Warunki przyjmowania uczniów do publicznych ponadpodstawowych szkół rolniczych i gospodarki żywnościowej oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I GOSPODARKI ŻYWNOŚCIOWEJ
z dnia 21 czerwca 1993 r.
w sprawie warunków przyjmowania uczniów do publicznych ponadpodstawowych szkół rolniczych i gospodarki żywnościowej oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.

Na podstawie art. 26 ust. 2 w związku z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) zarządza się, co następuje:
§  1.
Organy prowadzące publiczne ponadpodstawowe szkoły rolnicze i gospodarki żywnościowej, zwane dalej "szkołami", zapewniają warunki kontynuowania nauki w tych szkołach przez:
1)
tworzenie sieci szkół odpowiadającej potrzebom edukacyjnym środowiska,
2)
określanie, w porozumieniu z dyrektorami szkół, liczby uczniów, którzy mają być przyjęci do klas pierwszych szkół, oraz ustalanie warunków organizacyjnych, kadrowych i finansowych nowych kierunków (specjalności, profili) kształcenia, w tym także klas dwujęzycznych,
3)
upowszechnianie informacji dla kandydatów do szkół.
§  2.
1.
O przyjęciu do klasy pierwszej szkoły dla młodzieży może ubiegać się absolwent szkoły publicznej lub szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej stanowiącej podstawę programową danego typu szkoły.
2.
Kandydaci do szkół dla młodzieży muszą ponadto spełniać wymagania zdrowotne, określone dla danego zawodu.
§  3.
O przyjęcie kandydata do szkoły zasadniczej dla młodzieży decyduje suma punktów pochodzących z przeliczenia ocen uzyskanych na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej ze wszystkich przedmiotów oraz wynik rozmowy kwalifikacyjnej lub egzaminu (sprawdzianu) wstępnego, jeżeli komisja rekrutacyjno-kwalifikacyjna postanowi go przeprowadzić.
§  4.
1.
O przyjęciu kandydata do klasy pierwszej szkoły średniej dla młodzieży decydują:
1)
pozytywny wynik egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej,
2)
suma punktów pochodzących z przeliczenia ocen uzyskanych na egzaminie wstępnym lub z rozmowy kwalifikacyjnej i ocen na świadectwie ukończenia szkoły niższego typu z przedmiotów ustalonych przez komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną,
3)
inne dodatkowe kryteria, zależne od profilu (kierunku) kształcenia, ustalone przez dyrektora szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną.
2.
Warunki, o których mowa w ust. 1, nie dotyczą osób, które szkołę niższego stopnia ukończyły za granicą. Do tych kandydatów stosuje się przepisy § 6 pkt 3 oraz § 17 ust. 1 pkt 2 lit. a).
§  5.
1.
O przyjęcie do szkoły dla dorosłych mogą ubiegać się kandydaci, którzy ukończyli lub ukończą w danym roku kalendarzowym co najmniej 17 lat życia.
2.
O przyjęcie do klasy pierwszej lub na semestr pierwszy szkoły dla dorosłych mogą ubiegać się kandydaci, którzy ukończyli szkołę uprawniającą do podjęcia nauki w wybranym typie szkoły, a także spełniają warunki ustalone przez dyrektora w porozumieniu z radą pedagogiczną lub przez komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną.
3.
Warunkiem przyjęcia kandydata do klasy pierwszej lub na semestr pierwszy szkoły średniej dla dorosłych wieczorowej lub zaocznej, z wyjątkiem szkoły policealnej, jest pozytywny wynik egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej.
4.
Warunkiem przyjęcia kandydata na semestr pierwszy w szkole policealnej dla dorosłych jest złożenie z pozytywnym wynikiem egzaminu wstępnego lub spełnienie innych warunków ustalonych przez dyrektora bądź komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną.
5.
W szkołach zasadniczych dla dorosłych dopuszcza się inne warunki kwalifikowania kandydatów do klasy pierwszej lub na semestr pierwszy.
§  6.
Do klasy programowo wyższej w szkole przyjmuje się ucznia na podstawie:
1)
świadectwa ukończenia klasy niższej w szkole publicznej lub szkole niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej tego samego typu oraz odpisu arkusza ocen wydanego przez szkołę, z której uczeń odszedł,
2)
pozytywnych wyników egzaminów klasyfikacyjnych przeprowadzonych na zasadach określonych w przepisach dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów:
a)
w przypadku ubiegania się o przyjęcie do klasy bezpośrednio wyższej, niż to wynika z ostatniego świadectwa szkolnego ucznia zmieniającego typ szkoły lub profil klasy,
b)
w przypadku przyjmowania do szkoły publicznej ucznia ze szkoły niepublicznej bez uprawnień szkoły publicznej,
3)
świadectwa (zaświadczenia) wydanego przez szkołę za granicą i ostatniego świadectwa szkolnego wydanego w Polsce, po ustaleniu odpowiedniej klasy na podstawie sumy lat nauki szkolnej ucznia.
§  7.
1.
Egzaminy klasyfikacyjne, o których mowa w § 6 pkt 2 lit. b), przeprowadza się ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych ujętych w planach nauczania klas niższych od klasy tej szkoły, do której uczeń przechodzi, z wyjątkiem wychowania fizycznego.
2.
Różnice programowe z przedmiotów objętych nauką w klasie, do której uczeń przechodzi, są uzupełniane w czasie i według zasad ustalonych przez nauczyciela.
§  8.
1.
Jeżeli w klasie, do której uczeń przechodzi, naucza się innego języka (języków) obcego niż ten, którego uczył się w poprzedniej szkole, a rozkład zajęć uniemożliwia mu uczęszczanie na zajęcia innego oddziału (grupy) w tej szkole, uczeń może:
1)
uczyć się języka (języków) obowiązującego w danym oddziale, wyrównując we własnym zakresie braki programowe do końca roku szkolnego, albo
2)
kontynuować we własnym zakresie naukę języka (języków) obcego, którego uczył się w poprzedniej szkole, albo
3)
uczęszczać do klasy z danym językiem w innej szkole.
2.
Ucznia, który kontynuuje we własnym zakresie naukę języka (języków) obcego jako przedmiotu obowiązkowego, egzaminuje i ocenia nauczyciel języka obcego z tej samej lub innej szkoły, wyznaczony przez dyrektora szkoły, a w przypadku gdy dyrektor nie może zapewnić specjalisty danego języka - przez organ prowadzący szkołę.
§  9.
Uczniowie szkół ponadpodstawowych, z wyjątkiem policealnych, mogą zmienić szkołę w ciągu całego roku szkolnego na warunkach określonych w § 6, § 7 i § 8. Uczniowie szkół policealnych mogą zmienić szkołę wyłącznie w ciągu pierwszego semestru.
§  10.
W celu przeprowadzenia rekrutacji do klasy pierwszej szkoły ponadpodstawowej, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w § 17 ust. 3, dyrektor szkoły powołuje szkolną komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną, wyznacza jej przewodniczącego i określa zadania.
§  11.
Szkolna komisja rekrutacyjno-kwalifikacyjna:
1)
ustala listy kandydatów zwolnionych z egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej na podstawie preferencji, o których mowa w § 14 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 2,
2)
przeprowadza egzamin wstępny lub rozmowę kwalifikacyjną oraz postępowanie kwalifikacyjne zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu,
3)
podejmuje uchwałę w sprawie:
a)
przeprowadzenia egzaminu poprawkowego, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 2 lit. a) oraz ust. 2, i określa warunki dopuszczenia do tego egzaminu,
b)
przeprowadzenia egzaminu z przedmiotu dodatkowego, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 2 lit. b),
4)
sporządza protokół postępowania kwalifikacyjnego.
§  12.
1.
Egzamin wstępny do szkół średnich, z wyjątkiem policealnych, składa się z części:
1)
pisemnej - obejmującej język polski i matematykę,
2)
ustnej - przeprowadzanej na podstawie uchwały komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej jako:
a)
egzamin poprawkowy z przedmiotu, z którego kandydat w części pisemnej otrzymał ocenę niedostateczną,
b)
egzamin ustny z dodatkowego przedmiotu wybranego przez kandydata spośród trzech przedmiotów ogólnokształcących, zaproponowanych przez komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną z następującego zestawu: język polski, historia, biologia, chemia, geografia, matematyka, fizyka, język obcy nowożytny. W przypadkach szczególnych, uzasadnionych względami organizacyjnymi, komisja może zarządzić przeprowadzenie tego egzaminu w formie sprawdzianu (testu) pisemnego.
2.
Egzamin wstępny do szkół policealnych przeprowadza się w formie pisemnej z dwóch przedmiotów określonych przez radę pedagogiczną jako kierunkowe.
3.
Na egzamin pisemny przeznacza się po 90 minut na przedmiot; czas egzaminu z języka polskiego może być wydłużony do 120 minut, z równoczesnym wprowadzeniem 10-minutowej przerwy między częściami egzaminu.
4.
Egzamin wstępny może obejmować również - za zgodą organu prowadzącego szkołę - dodatkowy sprawdzian szczególnych uzdolnień kandydatów, odpowiadający kryteriom, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 3.
§  13.
1.
Przy ustalaniu liczby punktów za wyniki egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej przyjmuje się następującą wartość ocen: celujący - 6 pkt, bardzo dobry - 5 pkt, dobry - 4 pkt, dostateczny - 3 pkt, mierny - 2 pkt.
2.
Przy ustalaniu liczby punktów za oceny na świadectwie ukończenia szkoły przyjmuje się następującą wartość ocen: celujący - 4 pkt, bardzo dobry - 3 pkt, dobry - 2 pkt, dostateczny - 1 pkt.
§  14.
1.
Przy przyjmowaniu do szkół należy uwzględnić, że:
1)
laureatom oraz finalistom konkursów przedmiotowych szczebla wojewódzkiego przysługują preferencje określone w odrębnych przepisach,
2)
kandydaci z orzeczeniami kwalifikacyjnymi poradni wychowawczo-zawodowych lub psychologiczno-pedagogicznych mają pierwszeństwo w przyjęciu do szkół zasadniczych, a także do szkół średnich - przy pozytywnym wyniku egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej; w uzasadnionych przypadkach, na wniosek poradni, kandydat do szkoły średniej może być zwolniony z egzaminu wstępnego,
3)
pierwszeństwo w przyjęciu do szkół, w przypadku równorzędnych wyników uzyskanych w postępowaniu kwalifikacyjnym, mają:
a)
dzieci rolników indywidualnych oraz z rodzin zatrudnionych bezpośrednio w rolnictwie,
b)
sieroty i wychowankowie placówek opiekuńczo-wychowawczych, rodzinnych domów dziecka i rodzin zastępczych,
c)
kandydaci o wyjątkowych zdolnościach, którzy mieli ustalony indywidualny program lub tok nauki.
2.
Komisja rekrutacyjno-kwalifikacyjna może zwolnić z egzaminu wstępnego kandydata do szkoły policealnej na podstawie zaświadczenia o pozytywnym wyniku egzaminu wstępnego do szkoły wyższej, jeśli kandydat ubiega się do szkoły o tym samym lub pokrewnym kierunku.
§  15.
Przepisy § 14 nie naruszają uprawnień kandydatów, którym na podstawie odrębnych przepisów przysługuje pierwszeństwo w przyjęciu do szkół.
§  16.
Pozytywny wynik egzaminu wstępnego do szkoły średniej zwalnia kandydata w całości lub części z egzaminu w przypadku starań o przyjęcie do innej szkoły średniej, jeżeli ta szkoła organizuje egzamin wstępny.
§  17.
1.
Dyrektor szkoły decyduje o:
1)
przyjęciu uczniów do klas programowo wyższych,
2)
przyjęciu uczniów do klasy pierwszej - w przypadku gdy:
a)
uczeń powraca z zagranicy,
b)
liczba kandydatów do klasy pierwszej zasadniczej szkoły zawodowej oraz szkoły policealnej jest mniejsza niż liczba miejsc i w szkole nie powołano komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej,
3)
przyjęciu uczniów do klasy pierwszej szkół dla dorosłych - w przypadku gdy odstąpiono od powołania szkolnej komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej.
2.
W przypadkach nie wymienionych w ust. 1 dyrektor szkoły przyjmuje uczniów na podstawie uchwały komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej powołanej w celu przeprowadzenia przyjęć uczniów do klas pierwszych.
3.
Dyrektor szkoły zasadniczej i policealnej dla młodzieży oraz szkół ponadpodstawowych dla dorosłych - niezależnie od typu szkoły - może odstąpić od powołania szkolnej komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej, jeżeli liczba kandydatów jest mniejsza od liczby miejsc.
4.
Dyrektor szkoły może podjąć decyzję o zastąpieniu w danym roku egzaminów wstępnych do szkół średnich rozmową kwalifikacyjną, jeżeli liczba kandydatów nie przekracza liczby miejsc.
5.
Ponadto dyrektor szkoły:
1)
może wydłużyć termin składania podań o przyjęcie do szkoły, jeżeli liczba kandydatów jest mniejsza od liczby miejsc, a w przypadku niedokonania pełnego naboru do szkoły - może wyznaczyć dodatkowy termin egzaminu,
2)
w szczególnie uzasadnionych przypadkach losowych - na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) - może wyznaczyć dodatkowy termin egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej,
3)
wyznacza i organizuje egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w § 6 pkt 2, jeżeli pozytywny wynik tego egzaminu jest warunkiem przyjęcia do szkoły,
4)
zapewnia stałe i aktualne informacje dotyczące terminów składania podań, terminów egzaminów lub rozmów kwalifikacyjnych, warunków przyjęć, warunków egzaminów i decyzji w sprawie przyjęć oraz sieci punktów informacyjnych dla kandydatów do szkół,
5)
przekazuje organowi prowadzącemu szkołę informacje o wynikach rekrutacji do klasy pierwszej.
§  18.
Organ nadzorujący szkołę:
1)
ogłasza terminy egzaminów wstępnych do szkół średnich oraz określa terminy składania podań do szkół ponadpodstawowych,
2)
może udzielić zgody na wcześniejszy termin rekrutacji w danej szkole lub do danej klasy; zgoda może dotyczyć jednego roku szkolnego lub może być udzielona do odwołania,
3)
organizuje punkt informacyjny o wolnych miejscach w szkołach.
§  19.
1.
Pisemne egzaminy wstępne z języka polskiego i matematyki przeprowadza się na podstawie tematów ustalonych przez właściwego terytorialnie kuratora oświaty.
2.
Tematy egzaminów pisemnych nie wymienionych w ust. 1 oraz tematy egzaminów ustnych ustala szkolna komisja rekrutacyjno-kwalifikacyjna.
§  20.
Warunki i tryb przyjmowania do szkół publicznych osób nie będących obywatelami polskimi określają odrębne przepisy.
§  21.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1993.66.316

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Warunki przyjmowania uczniów do publicznych ponadpodstawowych szkół rolniczych i gospodarki żywnościowej oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.
Data aktu: 21/06/1993
Data ogłoszenia: 23/07/1993
Data wejścia w życie: 23/07/1993