Zasady działalności reklamowej w programach radiofonii i telewizji.

ROZPORZĄDZENIE
KRAJOWEJ RADY RADIOFONII I TELEWIZJI
z dnia 20 maja 1993 r.
w sprawie zasad działalności reklamowej w programach radiofonii i telewizji. *

Na podstawie art. 16 ust. 4 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 1993 r. Nr 7, poz. 34) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o ustawie, rozumie się przez to ustawę z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 1993 r. Nr 7, poz. 34).
§  2.
1.
Dzienny czas nadawania programu w rozumieniu art. 16 ust. 2 ustawy obejmuje okres 24 godzin liczony od godziny 6.00.
2.
Godzina nadawania programu w rozumieniu przepisu, o którym mowa w ust. 1, oznacza godzinę zegarową.
3.
W przypadku nadawania programu przez niepełną godzinę, dopuszczalny godzinowy czas nadawania reklam ulega proporcjonalnemu skróceniu.
§  3.
Do czasu nadawania programu zalicza się audycje i przekazy spełniające warunki określone w art. 4 pkt 4-6 ustawy.
§  4.
1.
W przypadku przerwy w nadawaniu programu spowodowanej przyczynami niezależnymi od nadawcy, może on nadać reklamę przewidzianą do nadania w czasie trwania tej przerwy, w analogicznej porze, w ciągu trzech dni od momentu rozpoczęcia nadawania po przerwie.
2.
Nadawca niezwłocznie powiadamia Krajową Radę Radiofonii i Telewizji o przyczynie i okresie trwania przerwy uniemożliwiającej nadanie reklamy, wymiarze czasowym tej reklamy, planowanym terminie jej nadania oraz dziennym i godzinowym wymiarze czasowym reklam w dniu nadania tej reklamy.
§  5.
Audycje zawierające bezpośrednie oferty udostępnienia towarów lub usług nie mogą przekroczyć łącznie jednej godziny w dziennym czasie nadawania programu.
§  6.
1.
Nadawca zalicza do czasu nadawania reklamy wszelkie audycje i przekazy stanowiące reklamę w rozumieniu ustawy.
2.
Do czasu nadawania reklamy nie zalicza się:
1) 1
oznaczeń reklamy,
2) 2
informacji o własnych audycjach nadawcy (zapowiedzi programowe) oraz informacji o świadczonych usługach przez nadawcę, polegających na rozpowszechnianiu reklam w danym programie radiowym lub telewizyjnym,
3)
reklam widocznych w tle imprez transmitowanych lub relacjonowanych w programie,
4) 3
czasu prezentacji towarów i usług wykorzystanych w audycji,
5)
ogłoszeń organów państwowych oraz samorządu terytorialnego podlegających obowiązkowej publikacji,
6)
reklam nadawanych nieodpłatnie w celach dobroczynnych.
§  7.
1.
Reklama powinna być nadawana w wyodrębnionych blokach, w przerwach między audycjami, z zastrzeżeniem przepisów § 8.
2.
Reklama powinna być oznaczona w sposób wizualny lub dźwiękowy na początku i na końcu bloku.
3.
Oznaczenie reklamy powinno zawierać słowo "reklama" lub "ogłoszenie".
§  8.
1. 4
Nadawca programu telewizyjnego może przerwać audycję w celu nadania reklamy nie wcześniej niż po upływie 20 minut od rozpoczęcia audycji lub od zakończenia poprzedniej przerwy w tej audycji, z tym że filmy fabularne w okresie pierwszych 45 minut mogą być przerwane jednokrotnie w dowolnym czasie. Seriale, audycje rozrywkowe i filmy dokumentalne mogą być przerwane w dowolnym czasie, przy czym odstęp między kolejnymi przerwami powinien wynosić co najmniej 20 minut.
2.
Nadawca programu radiowego może przerwać audycję w celu nadania reklamy nie wcześniej niż po upływie 10 minut od jej rozpoczęcia lub od zakończenia poprzedniej przerwy w tej audycji.
3.
W przypadku transmisji imprez sportowych, które obejmują przerwy, reklamę można nadawać w przerwach. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się.
4.
Nadawca nie może przerywać w celu nadania reklamy:
1)
dzienników,
2)
audycji o treści religijnej,
3)
audycji przeznaczonych dla dzieci, które trwają krócej niż 30 minut.
5.
Przepisów dopuszczających przerywanie audycji w celu nadania reklamy nie stosuje się do programów publicznej radiofonii i telewizji.
§  9.
Nadawca powinien uwzględniać charakter audycji poprzedzającej reklamę oraz następującej po niej przy podejmowaniu decyzji o nadaniu reklamy.
§  10.
1. 5
Zakazane jest wykorzystywanie w reklamie wizerunku lub głosu pracowników nadawcy występujących w audycjach informacyjnych lub w programach dla dzieci.
2. 6
Zakazana jest reklama oddziaływająca w sposób ukryty na podświadomość.
§  11.
1.
Nadawca nie może przenieść na inną osobę prawa do dysponowania czasem przeznaczonym na reklamę w sposób prawnie wiążący dla nadawcy.
2.
Nadawca nie może udostępnić więcej niż 35% czasu wykorzystywanego na reklamy w okresie jednego roku na reklamę produktów i usług jednego podmiotu gospodarczego lub ugrupowania gospodarczego.
§  12.
1.
Nadawca prowadzi ewidencję dziennego i godzinowego czasu nadanych reklam, w tym czasu audycji zawierających bezpośrednie oferty udostępnienia towarów lub usług, a także czasu udostępnionego poszczególnym podmiotom gospodarczym.
2. 7
Ewidencja nadanych reklam obejmuje następujące dane:
1)
nazwę reklamowanego produktu lub usługi,
2)
nazwę reklamodawcy,
3)
datę emisji,
4)
godzinę emisji i czas trwania reklamy,
5)
czas trwania bloku reklamowego,
6)
łączny czas trwania reklam w godzinie zegarowej,
7)
dzienny czas nadawania programu i reklam.
3. 8
Nadawca przechowuje ewidencję, o której mowa w ust. 1, przez okres 1 roku od zakończenia roku kalendarzowego, w którym reklama została nadana.
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 1 miesiąca od dnia ogłoszenia.
* Z dniem 19 maja 2000 r. rozporządzenie utraciło moc w zakresie sprzecznym z przepisami ustawy o radiofonii i telewizji (Dz.U.93.7.34), w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 5 ustawy z dnia 31 marca 2000 r. o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji i ustawy o języku polskim (Dz.U.00.29.358).
1 § 6 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 21 sierpnia 1996 r. (Dz.U.96.121.572) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 października 1996 r.
2 § 6 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 21 sierpnia 1996 r. (Dz.U.96.121.572) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 października 1996 r.
3 § 6 ust. 2 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia z dnia 21 sierpnia 1996 r. (Dz.U.96.121.572) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 października 1996 r.
4 § 8 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 21 sierpnia 1996 r. (Dz.U.96.121.572) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 października 1996 r.
5 § 10 ust. 1 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 21 sierpnia 1996 r. (Dz.U.96.121.572) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 października 1996 r.
6 § 10 ust. 2 dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 21 sierpnia 1996 r. (Dz.U.96.121.572) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 października 1996 r.
7 § 12 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia z dnia 21 sierpnia 1996 r. (Dz.U.96.121.572) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 października 1996 r.
8 § 12 ust. 3 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia z dnia 21 sierpnia 1996 r. (Dz.U.96.121.572) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 października 1996 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024