Dodatki mieszkaniowe.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 7 listopada 1994 r.
w sprawie dodatków mieszkaniowych. *

Na podstawie art. 40 ust. 3, art. 42 ust. 6, art. 43 ust. 5, art. 44 ust. 4 i art. 45 ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 1994 r. o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. Nr 105, poz. 509) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Podstawę obliczania dodatku mieszkaniowego stanowią następujące rodzaje wydatków:
1)
w gospodarstwach domowych najemców - czynsz regulowany oraz opłaty za energię cieplną, wodę, odbiór nieczystości stałych i płynnych, windę i antenę zbiorczą,
2)
w gospodarstwach domowych członków spółdzielni mieszkaniowych - opłaty eksploatacyjne, opłaty za energię cieplną, wodę, odbiór nieczystości stałych i płynnych, windę i antenę zbiorczą, odpisy na fundusz remontowy oraz inne koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi, z wyłączeniem ubezpieczenia, podatku od nieruchomości i opłaty za użytkowanie wieczyste gruntów,
3) 1
w gospodarstwach domowych właścicieli lokali mieszkalnych - opłaty za energię cieplną i wodę dostarczane do lokalu, opłaty za odbiór nieczystości stałych i płynnych oraz zaliczki na koszty zarządu nieruchomością wspólną, z wyłączeniem ubezpieczenia, podatku od nieruchomości i opłaty za użytkowanie wieczyste gruntów,
4)
w gospodarstwach domowych właścicieli domów jednorodzinnych - opłaty za wodę, odbiór nieczystości stałych i płynnych oraz energię cieplną.
2.
Jeżeli właściciel zajmuje część lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego, przy ustalaniu wydatków na mieszkanie, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, uwzględnia się jedynie wydatki przypadające na tę część lokalu (domu).
§  2.
1.
Jeżeli lokal mieszkalny nie jest wyposażony w instalację doprowadzającą energię cieplną do celów ogrzewania, za wydatek na ten cel uznaje się równowartość 7 kilowatogodzin energii elektrycznej według taryfy całodobowej dla gospodarstw domowych na 1 m2 normatywnej powierzchni użytkowej, o której mowa w art. 42 ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych.
2.
Jeżeli lokal mieszkalny nie jest wyposażony w instalację ciepłej wody, za wydatek na ten cel uznaje się równowartość 30 kilowatogodzin energii elektrycznej według taryfy całodobowej dla gospodarstw domowych na każdego członka gospodarstwa.
§  3.
Ryczałt na zakup opału, wypłacany do rąk wnioskodawcy, przysługuje w wypadkach, o których mowa w § 2, w wysokości odpowiadającej procentowemu udziałowi wydatków obliczonych w sposób określony w tym przepisie w całości wydatków.
§  4.
1.
Osoba ubiegająca się o przyznanie dodatku mieszkaniowego powinna złożyć w urzędzie właściwej gminy:
1)
wniosek według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia,
2)
deklarację o wysokości dochodów gospodarstwa domowego według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2.
Wnioskodawca będący właścicielem domu jednorodzinnego powinien złożyć ponadto zaświadczenie organu właściwego w sprawie wydania pozwolenia na budowę, potwierdzające powierzchnię użytkową i wyposażenie techniczne domu, oraz rachunki dotyczące wydatków, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 4.
3.
Wnioskodawca powinien przechowywać przez okres 3 lat dokumenty potwierdzające wysokość dochodów wykazanych w deklaracji o dochodach, w celu udostępnienia na żądanie organu przyznającego dodatek mieszkaniowy.
§  5.
Decyzję o przyznaniu dodatku mieszkaniowego doręcza się wnioskodawcy i zarządcy domu.
§  6.
Organ gminy wypłaca dodatek mieszkaniowy zarządcy domu do dnia 10 każdego miesiąca z góry. W tym samym terminie organ wypłaca uprawnionemu ryczałt, o którym mowa w § 3, stanowiący część dodatku mieszkaniowego.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 12 listopada 1994 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WNIOSEK

o przyznanie dodatku mieszkaniowego.

1. Wnioskodawca......................................................................................................................

(imię i nazwisko, data urodzenia)

2. Adres zamieszkania...............................................................................................................

3. Nazwa i siedziba zarządcy domu...........................................................................................

4. Tytuł prawny do zajmowanego lokalu...................................................................................

5. Powierzchnia użytkowa lokalu..............................................................................................

6. Sposób ogrzewania lokalu: centralne ogrzewanie - brak c.o.*)

7. Sposób ogrzewania wody: centralna ciepła woda - brak c.w.*)

8. Liczba osób w gospodarstwie domowym...............................................................................

9. Łączny dochód wszystkich członków gospodarstwa domowego............................................

(według deklaracji)

10. Łączna kwota wydatków na mieszkanie za ostatni miesiąc ..................................................

.............................................................................................................................................

(według okazanych dokumentów)

Potwierdzenie przez zarządcę domu

danych zawartych w pkt 2-7 i 10.

....................................... .............................................

(podpis wnioskodawcy) (podpis przyjmującego)

______

*) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  2 2

Deklaracja o dochodach

.............................................................................

(imię i nazwisko składającego deklarację)

............................................................................

(dokładny adres)

za okres ..............................................................................................................................

(pełnych trzech miesięcy kalendarzowych poprzedzających datę złożenia wniosku)

Oświadczam, że moje gospodarstwo domowe składa się z następujących osób:

1. Imię i nazwisko.............................................................................................wnioskodawca, data urodzenia .....................................................................................................................

2. Imię i nazwisko .........................................................................stopień pokrewieństwa ............................................................ data urodzenia .......................................................

3. Imię i nazwisko .........................................................................stopień pokrewieństwa ........................................................... data urodzenia ........................................................

4. Imię i nazwisko .........................................................................stopień pokrewieństwa ........................................................... data urodzenia .........................................................

5. Imię i nazwisko .........................................................................stopień pokrewieństwa ........................................................... data urodzenia .........................................................

6. ............................................................................................................................................. .............................................................................................................................................

7. ............................................................................................................................................ .............................................................................................................................................

8. ............................................................................................................................................ ............................................................................................................................................

Oświadczam, że w podanym wyżej okresie dochody moje i wymienionych wyżej kolejno członków mojego gospodarstwa domowego wyniosły:

Lp.1) Miejsce pracy-nauki Źródła dochodu2) Wysokość dochodu w zł
1 2 3 4
Łączny dochód całego gospodarstwa domowego:

Średni łączny dochód na 1 członka gospodarstwa domowego wynosi .............................. zł, to jest miesięcznie ......................... zł.

1-3. (utraciły moc).

Składając osobiście niniejszą deklarację oświadczam, że jest mi wiadomo, że dokumenty, na których podstawie zadeklarowałem(am) dochody, jestem zobowiązany(a) przechowywać przez okres 3 lat, a uprzedzony(a) o odpowiedzialności karnej z art. 247 § 1 Kodeksu karnego potwierdzam własnoręcznym podpisem prawdziwość danych zamieszczonych w deklaracji.

..................................................

(podpis)

Objaśnienia:

1) Podać liczbę porządkową według wykazu osób zamieszczonego przed tabelą.

2) Wymienić oddzielnie każde źródło dochodu.

*Z dniem 24 października 1997 r. rozporządzenie utraciło częściowo podstawę prawną na skutek zmiany art. 45 ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 1994 r. o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych (Dz.U.94.105.509) przez art. 1 pkt 26 lit. b) ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o zmianie ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych oraz o zmianie ustawy - Prawo spółdzielcze (Dz.U.97.111.723).
1 § 1 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 4 marca 1997 r. (Dz.U.97.24.121) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 marca 1997 r.
2 Załącznik nr 2:

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 8 lipca 1997 r. (Dz.U.97.79.487) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 1998 r.

- ust. 1-3, w brzmieniu określonym przez rozporządzenie z dnia 8 lipca 1997 r. (Dz.U.97.79.487), uznane zostały za niezgodne z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 25 maja 1998 r. (Dz.U.98.67.445). Zgodnie z ust. 3 tego wyroku wyżej wymienione przepisy tracą moc z dniem 31 grudnia 1998 r.

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1994.119.570

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Dodatki mieszkaniowe.
Data aktu: 07/11/1994
Data ogłoszenia: 10/11/1994
Data wejścia w życie: 12/11/1994