Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Agencji Prywatyzacji.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 25 marca 1997 r.
w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Agencji Prywatyzacji.

Na podstawie art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o urzędzie Ministra Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 493 i Nr 156, poz. 775) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady gospodarki finansowej Agencji Prywatyzacji, zwanej dalej "Agencją".
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o ustawie, rozumie się przez to ustawę z dnia 8 sierpnia 1996 r. o urzędzie Ministra Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 493 i Nr 156, poz. 775).
§  2.
1.
Agencja prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z przychodów określonych w art. 14 ust. 2 ustawy koszty działalności statutowej.
2.
Agencja prowadzi rachunkowość według zasad określonych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. Nr 121, poz. 591 i z 1997 r. Nr 32, poz. 183).
§  3.
1.
Wynagrodzenie prowizyjne, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy, wynosi 4% przychodu uzyskanego z prywatyzacji dokonanej przez Agencję.
2.
Przychód z prywatyzacji, o którym mowa w ust. 1, stanowi cena uzyskana z tytułu zbycia przedsiębiorstwa albo akcji lub udziałów spółki.
3.
W wypadku sprzedaży na raty wynagrodzenie prowizyjne, o którym mowa w ust. 1, Agencja pobiera w pełnej wysokości z pierwszej wpłaty ratalnej uiszczonej przez nabywcę.
4.
Przychód z prywatyzacji, pomniejszony o należną Agencji prowizję, stanowi dochód budżetu państwa i podlega przekazaniu na rachunek bankowy Ministerstwa Skarbu Państwa w Narodowym Banku Polskim. Przekazania dokonuje się w pierwszym dniu roboczym następującym po dniu wpływu środków pieniężnych na rachunek Agencji Prywatyzacji.
5.
W wypadku nieterminowego przekazania środków, o których mowa w ust. 4, Agencja jest zobowiązana do uiszczenia odsetek ustawowych.
§  4.
Źródła przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 4 ustawy, mogą stanowić:
1)
środki uzyskane z bezzwrotnej pomocy zagranicznej,
2)
oprocentowanie lokat pieniężnych w bankach.
§  5.
Koszty Agencji stanowią w szczególności:
1)
koszty czynności prywatyzacyjnych związanych z realizacją przez Agencję zadań, o których mowa w art. 10 ust. 1 i 2 ustawy,
2)
koszty związane z realizacją czynności, o których mowa w art. 16 pkt 3 ustawy,
3)
koszty innej wyodrębnionej działalności, o której mowa w art. 10 ust. 3 ustawy,
4)
koszty działalności Rady Nadzorczej.
§  6.
Agencja tworzy następujące fundusze:
1)
fundusz statutowy,
2)
fundusz rezerwowy,
3)
fundusz nagród,
4)
inne fundusze przewidziane odrębnymi przepisami.
§  7.
1.
Fundusz statutowy tworzy się z odpisów z zysku netto.
2.
Fundusz statutowy zmniejsza się o stratę netto nie pokrytą funduszem rezerwowym, w wypadku wyczerpania środków tego funduszu.
§  8.
1.
Fundusz rezerwowy tworzy się w ciężar kosztów w wysokości określonej każdorazowo w rocznym planie rzeczowo-finansowym, jednak nie wyższej niż 5% przychodów Agencji.
2.
Fundusz rezerwowy jest przeznaczony na pokrycie ewentualnych strat wynikających z prowadzonej działalności.
§  9.
1.
Zysk po opodatkowaniu przeznacza się na zwiększenie funduszu statutowego.
2.
Stratę pokrywa się z funduszu rezerwowego, a w razie wyczerpania środków tego funduszu - z funduszu statutowego.
3.
O podziale zysku lub pokryciu straty rozstrzyga uchwała Rady Nadzorczej w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Agencji.
§  10.
Fundusz nagród, o którym mowa w § 6 pkt 3, tworzy się z zysku po opodatkowaniu z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 3 ustawy.
§  11.
1.
Agencja sporządza plan rzeczowo-finansowy do dnia 30 listopada roku poprzedzającego rok, którego ten plan dotyczy.
2.
Roczny plan rzeczowo-finansowy Agencji obejmuje:
1)
planowane przychody, z podziałem na rodzaje,
2)
koszty związane z realizacją poszczególnych zadań,
3)
poszczególne rodzaje kosztów funkcjonowania Agencji, z wyszczególnieniem środków na pokrycie kosztów funkcjonowania Rady Nadzorczej Agencji, w tym na wynagrodzenie jej członków oraz wynagrodzenie pracowników Biura Prezesa Agencji i oddziałów terenowych,
4)
planowany stan zatrudnienia w Biurze Prezesa Agencji i w oddziałach terenowych,
5)
wydatki inwestycyjne Agencji.
3.
Planowane przychody i koszty z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 3 ustawy, określa się w oddzielnej części rocznego planu rzeczowo-finansowego.
4.
Plan rzeczowo-finansowy podlega zatwierdzeniu przez Ministra Skarbu Państwa, w trybie art. 15 ust. 1 ustawy, do dnia 15 grudnia roku poprzedzającego rok, na który zostaje sporządzony.
5.
Prezes Agencji przedstawia Ministrowi Skarbu Państwa w ciągu trzech miesięcy po upływie roku obrotowego, którego plan dotyczył, sprawozdanie z jego wykonania.
§  12.
Nadzór nad realizacją dochodów budżetu państwa, pochodzących z prywatyzacji prowadzonej przez Agencję, sprawuje Minister Skarbu Państwa.
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1997.34.203

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Agencji Prywatyzacji.
Data aktu: 25/03/1997
Data ogłoszenia: 11/04/1997
Data wejścia w życie: 11/04/1997