Szczególny tryb podziału przedsiębiorstw państwowych podlegających komunalizacji.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 26 czerwca 1991 r.
w sprawie szczególnego trybu podziału przedsiębiorstw państwowych podlegających komunalizacji.

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 32, poz. 191, Nr 43, poz. 253, Nr 92, poz. 541 i z 1991 r. Nr 34, poz. 151) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa szczególny tryb podziału przedsiębiorstw państwowych wymienionych w art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 32, poz. 191, Nr 43, poz. 253, Nr 92, poz. 541 i z 1991 r. Nr 34, poz. 151).
2.
Szczególny tryb podziału przedsiębiorstw państwowych, których mienie podlega komunalizacji, zwanych dalej "przedsiębiorstwami", stosuje się w przypadkach, gdy podział przedsiębiorstwa jest konieczny w związku z przekazaniem mienia gminom lub ich związkom.
§  2.
Podział przedsiębiorstw, o których mowa w § 1, może polegać na:
1)
utworzeniu dwóch lub więcej przedsiębiorstw w oparciu o wydzieloną część załogi, zespoły środków trwałych i odpowiadające im części środków obrotowych (zakłady, oddziały, inne jednostki organizacyjne), należące do przedsiębiorstwa ulegającego podziałowi,
2) 1
wyłączeniu z przedsiębiorstwa jednostki lub jednostek organizacyjnych, o których mowa w pkt 1, w celu przekazania ich gminom lub ich związkom.
§  3.
1.
Podział przedsiębiorstwa zarządza wojewoda z własnej inicjatywy, na wniosek zarządu gminy lub związku gmin.
2.
Wszczęcie postępowania w sprawie podziału przedsiębiorstwa następuje na podstawie postanowienia wojewody, które powinno zawierać:
1)
określenie przedsiębiorstwa mającego ulec podziałowi oraz wstępne wskazanie przedsiębiorstw mających powstać w wyniku podziału,
2)
powołanie zespołu przygotowawczego, o którym mowa w art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1991 r. Nr 18, poz. 80), z udziałem przedstawicieli zainteresowanych gmin, oraz wskazanie organów, organizacji i instytucji wezwanych do delegowania swoich przedstawicieli w skład zespołu,
3)
określenie terminu rozpoczęcia działalności przez zespół przygotowawczy i złożenie opinii przez ten zespół,
4)
wskazanie celu i zakresu postępowania oraz uzasadnienie wszczęcia postępowania.
3.
Opinia zespołu przygotowawczego powinna zawierać umotywowaną ocenę przygotowanych propozycji podziału przedsiębiorstwa.
§  4.
1.
Z projektem podziału przedsiębiorstwa i oceną sporządzoną przez zespół przygotowawczy wojewoda zapoznaje organy samorządu załogi działające w przedsiębiorstwie.
2.
Wojewoda przedstawia projekt podziału przedsiębiorstwa oraz ocenę sporządzoną przez zespół przygotowawczy zainteresowanym gminom, w celu uzyskania opinii o proponowanym podziale.
3.
Opinie, o których mowa w ust. 2, powinny być przedstawione wojewodzie w ciągu 30 dni od dnia otrzymania projektu podziału przedsiębiorstwa. Niezłożenie opinii w tym terminie jest uważane za równoznaczne z brakiem zastrzeżeń do propozycji podziału.
§  5.
1.
Zarządzenie wojewody o podziale powinno zawierać dane wymienione w § 36 i 37 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 listopada 1981 r. w sprawie wykonania ustawy o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. Nr 31, poz. 170, z 1987 r. Nr 37, poz. 213, z 1988 r. Nr 6, poz. 51 i Nr 12, poz. 95 oraz z 1989 r. Nr 6, poz. 42).
2.
Tworzenie powstających w wyniku podziału przedsiębiorstw oraz rozdział między te przedsiębiorstwa składników mienia, zobowiązań i wierzytelności przedsiębiorstwa ulegającego podziałowi następuje z zachowaniem zasad określonych w § 38-44 rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1.
§  6.
Postępowanie dotyczące podziału przedsiębiorstw wymienionych w § 1, wszczęte, lecz nie zakończone do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, prowadzi się dalej na podstawie jego przepisów.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 9 lipca 1992 r. (Dz.U.92.55.268) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lipca 1992 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1991.58.248

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczególny tryb podziału przedsiębiorstw państwowych podlegających komunalizacji.
Data aktu: 26/06/1991
Data ogłoszenia: 02/07/1991
Data wejścia w życie: 02/07/1991