Zasady wynagradzania pracowników instytucji kultury prowadzących gospodarkę finansową na zasadach ustalonych dla zakładów budżetowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I SZTUKI
z dnia 31 marca 1992 r.
w sprawie zasad wynagradzania pracowników instytucji kultury prowadzących gospodarkę finansową na zasadach ustalonych dla zakładów budżetowych.

Na podstawie art. 31 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. Nr 114, poz. 493) zarządza się, co następuje:
§  1. 1
Rozporządzenie stosuje się do pracowników zatrudnionych w instytucjach kultury prowadzących gospodarkę finansową na zasadach ustalonych dla zakładów budżetowych, zwanych dalej odpowiednio "pracownikami" i "instytucjami", zatrudnionych w:
1)
bibliotekach,
2)
domach kultury, ośrodkach i klubach kultury, świetlicach i ogniskach artystycznych,
3)
galeriach i centrach sztuki,
4)
ośrodkach badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury,
5)
domach pracy twórczej,
6)
muzeach,
7) 2
biurach wystaw artystycznych,
8) 3
jednostkach organizacyjnych mających na celu ochronę zabytków.
§  2.
Ustala się:
1)
tabele stawek wynagrodzenia zasadniczego, stanowiące załącznik nr 1 do rozporządzenia,
2)
tabele zaszeregowania stanowisk pracy, stanowiące załącznik nr 2 do rozporządzenia,
3) 4
tabelę stanowisk (funkcji) uprawniających do dodatku funkcyjnego niektórych pracowników, stanowiącą załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  3.
1. 5
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o "minimalnej stawce", rozumie się przez to minimalną stawkę miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania, określoną w tabeli nr 1 w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
2. 6
Stawki wynagrodzenia określone w rozporządzeniu zostały ustalone z uwzględnieniem podatku dochodowego od osób fizycznych.
§  4.
1.
Pracownikom przysługuje dodatek za wysługę lat, zwany dalej "dodatkiem", w wysokości 5% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego po 5 latach pracy, wzrastający o 1% za każdy następny rok, aż do osiągnięcia 20% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego po 20 i dalszych latach pracy.
2.
Kierowcom i ich pomocnikom, którzy w dniu wejścia w życie rozporządzenia posiadają prawo do dodatków w wysokości 3% wynagrodzenia zasadniczego po 3 latach pracy i 4% wynagrodzenia zasadniczego po 4 latach pracy, dodatek wypłaca się według dotychczasowych zasad.
3. 7
Do okresu pracy uprawniającego do dodatku wlicza się okresy poprzedniego zatrudnienia.
4.
W przypadku dodatkowego zatrudnienia pracownika prawo do dodatku ustala się odrębnie dla każdego stosunku pracy. Do okresu dodatkowego zatrudnienia nie podlegają zaliczeniu okresy zatrudnienia podstawowego.
5.
Do okresu uprawniającego do dodatku wlicza się także inne okresy na podstawie przepisów odrębnych.
6.
Dodatek wypłaca się za wszystkie dni pracy i dni usprawiedliwionej nieobecności w pracy, za które pracownikowi przysługuje wynagrodzenie lub zasiłek z ubezpieczenia społecznego.
7.
Dodatek wypłacany jest w terminie wypłaty wynagrodzenia:
1)
począwszy od pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym pracownik nabył prawo do dodatku lub prawo do wyższej stawki dodatku, jeżeli nabycie prawa nastąpiło w ciągu miesiąca,
2)
za dany miesiąc, jeżeli nabycie prawa do dodatku lub prawa do wyższej stawki dodatku nastąpiło pierwszego dnia miesiąca.
§  5.
1.
Pracownikom zatrudnionym na stanowiskach kierowniczych przysługuje dodatek funkcyjny, zwany dalej "dodatkiem".
2.
Przy tworzeniu stanowisk (funkcji) uprawniających do dodatku należy w szczególności uwzględnić:
1)
stopień samodzielności organizacyjnej danej instytucji,
2)
liczbę pracowników zatrudnionych w instytucji (komórce organizacyjnej),
3)
zakres działania instytucji (komórki organizacyjnej).
§  6.
1.
Pracownikom przysługuje dodatek za prace wykonywane w warunkach szkodliwych dla zdrowia, szczególnie uciążliwych lub niebezpiecznych w wysokości:
1)
do 5% minimalnej stawki - przy pierwszym stopniu szkodliwości dla zdrowia lub szczególnej uciążliwości,
2)
do 10% minimalnej stawki - przy drugim stopniu szkodliwości dla zdrowia lub szczególnej uciążliwości,
3)
do 15% minimalnej stawki - przy trzecim stopniu szkodliwości dla zdrowia lub szczególnej uciążliwości oraz przy pracach wykonywanych w warunkach niebezpiecznych.
2.
Zasady przyznawania dodatku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  7. 8
 
1.
Pracownikom zatrudnionym w muzeach martyrologicznych i w oddziałach martyrologicznych innych muzeów na stanowiskach pracy wymagających bezpośredniej styczności z reliktami martyrologii przez co najmniej połowę obowiązującego ich wymiaru czasu pracy przysługuje dodatek za szczególnie trudne warunki pracy w wysokości 20% wynagrodzenia zasadniczego.
2.
Dodatek, o którym mowa w ust. 1, przyznawany jest wyłącznie na okres wykonywania pracy w warunkach określonych w ust. 1.
§  8.
1.
Pracownikom zatrudnionym na stanowiskach, na których jest niezbędne posługiwanie się językiem obcym, przysługuje dodatek za znajomość języków obcych w wysokości:
1)
do 10% minimalnej stawki - za znajomość pierwszego języka obcego,
2)
do 15% minimalnej stawki - za znajomość każdego następnego języka obcego.
2.
Zasady przyznawania dodatku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
§  9.
1.
Kierowcom samochodów osobowych może być przyznane wynagrodzenie ryczałtowe obejmujące poszczególne składniki płac (wynagrodzenie zasadnicze, dopłaty za godziny nadliczbowe, pracę w porze nocnej), uwzględniające liczbę godzin przypadających do przepracowania w okresie jednego miesiąca - w przypadkach, gdy faktyczny czas pracy kierowców w poszczególnych miesiącach nie ulega wahaniom i odpowiada liczbie godzin przyjętych do obliczenia wynagrodzenia.
2.
Kierowcom, z wyjątkiem kierowców samochodów osobowych, i ich pomocnikom mogą być w czasie pracy powierzane czynności dodatkowe, nie wchodzące w zakres ich normalnych obowiązków.
3.
Zasady powierzania czynności dodatkowych oraz wynagradzania za te czynności określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
§  10.
Pracownikom przysługuje za posiadanie stopnia naukowego doktora lub doktora habilitowanego dodatek w wysokości do 5% minimalnej stawki.
§  11. 9
 
1. 10
Pracownikom przysługują nagrody jubileuszowe w wysokości:
1)
75% miesięcznego wynagrodzenia - po 20 latach pracy,
2)
100% miesięcznego wynagrodzenia - po 25 latach pracy,
3)
150% miesięcznego wynagrodzenia - po 30 latach pracy,
4)
200% miesięcznego wynagrodzenia - po 35 latach pracy,
5)
300% miesięcznego wynagrodzenia - po 40 latach pracy.
2-5. 11
(skreślone).
6.
Do okresu pracy uprawniającego do nagrody jubileuszowej wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze. W razie równoczesnego pozostawania w więcej niż w jednym stosunku pracy, do okresu pracy uprawniającego do nagrody wlicza się jeden z tych okresów.
7.
Pracownik nabywa prawo do nagrody jubileuszowej w dniu upływu okresu uprawniającego do nagrody.
8.
Pracownik jest obowiązany udokumentować swoje prawo do nagrody, jeżeli w jego aktach osobowych brak jest odpowiedniej dokumentacji.
9.
Wypłata nagrody jubileuszowej powinna nastąpić niezwłocznie po nabyciu przez pracownika prawa do tej nagrody.
10.
Podstawę obliczenia nagrody jubileuszowej stanowi wynagrodzenie przysługujące pracownikowi w dniu nabycia prawa do nagrody, a jeżeli dla pracownika jest to korzystniejsze - wynagrodzenie przysługujące mu w dniu jej wypłaty. Jeżeli pracownik nabył prawo do nagrody jubileuszowej będąc zatrudnionym w innym wymiarze czasu pracy niż w dniu jej wypłaty, podstawę obliczenia nagrody stanowi wynagrodzenie przysługujące pracownikowi w dniu nabycia prawa do nagrody. Nagrodę oblicza się według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.
11. 12
W razie ustania stosunku pracy w związku z przejściem pracownika na rentę z tytułu niezdolności do pracy lub emeryturę pracownikowi, któremu do nabycia prawa do nagrody jubileuszowej brakuje mniej niż 12 miesięcy licząc od dnia rozwiązania stosunku pracy, nagrodę tę wypłaca się w dniu rozwiązania stosunku pracy.
12.
Jeżeli w dniu 1 lipca 1996 r. albo w dniu wejścia w życie przepisów wprowadzających zaliczalność do okresów uprawniających do świadczeń pracowniczych okresów nie podlegających dotychczas wliczeniu pracownikowi upływa okres uprawniający go do dwóch lub więcej nagród, wypłaca mu się tylko jedną nagrodę - najwyższą.
13.
Pracownikowi, który w dniu 1 lipca 1996 r. albo w dniu wejścia w życie przepisów, o których mowa w ust. 12, ma okres dłuższy niż wymagany do nagrody danego stopnia, a w ciągu 12 miesięcy od tego dnia upłynie okres uprawniający go do nabycia nagrody wyższego stopnia, nagrodę niższą wypłaca się w pełnej wysokości, a w dniu nabycia prawa do nagrody wyższej - różnicę między kwotą nagrody wyższej a kwotą nagrody niższej.
14.
Przepisy ust. 12 i 13 mają odpowiednio zastosowanie, w razie gdy w dniu, w którym pracownik udokumentował swoje prawo do nagrody, był uprawniony do nagrody wyższego stopnia oraz w razie gdy pracownik prawo to nabędzie w ciągu 12 miesięcy od tego dnia.
15.
Pracownikowi zatrudnionemu w dniu 1 lipca 1996 r., który przed tym dniem nabył prawo do nagrody jubileuszowej w związku z wliczeniem okresów wymienionych w zarządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 23 grudnia 1989 r. w sprawie ustalania okresów pracy i innych okresów uprawniających do nagrody jubileuszowej oraz zasad jej obliczania i wypłacania (Monitor Polski Nr 44, poz. 358), okresy te podlegają wliczeniu na dotychczasowych zasadach przy ustalaniu prawa do kolejnych nagród.
16.
Pracownicy, którzy podjęli zatrudnienie po dniu 1 lipca 1996 r., nabywają prawo do nagrody jubileuszowej na zasadach określonych w ust. 6-14.
§  12. 13
 
1. 14
Pracownikom spełniającym warunki uprawniające do renty z tytułu niezdolności do pracy lub emerytury, których stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę lub emeryturę, przysługuje jednorazowa odprawa pieniężna w wysokości:
1)
jednomiesięcznego wynagrodzenia - jeżeli pracownik był zatrudniony krócej niż 15 lat,
2)
dwumiesięcznego wynagrodzenia - po przepracowaniu co najmniej 15 lat,
3)
trzymiesięcznego wynagrodzenia - po przepracowaniu co najmniej 20 lat.
2.
Odprawę oblicza się według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.
3.
Okresy pracy i inne okresy uprawniające do odprawy ustala się według zasad obowiązujących przy ustalaniu okresów uprawniających do dodatku za wysługę lat.
4.
Pracownik, który otrzymał odprawę, nie może ponownie nabyć do niej prawa.
§  13.
1. 15
Pracownikom przysługuje za każdą godzinę pracy w porze nocnej dodatek w wysokości 20% godzinowej stawki wynagrodzenia zasadniczego.
2. 16
Dodatek, o którym mowa w ust. 1, nie może być niższy od wynagrodzenia ustalonego na podstawie art. 137 § 2 Kodeksu pracy.
§  14.
Pracownikom zatrudnionym stale w systemie zmianowym przysługuje za pracę na drugiej zmianie dodatek w wysokości 10% godzinowej stawki wynagrodzenia zasadniczego.
§  15. 17
(skreślony).
§  151. 18
Pracownikom straży przemysłowej zatrudnionym na stanowiskach młodszych wartowników, wartowników i starszych wartowników, którym powierzono przewodnictwo psów, przysługuje dodatek za opiekę nad psem w wysokości do 10% minimalnej stawki.
§  16.
Pracownikowi pełniącemu funkcję brygadzisty przysługuje z tytułu wykonywania dodatkowych czynności polegających na kierowaniu, organizowaniu i nadzorowaniu pracy brygady, w okresie pełnienia tej funkcji, dodatek w wysokości uzależnionej od liczby pracowników zatrudnionych w brygadzie - do 20% godzinowej stawki wynagrodzenia zasadniczego.
§  17.
Pracownicy zatrudnieni na terenie wsi oraz miast liczących do 5 tys. mieszkańców mogą otrzymywać dodatek w wysokości do 10% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego.
§  18.
1.
W ramach środków na wynagrodzenia osobowe może być tworzony fundusz premiowy.
2.
Wysokość funduszu premiowego oraz zasady przyznawania i wypłacania premii ustala regulamin zakładowy.
3. 19
Jeżeli w instytucji działają zakładowe organizacje związkowe, zasady, o których mowa w ust. 2, ustala pracodawca w uzgodnieniu z tymi organizacjami.
§  19.
W ramach posiadanych środków tworzy się fundusz nagród w wysokości do 3% wynagrodzeń osobowych.
§  20.
1.
Pracownikom zatrudnionym w niepełnym wymiarze czasu pracy przysługuje wynagrodzenie zasadnicze i inne składniki wynagrodzenia w wysokości proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy określonego w umowie o pracę.
2. 20
Godzinową stawkę:
1)
wynagrodzenia zasadniczego wynikającego z osobistego zaszeregowania pracownika, określonego stawką miesięczną - oraz
2)
wynikającą z minimalnej stawki, o której mowa w § 3,

ustala się dzieląc miesięczną stawkę wynagrodzenia przez liczbę godzin pracy przypadających do przepracowania w danym miesiącu.

3. 21
(skreślony).
§  21.
Rozporządzenie w chodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 26 grudnia 1991 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

  22 TABELE STAWEK WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO

1. Pracownicy działalności podstawowej, administracji i obsługi
Kategoria zaszeregowania Stawki miesięczne w złotych
I 450-505
II 455-520
III 460-535
IV 465-550
V 470-570
VI 480-595
VII 490-620
VIII 500-650
IX 515-695
X 530-750
XI 550-805
XII 575-860
XIII 605-915
XIV 635-970
XV 670-1.025
XVI 705-1.080
XVII 740-1.135
XVIII 780-1.195
XIX 820-1.260
XX 870-1.330
XXI 925-1.400

2. Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach instruktorów amatorskiego ruchu artystycznego i zespołów zainteresowań

Kategoria zaszeregowania Stawki godzinowe w złotych
S 6,60-11,10
I 5,05-9,70
II 4,35-8,60
III 3,70-7,55

3. Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach nierobotniczych w zakładach (komórkach organizacyjnych) prowadzących działalność poligraficzną

Kategoria zaszeregowania Stawki miesięczne w złotych
I 450-505
II 455-520
III 460-535
IV 465-550
V 470-570
VI 475-595
VII 480-620
VIII 490-645
IX 500-670
X 510-695
XI 520-725
XII 530-770
XIII 540-820
XIV 550-870
XV 560-920
XVI 575-970
XVII 590-1.020
XVIII 605-1.080
XIX 620-1.140

4. Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach robotniczych w zakładach (komórkach organizacyjnych) prowadzących działalność poligraficzną

Kategoria zaszeregowania Stawki godzinowe w złotych
w skróconym czasie pracy
w normalnym czasie pracy 40 godzin tygodniowo 36,25 godzin tygodniowo
I 2,51-2,81 2,64-2,95 2,91-3,25
II 2,55-2,90 2,68-3,05 2,95-3,36
III 2,59-3,00 2,72-3,15 3,00-3,47
IV 2,63-3,11 2,76-3,27 3,05-3,60
V 2,68-3,22 2,81-3,38 3,10-3,73
VI 2,73-3,44 2,87-3,61 3,16-3,98
VII 2,78-3,81 2,92-4,00 3,22-4,41
VIII 2,83-4,18 2,97-4,39 3,28-4,84
IX 2,88-4,57 3,02-4,80 3,34-5,29
X 2,93-4,97 3,08-5,22 3,39-5,76
XI 2,99-5,39 3,14-5,66 3,46-6,24
XII 3,06-5,81 3,21-6,10 3,54-6,73

5. Pracownicy straży przemysłowej

Kategoria zaszeregowania Stawki miesięczne w złotych
III 465-535
IV 470-560
V 475-590
VI 480-620
VII 485-650
VIII 490-680
IX 495-715
X 500-760
XI 510-820
XII 520-880

ZAŁĄCZNIK Nr  2

  23 TABELE ZASZEREGOWANIA STANOWISK PRACY

I. Pracownicy działalności podstawowej
Lp. Stanowisko Kategoria zaszeregowania
1 2 3
1 Starszy kustosz-dyrektor, główny instruktor-dyrektor, główny specjalista w zakresie działalności podstawowej (np. do spraw ochrony zbiorów filmowych)-dyrektor, główny konserwator zbiorów filmowych-dyrektor, naczelny filmograf-dyrektor XIX-XXI
2 Starszy kustosz, główny instruktor, główny specjalista w zakresie działalności podstawowej (np. do spraw ochrony zbiorów filmowych), główny konserwator zbiorów filmowych, naczelny filmograf XVIII-XIX
3 Starszy konserwator w muzealnictwie oraz przy badaniach i dokumentowaniu zabytków XVI-XIX
4 Kustosz: zbioru filmowego, przy pracach bibliotecznych, w muzealnictwie oraz przy badaniach i dokumentowaniu zabytków XV-XVI
5 Konserwator w muzealnictwie oraz przy badaniach i dokumentowaniu zabytków XIV-XVI
6 Starszy specjalista w zakresie działalności podstawowej, starszy filmograf, starszy instruktor do spraw programowych filmowych, starszy konserwator taśmy filmowej XIV-XV
7 Starszy bibliotekarz, starszy dokumentalista, starszy konserwator przy pracach bibliotecznych, adiunkt muzealny, adiunkt konserwatorski, starszy instruktor w domu, ośrodku, klubie kultury, w świetlicy, ognisku artystycznym, specjalista w zakresie działalności podstawowej w galerii i centrum sztuki, starszy renowator XIII-XIV
8 Starszy instruktor w galerii i centrum sztuki, renowator, specjalista w zakresie działalności podstawowej XII-XIII
9 Bibliotekarz, dokumentalista, konserwator przy pracach bibliotecznych, starszy asystent muzealny i konserwatorski, instruktor, instruktor do spraw programowych filmowych, renowator przyuczony, filmograf, konserwator taśmy filmowej XI-XII
10 Młodszy renowator, samodzielny referent w zakresie działalności podstawowej, przewodnik muzealny, starszy magazynier biblioteczny X-XI
11 Asystent muzealny i konserwatorski IX-XI
12 Młodszy bibliotekarz, młodszy dokumentalista, młodszy konserwator, młodszy instruktor, młodszy instruktor do spraw programowych, młodszy filmograf, magazynier: biblioteczny, zbiorów filmowych IX-X
13 Starszy referent w zakresie działalności podstawowej VIII-IX
14 Asystent, referent w zakresie działalności podstawowej VI-VII

II. Pracownicy administracji i obsługi

Lp. Stanowisko Kategoria zaszeregowania Dodatek funkcyjny - procent minimalnej stawki do:
1 2 3 4
1 Zastępca dyrektora do spraw administracyjnych, główny księgowy XIV-XVII 135%
2 Kierownik administracyjny (jeżeli nie utworzono stanowiska zastępcy dyrektora do spraw administracyjnych) XIV-XVII 90%
3 Główny specjalista*, radca prawny XIV-XVI 105%
4 Kierownik: wydziału, działu, oddziału, kierownik pracowni: reprograficznej, kserograficznej, poligraficznej XIII-XV 90%
5 Specjalista do spraw obsługi i konserwacji urządzeń: elektronicznych, audiowizualnych, akustycznych, komputerowych, elektrycznych, automatyki* XI-XIV 75%
6 Kierownik sekcji (referatu), zastępca kierownika: wydziału, działu, oddziału XI-XIII 75%
7 Specjalista* (inny niż wymieniony w lp. 5 tabeli) X-XIII 75%
8 Starszy mistrz X-XII 75%
9 Kierowca autobusu X-XI -
10 Kierownik stołówki (z zapleczem kuchennym) X-XI 75%
11 Starszy księgowy, starszy operator obsługi i naprawy urządzeń technicznych (audiowizualnych itp.), maszynista offsetowy, fotograf offsetowy, mistrz IX-XI -
12 Kierowca samochodu ciężarowego, kierownik bufetu, ratownik wodny IX-X -
13 Kierownik magazynu VIII-X 50%
14 Starszy laborant (w muzeum), introligator, rzemieślnik-specjalista, kuchmistrz, plastyk, rysownik, fotograf VIII-X -
15 Starsza maszynistka VIII-IX -
16 Kierownik: kancelarii, archiwum, powielarni VII-IX 50%
17 Rzemieślnik, montażysta wystaw, kwalifikowany opiekun ekspozycji, ogrodnik, palacz centralnego ogrzewania, starszy referent, intendent, starszy magazynier, księgowy, operator obsługi i naprawy urządzeń technicznych (audiowizualnych itp.) VII-IX -
18 Kierowca samochodu osobowego VII-VIII -
19 Archiwista, operator urządzeń powielających, laborant (w muzeum), referent, kasjer, magazynier, sekretarka, kucharz, sprzedawca w bufecie VI-VIII -
20 Maszynistka, kelnerka VI-VII -
21 Telefonistka, korektor, pomocnik: biblioteczny, muzealny, pomocnik palacza centralnego ogrzewania, praczka, prasowaczka V-VII -
22 Pomoc kuchenna, pokojowa V-VI -
23 Robotnik: przy archeologicznych pracach wykopaliskowych, magazynowy, gospodarczy IV-VI -
24 Bileter IV-V -
25 Starszy: strażnik, woźny, dozorca, portier, szatniarz III-V -
26 Strażnik, woźny, portier, dozorca, szatniarz, dźwigowy, goniec, sprzątaczka, pomoc powielaczowego II-IV -

* Dodatek funkcyjny przysługuje za kierowanie zespołem pracowników.

III. Pracownicy zakładów (komórek organizacyjnych) prowadzących działalność poligraficzną:

1) zatrudnieni na stanowiskach nierobotniczych:

Lp. Stanowisko Kategoria zaszeregowania Dodatek funkcyjny - procent minimalnej stawki do:
1 2 3 4
1 Kierownik zakładu poligraficznego XVII-XIX 180%
2 Główny: specjalista, programista, mechanik, technolog XIV-XVII 140%*
3 Kierownik: wydziału, działu, zmiany (dyspozytor) XIII-XVI 120%
4 Starszy: redaktor techniczny, grafik, elektronik, programista, technolog, specjalista XII-XV -
5 Specjalista, rewident, starszy inspektor XI-XIII -
6 Kierownik magazynu, mistrz X-XIII 80%
7 Redaktor techniczny, grafik, elektronik, programista, magazynier, zaopatrzeniowiec, kalkulator, technolog, planista, księgowy, kasjer, ekspedytor, inspektor VIII-XI -
8 Młodszy: elektronik, programista, starszy referent, sekretarka, starsza maszynistka VII-XI -
9 Maszynistka VI-VIII -
10 Referent V-VII -

* Dodatek funkcyjny przysługuje za kierowanie zespołem pracowników.

2) zatrudnieni na stanowiskach robotniczych:

Lp. Stanowisko Kategoria zaszeregowania
1 2 3
1 Maszynista maszyn offsetowych zwojowych VIII-XII
2 Elektronik-konserwator, organizator przetwarzania składu komputerowego, składacz komputerowego systemu składu, kopista offsetowy, maszynista typograficzny arkuszowy, maszynista maszyn offsetowych arkuszowych, montażysta składu, fotoretuszer, fotograf, retuszer, naświetlacz składu komputerowego, składacz ręczny, montażysta offsetowy, introligator: galanteryjny, przemysłowy VII-XII
3 Mechanik V-XII
4 Monter-konserwator maszyn poligraficznych VI-XI
5 Składacz na aparatach pisząco-kodujących VII-X
6 Elektromonter V-X
7 Krajacz IV-X
8 Szlifierz ostrzarz V-IX
9 Kompletator składu komputerowego VI-VIII
10 Kierowca samochodu ciężarowego IX-X
11 Kierowca samochodu osobowego VII-VIII
12 Belowacz makulatury, pracownik: magazynowy, transportowy, w ekspedycji, operator: maszyn powielających, kserografii IV-VIII
13 Operator: maszyn introligatorskich, offsetowych, typograficznych, odbieracz przy maszynach drukujących IV-VII
14 Liczarka, pomocnik IV-VI
15 Pracownik gospodarczy III-V
16 Sprzątaczka II-IV

IV. Pracownicy straży przemysłowej

Lp. Stanowisko Kwalifikacje Kategoria zaszeregowania Dodatek funkcyjny - procent minimalnej stawki do:
1 2 3 4 5
1 Komendant oddziału*:
I kategorii według odrębnych przepisów X-XII 100%
II kategorii według odrębnych przepisów IX-XI 85%
III kategorii według odrębnych przepisów VIII-X 75%
2 Zastępca komendanta oddziału*:
I kategorii według odrębnych przepisów VIII-X 75%
II kategorii według odrębnych przepisów VII-IX 40%
3 Dowódca warty wykształcenie podstawowe oraz kurs kwalifikacyjny na dowódcę warty VI-VIII 30%
4 Starszy wartownik wykształcenie podstawowe oraz kurs przygotowawczy V-VII -
5 Wartownik wykształcenie podstawowe oraz kurs przygotowawczy IV-VI -
6 Młodszy wartownik - III-V -

* Do kategorii I zalicza się oddział liczący ponad 60 pracowników.

Do kategorii II zalicza się oddział liczący od 25 do 60 pracowników.

Do kategorii III zalicza się oddział liczący do 25 pracowników.

Do stanu etatowego oddziału straży przemysłowej wlicza się również pracowników służby dozoru (dozorców i portierów).

ZAŁĄCZNIK Nr  3

  24 TABELA STANOWISK (FUNKCJI) UPRAWNIAJĄCYCH DO DODATKU FUNKCYJNEGO NIEKTÓRYCH PRACOWNIKÓW

Pracownicy działalności podstawowej
Lp. Funkcja Procent minimalnej stawki do:
1 2 3
1 Dyrektor 150%
2 Zastępca dyrektora 135%
3 Kurator muzealny, główny konserwator muzealny, główny inwentaryzator muzealny 105%
4 Kierownik działu, oddziału, filii, wydziału - w muzeach centralnych i autonomicznych oraz w jednostkach stopnia centralnego 105%
5 Główny konserwator zbiorów filmowych, naczelny filmograf 105%
6 Samodzielne stanowiska pracy1):
- w Ogólnopolskim Ośrodku Sztuki dla Dzieci i Młodzieży

w Poznaniu oraz w galeriach i centrach sztuki

105%
- w domach kultury, ośrodkach i klubach kultury oraz

w świetlicach

75%
7 Zastępca kierownika wydziału w ośrodkach badań i dokumentacji zabytków 75%
8 Kierownik sekcji2):
- w jednostkach stopnia centralnego 75%
- w ośrodkach badań i dokumentacji filmu oraz

w pozostałych jednostkach stopnia innego niż

centralny

50%
9 Kierownik pracowni w muzeach oraz ośrodkach badań i dokumentacji zabytków 60%
10 Kierownik działu, oddziału, filii - w jednostkach nie wymienionych pod lp. 4 (z wyjątkiem wiejskich domów kultury, klubów i świetlic), instruktor biblioteczny1), kierownik biblioteki gminnej 60%
11 Kierownik wiejskiego domu kultury, klubu, świetlicy, ogniska artystycznego 60%

1) Jeżeli pracownik na tym stanowisku kieruje zespołem pracowników lub sprawuje nadzór merytoryczny nad działalnością jednostek niższego szczebla (poradnictwo, instruktaż).

2) W ośrodkach badań i dokumentacji filmu: kierownik sekcji, zespołu, biblioteki, archiwum zbiorów filmowych.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

  25 ZASADY PRZYZNAWANIA DODATKU ZA PRACE WYKONYWANE W WARUNKACH SZKODLIWYCH DLA ZDROWIA, SZCZEGÓLNIE UCIĄŻLIWYCH LUB NIEBEZPIECZNYCH

1. Do pierwszego stopnia szkodliwości dla zdrowia lub szczególnej uciążliwości zalicza się prace wykonywane:

1) w warunkach narażenia na działanie pyłów nie wywołujących zwłóknienia tkanki płucnej,

2) w warunkach narażenia na działanie substancji toksycznych nie kumulujących się w organizmie,

3) w warunkach narażenia na promieniowanie ultrafioletowe lub podczerwone (np. spawanie, hartowanie, stosowanie lamp bakteriobójczych),

4) w pomieszczeniach zamkniętych, w których ze względów technologicznych utrzymuje się stale temperatura efektywna powyżej 25o C lub poniżej 10o C,

5) w pomieszczeniach, w których konieczne jest stale stosowanie sztucznego oświetlenia,

6) przy obsłudze elektronicznych monitorów ekranowych.

2. Do drugiego stopnia szkodliwości dla zdrowia lub szczególnej uciążliwości zalicza się prace wykonywane:

1) w warunkach narażenia na działanie substancji toksycznych kumulujących się w organizmie,

2) w warunkach narażenia na działanie pyłów wywołujących zwłóknienie tkanki płucnej,

3) w warunkach obniżonego lub podwyższonego ciśnienia wynikającego z procesu technologicznego,

4) w warunkach narażenia na działanie miejscowej wibracji (np. używanie ręcznych narzędzi pneumatycznych),

5) w warunkach narażenia na hałas,

6) w warunkach nadmiernego obciążenia wysiłkiem fizycznym co najmniej 2.000 kcal dla mężczyzn i 1.200 kcal dla kobiet lub wymagającej wymuszonej pozycji ciała.

3. Do trzeciego stopnia szkodliwości dla zdrowia lub szczególnej uciążliwości zalicza się prace wykonywane:

1) w warunkach narażenia na działanie benzydyny, alfa- i betanaftyloaminy, chlorku winylu, azbestu oraz innych czynników o analogicznym do tych substancji działaniu, jeżeli zostanie to uznane przez instytut medycyny pracy,

2) w warunkach narażenia na promieniowanie jonizujące,

3) w kontakcie z materiałem zakaźnym lub chorymi zakaźnie ludźmi lub zwierzętami,

4) w warunkach narażenia na działanie pól elektromagnetycznych wysokiej częstotliwości w zakresie od 0,1 do 300.000 MHz w strefie zagrożenia.

4. Do szczególnie niebezpiecznych zalicza się prace:

1) przy urządzeniach elektromagnetycznych znajdujących się pod napięciem powyżej 220 V, wykonywanych zgodnie z przepisami o bezpieczeństwie pracy w energetyce,

2) związane z wytwarzaniem, stosowaniem, magazynowaniem oraz transportowaniem gazów i materiałów wybuchowych,

3) na wysokości powyżej 2 m i w wykopach o głębokości poniżej 2 m, uznane za niebezpieczne w przepisach o bezpieczeństwie i higienie pracy,

4) związane z załadunkiem i rozładunkiem paliw płynnych oraz ich transportem.

5. Prace określone w ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 2 pkt 1, 2 i 5 uważa się za wykonywane w warunkach szkodliwych dla zdrowia, uzasadniających przyznanie dodatku, jeżeli w środowisku pracy przekroczone są najwyższe dopuszczalne stężenia i natężenia czynników szkodliwych dla zdrowia, określone w odrębnych przepisach, lub inne obowiązujące normy higienicznosanitarne.

6. Pomiary czynników szkodliwych dla zdrowia, o których mowa w ust. 5, dokonywane są przez laboratorium Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz inne laboratoria upoważnione przez właściwych terenowo państwowych wojewódzkich inspektorów sanitarnych.

7. Dodatek za wykonywanie prac:

1) określonych w ust. 1-3 - przysługuje, jeżeli były one wykonywane co najmniej przez 80 godzin w miesiącu,

2) określonych w ust. 4 - przysługuje za efektywny czas pracy, bez względu na dzienny lub miesięczny wymiar czasu pracy.

8. Dodatek, o którym mowa w ust. 1-4, wypłacany jest miesięcznie z dołu.

9. Decyzję o przyznaniu dodatku, jego wysokości i cofnięciu w przypadku zmiany warunków pracy podejmuje pracodawca.

10. W przypadku jednoczesnego występowania uprawnienia do dodatków z tytułu prac wykonywanych w różnych stopniach szkodliwości dla zdrowia i uciążliwości lub niebezpieczeństwa przysługuje pracownikowi jeden, najwyższy dodatek.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

  26 (skreślony).

ZAŁĄCZNIK Nr  6

  27 ZASADY PRZYZNAWANIA DODATKU ZA ZNAJOMOŚĆ JĘZYKÓW OBCYCH

1. Warunkiem przyznawania dodatku za znajomość języków obcych, zwanego dalej "dodatkiem", jest posiadanie przez pracownika zaświadczenia potwierdzającego złożenie z wynikiem pozytywnym egzaminu ze znajomości języka obcego przed państwową lub resortową komisją egzaminacyjną.

2. Od składania egzaminu, o którym mowa w ust. 1, zwolnieni są pracownicy posiadający:

1) dyplom ukończenia wydziału filologicznego szkoły wyższej,

2) uprawnienia tłumacza w zakresie danego języka obcego, przyznane na podstawie odrębnych przepisów,

3) dyplom ukończenia szkoły wyższej lub średniej za granicą, w której językiem wykładowym był język obcy, za którego znajomość pracownik ma otrzymywać dodatek.

3. Złożenie egzaminu, o którym mowa w ust. 1, uprawnia do dodatku przez okres 5 lat. Warunkiem przyznania dodatku po upływie tego okresu jest ponowne złożenie egzaminu. Nie dotyczy to pracowników, którzy złożyli egzamin z wynikiem co najmniej dobrym.

4. Dodatek przyznaje pracodawca w wysokości uzależnionej od stopnia wykorzystania znajomości języka obcego na stanowisku pracy.

5. Dodatek wypłaca się za wszystkie dni pracy i dni usprawiedliwionej nieobecności w pracy, za które pracownikowi przysługuje wynagrodzenie lub zasiłek z ubezpieczenia społecznego.

6. Dodatek przysługuje od pierwszego dnia miesiąca następującego po:

1) złożeniu przez pracownika egzaminu z wynikiem pozytywnym,

2) przedłożeniu dokumentów uzasadniających zwolnienie pracownika od składania egzaminu.

7. Prawo do otrzymywania dodatku wygasa z końcem miesiąca, w którym pracownik:

1) przestał wykonywać czynności lub zajmować stanowisko uzasadniające otrzymywanie dodatku,

2) uzyskał ocenę negatywną z ponownie składanego egzaminu.

ZAŁĄCZNIK Nr  7

  28 ZASADY POWIERZANIA KIEROWCOM I ICH POMOCNIKOM CZYNNOŚCI DODATKOWYCH ORAZ WYNAGRADZANIA ZA TE CZYNNOŚCI

1. Kierowcom, z wyjątkiem kierowców samochodów osobowych, i ich pomocnikom w uzasadnionych przypadkach mogą być w czasie ich pracy powierzone czynności dodatkowe, nie wchodzące w zakres ich normalnych obowiązków. W szczególności dotyczy to tych przypadków, w których powierzenie kierowcom dodatkowych czynności eliminuje potrzebę zatrudnienia innych pracowników do wykonywania tych czynności lub pozwala lepiej wykorzystywać środki transportu i urządzenia przeładunkowe.

2. Czynności dodatkowe mogą być powierzone kierowcom i pracownikom za ich zgodą po uprzednim przeszkoleniu oraz pod warunkiem zachowania bezpieczeństwa ruchu drogowego i pracy oraz zapewnienia warunków organizacyjno-technicznych i dokumentacyjno-kontrolnych.

3. Dodatki do wynagrodzenia przysługują za wykonywanie następujących czynności dodatkowych:

1) stały udział przy czynnościach za- i wyładunkowych,

2) wykonywanie czynności spedycyjnych (przejęcie odpowiedzialności materialnej za ładunek, jego odbiór i zdanie, nadzór, załatwianie formalności dokumentacyjnych itp.),

3) wykonywanie czynności ładowacza,

4) wykonywanie czynności biletera podczas imprezy,

5) wykonywanie czynności administracyjnych, technicznych i obsługi w zakresie imprez,

6) inne czynności wynikające z potrzeb instytucji, jeżeli obowiązek ich świadczenia nie wynika z umowy o pracę zawartej z kierowcą (pomocnikiem).

4. Łączna kwota dodatku za wykonywanie dodatkowych czynności nie może przekroczyć 60% minimalnej stawki.

5. Czynności dodatkowe wykonywane są na podstawie umowy o pracę dodatkową, określającej rodzaje powierzonych czynności, ich zakres oraz wysokość dodatku.

6. Wysokość dodatku ustala pracodawca.

7. Za każdy dzień nie usprawiedliwionej nieobecności w pracy oraz za każdy dzień usprawiedliwionej nieobecności, za którą przysługuje wynagrodzenie, a także za każdy dzień niewykonywania dodatkowych czynności dodatek miesięczny ulega zmniejszeniu o 1/22,5. Jeżeli nieobecność w pracy nie przekracza 4 godzin dziennie, potrąca się 1/45 dodatku.

8. Jeżeli czynność dodatkową wykonują razem kierowca i pomocnik, dodatek za wykonywanie danej czynności dzieli się następująco: kierowca otrzymuje 60%, pomocnik 40%.

9. Czynności za- i wyładunkowe mogą być powierzane kierowcy tylko w takim rozmiarze, by nie powodowało to zmęczenia w stopniu uniemożliwiającym mu bezpieczne prowadzenie pojazdu.

1 § 1 zmieniony przez:

- § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 28 czerwca 1996 r. (Dz.U.96.121.570) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1996 r.

- § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 28 marca 1997 r. (Dz.U.97.37.232) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1997 r.

2 § 1 pkt 7 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 21 kwietnia 1998 r. (Dz.U.98.62.393) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1998 r.
3 § 1 pkt 8 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 21 kwietnia 1998 r. (Dz.U.98.62.393) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1998 r.
4 § 2 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 21 kwietnia 1998 r. (Dz.U.98.62.393) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1998 r.
5 § 3 ust. 1:

- według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 16 lipca 1992 r. (Dz.U.92.58.285) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 1992 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 21 kwietnia 1998 r. (Dz.U.98.62.393) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1998 r.

6 § 3 ust. 2 dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 16 lipca 1992 r. (Dz.U.92.58.285) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 1992 r.
7 § 4 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 30 maja 1994 r. (Dz.U.94.72.318) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 1994 r.
8 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 21 kwietnia 1998 r. (Dz.U.98.62.393) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1998 r.
9 § 11 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 28 czerwca 1996 r. (Dz.U.96.121.570) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1996 r.
10 § 11 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia z dnia 21 kwietnia 1998 r. (Dz.U.98.62.393) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1998 r.
11 § 11 ust. 2-5 skreślone przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia z dnia 21 kwietnia 1998 r. (Dz.U.98.62.393) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1998 r.
12 § 11 ust. 11 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. c) rozporządzenia z dnia 21 kwietnia 1998 r. (Dz.U.98.62.393) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1998 r.
13 § 12 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 28 czerwca 1996 r. (Dz.U.96.121.570) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1996 r.
14 § 12 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 21 kwietnia 1998 r. (Dz.U.98.62.393) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1998 r.
15 § 13 ust. 1 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 28 czerwca 1996 r. (Dz.U.96.121.570) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1996 r.
16 § 13 ust. 2:

- dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 28 czerwca 1996 r. (Dz.U.96.121.570) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1996 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 28 marca 1997 r. (Dz.U.97.37.232) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1997 r.

17 § 15 skreślony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 21 kwietnia 1998 r. (Dz.U.98.62.393) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1998 r.
18 § 151 dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 28 czerwca 1996 r. (Dz.U.96.121.570) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1996 r.
19 § 18 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 21 kwietnia 1998 r. (Dz.U.98.62.393) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1998 r.
20 § 20 ust. 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia z dnia 28 marca 1997 r. (Dz.U.97.37.232) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1997 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 21 kwietnia 1998 r. (Dz.U.98.62.393) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1998 r.

21 § 20 ust. 3 skreślony przez § 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia z dnia 28 marca 1997 r. (Dz.U.97.37.232) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1997 r.
22 Załącznik 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 16 lipca 1992 r. (Dz.U.92.58.285) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 1992 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 14 maja 1993 r. (Dz.U.93.42.197) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1993 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 5 lutego 1994 r. (Dz.U.94.28.102) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1994 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 30 maja 1994 r. (Dz.U.94.72.318) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 1994 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 28 października 1994 r. (Dz.U.94.120.587) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1995 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 30 stycznia 1995 r. (Dz.U.95.17.81) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1995 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 10 lipca 1995 r. (Dz.U.95.92.458) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1995 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 18 października 1995 r. (Dz.U.95.122.591) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 1995 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 28 czerwca 1996 r. (Dz.U.96.121.570) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1996 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 28 marca 1997 r. (Dz.U.97.37.232) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1997 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 10 rozporządzenia z dnia 21 kwietnia 1998 r. (Dz.U.98.62.393) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1998 r.

23 Załącznik nr 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 30 maja 1994 r. (Dz.U.94.72.318) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 1994 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 10 lipca 1995 r. (Dz.U.95.92.458) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1995 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 28 czerwca 1996 r. (Dz.U.96.121.570) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1996 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 11 rozporządzenia z dnia 21 kwietnia 1998 r. (Dz.U.98.62.393) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1998 r.

24 Załącznik nr 3:

- zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 30 maja 1994 r. (Dz.U.94.72.318) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 1994 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 12 rozporządzenia z dnia 21 kwietnia 1998 r. (Dz.U.98.62.393) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1998 r.

25 Załącznik nr 4 zmieniony przez § 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 21 kwietnia 1998 r. (Dz.U.98.62.393) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1998 r.
26 Załącznik nr 5 skreślony przez § 1 pkt 14 rozporządzenia z dnia 21 kwietnia 1998 r. (Dz.U.98.62.393) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1998 r.
27 Załącznik nr 6 zmieniony przez § 1 pkt 15 rozporządzenia z dnia 21 kwietnia 1998 r. (Dz.U.98.62.393) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1998 r.
28 Załącznik nr 7 zmieniony przez § 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 21 kwietnia 1998 r. (Dz.U.98.62.393) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1998 r.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1992.35.152

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zasady wynagradzania pracowników instytucji kultury prowadzących gospodarkę finansową na zasadach ustalonych dla zakładów budżetowych.
Data aktu: 31/03/1992
Data ogłoszenia: 22/04/1992
Data wejścia w życie: 22/04/1992, 26/12/1991