Książeczki żeglarskie i opłaty za ich wystawianie.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 25 sierpnia 1992 r.
w sprawie książeczek żeglarskich i opłat za ich wystawianie.

Na podstawie art. 16 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o pracy na morskich statkach handlowych (Dz. U. Nr 61, poz. 258) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się wzór książeczki żeglarskiej, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
1.
Do wniosku o wystawienie książeczki żeglarskiej należy załączyć:
1)
wypełniony formularz paszportowy i 3 fotografie o wymiarach 4,5 x 6,0 cm,
2)
dokument stwierdzający posiadanie morskich kwalifikacji zawodowych marynarza lub rybaka,
3)
świadectwo o stanie zdrowia, stwierdzające zdolność do pracy na statku.
2.
Do wniosku o wystawienie książeczki żeglarskiej dla osoby, o której mowa w art. 11 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o pracy na morskich statkach handlowych (Dz. U. Nr 61, poz. 258), zwanej dalej "ustawą", należy zamiast dokumentu określonego w ust. 1 pkt 2 załączyć oświadczenie armatora o rodzaju zawartej lub zamierzonej umowy o pracę na statku ze wskazaniem czasu, na który umowa ta została lub zostanie zawarta.
3.
Do wniosku o wystawienie książeczki żeglarskiej nie załącza się dokumentów określonych w ust. 1, jeżeli są one w posiadaniu urzędu morskiego.
§  3.
Przed wystawieniem książeczki żeglarskiej urząd morski zasięga opinii właściwego organu administracji, czy wobec osoby, której ma być wystawiona książeczka, nie zachodzą okoliczności określone w art. 13 ust. 1 pkt 2 lit. d) ustawy.
§  4.
1.
Wystawiając książeczkę żeglarską należy:
1)
przytwierdzić fotografię posiadacza na drugiej stronie okładki i opatrzyć ją w prawym dolnym rogu odciskiem suchej pieczęci tłoczonej urzędu morskiego,
2)
wypełnić czarnym tuszem rubryki na drugiej stronie okładki i na pierwszej stronie książeczki,
3)
przyłożyć na pierwszej stronie pieczęć urzędu morskiego oraz umieścić obok niej podpis dyrektora urzędu morskiego lub osoby przez niego upoważnionej,
4)
przytwierdzić na trzeciej stronie okładki świadectwo zdrowia,
5) 1
(skreślony).
2.
Wystawiona książeczka żeglarska powinna być opatrzona numerem ewidencyjnym na pierwszej i czwartej stronie okładki oraz na wszystkich nieparzystych stronach.
§  5.
1.
Każda adnotacja urzędowa lub wpis, dokonane po wystawieniu książeczki żeglarskiej, powinny być opatrzone datą i podpisem osoby uprawnionej; za osobę taką uważa się:
1)
ze strony urzędu morskiego - dyrektora urzędu morskiego lub osobę przez niego upoważnioną,
2)
ze strony armatora - armatora, kapitana statku lub inną osobę upoważnioną przez armatora,
3)
za granicą - konsula Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
Wpisów i adnotacji należy dokonywać starannie, pismem czytelnym, bez używania skrótów. Wpisanych wyrazów nie wolno przerabiać lub czynić nieczytelnymi. Omyłki prostuje się przez przekreślenie błędnego wyrazu w sposób pozwalający na odczytanie pierwotnego tekstu i wpisanie prawidłowego wyrazu.
§  6.
1.
Książeczka żeglarska podlega wymianie na nową:
1)
w razie jej uszkodzenia w stopniu utrudniającym posługiwanie się nią,
2)
w razie zmiany imienia lub nazwiska jej posiadacza,
3)
jeżeli brak jest miejsca na odnotowywanie w niej wymaganych wpisów.
2.
W razie wymiany książeczki żeglarskiej na nową, urząd morski zwraca posiadaczowi książeczkę dotychczasową, dokonując na drugiej stronie okładki adnotacji o jej anulowaniu.
3.
W razie utraty książeczki, wystawia się nową książeczkę w terminie 30 dni od dnia zgłoszenia tego faktu urzędowi morskiemu, który ją wystawił. Równocześnie ze zgłoszeniem utraty książeczki jej posiadacz składa pisemne oświadczenie wyjaśniające okoliczności utraty książeczki żeglarskiej. Okoliczności przedstawione w oświadczeniu powinny być potwierdzone przez właściwe organy lub armatora.
§  7.
1.
Z chwilą wydania decyzji o unieważnieniu książeczki żeglarskiej z przyczyn, o których mowa w art. 15 ustawy, dyrektor urzędu morskiego wzywa jej posiadacza do niezwłocznego przedłożenia mu książeczki celem jej unieważnienia.
2.
Adnotacji o unieważnieniu książeczki żeglarskiej dokonuje się na drugiej stronie okładki.
3.
Jeżeli na wezwanie, o którym mowa w ust. 1, posiadacz książeczki żeglarskiej nie przedłoży jej dyrektorowi urzędu morskiego, książeczka traci cechy dokumentu stwierdzającego tożsamość jej posiadacza oraz uprawniającego do przekraczania granicy Państwa Polskiego, o czym dyrektor urzędu morskiego powiadamia właściwe organy.
§  8.
1. 2
Za wystawienie książeczki żeglarskiej urząd morski pobiera od wnioskodawcy opłatę w wysokości:
1)
za książeczkę wystawioną na czas nieokreślony - 40 zł,
2)
za książeczkę wystawioną na czas określony - 30 zł,
3)
za książeczkę wystawioną na czas określonej podróży - 20 zł.
2.
Opłatę, o której mowa w ust. 1, uiszcza się przy składaniu wniosku o wystawienie książeczki żeglarskiej.
3.
Za wystawienie nowej książeczki w miejsce utraconej urząd morski pobiera opłatę w podwójnej wysokości.
4.
Konsul pobiera opłatę za czynność wymienioną w ust. 1 pkt 3 według taryfy opłat konsularnych.
§  9.
1.
Urząd morski prowadzi ewidencję wydanych, anulowanych i unieważnionych książeczek żeglarskich.
2.
Sposób prowadzenia ewidencji określa dyrektor urzędu morskiego.
§  10. 3
Książeczki wydane na podstawie dotychczasowych przepisów zachowują swoją ważność w okresie 30 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia. W tym czasie książeczki te powinny być wymienione na nowe.
§  11.
Traci moc zarządzenie Ministra Żeglugi z dnia 24 lipca 1971 r. w sprawie książeczek żeglarskich i list załogi na polskich statkach morskich (Monitor Polski Nr 44, poz. 283 i z 1972 r. Nr 8, poz. 58).
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  4

KSIĄŻECZKA ŻEGLARSKA

SEAMAN'S BOOK

wzór

Uwagi do załącznika:

* Okładka koloru szarego miękka typu paszportowego

* Godło i napisy tłoczone w kolorze srebrnym

* Pierwsza i czwarta strona okładki oraz wszystkie strony nieparzyste oznaczone numerem ewidencyjnym (Nr 0000000)

* Format 88 x 125 mm

1 § 4 ust. 1 pkt 5 skreślony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 12 lipca 2000 r. (Dz.U.00.61.716) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2001 r.
2 § 8 ust. 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 22 sierpnia 1996 r. (Dz.U.96.107.513) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 września 1996 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 12 lipca 2000 r. (Dz.U.00.61.716) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2001 r.

3 § 10 zmieniony przez § 1 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 15 grudnia 1993 r. zmieniającego nin. rozporządzenie (Dz.U.94.40.154) z dniem 9 kwietnia 1994 r.
4 Załącznik zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 12 lipca 2000 r. (Dz.U.00.61.716) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2001 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1992.67.340

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Książeczki żeglarskie i opłaty za ich wystawianie.
Data aktu: 25/08/1992
Data ogłoszenia: 07/09/1992
Data wejścia w życie: 22/09/1992