Notka Redakcji LEX
Stanowisko Redakcji "Lex" dotyczące obowiązywania nin. rozporządzenia
Nie ulega wątpliwości, iż art. 1 pkt 4 ustawy z dnia 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 19, poz. 239), powoływanej dalej jako ustawa z 2000 r., zmienił z dniem 6 kwietnia 2000 r. (między innymi) art. 85 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997 r., Nr 56, poz. 357), powoływanej dalej jako ustawa – Karta Nauczyciela, w ten sposób, że użyte w nim wyrazy "Minister Edukacji Narodowej" zastąpił użytymi w odpowiednich przypadkach wyrazami "minister właściwy do spraw oświaty i wychowania".
Z kolei zgodnie z art. 16 ustawy z 2000 r. do czasu wydania przepisów wykonawczych przewidzianych w ustawie – Karta Nauczyciela zachowują moc dotychczasowe przepisy wykonawcze w zakresie, w jakim nie są sprzeczne z ustawą, nie dłużej jednak niż przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy z 2000 r. Na podstawie art. 85 ustawy – Karta Nauczyciela wydane zostało rozporządzenie z 1998 r. Przy ocenie wpływu zmian przepisów upoważniających na losy aktów wykonawczych Redakcja Systemu Informacji Prawnej "Lex" odwołuje się do obiektywnych kryteriów określonych w zasadach techniki prawodawczej. W 2000 r. obowiązywała uchwała nr 147 Rady Ministrów z dnia 5 listopada 1991 r. w sprawie zasad techniki prawodawczej (M.P. Nr 44, poz. 310), powoływana dalej jako ZTP z 1991 r., której § 23 stanowił, iż jeżeli (między innymi) zmienia się przepis upoważniający do wydania aktu wykonawczego, to oznacza to, że taki akt wykonawczy traci moc obowiązującą z dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej, z zastrzeżeniem, że jeżeli zamierza się zachować czasowo w mocy akt wykonawczy, o którym wyżej mowa, należy to wyraźnie zaznaczyć w ustawie zmieniającej, nadając przepisowi przejściowymi brzmienie: "Dotychczasowe przepisy wykonawcze zachowują moc do czasu wydania nowych przepisów wykonawczych, jeżeli nie są sprzeczne z niniejszą ustawą". W ZTP z 1991 r. nie było natomiast odpowiednika obecnego § 32 ust. 3 załącznika do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz. U. Nr 100, poz. 908), powoływanego dalej jako ZTP z 2002 r., zgodnie z którym jeżeli zmiana treści przepisu upoważniającego polega na tym, że zmienia się organ upoważniony do wydania aktu wykonawczego, przyjmuje się, że taki akt wykonawczy zachowuje moc obowiązującą; w takim przypadku organem upoważniającym do zmiany lub uchylenia aktu wykonawczego jest organ wskazany w zmienionym upoważnieniu.
Brak w ZTP z 1991 r. odpowiednika obecnego § 32 ust. 3 ZTP z 2002 r. miał – naszym zdaniem - kluczowe znaczenie dla oceny wpływu zmiany art. 85 ustawy – Karta Nauczyciela na losy rozporządzenia z 1998 r., ponieważ w oparciu o § 23 ust. 1 i 2 ZTP z 1991 r. należało przyjąć, że rozporządzenie z 1998 r. utraciło moc obowiązującą po upływie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy z 2000 r. na skutek zmiany art. 85 ustawy – Karta Nauczyciela przez art. 1 pkt 4 ustawy z 2000 r. oraz upływu czasu wskazanego w art. 16 tej ustawy. Tak też rozporządzenie z 1998 r. prezentowane jest w Systemie Informacji Prawnej "Lex". Odmienna w tej kwestii ocena Sądu Najwyższego wyrażona w uchwale z dnia 18 maja 2011 r., III PZP 1/11, OSNP 2012, nr 1-2, z której wynika, iż dokonana przez art. 1 pkt 4 ustawy z 2000 r. zmiana nazwy organu przy (niewątpliwym) zachowaniu jego tożsamości czyli zmiana sposobu określenia tego samego organu nie oznacza zmiany organu upoważniającego do wydania rozporządzenia, opiera się na założeniu, że nie nastąpiła zmiana przepisów upoważniających wymienionych w powołanym wyżej przepisie ustawy z 2000 r. W naszej ocenie zmiana nazwy organu w przepisie upoważniającym do wydania aktu wykonawczego jest zmianą przepisu upoważniającego, o której mowa w § 23 ust. 1 ZTP z 1991 r., a w konsekwencji wywołuje przewidziany w nim skutek, co potwierdza także zwrot "jeżeli zmiana treści przepisu upoważniającego polega na tym, że zmienia się organ upoważniony do wydania aktu wykonawczego", o którym mowa w § 32 ust. 3 ZTP z 2002 r. Dopiero zatem pod rządami ZTP z 2002 r. brak jest podstaw do uznania, że zmiana organu upoważniającego do wydania aktu wykonawczego w przepisie upoważniającym powoduje utratę mocy obowiązującej aktu wykonawczego.
Na podstawie art. 85 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357) zarządza się, co następuje:
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.1998.15.64 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Komisje dyscyplinarne dla nauczycieli i tryb postępowania dyscyplinarnego. |
| Data aktu: | 22/01/1998 |
| Data ogłoszenia: | 03/02/1998 |
| Data wejścia w życie: | 18/02/1998 |