Zm.: rozporządzenie w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny w szkołach i placówkach publicznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 19 września 1996 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny w szkołach i placówkach publicznych.

Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 sierpnia 1992 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny w szkołach i placówkach publicznych (Dz. U. Nr 65, poz. 331) wprowadza się następujące zmiany:
1)
po § 31 dodaje się rozdział 3a w brzmieniu:

"Rozdział 3a

Wypadki uczniów

§ 31a. 1. Dyrektor szkoły jest obowiązany:

1) poinformować uczniów oraz pracowników o konieczności natychmiastowego zawiadomienia dyrektora szkoły, pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz społecznego inspektora pracy o wypadku, jaki zdarzył się na terenie szkoły lub podczas zajęć organizowanych przez szkołę poza jej terenem,

2) zapewnić natychmiastową pomoc lekarską i opiekę uczniowi, który uległ wypadkowi,

3) zawiadomić bezzwłocznie o wypadku rodziców (prawnych opiekunów) poszkodowanego ucznia lub osobę (placówkę) sprawującą nad nim opiekę oraz organ prowadzący szkołę, kuratora oświaty i radę rodziców,

4) o wypadku śmiertelnym, ciężkim, a także o wypadku zbiorowym zawiadomić bezzwłocznie właściwego prokuratora,

5) zawiadomić o wypadku właściwego państwowego inspektora sanitarnego w razie podejrzenia zatrucia pokarmowego,

6) zbadać okoliczności i przyczyny wypadku oraz sporządzić dokumentację powypadkową,

7) prowadzić rejestr wypadków uczniów,

8) po sporządzeniu sprawozdania, o którym mowa w § 31e, na najbliższym posiedzeniu rady pedagogicznej przedstawić wyniki analizy wypadków uczniów oraz podjętą działalność zapobiegawczą.

2. Wzór rejestru wypadków uczniów określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.

§ 31b. Nauczyciel, wychowawca lub inny pracownik szkoły, który zauważył lub dowiedział się o wypadku, jest obowiązany udzielić pierwszej pomocy poszkodowanemu uczniowi i zawiadomić natychmiast o wypadku lekarza lub pielęgniarkę oraz dyrektora szkoły, pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz społecznego inspektora pracy.

§ 31c. 1. Dyrektor szkoły jest obowiązany zabezpieczyć miejsce wypadku do czasu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku.

2. W przypadku zajęć, o których mowa w § 1 ust. 2, obowiązek zabezpieczenia miejsca wypadku spoczywa na osobie prowadzącej zajęcia.

3. Dokonywanie zmian w miejscu wypadku jest dopuszczalne, jeżeli zachodzi konieczność ratowania osób lub mienia albo zapobieżenia grożącemu niebezpieczeństwu.

§ 31d. 1. Dyrektor szkoły jest obowiązany powołać zespół powypadkowy, którego zadaniem jest przeprowadzenie postępowania powypadkowego i sporządzenie dokumentacji wypadku.

2. W skład zespołu powypadkowego wchodzą:

1) pracownik służby bezpieczeństwa i higieny pracy jako przewodniczący,

2) społeczny inspektor pracy, a w szkole, w której nie działa społeczna inspekcja pracy, pracownik szkoły wyznaczony przez dyrektora.

3. W pracach zespołu powypadkowego ma prawo uczestniczyć przedstawiciel organu prowadzącego szkołę, kuratora oświaty oraz rady rodziców.

4. Protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku ucznia, zwany dalej "protokołem powypadkowym", zatwierdza dyrektor szkoły. W razie pełnienia przez dyrektora szkoły bezpośredniej opieki nad uczniem, który uległ wypadkowi, protokół powypadkowy zatwierdza organ prowadzący szkołę.

5. Po zatwierdzeniu protokołu powypadkowego dyrektor szkoły jest obowiązany omówić na najbliższym posiedzeniu rady pedagogicznej okoliczności i przyczyny wypadku oraz poinformować o zastosowanych środkach profilaktycznych.

6. Protokół powypadkowy sporządza się w dwóch egzemplarzach. Jeden egzemplarz protokołu powypadkowego pozostaje w dokumentacji szkoły, a drugi egzemplarz wraz z załącznikami szkoła ma obowiązek przekazać rodzicom (prawnym opiekunom) poszkodowanego ucznia lub osobie (placówce) sprawującej nad nim opiekę. Na żądanie organu prowadzącego szkołę lub kuratora oświaty dyrektor szkoły jest obowiązany przekazać im kopię protokołu powypadkowego.

7. W razie zastrzeżeń co do treści protokołu powypadkowego, rodzice (prawni opiekunowie) poszkodowanego ucznia lub osoba (placówka) sprawująca nad nim opiekę mogą wystąpić, w ciągu siedmiu dni od daty otrzymania protokołu, do organu prowadzącego szkołę z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli przebiegu postępowania powypadkowego.

8. Organ prowadzący szkołę może zwrócić dyrektorowi szkoły protokół powypadkowy w celu jego uzupełnienia lub złożenia dodatkowych wyjaśnień albo powołać inny zespół powypadkowy w celu ponownego zbadania okoliczności i przyczyn wypadku.

9. Wzór protokołu powypadkowego określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

§ 31e. Zasady sporządzania oraz wzór sprawozdania z wypadków uczniów określają odrębne przepisy.

§ 31f. W sprawach nie uregulowanych w niniejszym rozdziale stosuje się odpowiednio przepisy o ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy.";

2)
dodaje się załączniki nr 1 i 2 do rozporządzenia w brzmieniu ustalonym w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszego rozporządzenia.
§  2. 
Traci moc zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 29 maja 1984 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków, którym ulegli uczniowie w czasie zajęć organizowanych przez szkoły i placówki wypoczynku, oraz ewidencji i sprawozdawczości z tych wypadków (Dz. Urz. MOiW Nr 6, poz. 37).
§  3. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

REJESTR WYPADKÓW UCZNIÓW

Lp. Imię i nazwisko ucznia, klasa Data i rodzaj wypadku Miejsce wypadku i rodzaj zajęć Rodzaj i miejsce uszkodzenia ciała Okoliczności wypadku Udzielona pomoc Środki zapobiegawcze, wydane zarządzenia Uwagi Podpis dyrektora szkoły
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

ZAŁĄCZNIK Nr  2

PROTOKÓŁ Nr .......

USTALENIA OKOLICZNOŚCI I PRZYCZYN WYPADKU UCZNIA

1. Zespół powypadkowy w składzie:

- przewodniczący .......................... ................

(imię i nazwisko) (stanowisko)

- członek ..................................................

dokonał w dniach ....................... ustaleń

dotyczących okoliczności i przyczyn wypadku, jakiemu

w dniu ............

o godz. ........ uległ(a) ...............................

(imię i nazwisko ucznia)

z klasy ...... szkoły ...................................

(nazwa i adres szkoły)

urodzony(a) ................ zamieszkały(a) ..............

..........................................................

(adres domowy)

2. Rodzaj wypadku (śmiertelny, zbiorowy, ciężki, lekki)

............................................................

3. Rodzaj uszkodzenia ciała ...................................

4. Miejsce uszkodzenia ciała ..................................

5. Udzielona pomoc ............................................

............................................................

6. Miejsce wypadku ............................................

7. Rodzaj zajęć ...............................................

8. Opis wypadku - z podaniem wydarzenia, które spowodowało

wypadek i przyczyn wypadku .................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

9. Imię i nazwisko oraz funkcja osoby sprawującej nadzór nad

poszkodowanym uczniem w chwili wypadku .....................

10. Czy osoba sprawująca nadzór nad poszkodowanym uczniem była

obecna w chwili wypadku w miejscu, w którym zdarzył się

wypadek (jeżeli nie - podać z jakiej przyczyny)

...........................................................

...........................................................

11. Świadkowie wypadku:

1) ........................ ..............................

(imię i nazwisko) (miejsce zamieszkania)

2) ....................... ..............................

3) ....................... ..............................

12. Proponowane środki zapobiegawcze ..........................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

13. Poszkodowanego ucznia, jego rodziców (prawnych opiekunów)

lub osobę (placówkę) sprawującą nad nim opiekę zapoznano

z treścią niniejszego protokołu oraz pouczono w sprawie

zgłoszenia do protokołu uwag i zastrzeżeń. Uwagi załączono

do protokołu.

14. Podpisy członków zespołu powypadkowego uczestniczących

w ustaleniu przyczyn i okoliczności wypadku.

- .........................................................

- .........................................................

15. Data sporządzenia protokołu ...............................

16. Wykaz załączników do protokołu:

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

17. Protokół niniejszy zatwierdzam:

.................. .........................

(data) (podpis i pieczątka imienna)

18. Potwierdzenie odbioru protokołu przez rodziców ucznia

(prawnych opiekunów) lub osobę (placówkę) sprawującą opiekę

nad uczniem.*)

............... .................. ...............

(data) (imię i nazwisko) (podpis)

_____________

*) Niepotrzebne skreślić.

Zmiany w prawie

Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1996.119.562

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny w szkołach i placówkach publicznych.
Data aktu: 19/09/1996
Data ogłoszenia: 08/10/1996
Data wejścia w życie: 23/10/1996