Szczegółowe zasady gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 6 grudnia 1994 r.
w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe.

Na podstawie art. 59 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. Nr 101, poz. 444, z 1992 r. Nr 21, poz. 85 i Nr 54, poz. 254 oraz z 1994 r. Nr 1, poz. 3) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o ustawie bez bliższego określenia, rozumie się przez to ustawę z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. Nr 101, poz. 444, z 1992 r. Nr 21, poz. 85 i Nr 54, poz. 245 oraz z 1994 r. Nr 1, poz. 3).
§  2.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe, zwanym dalej "Lasami Państwowymi", w ramach którego działają następujące jednostki organizacyjne:
1)
Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych, zwana dalej "Dyrekcją Generalną",
2)
regionalne dyrekcje Lasów Państwowych, zwane dalej "regionalnymi dyrekcjami",
3)
nadleśnictwa,
4)
jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 32 ust. 4 ustawy, zwane dalej "zakładami".
§  3.
Działalność Lasów Państwowych i ich jednostek organizacyjnych jest prowadzona na podstawie rachunku ekonomicznego.
§  4.
1.
W Lasach Państwowych w ramach sprawowanego zarządu, o którym mowa w art. 4 ust. 2 ustawy, jest prowadzona działalność:
1)
administracyjna w Dyrekcji Generalnej, regionalnych dyrekcjach i nadleśnictwach,
2)
gospodarcza, w zakresie gospodarki leśnej w nadleśnictwach, w której wyróżnia się działalność:
a)
podstawową, obejmującą urządzenie, ochronę i zagospodarowanie lasu, utrzymanie i powiększenie zasobów i upraw leśnych, pozyskiwanie - z wyjątkiem skupu - drewna, a także jego sprzedaż w stanie nie przerobionym, zwaną dalej "działalnością podstawową",
b)
uboczną, obejmującą gospodarowanie zwierzyną, pozyskiwanie - z wyjątkiem skupu - żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia, zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także sprzedaż tych produktów w stanie nie przerobionym, zwaną dalej "działalnością uboczną",
3)
dodatkowa - produkcyjna i usługowa na rzecz gospodarki leśnej, opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych, jeżeli wydatki związane z wytwarzaniem produktów lub świadczeniem usług w ramach tej działalności nie są wyższe od ich zakupu poza Lasami Państwowymi.
2.
Zakłady prowadzą działalność niezbędną do realizacji zadań Lasów Państwowych w zakresie gospodarki leśnej lub działalność poza gospodarką leśną.
3.
Przychody z działalności ubocznej i dodatkowej nie powinny być niższe niż koszty poniesione na ich prowadzenie.
§  5.
1.
Z dotacji celowych, o których mowa w art. 54 ustawy, finansowane są zadania, na które została udzielona dotacja w wysokości faktycznie poniesionych kosztów.
2.
Dotacje celowe, nie wykorzystane w danym roku budżetowym, podlegają zwrotowi do budżetu państwa w części, w jakiej nie zostały wykorzystane.
§  6.
1.
Podstawą gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych są sporządzane przez nie roczne plany finansowo-gospodarcze zawierające:
1)
zadania rzeczowe,
2)
przychody ze sprzedaży,
3)
koszty działalności,
4)
wynik finansowy.
2.
Plany finansowo-gospodarcze regionalnych dyrekcji, obok planu własnego, obejmują plany nadleśnictw i zakładów, zatwierdzane przez dyrektorów regionalnych dyrekcji.
3.
Plan finansowo-gospodarczy Lasów Państwowych obejmuje plan Dyrekcji Generalnej i plany dyrekcji regionalnych, zatwierdzane przez Dyrektora Generalnego.
4.
W planie finansowo-gospodarczym Lasów Państwowych zapewnia się środki na tworzenie, łączenie, dzielenie i likwidację nadleśnictw oraz zakładów.
§  7.
1.
Nadleśniczy przedstawia dyrektorowi regionalnej dyrekcji informacje o działalności finansowo-gospodarczej nadleśnictwa.
2.
Dyrektorzy regionalnych dyrekcji przedstawiają Dyrektorowi Generalnemu zbiorcze informacje obejmujące wyniki nadzorowanych nadleśnictw i zakładów oraz wyniki własne regionalnej dyrekcji.
3.
Informacja, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać:
1)
stan zasobów, w tym powierzchnie lasów, gruntów nie zabudowanych i wód,
2)
wyniki finansowe,
3)
wykonanie zadań w zakresie gospodarki leśnej, obejmujące w szczególności:
a)
zalesienie i odnowienia,
b)
pielęgnację i ochronę lasu,
c)
rozmiary pozyskania i sprzedaży drewna,
4)
wykonanie zadań, o których mowa w § 5.
4.
Dyrektor Generalny - w związku z art. 52 ust. 1 ustawy - przedstawia, w okresie do końca maja każdego roku, Ministrowi Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa sprawozdanie finansowo-gospodarcze za rok poprzedni.

Rozdział  2

Zasoby

§  8.
1.
Jednostki organizacyjne Lasów Państwowych, o których mowa w § 2, prowadzą ewidencję ilościową i wartościową powierzonego w zarząd mienia Skarbu Państwa.
2.
Wartość mienia, o którym mowa w ust. 1, ustala się, z zastrzeżeniem ust. 3, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
3.
Ewidencja oraz ustalenie wartości lasów i gruntów są dokonywane według stanu określonego w planie urządzenia lasu.
§  9.
1.
Zasoby Lasów Państwowych są zwiększane o:
1)
zysk bilansowy, z uwzględnieniem §18,
2)
odpisy amortyzacyjne od wartości majątku trwałego,
3)
kwoty zwiększające wartość majątku trwałego, będące skutkiem ustawowego przeszacowania tego majątku,
4)
dotacje celowe, o których mowa w art. 54 ustawy,
5)
wartość przekazywanych Lasom Państwowym nieruchomości,
6)
wartość majątku trwałego otrzymanego w wyniku realizacji inwestycji wspólnych,
7)
środki z innych źródeł.
2.
Zasoby Lasów Państwowych są zmniejszane o:
1)
straty bilansowe,
2)
umorzenia majątku trwałego,
3)
kwoty zmniejszające wartość majątku trwałego, będące skutkiem ustawowego przeszacowania tego majątku,
4)
wartość majątku trwałego, przekazanego:
a)
w wykonaniu odrębnych przepisów prawnych,
b)
w wyniku realizacji inwestycji wspólnych,
c)
na rzecz jednostek użyteczności publicznej i oświatowych.
§  10.
1.
Zasoby, o których mowa w § 8 ust. 1, w poszczególnych jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych mogą ulegać zmianom o wartość przekazywanego między jednostkami organizacyjnymi Lasów Państwowych mienia, na ich wniosek i za zgodą:
1)
Dyrektora Generalnego - w odniesieniu do zasobów regionalnych dyrekcji oraz zasobów bezpośrednio jemu podległych zakładów,
2)
dyrektora regionalnej dyrekcji - w odniesieniu do zasobów nadzorowanych nadleśnictw oraz zakładów.
2.
Zasoby poszczególnych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych mogą ulegać również zmianie w przypadkach tworzenia i likwidowania, łączenia i dzielenia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych.
§  11.
Dochody ze sprzedaży lasów i gruntów, o których mowa w art. 38 ustawy, są przekazywane do budżetu państwa.
§  12.
1.
Składniki majątku trwałego podlegają, z zastrzeżeniem ust. 2, amortyzacji na ogólnych zasadach.
2.
Dyrektor regionalnej dyrekcji może centralizować część odpisów amortyzacyjnych nadzorowanych jednostek i określać ich przeznaczenie.
§  13.
1.
Jednostki organizacyjne Lasów Państwowych zbywają środki trwałe w drodze publicznego przetargu.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy osad leśnych i budynków mieszkalnych.

Rozdział  3

Przychody i koszty działalności

§  14.
1.
Przychody Lasów Państwowych, o których mowa w art. 50 ustawy, są sumą przychodów ich jednostek organizacyjnych. Źródła przychodów stanowią w szczególności wpływy:
1)
ze sprzedaży:
a)
drewna, produktów ubocznych lasu, runa leśnego oraz nasion, szyszek, sadzonek i choinek,
b)
produktów gospodarki rolnej, łąkowej i rybackiej,
c)
materiałów, towarów i zbędnych środków trwałych,
2)
z wydzierżawiania lub wynajmu lasów, gruntów i innych nieruchomości, w tym z wydzierżawiania obwodów łowieckich,
3)
z zagospodarowania turystycznego i wypoczynkowego lasów,
4)
z operacji pieniężnych,
5)
z innych źródeł.
2.
Nadleśnictwa przekazują na rachunek Generalnej Dyrekcji, określaną corocznie przez Dyrektora Generalnego, część zysku z działalności dodatkowej.
§  15.
Sprzedaż wyrobów lub usług między jednostkami organizacyjnymi Lasów Państwowych, o których mowa w § 2 pkt 1-3, jest realizowana po koszcie wykonania.
§  16.
Jednostki organizacyjne Lasów Państwowych nie mogą nabywać produktów lub usług po cenach równych lub wyższych od tych, które oferują określone jednostki organizacyjne Lasów Państwowych.
§  17.
Kosztami działalności Lasów Państwowych są:
1)
odpis podstawowy na Fundusz Leśny,
2)
wydatki na działalność, o której mowa w § 4 ust. 1 i 2,
3)
podatek leśny.

Rozdział  4

Wynik finansowy

§  18.
1.
Wynik finansowy Lasów Państwowych stanowi sumę wyników finansowych wszystkich jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych.
2.
Wynik finansowy stanowi różnicę między przychodami i kosztami działalności, skorygowaną o straty i zyski nadzwyczajne.
§  19.
1.
Wynik finansowy nadleśnictw po pomniejszeniu:
1)
o wartość nie wykonanych zadań rzeczowych z zakresu działalności podstawowej,
2)
o część zysku przekazywanego na rachunek Generalnej Dyrekcji

- pozostaje w dyspozycji nadleśnictwa, z przeznaczeniem na powiększenie funduszów własnych.

2.
Z dodatniego wyniku finansowego mogą być wydzielone środki, w wysokości nie przekraczającej łącznie 15%, z przeznaczeniem na:
1)
nagrody dodatkowe,
2)
zasilenie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
3)
cele społecznie użyteczne, w tym świadczenia na rzecz jednostek użyteczności publicznej i oświatowej.
3.
Środki związane z niewykonaniem zadań rzeczowych, o których mowa w ust. 1 pkt 1, przechodzą na realizację tych zadań w roku następnym.
§  20.
W jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych są tworzone zakładowe fundusze nagród i zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, obciążające koszty działalności tych jednostek.

Rozdział  5

Fundusz leśny

§  21.
1.
Odpis podstawowy, o którym mowa w art. 57 ust. 1 pkt 1 ustawy, ustalany jest wskaźnikiem procentowym na dany rok w stosunku do planowanych przychodów ze sprzedaży drewna.
2.
Wskaźnik, o którym mowa w ust. 1, ustalany jest na podstawie przedstawionego, w terminie do dnia 30 kwietnia każdego roku, planu finansowo-gospodarczego Lasów Państwowych.
§  22.
Nadleśnictwo dokonuje co miesiąc odpisu podstawowego na Fundusz Leśny. Odpis podstawowy stanowi iloczyn wartości przychodów ze sprzedaży drewna i ustalonego dla danego nadleśnictwa wskaźnika.
§  23.
Dyrektor Generalny wyrównuje ze środków Funduszu Leśnego niedobory środków finansowych w nadleśnictwach i regionalnych dyrekcjach, wynikające ze zróżnicowanych warunków gospodarki leśnej oraz przekazywania odpisów na rachunek Dyrekcji Generalnej.
§  24.
Nie wykorzystane w danym roku gospodarczym środki finansowe Funduszu Leśnego przechodzą na rok następny.

Rozdział  6

Przepisy końcowe

§  25.
Do jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych stosuje się przepisy w sprawie zasad prowadzenia rachunkowości.
§  26.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 1991 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Lasach Państwowych (Dz. U. Nr 125, poz. 555).
§  27.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1995 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024