tym niezwłocznie przewodniczącego Głównej Komisji Orzekającej.
§  12.
1.
Przewodniczący Głównej Komisji Orzekającej z urzędu zarządza usunięcie wpisu do rejestru ukaranych, jeżeli:
1)
upłynął czas, na jaki karę orzeczono,
2)
uchylono prawomocne orzeczenie o ukaraniu lub stwierdzono jego nieważność,
3)
kara została darowana przez organ określony w art. 156 ust. 1 lub w art. 157 ustawy,
4)
ukarany zmarł.
2.
Usunięcie wpisu do rejestru ukaranych polega na zniszczeniu karty zawierającej ten wpis.
§  13.
O zarządzeniu:
1)
dokonania wpisu do rejestru ukaranych i jego treści,
2)
zmiany treści wpisu do rejestru ukaranych,
3)
usunięcia wpisu do rejestru ukaranych

- przewodniczący Głównej Komisji Orzekającej zawiadamia ukaranego oraz przewodniczącego komisji orzekającej, która wydała orzeczenie o ukaraniu.

§  14.
W razie wstrzymania wykonania prawomocnego orzeczenia o ukaraniu, przewodniczący Głównej Komisji Orzekającej zarządza wyłączenie karty ukaranego z rejestru ukaranych. Przepisy § 4 ust. 2 i § 13 stosuje się odpowiednio.

Rozdział  4

Tryb zasięgania informacji z rejestru ukaranych

§  15.
Informacje zawarte w rejestrze ukaranych udostępnia się:
1)
kierownikom jednostek sektora finansów publicznych realizującym obowiązek określony w art. 151 ust. 5 ustawy,
2)
rzecznikom dyscypliny finansów publicznych i komisjom orzekającym,
3)
prokuratorowi lub sądowi, w związku z prowadzonym postępowaniem,
4)
innym organom władzy państwowej uprawnionym na mocy przepisów ustaw.
§  16.
1.
Wzór pisemnego zapytania o to, czy wskazana imiennie osoba figuruje w rejestrze ukaranych, oraz odpowiedzi na to zapytanie stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2.
Zapytanie składa się w dwóch egzemplarzach.
§  17.
1.
Odpowiedź na zapytanie, o którym mowa w § 16, przesyła się pocztą, nie później niż w terminie 14 dni od dnia, w którym zapytanie wpłynęło do Głównej Komisji Orzekającej.
2.
Jeżeli składający zapytanie upoważnił osobę fizyczną do osobistego odebrania odpowiedzi na zapytanie, osoba ta może osobiście odebrać odpowiedź w terminie, o którym mowa w ust. 1. Nie odebraną w tym terminie odpowiedź na zapytanie przesyła się pocztą.
§  18.
Jeżeli przewodniczący Głównej Komisji Orzekającej uzna, że zawarte w zapytaniu dane osoby, której ono dotyczy, są niepełne, zwraca się do składającego zapytanie o ponowne złożenie zapytania. Termin, o którym mowa w § 17 ust. 1, biegnie w takim przypadku od dnia ponownego złożenia zapytania.
§  19.
1.
Odpowiedzi na zapytanie udziela się wyłącznie w formie pisemnej.
2.
W odpowiedzi na zapytanie podaje się informację, że osoba, której dotyczy zapytanie:
1)
nie figuruje w rejestrze ukaranych lub
2)
figuruje w rejestrze ukaranych.
3.
W odpowiedzi na zapytanie, o której mowa w ust. 2 pkt 2, podaje się informacje określone w § 10 ust. 3 pkt 7-9 i 12.
§  20.
1.
Odpowiedzi na zapytania podpisuje przewodniczący Głównej Komisji Orzekającej lub osoba przez niego upoważniona.
2.
Przewodniczący Głównej Komisji Orzekającej przechowuje kopie udzielonych odpowiedzi na zapytania, skierowane do rejestru ukaranych, przez okres 5 lat od udzielenia odpowiedzi.

Rozdział  5

Przepis końcowy

§  21.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2000 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

______

Wzór karty ukaranego karą zakazu zajmowania stanowisk kierowniczych związanych z dysponowaniem środkami publicznymi

--------------------------------------------------------------

Kartę po wypełnieniu przesyła się:

Przewodniczącemu Głównej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy Ministrze Finansów, 00-916 Warszawa, ul. Świętokrzyska 12.

Karta ukaranego

1. Nazwisko ukaranego:
2. Imię (imiona):
3. Imiona rodziców ukaranego: Ojciec: ............................
Matka: .............................
4. Data i miejsce urodzenia: Dzień ......miesiąc......rok........
Miejsce urodzenia ..................
5. Numer ewidencyjny powszechnej ewidencji ludności (PESEL): ..............................
6. Adres zamieszkania ukaranego: Miejscowość: .......................
Powiat:.............................
Nr kodu pocztowego .................
ul. ...............nr domu ... m. ..
7. Nazwa komisji orzekającej, która wydała orzeczenie o ukaraniu:
8. Sygnatura akt orzeczenia o ukaraniu: Sygn. ..............................
Data wydania orzeczenia ............
Data uprawomocnienia orzeczenia .......
9. Czas, na jaki orzeczono karę:

Data wypełnienia karty: .................................

...................... Podpis i pieczęć przewodniczącego

komisji orzekającej

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Strona 1

______

--------------------------------------------------------------

Wzór zapytania kierowanego do rejestru ukaranych i odpowiedzi na zapytanie

--------------------------------------------------------------

Przewodniczący

Głównej Komisji Orzekającej

w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych

przy Ministrze Finansów

ul. Świętokrzyska 12

00-916 Warszawa

1. Składający zapytanie (zapytanie składa się w 2 egzemplarzach):

pełna nazwa, adres i pieczęć składającej zapytanie jednostki, wymienionej w § 15 rozporządzenia, oraz - imię, nazwisko i funkcja wykonywana przez osobę fizyczną występującą w imieniu tej jednostki

.......................................................................

.......................................................................

.......................................................................

.......................................................................

.......................................................................

.......................................................................

...............................

Odpowiedź na zapytanie proszę przekazać mi pocztą. (zbędne skreślić)

Do osobistego odbioru odpowiedzi na zapytanie upoważniam:

Nazwisko i imię:

.............................

.............................

Numer PESEL osoby upoważnionej:

-------------

Adres zamieszkania upoważnionego:

ul........................

nr domu ......m. .........

miejscowość ..............

powiat/dzielnica

..........................

nr kodu poczt. __ - ___

2. Proszę o udzielenie informacji, czy w rejestrze ukaranych karą zakazu zajmowania stanowisk kierowniczych związanych z dysponowaniem środkami publicznymi figuruje następująca osoba:

Nazwisko osoby, której dotyczy zapytanie:

............................

............................

imiona: ....................

............................

data urodzenia...................

miejsce urodzenia:..................

imiona rodziców:

............................

............................

Numer PESEL osoby, której dotyczy

zapytanie:

_ _ _ _ _ _

_ _ _ _

adres zamieszkania osoby, której dotyczy zapytanie:

ul........................

nr domu ......m. .........

miejscowość ..............

powiat/dzielnica

..........................

nr kodu poczt. __ - ___

Oświadczam jednocześnie, że znana jest mi treść art. 1 i 28 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. Nr 133, poz. 883).

Miejscowość:........ data:.......... Pieczęć i podpis

składającego zapytanie:

...........................

Strona 2

Uwaga: część 3 na str. 2 wzoru wypełnia wyłącznie obsługa rejestru ukaranych

Odpowiedź na zapytanie

Numer odpowiedzi .............................

3. Odpowiadając na zawarte na str. 1 zapytanie informuję, że osoba wymieniona w pkt 2 zapytania:

A. Nie figuruje w rejestrze ukaranych karą określoną w art. 147 ust. 1 pkt 4 ustawy o finansach publicznych;

B. Figuruje w rejestrze ukaranych karą określoną w art. 147 ust. 1 pkt 4 ustawy o finansach publicznych.

Orzeczenie o ukaraniu wydała: Sygnatura akt: ...........................

Data wydania orzeczenia o ukaraniu:

..........................................

Data uprawomocnienia się orzeczenia

o ukaraniu: ..............................

Czas, na jaki orzeczono karę: Data upływu terminu, na jaki orzeczono karę: ....................................

Udzielając odpowiedzi wykreślić należy tekst zbędny, pozostawiając tylko tekst zaznaczony literą A lub B.

Odpowiedź niniejszą:

- należy przesłać listem poleconym osobie wskazanej na str. 1 jako działającej w imieniu jednostki sektora finansów publicznych lub

- wręczyć odpowiedź osobiście Panu - Pani .........................................

Data Pieczęć Podpis

......................

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024