Przepisy ogólne
określają przepisy odrębne.
Wymagania techniczne stanu bezpieczeństwa statku
określonym w umowach międzynarodowych i kodeksach oraz przepisach technicznych instytucji klasyfikacyjnych.
Inne wymagania bezpieczeństwa żeglugi i życia na morzu
Inspekcje i dokumenty bezpieczeństwa statku
Przeprowadzanie inspekcji
Opłaty za inspekcje statków i wystawianie lub potwierdzanie dokumentów bezpieczeństwa
Przepisy przejściowe i końcowe
WZORY DOKUMENTÓW BEZPIECZEŃSTWA
3 OPŁATY ZA PRZEPROWADZANIE INSPEKCJI I WYSTAWIANIE LUB POTWIERDZANIE DOKUMENTÓW BEZPIECZEŃSTWA STATKU
OPŁATY ZA PRZEPROWADZENIE INSPEKCJI I WYSTAWIENIE DOKUMENTÓW:
1.1. Statki o pojemności brutto do 500 1.200 j.t.
1.2. Statki o pojemności brutto powyżej 500 do 2.000 1.600 j.t.
1.3. Statki o pojemności brutto powyżej 2.000 do 10.000 2.400 j.t.
1.4. Statki o pojemności brutto powyżej 10.000 do 30.000 3.200 j.t.
1.5. Statki o pojemności brutto powyżej 30.000 - za każde następne 20.000 dodatkowo 480 j.t.
2. Za certyfikat bezpieczeństwa konstrukcji statku towarowego:
2.1. Statki o pojemności brutto do 500 2.250 j.t.
2.2. Statki o pojemności brutto powyżej 500 do 2.000 3.000 j.t.
2.3. Statki o pojemności brutto powyżej 2.000 do 10.000 3.750 j.t.
2.4. Statki o pojemności brutto powyżej 10.000 do 30.000 5.970 j.t.
2.5. Statki o pojemności brutto powyżej 30.000 - za każde następne 20.000 dodatkowo 1.350 j.t.
3. Za certyfikat bezpieczeństwa wyposażenia statku towarowego:
3.1. Statki o pojemności brutto do 500 1.050 j.t.
3.2. Statki o pojemności brutto powyżej 500 do 2.000 1.200 j.t.
3.3. Statki o pojemności brutto powyżej 2.000 do 10.000 1.500 j.t.
3.4. Statki o pojemności brutto powyżej 10.000 do 30.000 1.950 j.t.
3.5. Statki o pojemności brutto powyżej 30.000 - za każde następne 20.000 dodatkowo 450 j.t.
4. Za certyfikat bezpieczeństwa radiowego statku towarowego:
4.1. z wyposażeniem radiotelefonicznym dla statków o pojemności brutto do 500 lub z wyposażeniem GMDSS na obszary A1 lub A2 600 j.t.
4.2. z wyposażeniem radiotelegraficznym lub radiotelefonicznym dla statków o pojemności brutto powyżej 500 lub z wyposażeniem GMDSS na obszary A3 i A4 900 j.t.
5. Za certyfikat zwolnienia - opłata wynosi 50% stawi opłaty podstawowej za dokument, którego certyfikat zwolnienia dotyczy
6. Za certyfikat bezpiecznej obsługi 500 j.t.
7. Za certyfikat zdolności do przewozu stałych ładunków masowych 1.000 j.t.
8. Za certyfikat zdolności dla statku przewożącego materiały
niebezpieczne 1.200 j.t.
9. Za certyfikat konstrukcji i wyposażenia statku dynamicznie unoszonego opłata pobierana jest od pojemności brutto w wysokości jak za certyfikat bezpieczeństwa konstrukcji statku towarowego.
10. Za pozwolenie eksploatacji statku dynamicznie unoszonego - opłata pobierana jest w wysokości 50% opłaty za certyfikat konstrukcji i wyposażenia statku dynamicznie unoszonego.
11. Za certyfikat bezpieczeństwa statku specjalistycznego - opłata pobierana jest od pojemności brutto w wysokości jak za certyfikat bezpieczeństwa konstrukcji statku towarowego.
12. Za certyfikat zarządzania bezpieczeństwem oraz za tymczasowy
certyfikat 800 j.t.
13. Za tymczasowy dokument zgodności 800 j.t.
14. Za kartę bezpieczeństwa i kartę bezpieczeństwa typu "Ł" (opłaty roczne)
14.1. Statki o pojemności brutto do 20 lub 15 m długości 100 j.t.
14.2. Statki o pojemności brutto powyżej 20 do 100 lub powyżej 15 m do 25 m długości 300 j.t.
14.3. Statki o pojemności brutto powyżej 100 do 250 500 j.t.
14.4. Statki o pojemności brutto powyżej 250 do 500 650 j.t.
14.5. Statki o pojemności brutto powyżej 500 do 2.000 1.000 j.t.
14.6. Statki o pojemności brutto powyżej 2.000 do 10.000 2.000 j.t.
14.7. Statki o pojemności brutto powyżej 10.000 do 30.000 3.000 j.t.
14.8. Statki o pojemności brutto powyżej 30.000 - za każde następne 20.000 dodatkowo 450 j.t.
14.9. Opłaty określone w pkt 14.1-14.8 ulegają obniżeniu o:
- 50% w przypadku gdy statek nie posiada własnego napędu mechanicznego,
- 20% w przypadku gdy statek nie posiada własnego napędu mechanicznego, ale posiada mechanizmy pomocnicze.
15. Za kartę bezpieczeństwa na jednorazową podróż
15.1. Statki o pojemności brutto do 20 lub 15 m długości 50 j.t.
15.2. Statki o pojemności brutto powyżej 20 do 100 lub powyżej 15 m do 25 m długości 150 j.t.
15.3. Statki o pojemności brutto powyżej 100 do 250 250 j.t.
15.4. Statki o pojemności brutto powyżej 250 do 500 325 j.t.
15.5. Statki o pojemności brutto powyżej 500 do 2.000 500 j.t.
15.6. Statki o pojemności brutto powyżej 2.000 do 10.000 1.000 j.t.
15.7. Statki o pojemności brutto powyżej 10.000 do 30.000 1.500 j.t.
15.8. Statki o pojemności brutto powyżej 30.000 - za każde następne 20.000 dodatkowo 225 j.t.
15.9. Opłaty określone w pkt 15.1-15.8 ulegają obniżeniu o:
- 50% w przypadku gdy statek nie posiada własnego napędu mechanicznego.
16. Za wystawienie dla statku morskiego po raz pierwszy dokumentu bezpieczeństwa - opłata wynosi 110% opłaty podstawowej dla danego dokumentu.
17. Za wydanie certyfikatu bezpieczeństwa konstrukcji statku towarowego statkom morskim posiadającym klasę "A" - opłata wynosi 110% opłaty podstawowej za certyfikat bezpieczeństwa konstrukcji statku towarowego.
OPŁATY ZA POTWIERDZANIE WAŻNOŚCI DOKUMENTÓW BEZPIECZEŃSTWA - opłata za potwierdzenie dokumentów bezpieczeństwa wynosi 200 j.t. za każdy dokument bezpieczeństwa, na którym dokonano potwierdzenia ważności.
OPŁATY INNE
2. w przypadku gdy inspekcję pozytywną poprzedziła inspekcja negatywna opłata za wystawienie dokumentu bezpieczeństwa wynosi 200% opłaty podstawowej dla danego dokumentu.
3. w przypadku gdy inspekcja poprzedzająca wydanie lub potwierdzenie dokumentu bezpieczeństwa statku - z powodów niezależnych od urzędu morskiego - zostanie w całości lub w części dokonana poza godzinami pracy urzędu morskiego opłata za wydanie dokumentu bezpieczeństwa wynosi 130% opłaty podstawowej za dany dokument.
Ilekroć opłaty przewidziane w niniejszym załączniku są uzależnione od długości statku należy przez to rozumieć długość określoną w § 16 ust. 3 rozporządzenia.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
Monika Pogroszewska 10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
Grażyna J. Leśniak 05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
Grażyna J. Leśniak 05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
Grażyna J. Leśniak 04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
Krzysztof Koślicki 02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.1997.132.879 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Bezpieczeństwo żeglugi statków morskich i bezpieczeństwo życia na morzu. |
| Data aktu: | 02/09/1997 |
| Data ogłoszenia: | 28/10/1997 |
| Data wejścia w życie: | 12/11/1997 |








