Ustalenie szczegółowego rozdziału kompetencji oraz zasad współdziałania między centralnymi organami administracji państwowej podległymi Ministrowi Spraw Wewnętrznych a wojskowymi organami porządkowymi i wojskowymi służbami informacyjnymi podległymi Ministrowi Obrony Narodowej.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 10 listopada 1994 r.
w sprawie ustalenia szczegółowego rozdziału kompetencji oraz zasad współdziałania między centralnymi organami administracji państwowej podległymi Ministrowi Spraw Wewnętrznych a wojskowymi organami porządkowymi i wojskowymi służbami informacyjnymi podległymi Ministrowi Obrony Narodowej.

Na podstawie art. 6 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o urzędzie Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 30, poz. 181) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie reguluje szczegółowy rozdział kompetencji oraz zasady współdziałania służb zajmujących się wywiadem i ochroną kontrwywiadowczą państwa w Urzędzie Ochrony Państwa nadzorowanym przez Ministra Spraw Wewnętrznych oraz wojskowych służb informacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej.
2.
Kompetencje i zasady współdziałania innych niż wymienione w ust. 1 centralnych organów administracji państwowej podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej regulują odrębne ustawy oraz przepisy wydane na ich podstawie.
§  2.
Urząd Ochrony Państwa realizuje zadania określone w art. 1 ust. 2 i art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Urzędzie Ochrony Państwa (Dz. U. Nr 30, poz. 180, z 1991 r. Nr 94, poz. 422 i Nr 107, poz. 461, z 1992 r. Nr 54, poz. 254 oraz z 1994 r. Nr 53, poz. 214) w zakresie ochrony bezpieczeństwa państwa oraz jego konstytucyjnego porządku.
§  3.
Wojskowe służby informacyjne realizują zadania określone w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1992 r. Nr 4, poz. 16, Nr 40, poz. 174 i Nr 54, poz. 254 oraz z 1994 r. Nr 43, poz. 165) w związku z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Urzędzie Ochrony Państwa.
§  4.
1.
Wojskowe służby informacyjne wykonują w zakresie kontrwywiadowczej ochrony gospodarki narodowej zadania w odniesieniu do:
1)
przedsiębiorstw państwowych, których organem założycielskim jest Minister Obrony Narodowej,
2)
podmiotów gospodarczych i placówek naukowo-badawczych, w zakresie, w jakim realizują one produkcję lub usługi, stanowiące tajemnicę państwową ze względu na obronność państwa, na potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,
3)
podmiotów gospodarczych zajmujących się obrotem wyrobami, technologiami i licencjami, objętymi tajemnicą państwową ze względu na obronność państwa, jeżeli uczestnikami tego obrotu są jednostki organizacyjne Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej lub podległe Ministrowi Obrony Narodowej.
2.
Urząd Ochrony Państwa zapewnia kontrwywiadowczą ochronę gospodarki narodowej, z wyłączeniem zadań wykonywanych przez Wojskowe Służby Informacyjne w zakresie określonym w ust. 1.
§  5.
Współdziałanie Urzędu Ochrony Państwa i wojskowych służb informacyjnych obejmuje:
1)
wymianę informacji, analiz i prognoz związanych z oceną stanu zagrożenia obronności i bezpieczeństwa państwa,
2)
koordynację przedsięwzięć operacyjno-rozpoznawczych,
3)
wymianę informacji na temat działalności obcych służb specjalnych,
4)
przekazywanie, zgodnie z właściwością, informacji o zdarzeniach i zjawiskach, które nasuwają podejrzenia o związku z działalnością szpiegowską lub terrorystyczną albo innymi zagrożeniami dla bezpieczeństwa lub obronności państwa,
5)
współpracę w zakresie przeciwdziałania działalności wywiadowczej obcych służb specjalnych, skierowanej przeciwko interesom Rzeczypospolitej Polskiej,
6)
kontrwywiadowczą ochronę licencji, transferu technologii wojskowych oraz międzynarodowego handlu bronią, amunicją, materiałami wybuchowymi i innymi materiałami o tym charakterze,
7)
wymianę informacji pozostających w związku z działalnością radiokontrwywiadowczą,
8)
współpracę w stosowaniu środków umożliwiających w sposób tajny uzyskiwanie i dokumentowanie informacji,
9)
wymianę danych o osobach, uzyskanych w czasie wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych, z zastrzeżeniem art. 12 ustawy, o której mowa w § 2,
10)
współpracę w zakresie ochrony informacji stanowiących tajemnicę państwową i służbową, w tym także przy użyciu kryptografii.
§  6.
Ministrowie Spraw Wewnętrznych i Obrony Narodowej wspólnie ustalą szczegółową organizację i sposób współdziałania w dziedzinach, o których mowa w § 5.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1994.123.605

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ustalenie szczegółowego rozdziału kompetencji oraz zasad współdziałania między centralnymi organami administracji państwowej podległymi Ministrowi Spraw Wewnętrznych a wojskowymi organami porządkowymi i wojskowymi służbami informacyjnymi podległymi Ministrowi Obrony Narodowej.
Data aktu: 10/11/1994
Data ogłoszenia: 23/11/1994
Data wejścia w życie: 08/12/1994