united kingdom
ukraine

Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Agencji Prywatyzacji.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 25 marca 1997 r.
w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Agencji Prywatyzacji.

Na podstawie art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o urzędzie Ministra Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 493 i Nr 156, poz. 775) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady gospodarki finansowej Agencji Prywatyzacji, zwanej dalej "Agencją".
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o ustawie, rozumie się przez to ustawę z dnia 8 sierpnia 1996 r. o urzędzie Ministra Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 493 i Nr 156, poz. 775).
§  2.
1.
Agencja prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z przychodów określonych w art. 14 ust. 2 ustawy koszty działalności statutowej.
2.
Agencja prowadzi rachunkowość według zasad określonych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. Nr 121, poz. 591 i z 1997 r. Nr 32, poz. 183).
§  3.
1.
Wynagrodzenie prowizyjne, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy, wynosi 4% przychodu uzyskanego z prywatyzacji dokonanej przez Agencję.
2.
Przychód z prywatyzacji, o którym mowa w ust. 1, stanowi cena uzyskana z tytułu zbycia przedsiębiorstwa albo akcji lub udziałów spółki.
3.
W wypadku sprzedaży na raty wynagrodzenie prowizyjne, o którym mowa w ust. 1, Agencja pobiera w pełnej wysokości z pierwszej wpłaty ratalnej uiszczonej przez nabywcę.
4.
Przychód z prywatyzacji, pomniejszony o należną Agencji prowizję, stanowi dochód budżetu państwa i podlega przekazaniu na rachunek bankowy Ministerstwa Skarbu Państwa w Narodowym Banku Polskim. Przekazania dokonuje się w pierwszym dniu roboczym następującym po dniu wpływu środków pieniężnych na rachunek Agencji Prywatyzacji.
5.
W wypadku nieterminowego przekazania środków, o których mowa w ust. 4, Agencja jest zobowiązana do uiszczenia odsetek ustawowych.
§  4.
Źródła przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 4 ustawy, mogą stanowić:
1)
środki uzyskane z bezzwrotnej pomocy zagranicznej,
2)
oprocentowanie lokat pieniężnych w bankach.
§  5.
Koszty Agencji stanowią w szczególności:
1)
koszty czynności prywatyzacyjnych związanych z realizacją przez Agencję zadań, o których mowa w art. 10 ust. 1 i 2 ustawy,
2)
koszty związane z realizacją czynności, o których mowa w art. 16 pkt 3 ustawy,
3)
koszty innej wyodrębnionej działalności, o której mowa w art. 10 ust. 3 ustawy,
4)
koszty działalności Rady Nadzorczej.
§  6.
Agencja tworzy następujące fundusze:
1)
fundusz statutowy,
2)
fundusz rezerwowy,
3)
fundusz nagród,
4)
inne fundusze przewidziane odrębnymi przepisami.
§  7.
1.
Fundusz statutowy tworzy się z odpisów z zysku netto.
2.
Fundusz statutowy zmniejsza się o stratę netto nie pokrytą funduszem rezerwowym, w wypadku wyczerpania środków tego funduszu.
§  8.
1.
Fundusz rezerwowy tworzy się w ciężar kosztów w wysokości określonej każdorazowo w rocznym planie rzeczowo-finansowym, jednak nie wyższej niż 5% przychodów Agencji.
2.
Fundusz rezerwowy jest przeznaczony na pokrycie ewentualnych strat wynikających z prowadzonej działalności.
§  9.
1.
Zysk po opodatkowaniu przeznacza się na zwiększenie funduszu statutowego.
2.
Stratę pokrywa się z funduszu rezerwowego, a w razie wyczerpania środków tego funduszu - z funduszu statutowego.
3.
O podziale zysku lub pokryciu straty rozstrzyga uchwała Rady Nadzorczej w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Agencji.
§  10.
Fundusz nagród, o którym mowa w § 6 pkt 3, tworzy się z zysku po opodatkowaniu z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 3 ustawy.
§  11.
1.
Agencja sporządza plan rzeczowo-finansowy do dnia 30 listopada roku poprzedzającego rok, którego ten plan dotyczy.
2.
Roczny plan rzeczowo-finansowy Agencji obejmuje:
1)
planowane przychody, z podziałem na rodzaje,
2)
koszty związane z realizacją poszczególnych zadań,
3)
poszczególne rodzaje kosztów funkcjonowania Agencji, z wyszczególnieniem środków na pokrycie kosztów funkcjonowania Rady Nadzorczej Agencji, w tym na wynagrodzenie jej członków oraz wynagrodzenie pracowników Biura Prezesa Agencji i oddziałów terenowych,
4)
planowany stan zatrudnienia w Biurze Prezesa Agencji i w oddziałach terenowych,
5)
wydatki inwestycyjne Agencji.
3.
Planowane przychody i koszty z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 3 ustawy, określa się w oddzielnej części rocznego planu rzeczowo-finansowego.
4.
Plan rzeczowo-finansowy podlega zatwierdzeniu przez Ministra Skarbu Państwa, w trybie art. 15 ust. 1 ustawy, do dnia 15 grudnia roku poprzedzającego rok, na który zostaje sporządzony.
5.
Prezes Agencji przedstawia Ministrowi Skarbu Państwa w ciągu trzech miesięcy po upływie roku obrotowego, którego plan dotyczył, sprawozdanie z jego wykonania.
§  12.
Nadzór nad realizacją dochodów budżetu państwa, pochodzących z prywatyzacji prowadzonej przez Agencję, sprawuje Minister Skarbu Państwa.
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Język, w jakim ma zostać sporządzona umowa z cudzoziemcem

Powierzenie pracy cudzoziemcowi wymaga, co do zasady, zawarcia umowy w formie pisemnej. Może ona być sporządzona w języku polskim, w języku polskim i jednocześnie w wersji obcojęzycznej, ale również tylko w języku obcym. Jeżeli podmiot powierzający pracę zdecyduje się na to ostatnie rozwiązanie, będzie musiał zlecić tłumaczowi przysięgłemu przetłumaczenie umowy i tłumaczenie to przechowywać.

Marek Rotkiewicz 11.06.2025
Pracodawcy będą mogli wypłacić ekwiwalent za urlop razem z wypłatą ostatniego wynagrodzenia

Resort pracy chce nieznacznie wydłużyć termin wypłaty ekwiwalentu za urlop w przypadku rozwiązywania jest umowy o pracę, a także zwiększenie do dwóch osób minimalnej reprezentacji pracowników przed pracodawcą w sprawach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w zakładach, w których nie funkcjonują związki zawodowe. W ten sposób pracodawcy będą mogli dokonać jednego przelewu należnych środków wraz z wypłatą ostatniego wynagrodzenia.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2025
Staż potwierdzony uzyskaniem kwalifikacji i premia dla organizatora stażu

Nowe przepisy o rynku pracy przewidują, że staż z urzędu pracy może obejmować okres do 12 miesięcy wówczas, gdy zakończony będzie potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności przeprowadzanym przez uprawnioną instytucję. Przy tego rodzaju stażu przewidziano premię finansową dla organizatora stażu w wysokości 500 zł za każdy pełny miesiąc stażu.

Marek Rotkiewicz 10.06.2025
Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - ustawa trafi teraz do prezydenta, Sejm przyjął poprawkę Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.06.2025
Zmiany w stażach z urzędu pracy

W nowych przepisach o rynku pracy nie zmienia się istota stażu - popularnej formy wsparcia z urzędu pracy bezrobotnych i organizatorów staży. Pojawia się jednak wiele zmian w stosunku do dotychczasowych przepisów i doprecyzowań pewnych niejasności pojawiających się w praktyce. Nie omawiając szerokiej problematyki staży, zwróćmy uwagę na najważniejsze nowości.

Marek Rotkiewicz 03.06.2025
Od 1 czerwca radykalne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców

Często zmieniające się przepisy i ich rozproszenie w kilku aktach oraz przewlekłość postępowań w urzędach są największym wyzwaniem dla pracodawców w procesie legalizacji zatrudnienia cudzoziemców – wynika z badania zrealizowanego przez ASM Research Solutions Strategy na zlecenie Konfederacji Lewiatan. 1 czerwca wchodzą w życie nowe przepisy z tym związane.

Grażyna J. Leśniak 30.05.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1997.34.203

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Agencji Prywatyzacji.
Data aktu: 25/03/1997
Data ogłoszenia: 11/04/1997
Data wejścia w życie: 11/04/1997