Szczegółowe zasady i tryb umarzania wierzytelności państwowych jednostek budżetowych z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa, oraz udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności, a także organy do tego uprawnione.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 18 sierpnia 1998 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania wierzytelności państwowych jednostek budżetowych z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa, oraz udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności, a także organów do tego uprawnionych.

Na podstawie art. 16 ust. 6a ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344, z 1994 r. Nr 76, poz. 344, Nr 121, poz. 591 i Nr 133, poz. 685, z 1995 r. Nr 78, poz. 390, Nr 124, poz. 601 i Nr 132, poz. 640, z 1996 r. Nr 89, poz. 402, Nr 106, poz. 496, Nr 132, poz. 621 i Nr 139, poz. 647 oraz z 1997 r. Nr 54, poz. 348, Nr 79, poz. 484, Nr 121, poz. 770, Nr 123, poz. 775 i 778, Nr 133, poz. 883, Nr 137, poz. 926, Nr 141, poz. 943 i Nr 158, poz. 1042) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady umarzania, odraczania terminu zapłaty oraz rozkładania na raty wierzytelności państwowych jednostek budżetowych z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 i Nr 160, poz. 1083 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668), zwanych dalej "wierzytelnościami", wobec osób fizycznych, osób prawnych, a także jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, zwanych dalej "dłużnikami".
§  2.
1.
Wierzytelność może zostać umorzona, w całości lub w części, jeżeli:
1)
wierzytelności nie ściągnięto w toku zakończonego postępowania likwidacyjnego lub upadłościowego,
2)
nie można ustalić dłużnika lub dłużnik zmarł nie pozostawiając spadkobierców,
3)
ściągnięcie wierzytelności zagraża ważnym interesom dłużnika, a w szczególności jego egzystencji,
4)
zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej wierzytelności, lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne.
2.
Umorzenie, w przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1, 3 i 4, może nastąpić na wniosek dłużnika, a w przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1, 2 i 4 - również z urzędu.
§  3.
1.
Do umarzania wierzytelności uprawniony jest:
1)
kierownik państwowej jednostki budżetowej - jeżeli wartość wierzytelności nie przekracza 10-krotności kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, w roku poprzedzającym podjęcie decyzji o umorzeniu, ogłoszonego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego dla celów naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych,
2)
organ wyższego stopnia, w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego - jeżeli wartość wierzytelności jest wyższa niż 10-krotność kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, o którym mowa w pkt 1, a nie przekracza 20-krotności tej kwoty,
3)
minister, w rozumieniu art. 12 pkt 1 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344, z 1994 r. Nr 76, poz. 344, Nr 121, poz. 591 i Nr 133, poz. 685, z 1995 r. Nr 78, poz. 390, Nr 124, poz. 601 i Nr 132, poz. 640, z 1996 r. Nr 89, poz. 402, Nr 106, poz. 496, Nr 132, poz. 621 i Nr 139, poz. 647 oraz z 1997 r. Nr 54, poz. 348, Nr 79, poz. 484, Nr 121, poz. 770, Nr 123, poz. 775 i 778, Nr 133, poz. 883, Nr 137, poz. 926, Nr 141, poz. 943 i Nr 158, poz. 1042) - jeżeli wartość wierzytelności jest wyższa niż 20-krotność kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, o którym mowa w pkt 1.
2.
Przez wartość wierzytelności, o której mowa w ust. 1, rozumie się należność główną.
§  4.
Organ właściwy do umarzania wierzytelności jest również uprawniony do umarzania odsetek oraz innych należności ubocznych.
§  5.
W przypadkach uzasadnionych względami społecznymi lub gospodarczymi, kierownik państwowej jednostki budżetowej, na wniosek dłużnika, może odroczyć termin zapłaty całości lub części wierzytelności lub rozłożyć płatność całości lub części wierzytelności na raty, biorąc pod uwagę możliwości płatnicze dłużnika oraz uzasadniony interes jednostki budżetowej.
§  6.
Umorzenie wierzytelności oraz udzielenie ulg, o których mowa w § 5, następuje:
1)
w odniesieniu do wierzytelności o charakterze administracyjnoprawnym - w drodze decyzji,
2)
w odniesieniu do wierzytelności wynikających ze stosunków cywilnoprawnych - w drodze umowy.
§  7.
1.
Organy wymienione w § 3 ust. 1 przedstawiają Ministrowi Finansów sprawozdania dotyczące zakresu umorzonych wierzytelności oraz ulg udzielonych w trybie określonym w § 4.
2.
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, składane są według stanu na dzień 30 czerwca oraz 31 grudnia każdego roku kalendarzowego - w terminie jednego miesiąca od zakończenia okresów sprawozdawczych.
3.
Dane w sprawozdaniach, o których mowa w ust. 1, wykazuje się narastająco, od początku roku.
4.
Wzór sprawozdania określa załącznik do rozporządzenia.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

SPRAWOZDANIE Z DOKONANYCH UMORZEŃ WIERZYTELNOŚCI PAŃSTWOWYCH JEDNOSTEK BUDŻETOWYCH ORAZ ULG,

udzielonych w trybie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 sierpnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania wierzytelności państwowych jednostek budżetowych z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa, oraz udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności, a także organów do tego uprawnionych,

półroczne - roczne*

............................

(nazwa wierzyciela)

MINISTERSTWO FINANSÓW

Departament ...................

ul. Świętokrzyska 12

00-916 Warszawa

............................

(nazwa umarzającego)

Lp. Wyszczególnienie Nazwa dłużnika, symbol dłużnika** Liczba dłużników Kwota wierzytelności Kwota umorzenia, odroczenia, rozłożenia na raty Liczba rat Termin odroczenia, rozłożenia na raty (ostatnia rata) Podstawa prawna powstałej wierzytelności
1 2 3 4 5 6 7 8 9
1 Umorzenie
2 Odroczenie bez rozłożenia na raty
z rozłożeniem na raty
3 Rozłożenie na raty***

......................... .........................

(główny księgowy) (kierownik jednostki)

..........................

(dzień, miesiąc, rok)

______

* Niepotrzebne skreślić.

** Wstawić odpowiednio:

A - osoba fizyczna

B - osoba prawna

C - jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej.

*** Wypełnia się w sytuacji, kiedy nie następuje odroczenie, o którym mowa pod lp. 2.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1998.115.747

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady i tryb umarzania wierzytelności państwowych jednostek budżetowych z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa, oraz udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności, a także organy do tego uprawnione.
Data aktu: 18/08/1998
Data ogłoszenia: 04/09/1998
Data wejścia w życie: 19/09/1998