united kingdom
ukraine

Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 10 kwietnia 1996 r.
w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.

Na podstawie art. 19 ust. 6 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 86, poz. 433) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Majątek i fundusze

§  1.
Wojskowa Agencja Mieszkaniowa, zwana dalej "Agencją", prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w ramach przychodów określonych w art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 86, poz. 433), zwanej dalej "ustawą o zakwaterowaniu".
§  2.
1.
Powierzone Agencji przez Skarb Państwa mienie, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy o zakwaterowaniu, oraz środki trwałe i obrotowe, otrzymane nieodpłatnie jako pierwsze wyposażenie, tworzą fundusz statutowy Agencji.
2.
Fundusz statutowy Agencji zwiększa się o:
1)
przyjęte inwestycje, o których mowa w art. 16 ust. 2 pkt 2 ustawy o zakwaterowaniu;
2)
wartość środków trwałych otrzymanych nieodpłatnie,
3)
zysk bilansowy w zakresie określonym w § 15 ust. 2 pkt 1.
3.
Fundusz statutowy Agencji zmniejsza się o:
1)
stratę bilansową,
2)
wartość zużytych i zlikwidowanych środków trwałych i obrotowych, otrzymanych nieodpłatnie jako pierwsze wyposażenie.
§  3.
1.
Środki finansowe uzyskiwane z przychodów, o których mowa w art. 19 ust. 2 pkt 1, 2, 3 i 5 ustawy o zakwaterowaniu, Agencja przeznacza na:
1)
finansowanie zadań własnych określonych w art. 16 ust. 1 ustawy o zakwaterowaniu,
2)
finansowanie funkcjonowania Agencji, w tym wynagrodzenia pracowników,
3)
fundusz rezerwowy.
2.
Zasady wynagradzania pracowników Agencji określają odrębne przepisy.
3.
Różnica miedzy przychodami a kosztami określonymi w ust. 1 stanowi zysk lub stratę.
4.
Finansowanie zadań Agencji może być dokonywane w formie bezpośrednich wpływów, dotacji oraz kredytów.
§  4.
1.
Agencja tworzy fundusz rezerwowy.
2.
Fundusz rezerwowy tworzy się z:
1)
wpływów, o których mowa w § 7 ust. 3 pkt 1 oraz § 15 ust. 1 pkt 1 lit. a) i pkt 2 lit. a),
2)
wpływów ze sprzedaży nieruchomości innych niż osobne kwatery stałe, lokale mieszkalne i lokale użytkowe.
3.
Z funduszu rezerwowego finansuje się:
1)
straty oddziałów rejonowych i terenowych Agencji,
2)
remonty i modernizację środków trwałych,
3)
inwestycje,
4)
uzasadnione potrzeby Agencji.
§  5.
1.
Agencja tworzy następujące fundusze specjalne:
1)
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych;
2)
fundusz nagród.
2.
Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych tworzy się na zasadach określonych w ustawie z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. Nr 43, poz. 163, Nr 80, poz. 368 i Nr 90, poz. 419 oraz z 1996 r. Nr 34, poz. 148), a fundusz nagród - na zasadach określonych w układzie zbiorowym pracy.

Rozdział  2

Uprawnienia i obowiązki organów Agencji

§  6.
Organami odpowiedzialnymi za gospodarkę finansową Agencji są:
1)
Prezes Agencji,
2)
dyrektorzy oddziałów rejonowych Agencji,
3)
dyrektorzy oddziałów terenowych Agencji.
§  7.
1.
Organy Agencji, o których mowa w § 6, prowadzą samodzielną gospodarkę finansową w zakresie przychodów przekazanych do ich dyspozycji.
2.
Oddział terenowy Agencji przekazuje do:
1)
Biura Prezesa Agencji:
a)
5% należności z tytułu czynszów za osobne kwatery stałe i lokale mieszkalne,
b)
80% nadwyżki przychodów z tytułu najmu lokali użytkowych i dzierżawy gruntów nad kosztami związanymi z utrzymaniem tych lokali i gruntów,
2)
oddziału rejonowego Agencji - 50% nadwyżki przychodów nad kosztami poniesionymi na działalność gospodarczą.
3.
Oddział rejonowy Agencji przekazuje do:
1)
Biura Prezesa Agencji - całość nadwyżki przychodów nad kosztami poniesionymi z tytułu sprzedaży osobnych kwater stałych oraz lokali mieszkalnych i lokali użytkowych,
2)
oddziałów terenowych Agencji:
a)
środki na pokrycie kosztów poniesionych przez te oddziały na zadania wskazane przez dyrektora oddziału rejonowego Agencji,
b)
środki na sfinansowanie strat tych oddziałów.
4.
Prezes Agencji przekazuje środki na:
1)
realizację zadań zleconych, o których mowa w art. 19 ust. 2 pkt 4 ustawy o zakwaterowaniu,
2)
sfinansowanie strat oddziałów rejonowych i terenowych Agencji,
3)
finansowanie inwestycji oraz remontów i modernizacji środków trwałych,
4)
funkcjonowanie oddziałów rejonowych Agencji.
5.
Prezes Agencji jest dysponentem środków otrzymanych z oddziałów rejonowych i terenowych, a także środków otrzymanych z budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej na realizację zadań zleconych przez Ministra Obrony Narodowej.
§  8.
1.
Agencja prowadzi gospodarkę finansową na podstawie rocznego planu finansowego Agencji, o którym mowa w art. 12 ust. 2 pkt 3 ustawy o zakwaterowaniu.
2.
Prezes Agencji wydaje wytyczne do opracowania rocznych planów finansowych oddziałów rejonowych i terenowych Agencji.
§  9.
Dyrektorzy oddziałów rejonowych i terenowych Agencji mogą zaciągać kredyty, o których mowa w art. 19 ust. 5 ustawy o zakwaterowaniu, na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Prezesa Agencji na zasadach określonych w Statucie Agencji.
§  10.
1.
Agencja może wypłacać osobom uprawnionym świadczenia pieniężne wynikające z prawa do osobnej kwatery stałej (lokalu mieszkalnego), jak również pobierać od tych osób czynsz i inne opłaty z tego tytułu poprzez oddziały gospodarcze jednostek wojskowych.
2.
Szczegółowe zasady i tryb postępowania w sprawach, o których mowa w ust. 1, określają porozumienia zawarte pomiędzy organami Agencji a właściwymi organami wojskowymi.

Rozdział  3

Rachunkowość

§  11.
1.
Agencja prowadzi rachunkowość według zasad określonych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. Nr 121, poz. 591).
2.
Prezes Agencji ustala wzorcowy plan kont Agencji.
3.
Dyrektorzy oddziałów rejonowych i terenowych Agencji opracowują zakładowe plany kont.
4.
Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się według przepisów ogólnie obowiązujących.
§  12.
Mienie przyjmowane przez Agencję jest ujmowane w księgach rachunkowych Agencji według wartości określonej w protokole zdawczo-odbiorczym, o którym mowa w art. 18 ust. 2-6 ustawy o zakwaterowaniu.
§  13.
W oddziałach terenowych Agencji prowadzi się wyodrębnioną księgowość analityczną, odzwierciedlającą poszczególne rodzaje przychodów i kosztów ich uzyskania z podziałem na jednostki ewidencyjne i kalkulacyjne, a w szczególności na budynki mieszkalne, obiekty infrastruktury oraz hotele i internaty.

Rozdział  4

Podział wyniku finansowego

§  14.
Sprawozdania finansowe sporządzone przez organy Agencji, o których mowa w § 6, podlegają badaniu przez biegłych rewidentów według zasad określonych w ustawie z dnia 13 października 1994 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie (Dz. U. Nr 121, poz. 592).
§  15.
1.
Zysk podlega podziałowi:
1)
w oddziale terenowym Agencji na:
a)
fundusz rezerwowy Agencji - 30%,
b)
potrzeby oddziału rejonowego Agencji - 20%,
c)
potrzeby własne oddziału terenowego Agencji - 50%;
2)
w oddziale rejonowym Agencji na:
a)
fundusz rezerwowy Agencji - 50%,
b)
potrzeby własne oddziału rejonowego Agencji - 50%.
2.
Środki uzyskane z podziału zysku przeznacza się na:
1)
zwiększenie funduszu statutowego Agencji,
2)
inwestycje,
3)
fundusze specjalne określone w § 5.
3.
Biuro Prezesa Agencji i oddziały rejonowe Agencji mogą przeznaczyć środki uzyskane z podziału zysku również na pokrycie strat.

Rozdział  5

Dotacje budżetowe

§  16.
Agencja wykonuje zadania zlecone, określone w art. 16 ust. 2 ustawy o zakwaterowaniu, na podstawie rocznego planu finansowego Agencji do wysokości dotacji budżetowej otrzymanej na realizację tych zadań.
§  17.
1.
Dotacje budżetowe, o których mowa w art. 19 ust. 2 pkt 4 ustawy o zakwaterowaniu, są udzielane Agencji na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy Prezesem Agencji a właściwym dysponentem środków budżetowych, na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344, z 1994 r. Nr 76, poz. 344, Nr 121, poz. 591 i Nr 133, poz. 685 oraz z 1995 r. Nr 78, poz. 390, Nr 124, poz. 601 i Nr 132, poz. 640), z tym że terminy przekazywania i rozliczania środków budżetowych są ustalane w tym porozumieniu.
2.
Po zakończeniu roku budżetowego nie wykorzystane dotacje, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 1, art. 35 ust. 2, art. 39 ust. 1, art. 42 ust. 3, art. 48 ust. 1, art. 53 ust. 1 i art. 88 ust. 2 ustawy o zakwaterowaniu, podlegają przekazaniu na dochody budżetowe.

Rozdział  6

Przepisy przejściowe i końcowe

§  18.
1.
Zobowiązania finansowe w zakresie gospodarki mieszkaniowej i internatowo-hotelowej oraz związanej z nimi infrastruktury technicznej i społecznej, przejmowanej przez Agencję, powstałe od dnia 1 stycznia 1996 r. do dnia protokolarnego ich przejęcia, są realizowane przez dotychczasowe wojskowe jednostki budżetowe oraz rozliczane z wpływów uzyskanych z tego tytułu.
2.
Z dniem podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego wydatki przekraczające uzyskane wpływy są refundowane przez Agencję, a nadwyżka wpływów nad wydatkami podlega przekazaniu Agencji.
§  19.
1.
Inwestycje, modernizacje i remonty nie zakończone i nie rozliczone do dnia 31 grudnia 1995 r. realizuje nieodpłatnie do czasu ich zakończenia dotychczasowy inwestor, do wysokości określonej w rocznym planie finansowym Agencji.
2.
Szczegółowe zasady i tryb dokonywania rozliczeń między dotychczasowym inwestorem a organami Agencji określają umowy zawarte między nimi.
§  20.
Do czasu zawarcia układu zbiorowego pracy zasady tworzenia funduszu nagród ustala Prezes Agencji w drodze zarządzenia.
§  21.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Język, w jakim ma zostać sporządzona umowa z cudzoziemcem

Powierzenie pracy cudzoziemcowi wymaga, co do zasady, zawarcia umowy w formie pisemnej. Może ona być sporządzona w języku polskim, w języku polskim i jednocześnie w wersji obcojęzycznej, ale również tylko w języku obcym. Jeżeli podmiot powierzający pracę zdecyduje się na to ostatnie rozwiązanie, będzie musiał zlecić tłumaczowi przysięgłemu przetłumaczenie umowy i tłumaczenie to przechowywać.

Marek Rotkiewicz 11.06.2025
Pracodawcy będą mogli wypłacić ekwiwalent za urlop razem z wypłatą ostatniego wynagrodzenia

Resort pracy chce nieznacznie wydłużyć termin wypłaty ekwiwalentu za urlop w przypadku rozwiązywania jest umowy o pracę, a także zwiększenie do dwóch osób minimalnej reprezentacji pracowników przed pracodawcą w sprawach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w zakładach, w których nie funkcjonują związki zawodowe. W ten sposób pracodawcy będą mogli dokonać jednego przelewu należnych środków wraz z wypłatą ostatniego wynagrodzenia.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2025
Staż potwierdzony uzyskaniem kwalifikacji i premia dla organizatora stażu

Nowe przepisy o rynku pracy przewidują, że staż z urzędu pracy może obejmować okres do 12 miesięcy wówczas, gdy zakończony będzie potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności przeprowadzanym przez uprawnioną instytucję. Przy tego rodzaju stażu przewidziano premię finansową dla organizatora stażu w wysokości 500 zł za każdy pełny miesiąc stażu.

Marek Rotkiewicz 10.06.2025
Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - ustawa trafi teraz do prezydenta, Sejm przyjął poprawkę Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.06.2025
Zmiany w stażach z urzędu pracy

W nowych przepisach o rynku pracy nie zmienia się istota stażu - popularnej formy wsparcia z urzędu pracy bezrobotnych i organizatorów staży. Pojawia się jednak wiele zmian w stosunku do dotychczasowych przepisów i doprecyzowań pewnych niejasności pojawiających się w praktyce. Nie omawiając szerokiej problematyki staży, zwróćmy uwagę na najważniejsze nowości.

Marek Rotkiewicz 03.06.2025
Od 1 czerwca radykalne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców

Często zmieniające się przepisy i ich rozproszenie w kilku aktach oraz przewlekłość postępowań w urzędach są największym wyzwaniem dla pracodawców w procesie legalizacji zatrudnienia cudzoziemców – wynika z badania zrealizowanego przez ASM Research Solutions Strategy na zlecenie Konfederacji Lewiatan. 1 czerwca wchodzą w życie nowe przepisy z tym związane.

Grażyna J. Leśniak 30.05.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1996.50.215

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.
Data aktu: 10/04/1996
Data ogłoszenia: 29/04/1996
Data wejścia w życie: 14/05/1996