Zasady wykorzystywania dotacji z budżetu państwa na finansowanie inwestycji infrastrukturalnych w strefach szczególnie zagrożonych bezrobociem.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 5 września 1991 r.
w sprawie zasad wykorzystywania dotacji z budżetu państwa na finansowanie inwestycji infrastrukturalnych w strefach szczególnie zagrożonych bezrobociem.

Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy budżetowej na rok 1991 z dnia 23 lutego 1991 r. (Dz. U. Nr 21, poz. 89) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa zasady wykorzystywania dotacji ustalonej w art. 7 ust. 1 ustawy budżetowej na rok 1991 z dnia 23 lutego 1991 r. (Dz. U. Nr 21, poz. 89).
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
dotacji - rozumie się przez to dotację z budżetu państwa, ustaloną w art. 7 ust. 1 ustawy powołanej w ust. 1,
2)
inwestycjach infrastrukturalnych - rozumie się przez to inwestycje w zakresie uzbrajania terenu w techniczną infrastrukturę komunalną, ujęć wody, ochrony środowiska, drogownictwa, telefonizacji, usług dla rolnictwa oraz usług turystycznych,
3)
strefach szczególnie zagrożonych bezrobociem - rozumie się przez to gminy wymienione w uchwale nr 63 Rady Ministrów z dnia 2 maja 1991 r. w sprawie wykazu gmin o szczególnym zagrożeniu wysokim bezrobociem strukturalnym (Monitor Polski Nr 16, poz. 105),
4)
wnioskodawcach - rozumie się przez to zarządy gmin, o których mowa w pkt 3, oraz inwestorów, których organem założycielskim jest wojewoda, zamierzających kontynuować inwestycje infrastrukturalne w tych gminach przy wykorzystaniu dotacji,
5)
zaawansowaniu inwestycji - rozumie się przez to relację wartości nakładów w cenach 1991 r. poniesionych na realizowaną inwestycję infrastrukturalną od rozpoczęcia realizacji do dnia 31 czerwca 1991 r. - do jej wartości kosztorysowej w cenach 1991 r.
§  2.
1.
Dotacja może być przyznana na finansowanie inwestycji infrastrukturalnej, która:
1)
jest zaawansowana przynajmniej w 40%,
2)
jest realizowana przez wnioskodawcę w strefie szczególnie zagrożonej bezrobociem,
3)
w 1991 r. nie jest finansowana za pomocą innej dotacji z budżetu państwa,
4)
jest planowana do zakończenia do dnia 30 września 1992 r.
2.
Wysokość dotacji na finansowanie inwestycji infrastrukturalnej nie może przekroczyć 30% jej wartości kosztorysowej w cenach 1991 r.
3.
Wnioski o przyznanie dotacji na finansowanie inwestycji infrastrukturalnych o zaawansowaniu niższym od 40% mogą być rozpatrywane, jeżeli łączne zapotrzebowanie na dotacje niezbędne na finansowanie inwestycji infrastrukturalnych, które spełniają wszystkie warunki określone w ust. 1, będzie niższe od kwoty dotacji ustalonej w art. 7 ust. 1 ustawy powołanej w § 1 ust. 1.
§  3.
1.
Wniosek o przyznanie dotacji na finansowanie inwestycji infrastrukturalnej powinien zawierać w szczególności:
1)
nazwę i lokalizację inwestycji oraz nazwę inwestora i jego adres,
2)
propozycję wysokości dotacji i jej uzasadnienie oraz informację o kwotach innych środków przeznaczonych na finansowanie inwestycji infrastrukturalnej,
3)
dane liczbowe i inne informacje umożliwiające stwierdzenie, że inwestycja infrastrukturalna spełnia warunki określone w § 2 ust. 1,
4)
uzasadnienie celowości kontynuacji inwestycji infrastrukturalnej w planowanym zakresie,
5)
dane o planowanych efektach i okresie realizacji oraz inne podstawowe elementy charakterystyki inwestycji infrastrukturalnej objętej wnioskiem,
6)
pozytywną opinię właściwego wojewody i prezydium wojewódzkiego sejmiku samorządowego.
2.
Wnioskodawca przekazuje wniosek wraz z opiniami Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej.
§  4.
1.
Wnioski o przyznanie dotacji na finansowanie inwestycji infrastrukturalnych rozpatruje Zespół, w którego skład wchodzą przedstawiciele:
1)
Ministra Pracy i Polityki Socjalnej,
2)
Ministra Finansów,
3)
Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa,
4)
Ministra Przemysłu i Handlu,
5)
Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej,
6)
Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa,
7)
Urzędu Rady Ministrów,
8)
Centralnego Urzędu Planowania.
2.
Zespołowi przewodniczy przedstawiciel Ministra Pracy i Polityki Socjalnej.
3.
Właściwi ministrowie wyznaczą swoich przedstawicieli do Zespołu.
4.
Minister Pracy i Polityki Socjalnej może dodatkowo powołać w skład Zespołu osoby inne niż wymienione w ust. 1.
5.
Zespół rozpatrzy wnioski złożone w Ministerstwie Pracy i Polityki Socjalnej w ciągu 20 dni od dnia ogłoszenia rozporządzenia, dokona selekcji tych wniosków, zaproponuje podział dotacji i sporządzi wykaz inwestycji infrastrukturalnych proponowanych do finansowania z udziałem dotacji oraz przedstawi ten wykaz Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej.
§  5.
1.
Decyzję o przyznaniu dotacji na finansowanie inwestycji infrastrukturalnej oraz o jej kwocie podejmuje Minister Pracy i Polityki Socjalnej na wniosek Zespołu, przedłożony wraz z wykazem inwestycji infrastrukturalnych, o którym mowa w § 4 ust. 5.
2.
Minister Pracy i Polityki Socjalnej przekaże Ministrowi Finansów do dnia 31 października 1991 r. zatwierdzony wykaz inwestycji infrastrukturalnych i kwot dotacji przyznanych na te inwestycje.
3.
Przekazanie dotacji przyznanych na finansowanie inwestycji infrastrukturalnych następuje:
1)
w przypadku inwestycji infrastrukturalnych realizowanych przez zarządy gmin - w formie dotacji na zadania własne gmin,
2)
w przypadku inwestycji infrastrukturalnych realizowanych przez inwestorów, których organem założycielskim jest wojewoda - przez zwiększenie kwoty odpowiednich wydatków w budżecie właściwych wojewodów.
4.
Właściwi dysponenci środków budżetowych przekazują otrzymane dotacje dla inwestorów na rachunki bankowe, z których są finansowane dotowane inwestycje infrastrukturalne.
§  6.
Właściwi wojewodowie dokonują kontroli prawidłowości wykorzystywania dotacji otrzymanych przez inwestorów na finansowanie inwestycji infrastrukturalnych.
§  7.
1.
Inwestorzy, którzy otrzymają dotację na finansowanie inwestycji infrastrukturalnych, składają Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej, Ministrowi Finansów oraz właściwemu wojewodzie, w terminie 15 dni po upływie każdego kwartału, informację zawierającą następujące dane liczbowe i wyjaśnienia:
1)
kwotę dotacji otrzymaną i wykorzystaną do końca danego kwartału,
2)
wartość nakładów na inwestycję infrastrukturalną planowaną na dany rok oraz rzeczywistą do końca danego kwartału,
3)
wyjaśnienia dotyczące poziomu wykorzystania otrzymanej dotacji na finansowanie inwestycji infrastrukturalnej oraz przebiegu realizacji tej inwestycji, a jeżeli inwestycja została zakończona - także wyjaśnienia dotyczące planowanych i rzeczywistych kosztów, efektów i okresu jej realizacji.
2.
Minister Pracy i Polityki Socjalnej do dnia 30 listopada 1992 r. przedstawi Radzie Ministrów zbiorczą informację zawierającą dane liczbowe i wyjaśnienia dotyczące poziomu wykorzystania dotacji przeznaczonych na finansowanie inwestycji infrastrukturalnych, przebiegu realizacji kontynuowanych inwestycji infrastrukturalnych oraz planowanych i rzeczywistych kosztów, efektów i okresów realizacji zakończonych inwestycji infrastrukturalnych.
§  8.
Jeżeli inwestycja infrastrukturalna nie będzie zakończona do dnia 30 września 1992 r., dotacja otrzymana na finansowanie tej inwestycji podlega zwrotowi przez inwestora do budżetu państwa do dnia 31 grudnia 1992 r. w urzędzie skarbowym właściwym dla inwestora wraz z odsetkami obliczonymi według stopy kredytu refinansowego, określonej przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1991.82.365

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zasady wykorzystywania dotacji z budżetu państwa na finansowanie inwestycji infrastrukturalnych w strefach szczególnie zagrożonych bezrobociem.
Data aktu: 05/09/1991
Data ogłoszenia: 14/09/1991
Data wejścia w życie: 14/09/1991