Nadanie statutu Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 16 marca 1992 r.
w sprawie nadania statutu Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 107, poz. 464) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa nadaje się statut stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  1

STATUT AGENCJI WŁASNOŚCI ROLNEJ SKARBU PAŃSTWA

DZIAŁ  I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§  1. 
Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa, zwana dalej "Agencją", działa na podstawie ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (Dz. U. z 1995 r. Nr 57, poz. 299 i Nr 101, poz. 504, z 1996 r. Nr 59, poz. 268, Nr 106, poz. 496 i Nr 156, poz. 775 oraz z 1997 r. Nr 54, poz. 349 i Nr 79, poz. 484), zwanej dalej "ustawą", oraz niniejszego statutu.
§  2. 
Agencja jest państwową osobą prawną, z siedzibą w mieście stołecznym Warszawie, wykonującą prawa własności oraz inne prawa majątkowe na rzecz Skarbu Państwa w zakresie określonym przepisami prawa.
§  3. 
1. 
Agencja realizuje zadania określone w art. 6 ustawy w granicach wyznaczonych rocznymi planami finansowymi odpowiednio do gromadzonych środków finansowych.
2. 
W realizacji zadań Agencja kieruje się zasadą racjonalnego gospodarowania powierzonym jej majątkiem Skarbu Państwa.
§  4. 
Nadzór nad Agencją sprawuje Minister Skarbu Państwa.

DZIAŁ  II

STRUKTURA AGENCJI

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  5. 
Organami Agencji są:
1)
Prezes,
2)
Rada Nadzorcza.

Rozdział  2

Prezes Agencji

§  6. 
Na czele Agencji stoi Prezes Agencji, który kieruje jej działalnością, reprezentuje ją na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność za realizację zadań Agencji określonych ustawą.
§  7. 
1. 
Prezes Agencji działa przy pomocy zastępców Prezesa, dyrektorów zespołów Biura Prezesa Agencji oraz dyrektorów oddziałów terenowych, którzy są wobec niego odpowiedzialni za całość spraw objętych ich zakresem działania.
2. 
Podział zadań między Prezesa Agencji, jego zastępców i dyrektorów zespołów oraz ich zadania wykonywane z tytułu nadzoru nad działalnością podporządkowanych im jednostek organizacyjnych określa Prezes Agencji w regulaminie organizacyjnym Agencji.
3. 
Prezes Agencji może zastrzec rozstrzygnięcie każdej sprawy do swojej wyłącznej decyzji.
§  8. 
1. 
Prezes dokonuje czynności w sprawach z zakresu prawa pracy, powołuje i odwołuje swoich zastępców, dyrektorów oddziałów terenowych, a na wniosek tych dyrektorów - ich zastępców i głównych księgowych w oddziałach terenowych.
2. 
Do dokonywania czynności w sprawach z zakresu prawa pracy Prezes może wyznaczyć innego pracownika Agencji.

Rozdział  3

Biuro Prezesa Agencji

§  9. 
Biuro Prezesa Agencji, zwane dalej "Biurem Agencji", jest aparatem wykonawczym Prezesa Agencji i w tym zakresie organizuje i prowadzi działania Agencji. W skład Biura Agencji wchodzą zespoły i inne komórki organizacyjne.
§  10. 
Rodzaje i szczegółowy wykaz zespołów oraz innych komórek organizacyjnych Biura Agencji, a także ich zakresy działania, jak również podporządkowanie organizacyjne - określa regulamin organizacyjny Agencji, ustalony przez Prezesa Agencji.
§  11. 
Zespoły i inne komórki organizacyjne Biura Agencji tworzy, łączy i znosi Prezes Agencji.
§  12. 
1. 
Do realizacji określonych zadań Prezes Agencji może powoływać stałe lub doraźne komisje problemowe.
2. 
W skład komisji problemowych wchodzą pracownicy Agencji oraz eksperci spośród przedstawicieli nauki i praktyki gospodarczej.

Rozdział  4

Rada Nadzorcza

§  13. 
1. 
Rada Nadzorcza, zwana dalej "Radą", wykonuje stały nadzór we wszystkich dziedzinach działalności Agencji.
2. 
Do zakresu działania Rady należy:
1)
sprawowanie nadzoru i dokonywanie ocen realizacji zadań Agencji, określonych w art. 6 ustawy, a w szczególności w zakresie:
a)
przejmowania mienia Skarbu Państwa do Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, zwanego dalej "Zasobem",
b)
gospodarowania mieniem Zasobu w każdej z form określonych w ustawie,
c)
tworzenia miejsc pracy w związku z restrukturyzacją państwowej gospodarki rolnej,
2)
przedstawianie corocznie Ministrowi Skarbu Państwa oraz Ministrowi Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej opinii w sprawie projektu planu finansowego Agencji ustalonego na dany rok,
3)
okresowa ocena wyników finansowej działalności Agencji,
4)
badanie rocznych sprawozdań finansowych Agencji oraz podejmowanie uchwał w sprawie zatwierdzenia tych sprawozdań i udzielenia pokwitowania Prezesowi Agencji z wykonania obowiązków w poprzednim roku obrachunkowym,
5)
opiniowanie struktury organizacyjnej Agencji i regulaminu wynagradzania pracowników Biura Prezesa Agencji i oddziałów terenowych.
3. 
Rada rozpatruje przedstawiane kwartalnie przez Prezesa Agencji raporty z działalności Agencji, w tym informacje o wynikach finansowych tej działalności.
4. 
Rada może delegować swego członka do wykonania oznaczonych czynności mających na celu ustalenie stanu faktycznego, niezbędnego do zajęcia stanowiska w danej sprawie przez Radę.
§  14. 
1. 
Rada Nadzorcza składa się z przewodniczącego i jedenastu członków.
2. 
Rada podejmuje uchwały na posiedzeniach, zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej siedmiu członków. W razie równego podziału głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
3. 
Posiedzenia Rady zwołuje przewodniczący. Zawiadomienia o terminie posiedzenia powinny być wysyłane co najmniej na siedem dni przed wyznaczoną datą posiedzenia. Posiedzenia Rady prowadzi przewodniczący albo wyznaczony przez niego inny członek Rady. Rada może uchwalić regulamin swego działania.
4. 
Obsługę techniczno-biurową Rady sprawuje Biuro Agencji.
§  15. 
1. 
Miesięczne wynagrodzenie członków Rady, z wyjątkiem przewodniczącego, jest równe przeciętnemu wynagrodzeniu brutto w sektorze przedsiębiorstw wraz z wypłatami z zysku za ostatni miesiąc minionego kwartału, pomnożonemu przez współczynnik 1,5.
2. 
Miesięczne wynagrodzenie przewodniczącego Rady Nadzorczej jest równe przeciętnemu wynagrodzeniu brutto w sektorze przedsiębiorstw wraz z wypłatami z zysku za ostatni miesiąc minionego kwartału, pomnożonemu przez współczynnik 2,0.
3. 
Członkom Rady Nadzorczej przysługuje wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1 i 2, bez względu na częstotliwość zwoływanych posiedzeń.
4. 
Wynagrodzenie nie przysługuje za miesiąc, w którym członek Rady nie uczestniczył bez usprawiedliwienia w żadnym ze zwołanych posiedzeń.
5. 
Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1 i 2, jest wypłacane z dołu, do 10 dnia każdego następnego miesiąca.
6. 
Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1 i 2, nie obejmuje kosztów podróży i zakwaterowania, których zwrot przysługuje według przepisów w sprawie zasad ustalania oraz wysokości należności przysługujących pracownikom z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.
7. 
Osobom spoza składu Rady uczestniczącym w posiedzeniu Rady przysługuje zwrot kosztów podróży i zakwaterowania oraz diety według przepisów, o których mowa w ust. 6.
8. 
Koszty działania Rady ponosi Agencja.

Rozdział  5

Oddziały terenowe Agencji

§  16. 
1. 
Prezes Agencji tworzy i znosi oddziały terenowe, a także określa terytorialny i przedmiotowy zakres ich działania.
2. 
W sprawach nie objętych terytorialnym i przedmiotowym zakresem działania oddziałów terenowych właściwy jest Prezes Agencji.
§  17. 
Pracami oddziału terenowego kieruje dyrektor oddziału, reprezentujący oddział na zewnątrz oraz odpowiedzialny przed Prezesem Agencji i działający w granicach określonych przez statut i pełnomocnictw udzielanych przez Prezesa Agencji.
§  18. 
(skreślony).
§  19. 
Prezes Agencji koordynuje działalność oddziałów terenowych oraz kontroluje i nadzoruje pracę dyrektorów oddziałów terenowych.
§  20. 
1. 
Strukturę oddziału terenowego określa regulamin organizacyjny, ustalony przez dyrektora oddziału terenowego.
2. 
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, podlega zatwierdzeniu przez Prezesa Agencji.
§  21. 
Do zadań oddziałów terenowych, z zastrzeżeniem § 7 ust. 3, należą w szczególności następujące sprawy:
1)
przejmowanie mienia do Zasobu, na zasadach i w trybie określonym w ustawie,
2)
prowadzenie ewidencji mienia Zasobu,
3)
przygotowanie i realizacja programów restrukturyzacji i prywatyzacji mienia zasobu, w tym także zawieranie umów w sprawie prowadzenia działalności gospodarczej w imieniu i na rachunek Agencji, z wykorzystaniem wydzielonych części mienia Zasobu,
4)
sprawowanie nadzoru właścicielskiego nad mieniem Zasobu,
5)
windykacja należności Agencji,
6)
prowadzenie restrukturyzacji zadłużenia Agencji,
7)
działanie na rzecz tworzenia miejsc pracy oraz aktywizacji zawodowej byłych pracowników państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej.

DZIAŁ  III

UDZIELANIE PEŁNOMOCNICTW

§  22. 
Prezes Agencji może udzielić dyrektorom oddziałów terenowych pełnomocnictw ogólnych do dokonywania wszelkich czynności prawnych, z zastrzeżeniem § 23.
§  23. 
Odrębne pełnomocnictwo jest wymagane do każdej z następujących czynności prawnych:
1)
sprzedaży nieruchomości o powierzchni przekraczającej 50 ha,
2)
sprzedaży obiektów budowlanych, których wartość ewidencyjna netto przekracza równowartość 2 tys. ton żyta, ustaloną stosownie do przepisów o podatku rolnym,
3)
wydzierżawiania nieruchomości o powierzchni przekraczającej 500 ha,
4)
wniesienia mienia do spółki, z wyjątkiem jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, w których aport stanowi mienie pozostałe po likwidacji przedsiębiorstw hodowlanych, o których mowa w § 16 ust. 3,
5)
zaciągania kredytów długoterminowych, o których mowa w art. 22 ust. 2 ustawy, oraz udzielania gwarancji kredytowych,
6)
(skreślony).
§  24. 
Prezes Agencji może udzielić odrębnego pełnomocnictwa do dokonywania poszczególnych czynności prawnych również w sprawach, o których mowa w art. 27 ustawy.
§  25. 
Pełnomocnictwo powinno być udzielone w tej samej formie, jaka jest wymagana do ważności czynności prawnej będącej przedmiotem pełnomocnictwa, jednak w każdym przypadku powinno być udzielone na piśmie.
§  26. 
Prezes Agencji może w pełnomocnictwie udzielonym dyrektorowi oddziału zawrzeć postanowienie zezwalające na ustanowienie przez dyrektora oddziału innych pełnomocników do dokonywania poszczególnych czynności prawnych w granicach udzielonego mu pełnomocnictwa.
§  27. 
W sprawach nie uregulowanych statutem do udzielania pełnomocnictw mają zastosowanie przepisy Kodeksu Cywilnego o przedstawicielstwie.

DZIAŁ  IV

ZASADY GOSPODARKI FINANSOWEJ AGENCJI

§  28. 
1. 
Agencja prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w ranach wpływów pochodzących z realizacji dochodów określonych w art. 20 ust. 2 ustawy, z uwzględnieniem środków finansowych, o których mowa w art. 11 ustawy.
2. 
Środki finansowe uzyskiwane z wpływów, o których mowa w ust. 1, Agencja przeznacza na finansowanie zadań określonych w ustawie, funkcjonowanie Agencji oraz odpisy na fundusz rezerwowy.
3. 
Różnica między wpływami a wydatkami określonymi w ust. 1 i 2 stanowi nadwyżkę lub niedobór.
4. 
Środki finansowe, o których mowa w ust. 2, mogą być uzupełniane kredytem bankowym, przychodami z zapisów na obligacje i sprzedaży obligacji, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 22 ustawy.
§  29. 
1. 
Finansowanie zadań określonych w ustawie może być dokonywane w formie bezpośrednich wydatków, subwencji oraz pożyczek i gwarancji.
2. 
Warunki i zasady stosowania poszczególnych form finansowania zadań określa Prezes Agencji.
§  30. 
Roczny plan finansowy, o którym mowa w art. 21 ustawy, zawiera prognozę wpływów finansowych i należności okresów przyszłych oraz propozycję wydatków na realizację poszczególnych zadań określonych w ustawie, jak również na pokrycie kosztów funkcjonowania Agencji oraz informację o zobowiązaniach wynikających z przejęcia mienia Skarbu Państwa.
§  31. 
1. 
Fundusz rezerwowy, o którym mowa w § 28 ust. 2, tworzony jest w ciężar wydatków Agencji w wysokości 5% wpływów osiąganych ze sprzedaży nieruchomości Skarbu Państwa, opłat z tytułu zarządu, użytkowania, użytkowania wieczystego, czynszu dzierżawnego i z tytułu najmu.
2. 
Fundusz rezerwowy jest powiększany o nadwyżkę, o której mowa w § 28 ust. 3.
3. 
Fundusz rezerwowy jest przeznaczony na finansowanie niedoborów, o których mowa w § 28 ust. 2, oraz na tworzenie rezerw z tytułu udzielanych gwarancji kredytowych.
§  32. 
1. 
Wynagrodzenia pracowników Agencji obciążają wydatki Agencji.
2. 
Zasady wynagradzania pracowników zatrudnionych w Biurze Agencji i oddziałach terenowych określa regulamin wynagradzania. Warunki wynagradzania Prezesa Agencji ustala Prezes Rady Ministrów.
3. 
Prezes Agencji tworzy fundusz nagród w relacji do wpływów z działalności Agencji z przeznaczeniem dla wyróżniających się pracowników Agencji. Wysokość odpisu i zasady wypłat określa regulamin funduszu, ustalony przez Prezesa Agencji.
§  33. 
Agencja prowadzi rachunkowość według zakładowego planu kont, ustalonego przez Prezesa Agencji, z zachowaniem ogólnych zasad rachunkowości oraz ustaleń niniejszego statutu.
§  34. 
1. 
Składniki majątkowe przejmowane przez Agencję do Zasobu ujmowane są w księgach Agencji według wartości wynikających z protokołu zdawczo-odbiorczego, o którym mowa w art. 19 ustawy.
2. 
Zobowiązania związane ze składnikami majątkowymi, jeżeli są przejmowane, Agencja ujmie według wartości ustalonych w protokole zdawczo-odbiorczym, o którym mowa w art. 19 ustawy, wraz ze szczegółową dokumentacją. Zobowiązania te są ujmowane jako zobowiązania Zasobu.
3. 
Odpowiednikiem wartości przejmowanych składników majątku, pomniejszonym o przyjęte zobowiązania, jest fundusz Zasobu.
4. 
Wartość ewidencyjna majątku Zasobu oraz fundusz Zasobu korygowane są o:
1)
wartość ewidencyjną składników majątkowych sprzedanych, zlikwidowanych lub nieodpłatnie przekazanych, a także nieodpłatnie przekazanych na podstawie umowy darowizny,
2)
umorzenia,
3)
skutki przeszacowania składników majątku w wyniku podjęcia programu restrukturyzacyjnego,
4)
wartość nabytych składników majątkowych według cen nabycia.
§  35. 
1. 
Składniki majątkowe nabyte na cele funkcjonowania Agencji tworzą fundusz Agencji.
2. 
Majątek trwały Agencji podlega amortyzacji na ogólnych zasadach.
§  36. 
Prezes Agencji określa szczegółowe zasady rozrachunku gospodarczego oddziałów terenowych oraz jednostek gospodarczych zarządzanych lub administrowanych w imieniu i na rachunek Agencji, z zachowaniem zasad gospodarki finansowej określonych w statucie.

DZIAŁ  V

DYSPONOWANIE MIENIEM NIE ZAGOSPODAROWANYM

§  37. 
1. 
Mienie wchodzące w skład Zasobu, które nie zostało zagospodarowane, Agencja zabezpiecza w taki sposób, aby mienie to nie uległo zniszczeniu, uszkodzeniu lub kradzieży.
2. 
Nie zagospodarowane obiekty budowlane mogą być również przeznaczone przez Agencję na inne potrzeby niż wynikające z właściwego ich przeznaczenia, a w szczególnych przypadkach mogą być:
1)
rozebrane celem wykorzystania tego materiału przez Agencję na własne potrzeby,
2)
rozebrane celem sprzedania uzyskanego materiału,
3)
zlikwidowane w inny sposób.
3. 
Fizyczna likwidacja obiektów budowlanych wymaga zgody Prezesa Agencji, jeżeli ich wartość ewidencyjna netto przewyższa równowartość 2.000 decyton żyta, ustaloną stosownie do przepisów o podatku rolnym.
4. 
Nie zagospodarowane mienie ruchome może by użyczone lub nieodpłatnie przekazane na własność muzeum, a także innym jednostkom organizacyjnym na cele działalności dydaktycznej, oświatowo-wychowawczej, opiekuńczej, charytatywnej albo, jeśli nie przedstawia wartości użytkowej - zlikwidowane.
5. 
Przeznaczenie mienia w sposób określony w ust. 2 powinno być podyktowane względami ekonomicznymi, wynikającymi przede wszystkim z przewidywanych kosztów zabezpieczenia tego mienia.
6. 
Przepisy ust. 1-5 nie naruszają, przewidzianego w odrębnych przepisach, obowiązku uzyskania zezwoleń właściwych organów na dokonanie rozbiórki lub na fizyczną likwidację w inny sposób poszczególnych składników mienia Zasobu.

DZIAŁ  VI

SYSTEM KONTROLI WEWNĘTRZNEJ

§  38. 
1. 
W Biurze Agencji tworzy się komórkę kontroli wewnętrznej.
2. 
Za zorganizowanie i prawidłowe działanie kontroli wewnętrznej, a także za należyte wykorzystanie wyników kontroli odpowiedzialny jest Prezes Agencji.
3. 
Czynności kontrolne w zakresie swego działania wykonują z urzędu także zastępcy Prezesa Agencji, dyrektorzy zespołów, główny księgowy oraz dyrektorzy oddziałów terenowych.
§  39. 
Kontroli wewnętrznej podlegają komórki organizacyjne Agencji, zarządcy tymczasowi, państwowe jednostki organizacyjne mające mienie Skarbu Państwa w zarządzie oraz dzierżawcy i administratorzy w zakresie ich obowiązków wobec Agencji wynikających z zawartych z nimi umów.
§  40. 
Kontrola wewnętrzna jest sprawowana w postaci:
1)
kontroli bieżącej polegającej na badaniu czynności w toku ich wykonywania, czy przebiegają one prawidłowo, w szczególności z punktu widzenia legalności i gospodarności; kontrola ta obejmuje również badania rzeczywistego stanu rzeczowych i pieniężnych składników majątkowych oraz prawidłowości ich zabezpieczenia przed kradzieżą, zniszczeniem, uszkodzeniem i innymi szkodami,
2)
kontroli wynikowej obejmującej badanie stanu faktycznego i dokumentów odzwierciedlających czynności już dokonane.
§  41. 
W razie ujawnienia w toku kontroli czynu mającego cechy przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym Prezesa Agencji lub dyrektora oddziału terenowego, jak również zabezpiecza dokumenty i przedmioty stanowiące dowód przestępstwa oraz zawiadamia organy ścigania.
§  42. 
Do przeprowadzenia kontroli przez pracownika komórki kontroli uprawnia imienne upoważnienie, wystawione przez Prezesa Agencji.
§  43. 
1. 
Kontrolujący podlega wyłączeniu od udziału w kontroli, jeżeli wyniki kontroli mogą dotyczyć jego praw lub obowiązków albo praw lub obowiązków jego małżonka, krewnych i powinowatych bądź osób związanych z nimi z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, a także innych osób bliskich.
2. 
Kontrolujący może być wyłączony od udziału w kontroli również w razie stwierdzenia innych przyczyn, które mogą mieć wpływ na bezpośrednie jego postępowanie.
3. 
O przyczynach wyłączenia osoba zainteresowana zawiadamia Prezesa Agencji.
4. 
Czynności kontrolne nie mogą być podjęte przed rozstrzygnięciem przez Prezesa Agencji sprawy wyłączenia od udziału w kontroli.
§  44. 
Pracownicy Agencji oraz inne kontrolowane podmioty są obowiązani do udzielania kontrolującemu niezbędnych wyjaśnień i pomocy oraz udostępniania dokumentów.
§  45. 
Wyniki kontroli stanowią podstawę podjęcia przez Prezesa Agencji działań w celu zapobieżenia powstawaniu nieprawidłowości.
1 Załącznik:

- § 23 i 26 zmienione przez § 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia z dnia 19 października 1992 r. (Dz.U.92.80.409) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 listopada 1992 r.

- § 16 i 23 zmienione przez § 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia z dnia 29 kwietnia 1993 r. (Dz.U.93.36.163) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 maja 1993 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 27 stycznia 1998 r. (Dz.U.98.15.63) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lutego 1998 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024