Ustalenie stawek dotacji przedmiotowych do pasażerskich przewozów autobusowych i kolejowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 1 sierpnia 1994 r.
w sprawie ustalenia stawek dotacji przedmiotowych do pasażerskich przewozów autobusowych i kolejowych.

Na podstawie art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344 i z 1994 r. Nr 76, poz. 344) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa stawki dotacji przedmiotowych do pasażerskich przewozów autobusowych i kolejowych na jednostkę przewozu.
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostce przewozu, rozumie się przez to:
1)
przy przewozach autobusowych - przebieg autobusu na trasie o długości jednego kilometra,
2)
przy przewozach kolejowych - przewóz jednego pasażera na trasie o długości jednego kilometra.
§  2.
1.
Dotację przedmiotową otrzymują, z zastrzeżeniem ust. 3, przewoźnicy, niezależnie od ich przynależności sektorowej, świadczący usługi przewozu osób w międzymiastowej krajowej komunikacji autobusowej, po spełnieniu następujących warunków:
1)
gdy realizują usługi przewozowe zgodnie z rozkładem jazdy, zwanym dalej urzędowym rozkładem jazdy autobusów, uzgodnionym przez wszystkich przewoźników na obszarowych konferencjach rozkładu jazdy, przy współdziałaniu terenowych organów administracji rządowej,
2)
gdy stosują opłaty nie wyższe niż ustalone w "Taryfie przewozu osób i bagażu w międzymiastowej komunikacji autobusowej", wraz z zawartymi w niej uprawnieniami osób do korzystania z bezpłatnych lub ulgowych przejazdów na mocy przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. Nr 54, poz. 254 oraz z 1994 r. Nr 40, poz. 150 i Nr 80, poz. 368),
3)
gdy Minister Transportu i Gospodarki Morskiej uwzględni w zbiorczej kwocie dotacji, ustalonej na dany rok, liczbę jednostek przewozu zgłoszoną przez przewoźnika, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Dotację przedmiotową dla przedsiębiorstw komunikacji miejskiej województwa katowickiego otrzymują, z zastrzeżeniem ust. 3, przewoźnicy, niezależnie od ich przynależności sektorowej, realizujący autobusową komunikację międzymiastową (ponadlokalną) na podstawie zleceń udzielonych przez organizatorów komunikacji (gminy, związki gmin, porozumienia międzygminne) nie później niż do końca I kwartału danego roku, po spełnieniu następujących warunków:
1)
gdy realizują usługi przewozowe zgodnie z rozkładem jazdy i taryfą opłat zatwierdzoną przez organizatorów komunikacji,
2)
gdy zostaną ujęci w rocznym planie usług przewozowych sporządzonym przez organizatorów komunikacji,
3)
gdy wojewoda katowicki uwzględni w zbiorczej kwocie dotacji, ustalonej na dany rok, liczbę jednostek przewozu zgłoszoną przez organizatorów komunikacji dla przewoźników.
3.
Dotacji nie udziela się do przewozów pasażerskich na liniach przyspieszonych, pospiesznych i ekspresowych.
§  3.
1. 1
Ustala się dla wszystkich przewoźników, o których mowa w § 2 ust. 1 i 2, stawkę dotacji przedmiotowej na 1000 jednostek przewozu w kwocie 150 zł.
2.
Stawka, o której mowa w ust. 1, jest średnią stawką dla przedsiębiorstw Państwowej Komunikacji Samochodowej. Wysokość stawek dla poszczególnych przedsiębiorstw określa Minister Transportu i Gospodarki Morskiej.
§  4.
1.
Dotację przedmiotową otrzymują przewoźnicy, niezależnie od ich przynależności sektorowej, świadczący kolejowe przewozy pasażerskie w komunikacji krajowej, po spełnieniu następujących warunków:
1)
gdy realizują usługi przewozowe zgodnie z sieciowym rozkładem jazdy pociągów,
2)
gdy stosują opłaty nie wyższe niż ustalone w "Taryfie przewozu osób i bagażu Polskich Kolei Państwowych", wraz z zawartymi w niej uprawnieniami osób do korzystania z bezpłatnych lub ulgowych przejazdów na mocy przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. Nr 54, poz. 254 oraz z 1994 r. Nr 40, poz. 150 i Nr 80, poz. 368),
3)
gdy Minister Transportu i Gospodarki Morskiej uwzględni w zbiorczej kwocie dotacji, ustalonej na dany rok, liczbę jednostek przewozu zgłoszoną przez przewoźnika.
2. 2
Ustala się dla wszystkich przewoźników, o których mowa w ust. 1, stawkę dotacji przedmiotowej na 1000 jednostek przewozu w kwocie 13,68 zł.
§  5.
Niespełnienie przez przewoźników któregokolwiek z warunków, określonych w § 2 ust. 1 i 2 oraz § 4 ust. 1, stanowić będzie podstawę do zawieszenia bądź cofnięcia dotowania.
§  6.
Ogólna kwota dotacji nie może przekroczyć kwoty wynikającej z przemnożenia stawek dotacji przedmiotowych, określonych w § 3 ust. 1 i § 4 ust. 2, przez wykonaną liczbę jednostek przewozu, nie wyższej jednak od liczby tych jednostek przyznanej przewoźnikowi.
§  7.
Zasady i tryb udzielania dotacji przedmiotowych określają odrębne przepisy.
§  8.
1.
Stawki dotacji przedmiotowych określone w § 3 ust. 1 i § 4 ust. 2 stosuje się do przewozów realizowanych od dnia 1 stycznia 1994 r.
2.
Uzupełniające rozliczenie z budżetem należnych dotacji przedmiotowych, o których mowa w § 3 ust. 1 i § 4 ust. 2, za okres od dnia 1 stycznia 1994 r. do dnia wejścia w życie rozporządzenia powinno być dokonane przy rozliczeniu dotacji przedmiotowych za pierwszy okres rozliczeniowy przypadający po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia.
§  9.
Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 13 maja 1993 r. w sprawie ustalenia stawek dotacji przedmiotowych do pasażerskich przewozów autobusowych i kolejowych (Dz. U. Nr 41, poz. 186 i z 1994 r. Nr 17, poz. 58).
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 3 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 18 listopada 1994 r. (Dz.U.94.126.619) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1995 r.
2 § 4 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 18 listopada 1994 r. (Dz.U.94.126.619) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1995 r.

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1994.90.420

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ustalenie stawek dotacji przedmiotowych do pasażerskich przewozów autobusowych i kolejowych.
Data aktu: 01/08/1994
Data ogłoszenia: 26/08/1994
Data wejścia w życie: 26/08/1994