Wykonanie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 23 grudnia 1996 r.
w sprawie wykonania ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. *

Na podstawie art. 2 § 2 oraz art. 11 i 21 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 1991 r. Nr 36, poz. 161, z 1992 r. Nr 20, poz. 78, z 1993 r. Nr 28, poz. 127, z 1995 r. Nr 85, poz. 426 oraz z 1996 r. Nr 43, poz. 189 i Nr 146, poz. 680) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Poddanie egzekucji administracyjnej niektórych rodzajów należności pieniężnych

§  1.
1.
Egzekucji administracyjnej, oprócz należności określonych w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 1991 r. Nr 36, poz. 161, z 1992 r. Nr 20, poz. 78, z 1993 r. Nr 28, poz. 127, z 1995 r. Nr 85, poz. 426 oraz z 1996 r. Nr 43, poz. 189 i Nr 146, poz. 680), zwanej dalej "ustawą", podlegają także następujące należności pieniężne, przypadające Skarbowi Państwa lub państwowym jednostkom organizacyjnym będącym osobami prawnymi, jednostkami budżetowymi albo zakładami budżetowymi:
1) 1
z tytułu świadczeń lub usług w zakresie pomocy społecznej,
2)
z tytułu:
a) 2
(skreślona),
b)
wydatków związanych z przymusowym przekwaterowaniem osób z kwater (lokali mieszkalnych) pozostających w zasobach Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, które, w przypadkach określonych w odrębnych przepisach, podlegają opróżnieniu na koszt osób wykwaterowywanych,
c) 3
(skreślona),
d)
działalności statutowej spółek wodnych,
e) 4
(skreślona),
f)
opłat należnych od zatrzymanych przez funkcjonariuszy Policji osób fizycznych będących w stanie nietrzeźwości za ich przewiezienie i pobyt w jednostce Policji.
2.
Egzekucji administracyjnej podlegają również należności uboczne związane z należnościami, o których mowa w ust. 1.

Rozdział  2

Wyłączenia spod egzekucji administracyjnej

§  2.
1.
Wyłącza się spod egzekucji administracyjnej, niezależnie od wyłączeń wynikających z odrębnych przepisów, także:
1)
kwoty otrzymane na pokrycie wydatków służbowych, w tym kosztów podróży i wyjazdów,
2)
kwoty otrzymane jako stypendia, zapomogi, świadczenia pieniężne z pomocy społecznej lub inne świadczenia socjalne,
3)
kwoty otrzymane jako pomoc pieniężna dla rodzin zastępczych oraz na zagospodarowanie dla usamodzielniających się wychowanków rodzin zastępczych i wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych,
4)
rzeczy niezbędne ze względu na ułomność fizyczną zobowiązanego lub członków jego rodziny,
5)
kwoty otrzymane z tytułu obowiązkowych ubezpieczeń majątkowych,
6) 5
środki Funduszu Pracy zgromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych samorządów powiatowych, przeznaczone na finansowanie zadań wymienionych w art. 57 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128, Nr 28, poz. 153, Nr 41, poz. 255, Nr 63, poz. 403, Nr 93, poz. 569, Nr 107, poz. 692, Nr 121, poz. 770 i Nr 123, poz. 776, z 1998 r. Nr 66, poz. 431, Nr 106, poz. 668, Nr 108, poz. 684, Nr 137, poz. 887 i Nr 162, poz. 1112, 1118 i 1126, z 1999 r. Nr 60, poz. 636 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 31, poz. 384, Nr 48, poz. 550, Nr 70, poz. 820 i Nr 106, poz. 1118),
7) 6
środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji i Zatrudnienia Osób Niepełnosprawnych zgromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych samorządów powiatowych, przeznaczone na finansowanie zadań określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 i Nr 160, poz. 1082, z 1998 r. Nr 99, poz. 628, Nr 106, poz. 668, Nr 137, poz. 887, Nr 156, poz. 1019 i Nr 162, poz. 1118 i 1126, z 1999 r. Nr 49, poz. 486, Nr 90, poz. 1001, Nr 95, poz. 1101 i Nr 111, poz. 1280 oraz z 2000 r. Nr 48, poz. 550).
2.
Jeżeli zobowiązanym jest rolnik prowadzący gospodarstwo rolne, spod egzekucji wyłącza się również:
1)
zwierzęta gospodarskie w drugiej połowie okresu ciąży i w okresie odchowu potomstwa oraz to potomstwo w okresie: źrebaki do 5 miesięcy, cielęta do 4 miesięcy, jagnięta do 3 miesięcy, prosięta do 2 miesięcy i koźlęta do 5 miesięcy,
2)
zakontraktowane zwierzęta rzeźne, jeżeli ich waga nie odpowiada warunkom handlowym albo termin dostawy nie upłynął lub nie upływa w miesiącu przeprowadzenia egzekucji,
3)
jeden ciągnik na 25 ha powierzchni gruntów, nie mniej jednak niż jeden ciągnik na gospodarstwo rolne, wraz z urządzeniami towarzyszącymi niezbędnymi do uprawy, pielęgnacji, zbioru i transportu ziemiopłodów,
4)
jeden silnik elektryczny,
5)
podstawowe maszyny i narzędzia rolnicze w ilości niezbędnej do pracy w gospodarstwie rolnym zobowiązanego,
6)
podstawowy sprzęt techniczny niezbędny do zakończenia cyklu danej technologii produkcji w gospodarstwie specjalistycznym zobowiązanego,
7)
zapasy paliwa i części zamienne niezbędne do normalnej pracy ciągnika i maszyn rolniczych na okres do zakończenia cyklu produkcyjnego,
8)
nawozy oraz środki ochrony roślin w ilości niezbędnej na dany rok gospodarczy dla gospodarstwa rolnego zobowiązanego,
9)
stado użytkowe kur niosek w okresie pierwszych 6 miesięcy nośności,
10)
stado podstawowe zwierząt futerkowych oraz zwierzęta futerkowe, co do których hodowca zawarł umowę kontraktacyjną na dostawę skór z tych zwierząt,
11)
zapasy paszy i ściółki dla inwentarza wymienionego w pkt 1 i 2 oraz 9 i 10 aż do najbliższych zbiorów,
12)
zapasy opału na okres 6 miesięcy,
13)
zaliczki kontraktacyjne.
3.
Egzekucji nie podlega ponadto nadwyżka inwentarza żywego ponad ilości określone w ustawie i w ust. 2, jeżeli naczelnik urzędu skarbowego, po uzgodnieniu z zarządem gminy, uzna ją za niezbędną do prowadzenia tego gospodarstwa, a dłużnik zobowiąże się do spłacenia egzekwowanej należności w terminie lub w ratach określonych przez wierzyciela. W razie niedotrzymania przez zobowiązanego warunków spłaty należności, podjęte zostaną dalsze czynności egzekucyjne.
4.
W przypadku, o którym mowa w ust. 3, egzekucji nie podlega także taka ilość paszy, jaka jest niezbędna do utrzymania inwentarza objętego wyłączeniem.
5.
Zajęte zwierzęta gospodarskie, wpisane do ksiąg zwierząt zarodowych albo uznane za rozpłodniki odpowiednie do dalszej hodowli, wyłącza się spod egzekucji, jeżeli nie mogły być sprzedane osobie, która wykaże, że posiada gospodarstwo rolne, w którym istnieją warunki do dalszej hodowli.
6.
Wierzytelność pieniężna, przypadająca rolnikowi z tytułu umowy kontraktacji, może być zajęta egzekucyjnie do wysokości 25% należności za dostarczony towar bez uwzględnienia ewentualnych potrąconych pożyczek i zaliczek kontraktacyjnych.
§  3.
Wyłącza się spod egzekucji administracyjnej rzeczy służące w kościołach i innych domach modlitwy do odprawiania nabożeństwa lub do wykonywania innych praktyk religijnych albo będące obiektami kultu religijnego, choćby były kosztownościami lub dziełami sztuki.

Rozdział  3

Upoważnienie niektórych organów administracji rządowej i niektórych wierzycieli do prowadzenia, w określonym zakresie, egzekucji administracyjnej i postępowania zabezpieczającego

§  4. 7
Upoważnia się do prowadzenia egzekucji z wynagrodzenia za pracę:
1)
organy sprawujące obsługę komisji orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny budżetowej - w zakresie kar pieniężnych i kosztów postępowania, orzeczonych przez te komisje,
2)
jednostki świadczące usługi wymienione w § 1 ust. 1 pkt 1 - w zakresie należności za wykonane usługi i świadczenia objęte ich działalnością.
3)
(skreślony),
4)
(skreślony),
5)
(skreślony).
§  5.
1.
Upoważnia się oddziały Zakładu Ubezpieczeń Społecznych do egzekwowania należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne i należności pochodnych od składek oraz nienależnie pobranych świadczeń z ubezpieczenia społecznego lub innych świadczeń wypłacanych przez oddziały Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, które nie mogą być potrącane z bieżących świadczeń.
2.
Oddziały Zakładu Ubezpieczeń Społecznych mogą egzekwować należności, o których mowa w ust. 1:
1)
z wynagrodzenia za pracę,
2)
ze świadczeń z ubezpieczenia społecznego,
3)
z wierzytelności pieniężnych,
4)
z rachunków bankowych.
§  6. 8
(skreślony).
§  7.
1.
Upoważnia się dyrektorów urzędów celnych do egzekwowania należności celnych, wraz z odsetkami, oraz należności z tytułu grzywien, kar pieniężnych, kosztów postępowania i innych należności pieniężnych orzeczonych w postępowaniu karnym skarbowym w zakresie spraw należących do właściwości organów administracji celnej.
2.
Należności, o których mowa w ust. 1, mogą być egzekwowane:
1)
z wynagrodzenia za pracę,
2)
z rachunków bankowych i wkładów oszczędnościowych,
3)
z zajętych w celu zabezpieczenia: pieniędzy, ruchomości i wierzytelności pieniężnych oraz innych praw majątkowych.
§  8.
1.
Upoważnia się terenowe oddziały Wojskowej Agencji Mieszkaniowej do egzekwowania należności z tytułu czynszów, opłat i innych świadczeń, związanych z zajmowaniem kwater i lokali mieszkalnych, stanowiących zasób mieszkaniowy Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.
2.
Należności, o których mowa w ust. 1, mogą być egzekwowane:
1)
z wynagrodzenia za pracę lub uposażenia,
2)
ze świadczenia z zaopatrzenia emerytalnego albo z ubezpieczenia społecznego zobowiązanego.
§  9.
1.
Upoważnia się organy podległe Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji do zabezpieczenia, w trybie i na zasadach określonych w dziale IV ustawy, należności celnych przypadających od środków przewozowych przywiezionych z zagranicy i dopuszczonych na polski obszar celny z zastrzeżeniem albo w trybie odprawy celnej czasowej. Podstawą do zajęcia tych środków w celu zabezpieczenia należności celnych jest stwierdzenie niezastosowania się do zastrzeżenia lub niezachowania warunków zezwolenia na odprawę celną czasową.
2.
Upoważnia się organy administracji celnej do zabezpieczenia, w trybie i na zasadach określonych w dziale IV ustawy, należności celnych przypadających od towarów przywiezionych z zagranicy na polski obszar celny i dopuszczonych na polski obszar celny z zastrzeżeniem powrotnego ich wywozu lub z innym zastrzeżeniem. Podstawą do zajęcia tych towarów w celu zabezpieczenia należności celnych jest stwierdzenie niezastosowania się do dokonanego zastrzeżenia.
3.
Organy celne mogą również zwracać się do urzędów skarbowych o dokonanie zabezpieczenia, w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 2.

Rozdział  4

Przepisy końcowe

§  10.
Do spraw wszczętych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  11.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 1985 r. w sprawie wykonania ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 1986 r. Nr 1, poz. 4, z 1989 r. Nr 49, poz. 273, z 1990 r. Nr 47, poz. 281 i z 1991 r. Nr 81, poz. 354).
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
* Z dniem 30 listopada 2001 r. niniejsze rozporządzenie traci moc w części sprzecznej z ustawą z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U.91.36.161), w brzmieniu ustalonym przez ustawę z dnia 6 września 2001 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.01.125.1368) - zobacz art. 1 pkt 11 i 18 oraz art. 14 powołanej ustawy.
1 § 1 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 2 września 1997 r. (Dz.U.97.107.693) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 września 1997 r.
2 § 1 ust. 1 pkt 2 lit. a) skreślona przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 2 września 1997 r. (Dz.U.97.107.693) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 września 1997 r.
3 § 1 ust. 1 pkt 2 lit. c) skreślona przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 2 września 1997 r. (Dz.U.97.107.693) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 września 1997 r.
4 § 1 ust. 1 pkt 2 lit. e) skreślona przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 2 września 1997 r. (Dz.U.97.107.693) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 września 1997 r.
5 § 2 ust. 1 pkt 6 dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 5 grudnia 2000 r. (Dz.U.00.106.1125) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 grudnia 2000 r.
6 § 2 ust. 1 pkt 7 dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 5 grudnia 2000 r. (Dz.U.00.106.1125) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 grudnia 2000 r.
7 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 2 września 1997 r. (Dz.U.97.107.693) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 września 1997 r.
8 § 6 skreślony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 2 września 1997 r. (Dz.U.97.107.693) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 września 1997 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1997.1.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wykonanie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Data aktu: 23/12/1996
Data ogłoszenia: 07/01/1997
Data wejścia w życie: 22/01/1997