Wpis od skarg na decyzje administracyjne.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 28 grudnia 1994 r.
w sprawie wpisu od skarg na decyzje administracyjne.

Na podstawie art. 212 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 1980 r. Nr 9, poz. 26 i Nr 27, poz. 111, z 1982 r. Nr 7, poz. 55 i Nr 45, poz. 289, z 1983 r. Nr 41, poz. 185, z 1984 r. Nr 34, poz. 183, z 1986 r. Nr 47, poz. 228, z 1987 r. Nr 21, poz. 123 i Nr 33, poz. 186, z 1989 r. Nr 20, poz. 107, z 1990 r. Nr 34, poz. 201, z 1991 r. Nr 100, poz. 442 i Nr 119, poz. 513 oraz z 1994 r. Nr 122, poz. 593), w związku z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. o denominacji złotego (Dz. U. Nr 84, poz. 386) zarządza się, co następuje:
§  1.
Od skarg na decyzje administracyjne pobiera się wpis stosunkowy albo stały.
§  2.
1.
Wpis stosunkowy pobiera się w sprawach, których przedmiot dotyczy należności pieniężnych albo praw majątkowych, jeżeli wartość tych praw została określona w postępowaniu administracyjnym lub jeżeli jest oczywista.
2.
Wpis stosunkowy wynosi:
1)
przy wartości przedmiotu sprawy do 5.000 zł - 4%, nie mniej jednak niż 10 zł,
2)
przy wartości przedmiotu sprawy ponad 5.000 zł do 10.000 zł - 3%, nie mniej jednak niż 200 zł,
3)
przy wartości przedmiotu sprawy ponad 10.000 zł - 2%, nie mniej jednak niż 300 zł.
§  3.
1.
Wpis stały wynosi w sprawach z zakresu:
1)
budownictwa, nadzoru budowlanego, planowania przestrzennego, materiałów budowlanych, urbanistyki i architektury:
a)
jeżeli decyzja dotyczy obiektu budowlanego - 10 zł,
b)
jeżeli decyzja dotyczy innej sprawy - 50 zł,
2)
dróg publicznych, ich utrzymania i ochrony, ruchu na drogach publicznych, komunikacji, łączności, żeglugi, transportu i spedycji:
a)
jeżeli decyzja dotyczy zezwolenia na lokalizowanie w pasie drogowym obiektów nie związanych z gospodarką drogową lub potrzebami ruchu albo zezwolenia na zajmowanie pasa drogowego w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej - 50 zł,
b)
jeżeli decyzja dotyczy zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej - 100 zł,
c)
w pozostałych przypadkach - 20 zł,
3)
działalności gospodarczej - 100 zł,
4)
ewidencji ludności, dowodów tożsamości, aktów stanu cywilnego, imion i nazwisk oraz obywatelstwa:
a)
jeżeli decyzja dotyczy obowiązku meldunkowego - 10 zł,
b)
jeżeli decyzja dotyczy zmiany imienia lub nazwiska - 50 zł,
c)
jeżeli decyzja dotyczy obywatelstwa - 50 zł,
d)
w pozostałych przypadkach - 15 zł,
5)
gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, gospodarki gruntami i wywłaszczania nieruchomości oraz utrzymania czystości:
a)
jeżeli decyzja dotyczy gospodarki mieszkaniowej, w tym zgody na podnajem całego lokalu lub zmiany przeznaczenia lokalu z mieszkalnego na użytkowy albo z użytkowego na mieszkalny - 10 zł,
b)
jeżeli decyzja dotyczy nabycia nieruchomości przez cudzoziemca - 100 zł,
c)
w pozostałych przypadkach - 30 zł,
6)
działalności bankowej i ubezpieczeniowej - 50 zł,
7)
uprawnień do wykonywania zawodu lub zajęć - 50 zł,
8)
ochrony środowiska - 50 zł, z tym że jeżeli decyzja dotyczy działalności gospodarczej - 100 zł.
2.
W sprawach nie wymienionych w ust. 1 wpis stały wynosi 10 zł.
§  4.
Wpis stały od skarg na niewydanie decyzji administracyjnej w terminie wynosi 5 zł.
§  5.
Wpis stały od skarg na postanowienia, o których mowa w art. 196 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego, wynosi 10 zł.
§  6.
Nie pobiera się wpisu w sprawach, w których przepisy szczególne zwalniają od obowiązku uiszczenia opłat sądowych.
§  7.
Przewodniczący wydziału (prezes ośrodka zamiejscowego) Naczelnego Sądu Administracyjnego wzywa do uiszczenia wpisu po otrzymaniu skargi wraz z aktami sprawy od organu administracji państwowej.
§  8.
1.
Wpis uiszcza się w kasie Naczelnego Sądu Administracyjnego lub na rachunek bankowy tego Sądu albo znakami opłaty sądowej.
2.
Wpis można uiścić również w kasie sądu apelacyjnego, wojewódzkiego lub rejonowego.
§  9.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23 lipca 1993 r. w sprawie wpisu od skarg na decyzje administracyjne (Dz. U. Nr 70, poz. 337).
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1995 r.

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1994.140.771

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wpis od skarg na decyzje administracyjne.
Data aktu: 28/12/1994
Data ogłoszenia: 31/12/1994
Data wejścia w życie: 01/01/1995