Treść, sposób i terminy ogłaszania rozkładów jazdy, tryb ich uzgadniania i koordynacji oraz warunki ponoszenia kosztów z tym związanych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 15 grudnia 1998 r.
w sprawie treści, sposobu i terminów ogłaszania rozkładów jazdy, trybu ich uzgadniania i koordynacji oraz warunków ponoszenia kosztów z tym związanych.

Na podstawie art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe (Dz. U. z 1995 r. Nr 119, poz. 575, z 1997 r. Nr 23, poz. 117, Nr 96, poz. 591, Nr 101, poz. 629 i Nr 141, poz. 942 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 117, poz. 758) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozkłady jazdy określają:
1)
nazwę przewoźnika,
2)
dzień wejścia w życie rozkładu jazdy,
3)
drogę przewozu z uwzględnieniem odległości w kilometrach pomiędzy punktami odprawy osób,
4)
dni, godziny, minuty oraz miejsca odjazdu i przyjazdu środków transportowych albo częstotliwość ich kursowania,
5)
rodzaj prowadzonych usług komunikacyjnych (np. ekspresowe, pospieszne, przyspieszone, zwykłe) oraz środki transportowe objęte częściowo lub całkowicie rezerwacją miejsc.
2.
Rozkłady jazdy, poza informacjami, o których mowa w ust. 1, mogą określać w szczególności:
1)
termin ważności rozkładu jazdy,
2)
uprawnienia do bezpłatnych i ulgowych przejazdów, określone w odrębnych przepisach,
3)
kursy środków transportowych, w których przewozi się rzeczy,
4)
kursy środków transportowych, w których pierwszeństwo przejazdu przysługuje określonym podróżnym (np. z biletami miesięcznymi),
5)
informacje o połączeniach (skomunikowaniu) niektórych środków transportowych,
6)
adresy przewoźników i inne niezbędne informacje właściwe dla danego środka transportowego, ułatwiające podróżnym korzystanie z tego środka.
§  2.
1.
Rozkłady jazdy podaje się do wiadomości publicznej w sposób zwyczajowo przyjęty, przede wszystkim w formie ogłoszeń wywieszonych w punktach odprawy osób i rzeczy oraz w punktach sprzedaży biletów.
2.
Przewoźnicy wykonujący zarobkowy przewóz osób w regularnym transporcie zbiorowym wydają rozkłady jazdy w formie książek, broszur, ulotek lub nośników elektronicznych.
3.
Aktualizacja rozkładów jazdy w międzymiastowym i międzygminnym transporcie kolejowym i samochodowym powinna obowiązywać od ostatniej niedzieli miesiąca maja w danym roku.
4.
Rozkłady jazdy i zmiany do rozkładów jazdy, uzgodnione z właściwymi organami gminy, powiatu i samorządu wojewódzkiego, przewoźnik podaje do publicznej wiadomości co najmniej na 7 dni przed terminem ich obowiązywania w sposób określony w ust. 1.
5.
Zmiany rozkładów jazdy można dokonywać w każdym terminie, z zastrzeżeniem ust. 4.
§  3.
1.
Koordynacja rozkładów jazdy polega na:
1)
ustaleniu wzajemnych połączeń pomiędzy różnymi rodzajami transportu lądowego w punktach stycznych na podstawie rozkładu jazdy pociągów,
2)
uzgodnieniu przebiegu linii komunikacyjnych oraz godzin odjazdów pojazdów samochodowych w regularnym transporcie zbiorowym, z uwzględnieniem w szczególności: potrzeb przewozowych zgłaszanych przez samorządy gminne, powiatowe lub wojewódzkie, zabezpieczenia potrzeb przewozowych przez przewoźników oraz warunków ekonomicznych działalności przewoźników na istniejących liniach komunikacyjnych.
2.
Koordynacja rozkładów jazdy przewoźników wykonujących zarobkowy przewóz osób pojazdami samochodowymi w regularnym transporcie zbiorowym, prowadzona przez właściwe organy gminy, powiatu i samorządu wojewódzkiego w sposób określony w art. 2 ust. 3-5 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe (Dz. U. z 1995 r. Nr 119, poz. 575, z 1997 r. Nr 23, poz. 117, Nr 96, poz. 591, Nr 101, poz. 629 i Nr 141, poz. 942 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 117, poz. 758), powinna uwzględniać:
1)
stopień zabezpieczenia potrzeb przewozowych na danej linii komunikacyjnej,
2)
jakość i standard usług świadczonych przez już istniejących na danej linii komunikacyjnej przewoźników,
3)
opinię organizacji zrzeszających przewoźników z właściwej terytorialnie gminy, powiatu lub województwa.
§  4.
1.
Opłaty przewoźników, o których mowa w § 3 ust. 2, związane z kosztami wykonywania koordynacji rozkładów jazdy, określane są w cennikach na podstawie dokonywanej raz w roku kalkulacji kosztów ponoszonych przez organy prowadzące koordynację i rozliczane są z przewoźnikami proporcjonalnie do planowanego przebiegu ich środków transportu w koordynowanym rozkładzie jazdy.
2.
Koszty wydawnictwa rozkładów jazdy ponoszą przewoźnicy proporcjonalnie do umieszczonego w tym wydawnictwie własnego rozkładu jazdy lub innych materiałów reklamowych, na podstawie umów zawartych pomiędzy przewoźnikiem a wydawcą rozkładów jazdy.
§  5.
Rozkłady jazdy zatwierdzone dotychczas przez koordynatorów rozkładów jazdy zachowują ważność do czasu wprowadzenia w nich zmian.
§  6.
1.
Przepisów § 1 ust. 1 pkt 3 i 5 oraz ust. 2 pkt 3-5 nie stosuje się do transportu lotniczego.
2.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do komunikacji miejskiej, z uwzględnieniem lokalnych warunków prowadzenia tej komunikacji.
§  7.
Traci moc rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 23 maja 1996 r. w sprawie przewozu osób i bagażu (Dz. U. Nr 64, poz. 312 i z 1998 r. Nr 120, poz. 785).
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1999 r.

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1998.159.1054

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Treść, sposób i terminy ogłaszania rozkładów jazdy, tryb ich uzgadniania i koordynacji oraz warunki ponoszenia kosztów z tym związanych.
Data aktu: 15/12/1998
Data ogłoszenia: 24/12/1998
Data wejścia w życie: 01/01/1999