Warunki przyjmowania uczniów do publicznych ponadpodstawowych szkół rolniczych i gospodarki żywnościowej oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I GOSPODARKI ŻYWNOŚCIOWEJ
z dnia 21 czerwca 1993 r.
w sprawie warunków przyjmowania uczniów do publicznych ponadpodstawowych szkół rolniczych i gospodarki żywnościowej oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.

Na podstawie art. 26 ust. 2 w związku z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) zarządza się, co następuje:
§  1.
Organy prowadzące publiczne ponadpodstawowe szkoły rolnicze i gospodarki żywnościowej, zwane dalej "szkołami", zapewniają warunki kontynuowania nauki w tych szkołach przez:
1)
tworzenie sieci szkół odpowiadającej potrzebom edukacyjnym środowiska,
2)
określanie, w porozumieniu z dyrektorami szkół, liczby uczniów, którzy mają być przyjęci do klas pierwszych szkół, oraz ustalanie warunków organizacyjnych, kadrowych i finansowych nowych kierunków (specjalności, profili) kształcenia, w tym także klas dwujęzycznych,
3)
upowszechnianie informacji dla kandydatów do szkół.
§  2.
1.
O przyjęciu do klasy pierwszej szkoły dla młodzieży może ubiegać się absolwent szkoły publicznej lub szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej stanowiącej podstawę programową danego typu szkoły.
2.
Kandydaci do szkół dla młodzieży muszą ponadto spełniać wymagania zdrowotne, określone dla danego zawodu.
§  3.
O przyjęcie kandydata do szkoły zasadniczej dla młodzieży decyduje suma punktów pochodzących z przeliczenia ocen uzyskanych na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej ze wszystkich przedmiotów oraz wynik rozmowy kwalifikacyjnej lub egzaminu (sprawdzianu) wstępnego, jeżeli komisja rekrutacyjno-kwalifikacyjna postanowi go przeprowadzić.
§  4.
1.
O przyjęciu kandydata do klasy pierwszej szkoły średniej dla młodzieży decydują:
1)
pozytywny wynik egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej,
2)
suma punktów pochodzących z przeliczenia ocen uzyskanych na egzaminie wstępnym lub z rozmowy kwalifikacyjnej i ocen na świadectwie ukończenia szkoły niższego typu z przedmiotów ustalonych przez komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną,
3)
inne dodatkowe kryteria, zależne od profilu (kierunku) kształcenia, ustalone przez dyrektora szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną.
2.
Warunki, o których mowa w ust. 1, nie dotyczą osób, które szkołę niższego stopnia ukończyły za granicą. Do tych kandydatów stosuje się przepisy § 6 pkt 3 oraz § 17 ust. 1 pkt 2 lit. a).
§  5.
1.
O przyjęcie do szkoły dla dorosłych mogą ubiegać się kandydaci, którzy ukończyli lub ukończą w danym roku kalendarzowym co najmniej 17 lat życia.
2.
O przyjęcie do klasy pierwszej lub na semestr pierwszy szkoły dla dorosłych mogą ubiegać się kandydaci, którzy ukończyli szkołę uprawniającą do podjęcia nauki w wybranym typie szkoły, a także spełniają warunki ustalone przez dyrektora w porozumieniu z radą pedagogiczną lub przez komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną.
3.
Warunkiem przyjęcia kandydata do klasy pierwszej lub na semestr pierwszy szkoły średniej dla dorosłych wieczorowej lub zaocznej, z wyjątkiem szkoły policealnej, jest pozytywny wynik egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej.
4.
Warunkiem przyjęcia kandydata na semestr pierwszy w szkole policealnej dla dorosłych jest złożenie z pozytywnym wynikiem egzaminu wstępnego lub spełnienie innych warunków ustalonych przez dyrektora bądź komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną.
5.
W szkołach zasadniczych dla dorosłych dopuszcza się inne warunki kwalifikowania kandydatów do klasy pierwszej lub na semestr pierwszy.
§  6.
Do klasy programowo wyższej w szkole przyjmuje się ucznia na podstawie:
1)
świadectwa ukończenia klasy niższej w szkole publicznej lub szkole niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej tego samego typu oraz odpisu arkusza ocen wydanego przez szkołę, z której uczeń odszedł,
2)
pozytywnych wyników egzaminów klasyfikacyjnych przeprowadzonych na zasadach określonych w przepisach dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów:
a)
w przypadku ubiegania się o przyjęcie do klasy bezpośrednio wyższej, niż to wynika z ostatniego świadectwa szkolnego ucznia zmieniającego typ szkoły lub profil klasy,
b)
w przypadku przyjmowania do szkoły publicznej ucznia ze szkoły niepublicznej bez uprawnień szkoły publicznej,
3)
świadectwa (zaświadczenia) wydanego przez szkołę za granicą i ostatniego świadectwa szkolnego wydanego w Polsce, po ustaleniu odpowiedniej klasy na podstawie sumy lat nauki szkolnej ucznia.
§  7.
1.
Egzaminy klasyfikacyjne, o których mowa w § 6 pkt 2 lit. b), przeprowadza się ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych ujętych w planach nauczania klas niższych od klasy tej szkoły, do której uczeń przechodzi, z wyjątkiem wychowania fizycznego.
2.
Różnice programowe z przedmiotów objętych nauką w klasie, do której uczeń przechodzi, są uzupełniane w czasie i według zasad ustalonych przez nauczyciela.
§  8.
1.
Jeżeli w klasie, do której uczeń przechodzi, naucza się innego języka (języków) obcego niż ten, którego uczył się w poprzedniej szkole, a rozkład zajęć uniemożliwia mu uczęszczanie na zajęcia innego oddziału (grupy) w tej szkole, uczeń może:
1)
uczyć się języka (języków) obowiązującego w danym oddziale, wyrównując we własnym zakresie braki programowe do końca roku szkolnego, albo
2)
kontynuować we własnym zakresie naukę języka (języków) obcego, którego uczył się w poprzedniej szkole, albo
3)
uczęszczać do klasy z danym językiem w innej szkole.
2.
Ucznia, który kontynuuje we własnym zakresie naukę języka (języków) obcego jako przedmiotu obowiązkowego, egzaminuje i ocenia nauczyciel języka obcego z tej samej lub innej szkoły, wyznaczony przez dyrektora szkoły, a w przypadku gdy dyrektor nie może zapewnić specjalisty danego języka - przez organ prowadzący szkołę.
§  9.
Uczniowie szkół ponadpodstawowych, z wyjątkiem policealnych, mogą zmienić szkołę w ciągu całego roku szkolnego na warunkach określonych w § 6, § 7 i § 8. Uczniowie szkół policealnych mogą zmienić szkołę wyłącznie w ciągu pierwszego semestru.
§  10.
W celu przeprowadzenia rekrutacji do klasy pierwszej szkoły ponadpodstawowej, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w § 17 ust. 3, dyrektor szkoły powołuje szkolną komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną, wyznacza jej przewodniczącego i określa zadania.
§  11.
Szkolna komisja rekrutacyjno-kwalifikacyjna:
1)
ustala listy kandydatów zwolnionych z egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej na podstawie preferencji, o których mowa w § 14 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 2,
2)
przeprowadza egzamin wstępny lub rozmowę kwalifikacyjną oraz postępowanie kwalifikacyjne zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu,
3)
podejmuje uchwałę w sprawie:
a)
przeprowadzenia egzaminu poprawkowego, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 2 lit. a) oraz ust. 2, i określa warunki dopuszczenia do tego egzaminu,
b)
przeprowadzenia egzaminu z przedmiotu dodatkowego, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 2 lit. b),
4)
sporządza protokół postępowania kwalifikacyjnego.
§  12.
1.
Egzamin wstępny do szkół średnich, z wyjątkiem policealnych, składa się z części:
1)
pisemnej - obejmującej język polski i matematykę,
2)
ustnej - przeprowadzanej na podstawie uchwały komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej jako:
a)
egzamin poprawkowy z przedmiotu, z którego kandydat w części pisemnej otrzymał ocenę niedostateczną,
b)
egzamin ustny z dodatkowego przedmiotu wybranego przez kandydata spośród trzech przedmiotów ogólnokształcących, zaproponowanych przez komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną z następującego zestawu: język polski, historia, biologia, chemia, geografia, matematyka, fizyka, język obcy nowożytny. W przypadkach szczególnych, uzasadnionych względami organizacyjnymi, komisja może zarządzić przeprowadzenie tego egzaminu w formie sprawdzianu (testu) pisemnego.
2.
Egzamin wstępny do szkół policealnych przeprowadza się w formie pisemnej z dwóch przedmiotów określonych przez radę pedagogiczną jako kierunkowe.
3.
Na egzamin pisemny przeznacza się po 90 minut na przedmiot; czas egzaminu z języka polskiego może być wydłużony do 120 minut, z równoczesnym wprowadzeniem 10-minutowej przerwy między częściami egzaminu.
4.
Egzamin wstępny może obejmować również - za zgodą organu prowadzącego szkołę - dodatkowy sprawdzian szczególnych uzdolnień kandydatów, odpowiadający kryteriom, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 3.
§  13.
1.
Przy ustalaniu liczby punktów za wyniki egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej przyjmuje się następującą wartość ocen: celujący - 6 pkt, bardzo dobry - 5 pkt, dobry - 4 pkt, dostateczny - 3 pkt, mierny - 2 pkt.
2.
Przy ustalaniu liczby punktów za oceny na świadectwie ukończenia szkoły przyjmuje się następującą wartość ocen: celujący - 4 pkt, bardzo dobry - 3 pkt, dobry - 2 pkt, dostateczny - 1 pkt.
§  14.
1.
Przy przyjmowaniu do szkół należy uwzględnić, że:
1)
laureatom oraz finalistom konkursów przedmiotowych szczebla wojewódzkiego przysługują preferencje określone w odrębnych przepisach,
2)
kandydaci z orzeczeniami kwalifikacyjnymi poradni wychowawczo-zawodowych lub psychologiczno-pedagogicznych mają pierwszeństwo w przyjęciu do szkół zasadniczych, a także do szkół średnich - przy pozytywnym wyniku egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej; w uzasadnionych przypadkach, na wniosek poradni, kandydat do szkoły średniej może być zwolniony z egzaminu wstępnego,
3)
pierwszeństwo w przyjęciu do szkół, w przypadku równorzędnych wyników uzyskanych w postępowaniu kwalifikacyjnym, mają:
a)
dzieci rolników indywidualnych oraz z rodzin zatrudnionych bezpośrednio w rolnictwie,
b)
sieroty i wychowankowie placówek opiekuńczo-wychowawczych, rodzinnych domów dziecka i rodzin zastępczych,
c)
kandydaci o wyjątkowych zdolnościach, którzy mieli ustalony indywidualny program lub tok nauki.
2.
Komisja rekrutacyjno-kwalifikacyjna może zwolnić z egzaminu wstępnego kandydata do szkoły policealnej na podstawie zaświadczenia o pozytywnym wyniku egzaminu wstępnego do szkoły wyższej, jeśli kandydat ubiega się do szkoły o tym samym lub pokrewnym kierunku.
§  15.
Przepisy § 14 nie naruszają uprawnień kandydatów, którym na podstawie odrębnych przepisów przysługuje pierwszeństwo w przyjęciu do szkół.
§  16.
Pozytywny wynik egzaminu wstępnego do szkoły średniej zwalnia kandydata w całości lub części z egzaminu w przypadku starań o przyjęcie do innej szkoły średniej, jeżeli ta szkoła organizuje egzamin wstępny.
§  17.
1.
Dyrektor szkoły decyduje o:
1)
przyjęciu uczniów do klas programowo wyższych,
2)
przyjęciu uczniów do klasy pierwszej - w przypadku gdy:
a)
uczeń powraca z zagranicy,
b)
liczba kandydatów do klasy pierwszej zasadniczej szkoły zawodowej oraz szkoły policealnej jest mniejsza niż liczba miejsc i w szkole nie powołano komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej,
3)
przyjęciu uczniów do klasy pierwszej szkół dla dorosłych - w przypadku gdy odstąpiono od powołania szkolnej komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej.
2.
W przypadkach nie wymienionych w ust. 1 dyrektor szkoły przyjmuje uczniów na podstawie uchwały komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej powołanej w celu przeprowadzenia przyjęć uczniów do klas pierwszych.
3.
Dyrektor szkoły zasadniczej i policealnej dla młodzieży oraz szkół ponadpodstawowych dla dorosłych - niezależnie od typu szkoły - może odstąpić od powołania szkolnej komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej, jeżeli liczba kandydatów jest mniejsza od liczby miejsc.
4.
Dyrektor szkoły może podjąć decyzję o zastąpieniu w danym roku egzaminów wstępnych do szkół średnich rozmową kwalifikacyjną, jeżeli liczba kandydatów nie przekracza liczby miejsc.
5.
Ponadto dyrektor szkoły:
1)
może wydłużyć termin składania podań o przyjęcie do szkoły, jeżeli liczba kandydatów jest mniejsza od liczby miejsc, a w przypadku niedokonania pełnego naboru do szkoły - może wyznaczyć dodatkowy termin egzaminu,
2)
w szczególnie uzasadnionych przypadkach losowych - na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) - może wyznaczyć dodatkowy termin egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej,
3)
wyznacza i organizuje egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w § 6 pkt 2, jeżeli pozytywny wynik tego egzaminu jest warunkiem przyjęcia do szkoły,
4)
zapewnia stałe i aktualne informacje dotyczące terminów składania podań, terminów egzaminów lub rozmów kwalifikacyjnych, warunków przyjęć, warunków egzaminów i decyzji w sprawie przyjęć oraz sieci punktów informacyjnych dla kandydatów do szkół,
5)
przekazuje organowi prowadzącemu szkołę informacje o wynikach rekrutacji do klasy pierwszej.
§  18.
Organ nadzorujący szkołę:
1)
ogłasza terminy egzaminów wstępnych do szkół średnich oraz określa terminy składania podań do szkół ponadpodstawowych,
2)
może udzielić zgody na wcześniejszy termin rekrutacji w danej szkole lub do danej klasy; zgoda może dotyczyć jednego roku szkolnego lub może być udzielona do odwołania,
3)
organizuje punkt informacyjny o wolnych miejscach w szkołach.
§  19.
1.
Pisemne egzaminy wstępne z języka polskiego i matematyki przeprowadza się na podstawie tematów ustalonych przez właściwego terytorialnie kuratora oświaty.
2.
Tematy egzaminów pisemnych nie wymienionych w ust. 1 oraz tematy egzaminów ustnych ustala szkolna komisja rekrutacyjno-kwalifikacyjna.
§  20.
Warunki i tryb przyjmowania do szkół publicznych osób nie będących obywatelami polskimi określają odrębne przepisy.
§  21.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1993.66.316

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Warunki przyjmowania uczniów do publicznych ponadpodstawowych szkół rolniczych i gospodarki żywnościowej oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.
Data aktu: 21/06/1993
Data ogłoszenia: 23/07/1993
Data wejścia w życie: 23/07/1993