Postępowanie dotyczące rejestracji związków pracodawców.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 2 sierpnia 1991 r.
w sprawie postępowania dotyczącego rejestracji związków pracodawców.

Na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55, poz. 235) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rejestr związków pracodawców, zwany dalej "rejestrem", dla organizacji pracodawców, zwanych dalej "związkami", tworzonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców, prowadzą:
1)
dla federacji i konfederacji związków pracodawców - Sąd Wojewódzki w Warszawie,
2)
dla związków pracodawców - sądy wojewódzkie właściwe miejscowo ze względu na siedzibę związku.
§  2.
Rejestr składa się z dwóch działów:
1)
działu A, do którego wpisuje się związki pracodawców,
2)
działu B, do którego wpisuje się federacje i konfederacje związków pracodawców.
§  3.
Dla każdego działu rejestru prowadzi się oddzielną księgę rejestrową według wzoru stanowiącego załącznik do rozporządzenia.
§  4.
Dla każdego związku prowadzi się oddzielne akta rejestrowe obejmujące dokumenty dotyczące postępowania rejestracyjnego i dokumenty stanowiące podstawę wpisu do rejestru.
§  5.
Wniosek w wpis związku do rejestru składa na piśmie organ uprawniony do jego reprezentowania.
§  6.
1.
Wniosek o wpis związku do rejestru powinien zawierać: nazwę związku i jego siedzibę, informację o liczbie założycieli oraz podpisy członków komitetu założycielskiego lub osób upoważnionych przez komitet do dokonania czynności związanych z rejestracją.
2.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1)
uchwałę o założeniu związku,
2)
wykaz osób wchodzących w skład komitetu założycielskiego, zawierający imiona i nazwiska, miejsca zamieszkania oraz podpisy tych osób,
3)
statut związku w dwóch egzemplarzach ze wskazaniem daty jego uchwalenia.
§  7.
1.
Wniosek o wykreślenie, zmianę lub uzupełnienie wpisów w rejestrze powinien zawierać dane potrzebne do uzupełnienia poszczególnych rubryk rejestru. Do wniosku dołącza się dokumenty stanowiące podstawę wpisu.
2.
Związek ma obowiązek złożyć wniosek o wpis do rejestru osób wybranych zgodnie ze statutem do organu uprawnionego do reprezentowania związku w terminie 14 dni od daty jego wyboru.
3.
Wniosek powinien zawierać imiona i nazwiska osób wybranych do tego organu, ich miejsca zamieszkania oraz funkcję pełnioną w tym organie.
§  8.
Sąd powinien wskazać wnioskodawcy ujawnione wady i braki w składanych pismach i wnioskach oraz pouczyć go o przeszkodach mogących mieć wpływ na sprawność postępowania lub na merytoryczne rozstrzygnięcie sprawy.
§  9.
1.
Jeżeli wniosek ma braki lub wady, które dadzą się usunąć, sąd wydaje postanowienie o wezwaniu do ich usunięcia i wyznacza w tym celu stosowny termin.
2.
Jeżeli wnioskodawca nie usunie braków lub wad w wyznaczonym terminie, sąd odmówi dokonania wpisu do rejestru.
§  10.
Podstawą postanowienia zarządzającego wpis do rejestru są wyłącznie dokumenty złożone do akt rejestrowych. W postanowieniu zarządzającym wpis do rejestru sąd określa dosłowną treść wpisu oraz rubrykę rejestru, do której wpis ma być dokonany.
§  11.
Sąd nie może zarządzić wpisu do rejestru, jeżeli wpis ten musiałby ulec wykreśleniu w świetle treści złożonego wniosku lub z innych przyczyn byłby niezgodny z obowiązującymi przepisami lub faktycznym stanem rzeczy.
§  12.
We wniosku o wpis do rejestru wzmianki o zmianie statutu powinno być zamieszczone zawiadomienie sądu o dokonanych zmianach - na podstawie nowego statutu, ze wskazaniem ich treści i daty powzięcia. Wzmiankę o treści tego zawiadomienia wpisuje się w rubryce "uwagi".
§  13.
O powzięciu wiadomości, która może uzasadniać wykreślenie związku z rejestru, czyni się wzmiankę w rubryce "uwagi". Treść tej wzmianki może się opierać na okolicznościach, które doszły do wiadomości sądu w drodze urzędowej lub są powszechnie znane; sąd zażąda wyjaśnień co do okoliczności uzasadniających wykreślenie związku z rejestru.
§  14.
Przepisy dotyczące wpisu w poszczególnych rubrykach rejestru stosuje się odpowiednio do wykreślenia wpisów w tych rubrykach.
§  15.
Rejestr może przeglądać każdy pod nadzorem pracownika sądowego. Zaświadczenia, odpisy i wyciągi z rejestru są wydawane osobie, która wykaże interes prawny w ich uzyskaniu.
§  16.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Sąd Wojewódzki REJESTR ZWIĄZKÓW PRACODAWCÓW

w ...................... DZIAŁ .....................
Nr kolejny wpisu Nr akt sądu zarządzającego wpis. Data wpisu. Podpis sekretarza Nazwa związku i jego siedziba Terytorialny i podmiotowy zakres działalności związku
1 2 3 4
Organy związku oraz imiona i nazwiska osób wchodzących w skład organu uprawnionego od reprezentowania związku Data uchwalenia statutu lub zmian statutu złożonego do akt Wzmianka o treści postanowienia sądu wydanego w razie stwierdzenia, że związek prowadzi działalność sprzeczną z prawem Wzmianka o wykreśleniu związku z rejestru UWAGI
5 6 7 8

Zmiany w prawie

To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1991.77.341

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Postępowanie dotyczące rejestracji związków pracodawców.
Data aktu: 02/08/1991
Data ogłoszenia: 29/08/1991
Data wejścia w życie: 29/08/1991