Sposób prowadzenia rejestru instytucji kultury.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I SZTUKI
z dnia 17 lutego 1992 r.
w sprawie sposobu prowadzenia rejestru instytucji kultury.

Na podstawie art. 14 ust. 4 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. Nr 114, poz. 493) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rejestr instytucji kultury, zwany dalej "rejestrem", prowadzi się dla instytucji kultury objętych przepisami ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. Nr 114, poz. 493).
2.
Dla każdej instytucji kultury prowadzi się oddzielną księgę rejestrową, oznaczoną kolejnym numerem.
§  2.
1.
Księga rejestrowa składa się z czterech działów:
1)
działu pierwszego - Oznaczenie instytucji kultury, do którego wpisuje się w odrębnych rubrykach:
a)
numer kolejny wpisu,
b)
pełną i skróconą nazwę instytucji kultury oraz oznaczenie jej siedziby,
c)
przedmiot działalności instytucji kultury,
d)
oznaczenie organizatora i aktu o utworzeniu instytucji kultury,
e)
cyfrowy identyfikator instytucji kultury nadany w systemie informacji statystycznej oraz uwagi;
2)
działu drugiego - Organizacja instytucji kultury, do którego wpisuje się w odrębnych rubrykach:
a)
numer kolejny wpisu,
b)
wzmiankę o złożeniu do rejestru statutu instytucji kultury,
c)
imię i nazwisko dyrektora instytucji kultury oraz imiona i nazwiska jego zastępców,
d)
imiona i nazwiska pełnomocników instytucji kultury uprawnionych do dokonywania czynności prawnych w imieniu instytucji oraz zakres ich upoważnień,
e)
nazwy oraz określenie siedziby zakładów i innych wyodrębnionych jednostek organizacyjnych instytucji kultury, które sporządzają bilans, i ich cyfrowe identyfikatory nadane w systemie informacji statystycznej,
f)
uwagi;
3)
działu trzeciego - Mienie instytucji kultury, do którego wpisuje się w odrębnych rubrykach:
a)
numer kolejny wpisu,
b)
wyposażenie materiałowo-techniczne i środki finansowe instytucji kultury,
c)
wzmiankę o złożeniu do rejestru bilansu instytucji kultury za ostatni rok,
d)
wzmiankę o obciążeniu środków trwałych instytucji kultury ograniczonymi prawami rzeczowymi,
e)
uwagi;
4)
działu czwartego - Połączenie, podział i likwidacja instytucji kultury, do którego wpisuje się w odrębnych rubrykach:
a)
numer kolejny wpisu,
b)
wzmianki dotyczące połączenia, podziału lub likwidacji instytucji kultury,
c)
imię i nazwisko likwidatora,
d)
uwagi.
2.
Wpisowi podlegają również zmiany i uzupełnienia danych wymienionych w ust. 1 pkt 1 lit. b)-d), pkt 2 lit. c)-e) i pkt 3 lit. d).
§  3.
Każdy wpis do księgi rejestrowej oznacza się numerem wynikającym z kolejności wpisów oraz zaopatruje w datę dokonania wpisu i podpis pełnomocnika organizatora.
§  4.
Księga rejestrowa nie może być wynoszona poza miejsce jej przechowywania.
§  5.
1.
Przy księdze rejestrowej prowadzi się odrębnie dla każdej instytucji kultury akta rejestrowe obejmujące dokumenty stanowiące podstawę wpisu do rejestru oraz dokumenty dotyczące postępowania rejestrowego.
2.
Organizator może w treści wpisu powołać się na dokument złożony do akt rejestrowych. Powołane dokumenty uważa się wówczas za objęte treścią wpisu.
§  6.
Przepisy dotyczące wpisu do rejestru stosuje się odpowiednio do wykreślenia wpisu.
§  7.
Wzór księgi rejestrowej stanowi załącznik do rozporządzenia.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR KSIĘGI REJESTROWEJ

Dział pierwszy - Oznaczenie instytucji kultury
Nr

kolejny

wpisu

Pełna i skró-

cona nazwa

instytucji

kultury i jej

siedziba

Przedmiot

działalności

instytucji

kultury

Oznaczenie organizato-

ra i aktu o utworzeniu

instytucji kultury

Cyfrowy iden-

tyfikator

nadany w sys-

temie infor-

macji staty-

stycznej oraz

uwagi

1 2 3 4 5

Dział drugi - Organizacja instytucji kultury

Nr

kolejny

wpisu

Wzmianka o

złożeniu do

rejestru

statutu

instytucji

kultury

Imię i naz-

wisko dyre-

ktora

instytucji

kultury

i jego

zastępców

Imiona i

nazwiska

pełnomoc-

ników

instytucji

kultury

uprawnio-

nych do

dokonywa-

nia czynno-

ści prawnych

i zakres ich

upoważnień

Nazwy i siedziby zakładów oraz innych jednostek organizacyjnych instytucji kultury, które sporządzają bilans, i ich cyfrowe identyfikatory nadane w systemie informacji statystycznej Uwagi
1 2 3 4 5 6

Dział trzeci - Mienie instytucji kultury

Nr

kolejny

wpisu

Wyposażenie

materiałowo-

techniczne

i środki

finansowe

instytucji

kultury

Wzmianka o

złożeniu do

rejestru

bilansu

instytucji

kultury za

ostatni rok

Wzmianka o obciążeniu środków trwałych instytucji kultury ograniczonymi prawami rzeczowymi Uwagi
1 2 3 4 5

Dział czwarty - Połączenie, podział i likwidacja instytucji kultury

Nr

kolejny

wpisu

Wzmianki dotyczące połączenia, podziału

lub likwidacji instytucji kultury

Imię i nazwisko

likwidatora

Uwagi
1 2 3 4

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1992.20.80

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób prowadzenia rejestru instytucji kultury.
Data aktu: 17/02/1992
Data ogłoszenia: 09/03/1992
Data wejścia w życie: 09/03/1992