Szczegółowe zasady planowania i finansowania inwestycji dotowanych z budżetu państwa.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 2 września 1997 r.
w sprawie szczegółowych zasad planowania i finansowania inwestycji dotowanych budżetu państwa.

Na podstawie art. 30 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344, z 1994 r. Nr 76, poz. 344, Nr 121, poz. 591 i Nr 133, poz. 685, z 1995 r. Nr 78, poz. 390, Nr 124, poz. 601 i Nr 132, poz. 640, z 1996 r. Nr 89, poz. 402, Nr 106, poz. 496, Nr 132, poz. 621 i Nr 139, poz. 647 oraz z 1997 r. Nr 54, poz. 348, Nr 79, poz. 484 i Nr 80, poz. 491) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady planowania środków budżetowych na finansowanie inwestycji, przekazywania i wykorzystywania środków budżetowych na ten cel oraz rozliczania inwestycji finansowanych ze środków budżetowych.
2.
Inwestycje realizowane z udziałem środków budżetowych, otrzymanych z rezerw celowych budżetu państwa, są finansowane i rozliczane z uwzględnieniem odrębnych przepisów określających warunki i tryb dotowania takich inwestycji.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ministrach - rozumie się przez to również kierowników naczelnych i centralnych organów administracji państwowej, wojewodów oraz innych dysponentów wyodrębnionych części budżetu państwa,
2)
inwestycjach centralnych - rozumie się przez to inwestycje wymienione w wykazie inwestycji centralnych, stanowiącym załącznik do ustawy budżetowej na dany rok,
3)
środkach budżetowych - rozumie się przez to środki z budżetu państwa przeznaczone na finansowanie inwestycji,
4)
dokumentacji inwestycji - rozumie się przez to projekt budowlany, zbiorcze zestawienie kosztów inwestycji oraz dokumenty, które zawierają w szczególności:
a)
uzasadnienie celowości inwestycji oraz jej lokalizacji,
b)
dane o zakresie rzeczowym i efektach inwestycji oraz ocenę jej ekonomicznej efektywności,
c)
dane o planowanym okresie jej realizacji, z uwzględnieniem harmonogramu realizacji,
d)
dane o planowanych źródłach jej finansowania, w tym o środkach budżetowych i innych, z określeniem źródeł ich pochodzenia, przewidzianych do wykorzystania w poszczególnych latach realizacji inwestycji, oraz kwoty planowanych środków na finansowanie inwestycji w poszczególnych latach jej realizacji i uzasadnienie tych kwot,
5)
kosztach przygotowania inwestycji - rozumie się przez to wszystkie koszty inwestycji budowlanej, ponoszone przez inwestora do momentu rozpoczęcia jej realizacji, w tym w szczególności koszty opracowania dokumentacji inwestycji, zakupu i przygotowania terenu pod budowę oraz ekspertyz i studiów, pomiarów geodezyjnych i prac geologicznych, dotyczących danej inwestycji.

Rozdział  2

Planowanie środków budżetowych na finansowanie inwestycji

§  3.
Środki budżetowe na finansowanie inwestycji są planowane przez ministrów w ramach prac określonych w odrębnych przepisach, które ustalają szczegółowe zasady, tryb i terminy opracowywania materiałów do projektu budżetu państwa.
§  4.
1.
Zapotrzebowanie na środki budżetowe niezbędne na finansowanie inwestycji w roku budżetowym, na który jest opracowywany projekt budżetu państwa, oraz w następnych latach jej realizacji minister określa w zestawieniu inwestycji planowanych do finansowania ze środków budżetowych, zwanym dalej "zestawieniem".
2.
Środki budżetowe na finansowanie kosztów inwestycji budowlanej, innych niż koszty przygotowania jej do realizacji, mogą być ujęte w zestawieniu, jeżeli inwestor posiada dokumentację inwestycji, wartość kosztorysowa inwestycji jest zaktualizowana, z uwzględnieniem przepisów, o których mowa w § 3, a określone przez inwestora środki ze wszystkich źródeł na finansowanie inwestycji, w tym środki budżetowe, są zaplanowane w kwotach umożliwiających inwestorowi terminowe regulowanie zobowiązań finansowych związanych z realizacją inwestycji oraz terminowe jej zakończenie.
3.
Wzór zestawienia określają przepisy, o których mowa w § 3.
§  5.
Minister może planować środki budżetowe na finansowanie inwestycji podmiotu gospodarczego w zakresie niezbędnej infrastruktury gospodarczej, jeżeli podmiot ten uzasadni potrzebę jej realizacji oraz udokumentuje, że nie posiada wystarczających środków własnych i nie może otrzymać na ten cel kredytu bankowego lub środków z innych źródeł, w wysokości umożliwiającej wykonanie inwestycji w planowanym okresie, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej.
§  6.
1.
Minister, który planuje środki budżetowe na finansowanie inwestycji, może zlecić, w celu stwierdzenia, w szczególności, prawidłowego przygotowania inwestycji do realizacji, dokonanie ekspertyzy tej inwestycji, w tym zwłaszcza zasadności planowanego zakresu rzeczowego, prawidłowości obliczenia wartości kosztorysowej, oceny efektywności inwestycji oraz realności planowanych kwot środków własnych na finansowanie inwestycji.
2.
Dokonanie ekspertyzy może zlecić również Minister Finansów w porozumieniu z inwestorem i ministrem, o którym mowa w ust. 1.
3.
Minister ocenia ustalenia zawarte w ekspertyzie i podejmuje, na ich podstawie, decyzję w sprawie finansowania inwestycji ze środków budżetowych.
4.
Koszty ekspertyzy są finansowane, z zastrzeżeniem ust. 5, ze środków inwestora.
5.
Koszty ekspertyzy inwestycji państwowej jednostki budżetowej lub zakładu budżetowego są finansowane ze środków określonych w części budżetu, której dysponentem jest minister.

Rozdział  3

Przekazywanie i wykorzystywanie środków budżetowych na finansowanie inwestycji

§  7.
1.
Rachunek bankowy finansowania inwestycji, zwany dalej "rachunkiem bankowym", jest otwierany na wniosek inwestora.
2.
Jeżeli inwestor realizuje więcej niż jedną inwestycję centralną, rachunek bankowy jest otwierany dla każdej inwestycji.
3.
Środki budżetowe są przekazywane, z zastrzeżeniem ust. 4, przez dysponenta tych środków, na rachunek bankowy, z którego jest finansowana inwestycja.
4.
Środki budżetowe przeznaczone na finansowanie zadania inwestycyjnego zleconego gminie lub własnego zadania inwestycyjnego gminy są przekazywane na rachunek bieżący budżetu gminy, z którego środki są przelewane na rachunek bankowy, o którym mowa w ust. 3.
5.
Przepisy ust. 3 i 4 stosuje się również do środków budżetowych przeznaczonych na finansowanie kosztów przygotowania inwestycji.
6.
Przy określaniu kwoty środków budżetowych, które mają być przekazane na rachunek bankowy, uwzględnia się:
1)
przewidywaną kwotę zobowiązań wymagających uregulowania w danym okresie,
2)
kwotę środków na rachunku bankowym, przechodzących z poprzedniego okresu,
3)
kwotę innych środków, które będą przeznaczone na finansowanie inwestycji w danym okresie.
7.
Odsetki naliczane przez bank od środków budżetowych, które zostały przekazane na rachunek bankowy, są przeznaczane na inwestycje finansowane z tych środków.
§  8.
1.
Zmiana wartości kosztorysowej realizowanej inwestycji budowlanej, która powoduje zwiększenie zapotrzebowania na środki budżetowe niezbędne do sfinansowania tej inwestycji, może być dokonana wyłącznie po uzyskaniu akceptacji ministra.
2.
Minister może zwolnić inwestora z obowiązku przedstawienia do akceptacji projektu zmiany wartości kosztorysowej inwestycji budowlanej, która nie jest inwestycją centralną, jeżeli planowana zmiana ma być dokonana wyłącznie z powodu zmian cen mających wpływ na kształtowanie się tej wartości.
3.
Minister, do dnia 28 lutego każdego roku, sporządza i przekazuje Ministrowi Gospodarki oraz Ministrowi Finansów informację o dokonanych w roku poprzednim zmianach wartości kosztorysowej inwestycji budowlanych, finansowanych, w całości lub w części, ze środków budżetowych, oraz o spowodowanym tymi zmianami wzroście zapotrzebowania na środki budżetowe, zawierającą w szczególności:
1)
dane dotyczące wysokości zmian wartości kosztorysowej poszczególnych inwestycji centralnych oraz dane łączne o takich zmianach dotyczące pozostałych inwestycji,
2)
analizę przyczyn i skutków dokonanych zmian wartości kosztorysowej inwestycji, w tym wzrostu zapotrzebowania na środki budżetowe niezbędne na dokończenie inwestycji centralnych i inwestycji pozostałych,
3)
informację o działaniach ministra podjętych w celu zwiększenia realności zatwierdzanych wartości kosztorysowych inwestycji.
§  9.
1.
Prowadzona przez ministrów ewidencja stanu zaangażowania budżetu państwa w finansowanie inwestycji rozpoczętych, zwana dalej "ewidencją":
1)
obejmuje wszystkie inwestycje budowlane finansowane, w całości lub w części, ze środków budżetowych,
2)
wyodrębnia dane dotyczące inwestycji centralnych oraz inwestycji pozostałych, w tym w szczególności inwestycji państwowych jednostek i zakładów budżetowych, inwestycji innych państwowych jednostek organizacyjnych i inwestycji podmiotów gospodarczych.
2.
Ewidencja w zakresie dotyczącym poszczególnych inwestycji powinna zawierać co najmniej następujące dane:
1)
wartość kosztorysową inwestycji i datę jej zatwierdzenia, a jeżeli ta wartość została zmieniona - również datę akceptacji zmiany,
2)
planowaną łączną kwotę środków budżetowych na finansowanie inwestycji,
3)
kwoty środków budżetowych przekazane na finansowanie inwestycji,
4)
kwoty środków budżetowych potrzebne w poszczególnych następnych latach realizacji inwestycji.
3.
W ewidencji należy niezwłocznie wykazywać zmiany danych, o których mowa w ust. 2.
§  10.
Jeżeli podmiot gospodarczy w danym roku nie przeznaczy na finansowanie inwestycji centralnej środków własnych, co najmniej w kwocie określonej dla tej inwestycji w wykazie, o którym mowa w § 2 pkt 2, środki budżetowe otrzymane w danym roku na finansowanie takiej inwestycji zwraca do budżetu państwa, nie później niż do końca drugiego roku budżetowego następującego po roku, w którym inwestycja została zakończona.
§  11.
Minister:
1)
kontroluje prawidłowość i terminowość realizacji inwestycji, prawidłowość aktualizowania wartości kosztorysowej inwestycji budowlanych oraz przekazywania i wykorzystywania środków budżetowych przeznaczonych na finansowanie inwestycji,
2)
podejmuje działania mające na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości i zapobieżenie powstawaniu ich w przyszłości, w tym zwłaszcza nieprawidłowości polegających na naruszeniu dyscypliny budżetowej w zakresie określonym w odrębnych przepisach,
3)
informuje na bieżąco Ministra Finansów o wynikach kontroli i podjętych działaniach, o których mowa w pkt 1 i 2.
§  12.
1.
Minister, który jest dysponentem części budżetu państwa obejmującej środki budżetowe na finansowanie inwestycji centralnych, w terminie 10 dni po upływie I kwartału i każdego następnego miesiąca w każdym roku, sporządza i przekazuje Ministrowi Finansów informację o przebiegu finansowania tych inwestycji.
2.
Informacja, o której mowa w ust. 1, jest sporządzana według wzoru stanowiącego załącznik do rozporządzenia.

Rozdział  4

Rozliczanie inwestycji finansowanych ze środków budżetowych

§  13.
Środki budżetowe i odsetki, o których mowa w § 7 ust. 7, pozostałe na rachunku bankowym po zakończeniu inwestycji, są przekazywane przez inwestora na rachunek dochodów budżetu państwa w terminie 14 dni od dnia uregulowania zobowiązań finansowych, związanych z realizacją tej inwestycji, nie później jednak niż w terminie 60 dni od daty odbioru końcowego zakończonej inwestycji.
§  14.
1.
Inwestor, po zakończeniu i przekazaniu do użytku inwestycji centralnej, jest obowiązany do sporządzenia, w terminie 60 dni od daty odbioru końcowego inwestycji, rozliczenia zawierającego:
1)
porównanie rzeczywistych kosztów, efektów rzeczowych i okresu realizacji inwestycji z odpowiednimi wielkościami planowanymi przy jej rozpoczynaniu,
2)
analizę i uzasadnienie różnic między planowanymi a rzeczywistymi wielkościami, o których mowa w pkt 1,
3)
zestawienie środków, z których inwestycja była sfinansowana, w podziale na źródła pochodzenia tych środków.
2.
Rozliczenie, o którym mowa w ust 1, jest podpisywane przez kierownika i głównego księgowego inwestora oraz przekazywane Głównemu Urzędowi Statystycznemu, właściwemu ministrowi i urzędowi skarbowemu, a także bankowi, jeżeli inwestycja była finansowana z udziałem kredytu udzielonego przez ten bank.
3.
Minister weryfikuje rozliczenia otrzymane od inwestorów i opracowuje informację o wszystkich inwestycjach centralnych zakończonych w roku poprzednim, zawierającą w szczególności dane i wyjaśnienia określone w ust. 1, oraz przekazuje tę informację, do dnia 31 marca roku następnego, Ministrowi Gospodarki i Ministrowi Finansów.
4.
Minister Gospodarki, do dnia 30 kwietnia roku następnego, przedstawia Radzie Ministrów zbiorczą informację zawierającą w szczególności dane o planowanych i rzeczywistych kosztach, efektach rzeczowych i okresach realizacji inwestycji centralnych zakończonych w roku poprzednim.
§  15.
1.
Przepis § 14 ust. 1 stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 2, odpowiednio również do innych inwestycji budowlanych, które są finansowane, w całości lub w części, ze środków budżetowych.
2.
Rozliczenia dotyczące inwestycji, o których mowa w ust. 1, inwestor przekazuje właściwemu ministrowi i urzędowi skarbowemu oraz bankowi, jeżeli inwestycja była finansowana z udziałem kredytu udzielonego przez ten bank.

Rozdział  5

Przepisy końcowe

§  16.
Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 1991 r. w sprawie szczegółowych zasad planowania i finansowania inwestycji dotowanych z budżetu państwa (Dz. U. Nr 117, poz. 508).
§  17.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJA

(ministerstwo, urząd wojewódzki)*) C-G*)

..................................

(numer części budżetu państwa)

O PRZEBIEGU FINANSOWANIA INWESTYCJI CENTRALNYCH

1) nadzorowanych przez ministra*), wojewodę*) (C-M)*)

2) będących zadaniami własnymi gmin (C-G)*)

według stanu na .................... 199 ... r.

(dzień i miesiąc)

A. Środki finansowe i wydatki na inwestycje centralne

Nazwa inwestycji**)
Poz. Wyszczególnienie ......

......

......

(lp...)**)

......

......

......

(lp...)**)

......

......

......

(lp...)**)

......

......

......

(lp...)**)

1 2 3 4 5 6
I. Finansowanie inwestycji:
1. Stan środków na początku roku
2. Środki przekazane na finansowanie inwestycji od początku roku - ogółem

z tego:

C-M*) a) środki z budżetu państwa1)
b) środki własne
c) kredyt bankowy
d) środki inne
w tym: odsetki bankowe2)
C-G*) a) środki z budżetu gminy (bez

środków z budżetu państwa)

b) środki z budżetu państwa1)
c) środki współinwestora
3. Wydatki poniesione od początku roku - ogółem z tego:
a) wydatki na finansowanie

zobowiązań określonych w poz.

II.a)

b) wydatki pozostałe - razem

z tego na:

- dokumentację3)
- zakup gruntu
- zakup środków trwałych (bez

pierwszego wyposażenia)

- zakup pierwszego wyposażenia
- roboty ziemne
- pozostałe roboty budowlano-

montażowe

- roboty zabezpieczające
- inne koszty inwestycji
4. Stan środków na koniec okresu, którego dotyczy informacja
II. Zobowiązania:
a) stan na początek roku
b) stan na koniec okresu,

którego dotyczy informacja

III. Szacunek wartości robót budowlano-montażowych wykonanych, lecz nie zafakturowanych

Dane uzupełniające

1 2 3 4 5 6
Kwota środków z budżetu państwa:
A określona w ustawie budżetowej4)
B po zmianach5)

*) Niepotrzebne skreślić.

**) Według wykazu inwestycji centralnych załączonego do ustawy budżetowej.

Objaśnienia:

1) W związku ze sporządzaniem przez Ministra Finansów informacji i projektu sprawozdań, o których mowa w art. 53 ust. 1 i art. 54 ust. 1 ustawy - Prawo budżetowe, kwoty podane w tej pozycji w informacji za czerwiec i grudzień danego roku dla poszczególnych inwestycji centralnych (środki budżetowe przekazane na rachunek bankowy, z którego jest finansowana dana inwestycja centralna) należy - upływie I półrocza i roku - zaktualizować na podstawie ksiąg rachunkowych oraz bezzwłocznie przekazać Ministrowi Finansów w dodatkowej informacji.

2) Odsetki naliczone przez bank od środków budżetowych, które zostały przekazane na rachunek bankowy na finansowanie inwestycji centralnej.

3) Wydatki na dokumentację inwestycji oraz inne wydatki na przygotowanie inwestycji do realizacji, z wyjątkiem wydatków na zakup gruntu.

4) Kwota środków z budżetu państwa określona w wykazie inwestycji centralnych załączonym do ustawy budżetowej.

5) Por. objaśnienia do pkt g części B informacji.

B. Część opisowa*)

a) do poz. 1.3a) - Wydatki poniesione na finansowanie zobowiązań określonych w poz. II.a).

Lp.**) ........................................

........................................

Lp.**) ........................................

........................................

b) do poz. 1.3.b) - Wydatki pozostałe, poniesione od początku roku, którego dotyczy informacja.

Lp.**) ........................................

........................................

Lp.**) ........................................

........................................

c) do poz. 1.4 - Stan środków na koniec okresu, którego dotyczy informacja.

Lp.**) ........................................

........................................

Lp.**) ........................................

........................................

d) do poz. II.a) - Stan zobowiązań na początku roku.

Lp.**) ........................................

........................................

Lp.**) ........................................

........................................

e) do poz. II.b) - Stan zobowiązań na koniec okresu, którego dotyczy informacja.

Lp.**) ........................................

........................................

Lp.**) ........................................

........................................

f) do poz. III - szacunek wartości robót budowlano-montażowych wykonanych, lecz nie zafakturowanych.

Lp.**) ........................................

........................................

Lp.**) ........................................

........................................

g) do "Danych uzupełniających".

________________________

*) W części B informacji:

- w pkt a, b, d, e i f - należy określić w szczególności zakres rzeczowy inwestycji, którego dotyczą kwoty zamieszczone w opisywanych pozycjach informacji.

- w pkt c - jeżeli stan środków wykazany w poz. 1.4 informacji jest wyższy o 10% od kwoty zamieszczonej w poz. II.b) informacji, należy szczegółowo wyjaśnić przyczyny wystąpienia takiej różnicy.

- w pkt g - należy wymienić wszystkie decyzje zwiększające kwoty środków budżetowych na poszczególne inwestycje centralne ustalone w wykazie inwestycji centralnych załączonym do ustawy budżetowej oraz podać przy każdej decyzji kwotę zwiększenia i źródło jej pochodzenia.

**) Liczba porządkowa według wykazu inwestycji centralnych załączonego do ustawy budżetowej.

UWAGA:

Informację o przebiegu finansowania inwestycji centralnych sporządza się w oparciu zarówno o zapisy na rachunkach bankowych, na których ujmowane są środki budżetowe, jak i o zapisy na kontach dotyczących wydatkowania, na te inwestycje, środków własnych i kredytów bankowych.

Opracował: .............. tel. ...... Dyrektor Departamentu*)

(imię i nazwisko) Dyrektor Wydziału*)

Sprawdził: .............. tel. ......

(imię i nazwisko) (podpis i pieczęć)

Data .................

*) Niepotrzebne skreślić.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024