Ogólne warunki urządzania gier losowych i zakładów wzajemnych, warunki dopuszczenia do eksploatacji i użytkowania automatów losowych i innych urządzeń do gier losowych oraz warunki produkcji i sprzedaży kartonów do gry bingo pieniężne.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 18 października 1993 r.
w sprawie ogólnych warunków urządzania gier losowych i zakładów wzajemnych, warunków dopuszczenia do eksploatacji i użytkowania automatów losowych i innych urządzeń do gier losowych oraz warunków produkcji i sprzedaży kartonów do gry bingo pieniężne.

Na podstawie art. 16 i art. 51 pkt 3 ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach losowych i zakładach wzajemnych (Dz. U. Nr 68, poz. 341 i z 1993 r. Nr 28, poz. 127) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Ogólne warunki urządzania gier losowych i zakładów wzajemnych

§  1.
1.
Gry losowe i zakłady wzajemne urządzane są zgodnie z zatwierdzonymi regulaminami gier.
2.
Minister Finansów wyraża zgodę na powierzenie wykonywania czynności związanych z prowadzeniem gier losowych stanowiących monopol państwa innemu podmiotowi niż podmiot uprawniony do wykonywania tego monopolu.
3.
Postępowanie reklamacyjne zawarte w regulaminie określa prawa i obowiązki organizatora gry i uczestników gry, a w szczególności:
1)
sposób zgłoszenia roszczenia i jego realizacji,
2)
skutki niezgłoszenia roszczenia w terminie.
4.
Wątpliwości związane z treścią regulaminu rozstrzyga Minister Finansów, uwzględniając interesy Skarbu Państwa, organizatorów gry i uczestników gry.
§  2.
1.
Podmiot urządzający gry losowe i zakłady wzajemne odpowiedzialny jest za utrzymanie porządku i ładu na terenie ośrodka gier i punktu przyjmowania zakładów wzajemnych. W tym celu obowiązany jest zapoznać uczestników gry przed przystąpieniem do gry:
1)
ze sposobem działania automatu losowego i innych urządzeń do gier losowych i zakładów wzajemnych,
2)
z zasadami gry i możliwościami wyboru wariantów gry,
3)
z innymi, wymienionymi w regulaminie, zastrzeżeniami dotyczącymi sposobu gry.
2.
Podmiot, o którym mowa w ust. 1, dokłada należytej staranności w celu utrzymania automatów losowych i innych urządzeń do gier losowych i zakładów wzajemnych w stanie gwarantującym grę zgodną z regulaminem, a uczestnikom gry bezpieczne korzystanie z nich; w szczególności może w celu ochrony interesu uczestników gry i osób trzecich odmówić wstępu do ośrodka gier lub punktu przyjmowania zakładów wzajemnych osobie, która nie respektuje postanowień regulaminu gry lub stosuje techniki gry mogące wpłynąć na nieprzypadkowość wyniku gry poprzez:
1)
sporządzanie notatek dotyczących przebiegu gry przy użyciu notesów, elektronicznych urządzeń obliczeniowych, zapisów audio i wideo,
2)
posługiwanie się łącznością telefoniczną, radiową lub podobną w celu sporządzania lub wykorzystania analiz przebiegu gry.
3.
Przepisy niniejszego rozporządzenia stosuje się odpowiednio do urządzeń znajdujących się w punkcie przyjmowania zakładów wzajemnych.
§  3.
1.
Opinię rady gminy w sprawie lokalizacji ośrodka gier, o której mowa w art. 32 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach losowych i zakładach wzajemnych (Dz. U. Nr 68, poz. 341 i z 1993 r. Nr 28, poz. 127), zwanej dalej "ustawą", wydaje się na wniosek zainteresowanego na podstawie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.
2.
Rada gminy nie może odmówić wydania opinii, o której mowa w ust. 1, w szczególności nie może z góry określić liczby opinii, które mogą zostać wydane, oraz terminu końcowego dla składania wniosków o opinię.

Rozdział  2

Warunki dopuszczenia do eksploatacji i użytkowania automatów losowych i innych urządzeń do gier losowych

§  4.
Automaty losowe i inne urządzenia do gier losowych mogą być eksploatowane i użytkowane wyłącznie przez podmioty posiadające zezwolenie wydane przez Ministra Finansów lub inny organ upoważniony na podstawie ustawy.
§  5.
1.
Świadectwem homologacji jest dokument o dopuszczeniu danego typu urządzenia do eksploatacji i użytkowania.
2.
Świadectwem rejestracji jest dokument stwierdzający uprawnienie określonego podmiotu do prowadzenia gier losowych na urządzeniach posiadających świadectwo homologacji.
3.
Przez dopuszczenie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do eksploatacji i użytkowania rozumie się również sprzedaż, magazynowanie w celach handlowych, oferowanie do sprzedaży, dostarczanie oraz przechowywanie automatów i innych urządzeń do gier losowych.
4.
Świadectwa, o których mowa w ust. 1 i 2, wydaje Minister Finansów.
§  6.
1.
Wydanie świadectwa homologacji następuje po przeprowadzeniu badań przez jednostkę wyznaczoną lub upoważnioną przez Ministra Finansów, zwaną dalej "jednostką badającą".
2.
Wydanie świadectwa rejestracji może być poprzedzone badaniami przeprowadzonymi przez jednostkę badającą.
3.
Wymagania techniczne i program badań poprzedzających wydanie świadectwa homologacji opracowuje jednostka badająca, a zatwierdza Minister Finansów.
§  7.
1.
Podmiot posiadający zezwolenie wydane na podstawie ustawy eksploatuje i użytkuje taką liczbę automatów losowych i innych urządzeń do gier losowych, jaką określono w zezwoleniu, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Podmiot, o którym mowa w ust. 1, może posiadać o dwa rezerwowe automaty losowe na każdy ośrodek gier więcej niż liczba automatów określona w zezwoleniu, pod warunkiem że automaty te będą wyposażone w świadectwa rejestracji.
3.
Zmiana jakiejkolwiek cechy automatu lub innego urządzenia do gier losowych, stanowiącej podstawę do wydania świadectwa homologacji, wymaga uprzedniego zgłoszenia Ministrowi Finansów. Minister Finansów może w terminie trzydziestu dni od dnia zgłoszenia projektowanej zmiany zażądać ponownego przeprowadzenia badań.
4.
Minister Finansów może zażądać przeprowadzenia przez jednostkę badającą badań kontrolnych automatów i innych urządzeń do gier losowych.
5.
W razie stwierdzenia niezgodności stanu rzeczywistego automatów i innych urządzeń do gier losowych ze świadectwem homologacji lub świadectwem rejestracji, Minister Finansów cofa świadectwo homologacji lub świadectwo rejestracji.
§  8.
1.
Stosowanie urządzeń i systemów do odczytywania danych dla potrzeb wewnętrznych podmiotu eksploatującego i użytkującego automaty i inne urządzenia do gier losowych dopuszczalne jest tylko wówczas, gdy nie ingeruje w przebieg i rezultat gry. Zastosowanie tych urządzeń i systemów wymaga uzyskania odrębnego świadectwa homologacji i świadectwa rejestracji, wydanego przez Ministra Finansów.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio w razie zastosowania systemów umożliwiających połączenia między automatami i innymi urządzeniami.
§  9.
Minister Finansów może zażądać przeprowadzenia badań innych urządzeń do gry, jeżeli zaistnieją wątpliwości co do ich losowego charakteru.

Rozdział  3

Wymagania dotyczące automatów losowych i innych urządzeń do gier losowych

§  10.
1.
Za automat losowy uważa się urządzenie realizujące grę o wygrane pieniężne lub rzeczowe w systemie o udowodnionym losowym przebiegu gry.
2.
Realizacja wygranych pieniężnych dokonywana jest w walucie polskiej.
§  11.
1.
Automat losowy powinien być wyposażony w widoczne dla grających informacje, umieszczone w sposób uniemożliwiający ich usunięcie bez uszkodzenia lub zniszczenia automatu, określające:
1)
nazwę gry,
2)
stawkę za grę,
3)
tabelę wygranych,
4)
opis sterowania grą,
5)
oznaczenie ustalone w związku z dopuszczeniem modelu do eksploatacji i użytkowania.
2.
Automat losowy powinien być wyposażony w system trwałej rejestracji i zapamiętywania danych, które pozwalają na ustalenie kwoty stanowiącej podstawę opodatkowania podatkiem od gier.
§  12.
Przepisy § 11 stosuje się odpowiednio do innych urządzeń do gier losowych.

Rozdział  4

Postępowanie w sprawie wydania świadectwa homologacji i świadectwa rejestracji

§  13.
Warunkiem dopuszczenia automatu losowego lub innego urządzenia do gier losowych do eksploatacji i użytkowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest uzyskanie świadectwa homologacji oraz świadectwa rejestracji automatu losowego lub innego urządzenia do gier losowych.
§  14.
1.
Świadectwo rejestracji może być wydane jedynie dla automatu lub innego urządzenia do gier losowych, fabrycznie nowego i odpowiadającego jego wzorowi określonemu w świadectwie homologacji.
2.
Świadectwo rejestracji, o którym mowa w ust. 1, traci ważność równocześnie z wygaśnięciem zezwolenia na prowadzenie gry losowej. Okres ważności nie może być jednak dłuższy niż sześć lat.
3.
Koszty badań automatów losowych i innych urządzeń do gier losowych ponoszą właściciele tych automatów losowych i innych urządzeń do gier losowych.
§  15.
1.
Podmiot prowadzący gry losowe może wystąpić do Ministra Finansów z wnioskiem o czasowe zawieszenie lub unieważnienie świadectwa rejestracji z powodu uszkodzenia automatu lub innego urządzenia do gier losowych albo z innych, uzasadnionych przyczyn.
2.
Podmiot prowadzący gry losowe obowiązany jest posiadać świadectwa rejestracji wszystkich użytkowanych automatów losowych i innych urządzeń do gier losowych w miejscu ich eksploatowania i użytkowania.
§  16.
1.
W okresie przejściowym, w ciągu 3 lat od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, świadectwa rejestracji mogą uzyskać automaty losowe używane przed tą datą na podstawie karty Polskiego Monopolu Loteryjnego, a także inne urządzenia do gier losowych używane i eksploatowane przez podmioty działające na podstawie zezwolenia Ministra Finansów, wydanego przed dniem 10 grudnia 1992 r.
2.
Przedłużenie świadectwa rejestracji urządzeń wymienionych w ust. 1 może nastąpić na podstawie badań przeprowadzonych przez jednostkę badającą.
3.
Przepis § 14 ust. 3 stosuje się odpowiednio.

Rozdział  5

Produkcja i sprzedaż kartonów do gry bingo pieniężne

§  18.
Kartony do gry bingo pieniężne produkowane są przez upoważniony przez Ministra Finansów podmiot gospodarczy, na specjalnie zabezpieczonym papierze zawierającym ukryte, graficzne lub inne, znaki (elementy) uniemożliwiające podrobienie kartonu.
§  19.
Wzór kartonu do gry bingo pieniężne ustalany jest przez podmiot upoważniony, o którym mowa w § 18, w porozumieniu z Ministrem Finansów.
§  20.
1.
Karton do gry bingo pieniężne zawiera w szczególności:
1)
wartość kartonu,
2)
numer serii,
3)
numer kartonu,
4)
przypadkowy zestaw liczb pochodzących ze zbioru kolejnych liczb,
5)
zobowiązanie się gracza do przestrzegania regulaminu.
2.
Podmiot, dla którego drukuje się kartony do gry bingo pieniężne, może zażądać zamieszczenia na kartonie dodatkowych informacji, pod warunkiem że wymienione zostały w regulaminie gry zatwierdzonym przez Ministra Finansów.

Rozdział  6

Przepis końcowy

§  21.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Darowizny dla ofiar powodzi zwolnione z VAT

Darowizny dla ofiar powodzi zostały zwolnione z VAT - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1993.103.473

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ogólne warunki urządzania gier losowych i zakładów wzajemnych, warunki dopuszczenia do eksploatacji i użytkowania automatów losowych i innych urządzeń do gier losowych oraz warunki produkcji i sprzedaży kartonów do gry bingo pieniężne.
Data aktu: 18/10/1993
Data ogłoszenia: 29/10/1993
Data wejścia w życie: 13/11/1993