Utworzenie Centrum Edukacji Artystycznej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I SZTUKI
z dnia 26 maja 1992 r.
w sprawie utworzenia Centrum Edukacji Artystycznej.

Na podstawie art. 25 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 i z 1992 r. Nr 26, poz. 113) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Tworzy się jednostkę organizacyjną obsługi szkół i placówek artystycznych pod nazwą Centrum Edukacji Artystycznej, zwaną dalej "Centrum".
2.
Siedzibą Centrum jest m.st. Warszawa.
§  2.
Centrum prowadzi sprawy szkolnictwa artystycznego w zakresie:
1)
organizowania nauczania i wychowania,
2)
realizacji zadań związanych z nadzorem pedagogicznym,
3)
obsługi finansowej szkół i placówek artystycznych.
§  3.
Centrum jest jednostką budżetową. Dochody i wydatki Centrum są objęte budżetem Ministerstwa Kultury i Sztuki.
§  4.
1.
Na czele Centrum stoi dyrektor, którego powołuje i odwołuje Minister Kultury i Sztuki.
2.
W Centrum może być powołany wicedyrektor.
§  5.
Nadzór nad Centrum sprawuje Minister Kultury i Sztuki.
§  6.
Szczegółowy zakres zadań oraz organizację Centrum określa załącznik do rozporządzenia.
§  7.
Organizację pracy i zakres zadań poszczególnych komórek Centrum określa regulamin organizacyjny, nadany przez dyrektora.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  1

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES ZADAŃ ORAZ ORGANIZACJA CENTRUM EDUKACJI ARTYSTYCZNEJ

I.

 Zadania Centrum Edukacji Artystycznej

§  1.
Do zadań Centrum należy w szczególności:
1.
W zakresie organizacji pracy szkół artystycznych:

1) opracowywanie założeń i propozycji merytorycznych wraz z uzasadnieniem do projektów aktów prawnych dotyczących szkolnictwa artystycznego,

2) wnioskowanie w sprawach zakładania, przekształcania i likwidowania szkół,

3) prowadzenie spraw organizacyjnych związanych z konkursem na dyrektora szkoły.

2.
W zakresie nauczania:

1) opracowywanie minimum programowego obowiązkowych przedmiotów artystycznych i artystyczno-zawodowych oraz opracowywanie i wydawanie materiałów metodycznych, podręczników i innych pomocy do użytku nauczycieli i uczniów,

2) opracowanie zestawu dopuszczonych do użytku szkół artystycznych programów i podręczników przedmiotów ogólnokształcących,

3) prowadzenie specjalistycznej biblioteki zawierającej nowości literatury krajowej i zagranicznej (książki, nuty, kasety wideo itp.),

4) organizowanie konkursów, przesłuchań ogólnopolskich i regionalnych, koncertów promujących osiągnięcia artystyczne uczniów,

5) prowadzenie doskonalenia nauczycieli poprzez organizowanie kursów, konferencji, zjazdów i narad,

6) organizowanie badań pedagogicznych,

7) wnioskowanie w sprawach współpracy z zagranicą w zakresie dokształcania nauczycieli i promocji najzdolniejszych uczniów, wymiana informacji i doświadczeń,

8) organizowanie i prowadzenie spraw związanych z uzyskiwaniem stopni specjalizacji zawodowej przez nauczycieli przedmiotów artystycznych,

9) podejmowanie innych działań prowadzących do podniesienia kwalifikacji nauczycieli,

10) usprawnianie pracy szkół i upowszechnianie osiągnięć szkolnictwa artystycznego.

3.
W zakresie nadzoru pedagogicznego:

1) opracowywanie kryteriów i dokonywanie oceny działalności szkoły artystycznej:

- cyklicznie co 3-5 lat,

- w każdym czasie w razie potrzeby,

2) powoływanie metodyków i konsultantów z różnych specjalności dla dokonywania oceny poziomu pracy pedagogicznej i artystycznej szkoły i poszczególnych nauczycieli,

3) inicjowanie współpracy szkół artystycznych I i II stopnia z wyższymi szkołami artystycznymi,

4) organizowanie, kierowanie i koordynowanie działalności metodyków i konsultantów Centrum (służących pomocą nauczycielom szkół artystycznych w pracy dydaktycznej),

5) udzielanie pomocy szkołom i nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

6) opracowywanie analiz i prognoz dotyczących działania i rozwoju szkolnictwa artystycznego,

7) opiniowanie wniosków w sprawach innowacji i eksperymentów pedagogicznych.

II.

 Organizacja Centrum Edukacji Artystycznej

§  2.
Pracami Centrum kieruje dyrektor, który reprezentuje Centrum na zewnątrz i jest odpowiedzialny za całokształt pracy Centrum.
§  3.
Centrum realizuje swoje zadania poprzez pracowników pedagogicznych - wizytatorów i pracowników administracyjnych.
§  4.
1.
Zadania w zakresie organizacji pracy szkół, nauczania i wychowania oraz zadania związane z nadzorem pedagogicznym realizują pracownicy pedagogiczni - wizytatorzy, zatrudnieni w komórkach organizacyjnych Centrum, zgodnie z regulaminem organizacyjnym nadanym przez Dyrektora Centrum.
§  5.
Centrum pełni funkcję dysponenta środków budżetowych drugiego stopnia w zakresie obsługi finansowo-księgowej szkół i placówek artystycznych.
§  6.
Zadania w zakresie obsługi finansowo-księgowej, spraw osobowych, gospodarczych i kancelaryjnych realizują pracownicy administracyjni zatrudnieni w komórkach organizacyjnych Centrum, zgodnie z regulaminem organizacyjnym, o którym mowa w § 4.
1 Załącznik, § 1, 3, 4, 5, 6 zmienione przez § 1 rozporządzenia z dnia 5 maja 1994 r. (Dz.U.94.62.260) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 maja 1994 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1992.47.210

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Utworzenie Centrum Edukacji Artystycznej.
Data aktu: 26/05/1992
Data ogłoszenia: 10/06/1992
Data wejścia w życie: 10/06/1992