Pozwolenia na uprawianie żeglugi przez obce statki na śródlądowych drogach wodnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 22 stycznia 1993 r.
w sprawie pozwoleń na uprawianie żeglugi przez obce statki na śródlądowych drogach wodnych. *

Na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 7 marca 1950 r. o żegludze i spławie na śródlądowych drogach wodnych (Dz. U. z 1952 r. Nr 26, poz. 182, z 1960 r. Nr 29, poz. 163, z 1988 r. Nr 41, poz. 324 i z 1989 r. Nr 35, poz. 192) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie reguluje zasady wydawania pozwoleń na uprawianie żeglugi statkami zarejestrowanymi w państwach, z którymi nie są zawarte odpowiednie umowy międzynarodowe.
§  2.
1.
Obce statki mogą uprawiać żeglugę na śródlądowych drogach wodnych Rzeczypospolitej Polskiej po uzyskaniu pozwolenia:
1)
Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej - gdy pozwolenie dotyczy regularnej żeglugi między polskimi portami lub między portem polskim a obcym,
2)
inspektoratu żeglugi śródlądowej właściwego terytorialnie dla miejsca przekroczenia granicy Państwa - w pozostałych wypadkach.
2.
Wzory pozwoleń określają załączniki nr 1 i 2 do rozporządzenia.
3.
Pozwolenie określone w ust. 1 wydaje się na podstawie pozytywnego wyniku inspekcji statku dokonanej przez inspektorat żeglugi śródlądowej określony w ust. 1 pkt 2 oraz na podstawie technicznej oceny statku wydanej przez Polski Rejestr Statków, z zastrzeżeniem obowiązku korzystania z usług pilota, jeżeli kierownik statku nie posiada polskiego dokumentu kwalifikacyjnego. Do inspekcji stosuje się odpowiednio przepisy art. 7 ustawy z dnia 7 marca 1950 r. o żegludze i spławie na śródlądowych drogach wodnych.
4.
Pozwolenie, o którym mowa w ust. 1, może być wydane na jedną podróż lub na czas określony, nie dłuższy jednak niż okres ważności dokumentu zdolności żeglugowej.
§  3.
1.
Właściciel (użytkownik) obcego statku zamierzający uprawiać żeglugę na polskich śródlądowych drogach wodnych występuje do inspektoratu żeglugi śródlądowej, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 2, z wnioskiem zawierającym:
1)
nazwę i adres właściciela (użytkownika) statku,
2)
nazwę, numer rejestracyjny i port macierzysty statku,
3)
wymiary: długość, szerokość, zanurzenie i wysokość do najwyższej nierozbieralnej części nadbudówki,
4)
ładowność, rodzaj przewożonego ładunku i (lub) dopuszczalną liczbę pasażerów,
5)
moc maszyn napędowych i rodzaj napędu,
6)
określenie dróg wodnych, których ma dotyczyć pozwolenie,
7)
datę przybycia do granicy Polski.
2.
Wniosek określony w ust. 1 powinien być złożony w inspektoracie żeglugi śródlądowej co najmniej 14 dni przed zamierzonym przybyciem do granicy Polski.
3.
Wniosek o wydanie pozwolenia, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, składa się za pośrednictwem właściwego inspektoratu żeglugi śródlądowej. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
4.
Po przybyciu statku do granicy Polski właściciel (użytkownik) lub kierownik statku powinien zgłosić gotowość statku do inspekcji i stosować się do poleceń inspektoratu żeglugi śródlądowej dotyczących miejsca i czasu przeprowadzania inspekcji oraz oględzin technicznych statku, o których mowa w § 2 ust. 3, warunkujących dopuszczenie statku do żeglugi.
§  4.
Organ wydający pozwolenie może odmówić jego wydania w wypadku, gdy statek nie odpowiada warunkom drogi wodnej, wymaganiom wyposażenia lub bezpieczeństwa żeglugi.
§  5.
Pozwolenia wydane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia zachowują ważność.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Minister Transportu

i Gospodarki Morskiej

POZWOLENIE Nr....

Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 22 stycznia 1993 r. w sprawie pozwoleń na uprawianie żeglugi przez obce statki na śródlądowych drogach wodnych (Dz. U. Nr 8, poz. 43)

zezwalam

na uprawianie regularnej żeglugi statkiem:

1) nazwa ................, numer rejestracyjny .......... port

macierzysty ...............................................

2) należącym do (nazwa i adres właściciela/użytkownika statku)

...........................................................

...........................................................

3) o wymiarach: długość ....... m, szerokość ........ m,

zanurzenie ........ m, wysokość do najwyższej

nierozbieralnej części nadbudówki ........ m,

4) o ładowności ....... ton, dopuszczalnej liczbie pasażerów

...... osób,

5) rodzaj przewożonego ładunku ...............................

6) moc maszyn napędowych ........ kW,

między następującymi polskimi portami (do polskiego portu)

............................................................

............................................................

Pozwolenie jest ważne do .................... pod warunkiem

korzystania z usług pilota, jeżeli kierownik statku nie posiada

polskiego dokumentu kwalifikacyjnego.

Kierownik statku jest zobowiązany do przestrzegania

obowiązujących przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach

wodnych oraz przepisów miejscowych dla drogi wodnej, na której

jest uprawiana żegluga.

Minister Transportu

i Gospodarki Morskiej

Warszawa, ..........

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Inspektorat Żeglugi Śródlądowej

w.....................

POZWOLENIE Nr.....

Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra

Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 22 stycznia 1993 r.

w sprawie pozwoleń na uprawianie żeglugi przez obce statki na

śródlądowych drogach wodnych (Dz. U. Nr 8, poz. 43) Inspektorat

Żeglugi Śródlądowej w ...................................

zezwala na uprawianie żeglugi statkiem:

1) nazwa ..........., numer rejestracyjny ....................

port macierzysty ..........................................

2) należącym do (nazwa i adres właściciela/użytkownika statku)

...........................................................

...........................................................

3) o wymiarach: długość ...... m, szerokość .......... m,

zanurzenie ......... m, wysokość do najwyższej

nierozbieralnej części nadbudówki ......... m,

4) o ładowności ....... ton, dopuszczalnej liczbie pasażerów

...... osób,

5) rodzaj przewożonego ładunku ................................

6) moc maszyn napędowych........kW,

na następujących drogach wodnych

...................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

Pozwolenie jest ważne do ............. pod warunkiem

korzystania z usług pilota, jeżeli kierownik statku nie posiada

polskiego dokumentu kwalifikacyjnego.

Kierownik statku jest zobowiązany do przestrzegania

obowiązujących przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach

wodnych oraz przepisów miejscowych dla drogi wodnej, na której

jest uprawiana żegluga.

Kierownik Inspektoratu

Żeglugi Śródlądowej

................. dnia .............

* Z dniem 25 kwietnia 2001 r. rozporządzenie traci moc w części sprzecznej z ustawą z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz.U.01.5.43) - zob. art. 74 ust. 2 tej ustawy.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1993.8.43

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Pozwolenia na uprawianie żeglugi przez obce statki na śródlądowych drogach wodnych.
Data aktu: 22/01/1993
Data ogłoszenia: 03/02/1993
Data wejścia w życie: 06/03/1993