Ramowy statut urzędu wojewódzkiego.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 15 października 1996 r.
w sprawie ramowego statutu urzędu wojewódzkiego.

Na podstawie art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o terenowych organach rządowej administracji ogólnej (Dz. U. Nr 21, poz. 123, z 1991 r. Nr 75, poz. 328, z 1995 r. Nr 74, poz. 368 i z 1996 r. Nr 106, poz. 498) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Określa się ramowy statut urzędu wojewódzkiego, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
2.
Wydziały i inne wymienione w ramowym statucie równorzędne komórki organizacyjne są tworzone we wszystkich urzędach wojewódzkich.
3.
Wojewodowie nie mogą tworzyć wydziałów, równorzędnych wydziałom komórek organizacyjnych lub stanowisk pracy z zakresem działania wykraczającym poza zadania, uprawnienia i kompetencje wojewodów.
§  2.
Wojewodowie, w terminie do dnia 31 marca 1997 r., dostosują statuty urzędów wojewódzkich do wymogów określonych w ramowym statucie, o którym mowa w § 1 ust. 1.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

RAMOWY STATUT URZĘDU WOJEWÓDZKIEGO

Statut urzędu wojewódzkiego określa jego zadania jako aparatu pomocniczego wojewody i zawiera:

1) określenie, że urząd wojewódzki stanowi aparat pomocniczy wojewody i realizuje zadania wynikające ze sprawowania przez wojewodę funkcji przedstawiciela Rządu na obszarze województwa oraz terenowego organu rządowej administracji ogólnej,

2) określenie siedziby urzędu wojewódzkiego,

3) określenie zadań urzędu wojewódzkiego w zakresie prowadzenia spraw wynikających ze sprawowania przez wojewodę funkcji przedstawiciela Rządu na obszarze województwa, a w szczególności stwierdza, że wojewoda:

a) dostosowuje do miejscowych warunków szczegółowe cele polityki Rządu na obszarze województwa oraz - w zakresie i na zasadach przewidzianych ustawami - koordynuje i kontroluje wykonywanie wynikających stąd zadań,

b) organizuje kontrole wykonywania na obszarze województwa zadań administracji rządowej, określonych w ustawach,

c) zapewnia i koordynuje współdziałanie wszystkich jednostek organizacyjnych administracji rządowej i samorządowej działających na obszarze województwa w zakresie zapobiegania zagrożeniu życia i zdrowia ludzi, zagrożeń środowiska, utrzymania porządku publicznego i bezpieczeństwa państwa, ochrony praw obywatelskich oraz zapobiegania klęskom żywiołowym i innym nadzwyczajnym zagrożeniom, a także zwalczania i usuwania ich skutków,

d) może przedstawiać pod obrady Rządu projekty dokumentów rządowych w sprawach dotyczących województwa,

e) reprezentuje Rząd na uroczystościach państwowych i w trakcie przyjmowania wizyt oficjalnych składanych w województwie przez przedstawicieli państw obcych,

f) wykonuje i koordynuje zadania w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa wynikające z odrębnych przepisów,

g) współpracuje z właściwymi organami innych państw w zakresie współpracy transgranicznej i międzynarodowej współpracy międzyregionalnej, na zasadach określonych przez Ministra Spraw Zagranicznych,

4) określenie zadań urzędu w zakresie spraw wynikających z kompetencji wojewody jako terenowego organu rządowej administracji ogólnej, a w szczególności stwierdza, że wojewoda:

a) kieruje pracą i zapewnia warunki działania rządowej administracji ogólnej w województwie, służb i inspekcji wojewódzkich oraz innych wojewódzkich jednostek i koordynuje ich pracę,

b) wykonuje nadzór nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego w zakresie i na zasadach określonych ustawami,

c) wydaje decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji rządowej, należących do jego właściwości,

d) na zasadach i w zakresie określonym ustawami reprezentuje Skarb Państwa oraz wykonuje uprawnienia i obowiązki organu założycielskiego wobec przedsiębiorstw państwowych,

e) wydaje wojewódzki dziennik urzędowy,

f) wydaje zarządzenia w sprawach należących do jego właściwości,

g) wykonuje inne zadania określone ustawami,

5) określenie zadań wicewojewody i dyrektora generalnego urzędu wojewódzkiego:

a) wojewoda realizuje zadania przy pomocy wicewojewody, dyrektora generalnego urzędu, kierowników służb i inspekcji wojewódzkich, dyrektorów wydziałów urzędu oraz kierowników innych wojewódzkich jednostek organizacyjnych wchodzących w skład rządowej administracji ogólnej,

b) wicewojewoda wykonuje zadania i kompetencje w zakresie określonym przez wojewodę,

c) dyrektor generalny urzędu wojewódzkiego (od dnia 1 stycznia 1997 r.):

- zapewnia sprawne funkcjonowanie urzędu, tworzy warunki działania, a także ustala organizację pracy urzędu,

- realizuje politykę personalną w służbie cywilnej,

- wykonuje zadania służby cywilnej w urzędzie,

- dokonuje czynności z zakresu prawa pracy wobec urzędników służby cywilnej, chyba że ustawa stanowi inaczej,

- wykonuje inne zadania określone przepisami lub wynikające z upoważnień i poleceń wojewody,

6) określenie, że przy wojewodzie działają:

a) wojewódzki komitet obrony,

b) zespół do spraw ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa (od dnia 1 stycznia 1997 r.),

7) wykaz służb i inspekcji wojewódzkich oraz wojewódzkich jednostek organizacyjnych wykonujących, z upoważnienia wojewody, zadania i kompetencje określone w ustawach szczególnych, tj.:

a) kuratorium oświaty,

b) wojewódzki inspektorat Państwowej Inspekcji Handlowej,

c) wojewódzki oddział Państwowej Służby Ochrony Zabytków,

d) wojewódzki zespół pomocy społecznej,

e) urzędy rejonowe z określeniem ich siedzib (zasięgi terytorialne należy określić w załączniku),

8) wykaz wydziałów, które tworzone są we wszystkich urzędach wojewódzkich:

a) wydział organizacji i nadzoru - prowadzący także sprawy kadrowe, szkolenia zawodowego oraz prawną obsługę wojewody i urzędu (w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się podział tych zagadnień między odrębne wydziały),

b) wydział finansowy - w ramach którego działa główny księgowy budżetu wojewody,

c) wydział zdrowia,

d) wydział spraw obywatelskich,

e) wydział geodezji, kartografii i katastru (zaleca się, aby wydział ten prowadził także sprawy związane z nieruchomościami, co należy uwzględnić w jego nazwie)

oraz równorzędnych komórek organizacyjnych, tj.:

f) wojewódzki inspektorat obrony cywilnej,

g) sekretariat wojewódzkiego komitetu obrony,

9) wykaz pozostałych wydziałów urzędu wojewódzkiego, innych komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy, które tworzy wojewoda zależnie od potrzeb, z uwzględnieniem zakresu działania ministrów określonych w odrębnych ustawach, a w szczególności prowadzących sprawy:

a) ochrony środowiska i konserwacji przyrody,

b) rolnictwa,

c) kultury, sportu i turystyki,

d) zagospodarowania przestrzennego,

e) rozwoju regionalnego,

f) sprawowania funkcji organu założycielskiego przedsiębiorstw państwowych i działania na rzecz ich przekształceń,

g) reprezentowania Skarbu Państwa,

h) zamówień publicznych,

i) koordynowania spraw informatyki urzędu wojewódzkiego, jednostek podporządkowanych wojewodzie oraz innych jednostek wojewódzkich - w ramach uprawnień wojewody wobec całej wojewódzkiej administracji publicznej,

10) określenie tworzonych stanowisk dyrektorów wydziałów, stanowisk równorzędnych i, w miarę potrzeb, stanowisk samodzielnych; w przypadku gdy nazwa określonej w pkt 8 i 9 komórki organizacyjnej wynika wprost z ustaw, nazwy powinny uwzględniać określenie ustawowe,

11) określenie zakresów działania poszczególnych komórek organizacyjnych, w tym w szczególności wynikające z ustaw, a zwłaszcza uwzględniające zakresy działalności ministrów,

12) stwierdzenie, że wojewoda pełni funkcję organu założycielskiego przedsiębiorstw państwowych wymienionych w załączniku do statutu,

13) odesłanie do załącznika zawierającego wykaz innych niż wymienione w pkt 7 wojewódzkich jednostek organizacyjnych,

14) stwierdzenie, że statut podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1996.123.580

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ramowy statut urzędu wojewódzkiego.
Data aktu: 15/10/1996
Data ogłoszenia: 22/10/1996
Data wejścia w życie: 06/11/1996