Tryb wykonywania nadzoru nad działalnością administracyjną sądów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 29 marca 1991 r.
w sprawie trybu wykonywania nadzoru nad działalnością administracyjną sądów.

Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 1990 r. Nr 23, poz. 138, Nr 34, poz. 198, Nr 53, poz. 306 i Nr 89, poz. 517) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Nadzór nad działalnością administracyjną sądów obejmuje zagadnienia związane z zapewnieniem sprawnego rozpoznawania spraw, prawidłowego wykonywania orzeczeń sądowych oraz podejmowania czynności zapobiegawczych należących do kompetencji sądu.
2.
Nadzór ten wykonywany jest w następujących formach:
1)
wizytacji obejmujących pełny zakres działalności administracyjnej sądu lub wybranego wydziału (wydziałów),
2)
lustracji obejmujących określoną problematykę,
3)
dokonywania ocen działalności administracyjnej sądów, w szczególności na podstawie analiz danych statystycznych, z uwzględnieniem postępowania odwoławczego oraz badania skarg,
4)
kontroli wykonywania orzeczeń sądowych,
5)
kontroli organizacji pracy sekretariatów i biurowości sądowej,
6)
narad powizytacyjnych oraz konferencji szkoleniowych sędziów i innych pracowników sądów.
§  2.
1.
Prezes sądu apelacyjnego i odpowiednio prezes sądu wojewódzkiego wykonują nadzór nad działalnością administracyjną sądów w powierzonym okręgu osobiście, za pośrednictwem wiceprezesów, przewodniczących wydziałów, sędziów wizytatorów, a w uzasadnionych wypadkach - także innych sędziów, inspektorów do spraw biurowości sądowej oraz wyznaczonych sądowych kuratorów zawodowych.
2.
Prezes sądu apelacyjnego i odpowiednio prezes sądu wojewódzkiego do wykonywania czynności nadzoru wyznacza sędziów wizytatorów, inspektorów do spraw biurowości sądowej, sądowych kuratorów zawodowych, którzy działają w wydziałach lub referatach wizytacyjnych albo w innych jednostkach organizacyjnych sądu.
§  3.
Prezes sądu wojewódzkiego sprawuje nadzór nad działalnością administracyjną sądów rejonowych w powierzonym mu okręgu, a także nad kolegiami do spraw wykroczeń działającymi przy tych sądach.
§  4.
1.
Prezes sądu apelacyjnego sprawuje nadzór nad działalnością administracyjną sądów wojewódzkich w powierzonym mu okręgu.
2.
Prezes sądu apelacyjnego sprawuje również nadzór nad działalnością administracyjną sądów rejonowych w sprawach z zakresu prawa pracy i w sprawach gospodarczych należących do sądów rejonowych, zwłaszcza działających w okręgach sądów wojewódzkich, w których nie został utworzony wydział pracy i ubezpieczeń społecznych ani wydział gospodarczy.
3.
Prezes sądu apelacyjnego może zarządzać przeprowadzanie doraźnej wizytacji lub lustracji w dowolnym sądzie rejonowym na obszarze powierzonego mu okręgu w każdej kategorii spraw, jeżeli uzna to za celowe na podstawie ustaleń dokonanych w toku innych czynności przez właściwe organy lub wyznaczone osoby.
§  5.
Plan zadań nadzorczych ustala corocznie prezes sądu po zasięgnięciu opinii kolegium sądu i przedstawia Ministerstwu Sprawiedliwości. Plan ten powinien przewidywać wizytację każdego sądu co najmniej raz w okresie dwuletnim.
§  6.
1.
Przewodniczącym wydziału wizytacji i doskonalenia kadr w sądzie apelacyjnym oraz przewodniczącym wydziału (referatu) wizytacyjnego w sądzie wojewódzkim jest wiceprezes sądu, jeżeli funkcji tej nie wykonuje prezes sądu.
2.
W skład referatu wizytacyjnego w sądzie wojewódzkim powinni wchodzić sędziowie wizytatorzy sprawujący nadzór nad działalnością administracyjną sądów, w szczególności w sprawach karnych, cywilnych oraz rodzinnych i nieletnich, sądowy kurator zawodowy oraz inspektor do spraw biurowości; zarządzenie o utworzeniu tego referatu prezes sądu wojewódzkiego przekazuje do wiadomości Ministerstwu Sprawiedliwości oraz prezesowi sądu apelacyjnego.
3.
W skład wydziału wizytacji i doskonalenia kadr w sądzie apelacyjnym wchodzą sędziowie wizytatorzy sprawujący nadzór nad działalnością administracyjną sądów we wszystkich rodzajach spraw, w liczbie odpowiadającej potrzebom i warunkom funkcjonowania sądu, oraz inspektor do spraw biurowości.
§  7.
Prezes sądu apelacyjnego oraz prezes sądu wojewódzkiego mogą zlecać, w uzgodnieniu z kolegium sądu, doraźne wykonanie wizytacji bądź lustracji podległych sądów sędziom orzekającym, nie mającym statusu wizytatorów.
§  8.
1.
W sądzie wojewódzkim, w którym nie utworzono referatu wizytacyjnego, czynności nadzoru nad działalnością administracyjną sądów rejonowych wykonują sędziowie orzekający w sprawach odwoławczych, wyznaczeni przez prezesa sądu.
2.
W sądzie, o którym mowa w ust. 1, spośród sędziów orzekających w sprawach odwoławczych mogą być wyznaczeni sędziowie wizytatorzy, którzy orzekając w sprawach odwoławczych pełnią również dodatkowo powierzone im stałe czynności nadzoru nad działalnością administracyjną sądów rejonowych.
3.
W sądzie, o którym mowa w ust. 1, prezes sądu wojewódzkiego wyznacza inspektora do wykonywania czynności kontrolnych w zakresie biurowości sądowej i organizacji pracy sekretariatów oraz sądowego kuratora zawodowego do wykonywania czynności nadzoru nad działalnością kuratorów sądowych.
§  9.
1.
Sędziowie wizytatorzy wykonują swe zadania przez:
1)
przeprowadzanie problemowych i tematycznych wizytacji i lustracji w sądach,
2)
wizytowanie rozpraw i przedstawianie sędziom orzekającym oraz innym pracownikom sądów uwag i spostrzeżeń poczynionych w toku wizytacji,
3)
badanie zasadności skarg i wniosków,
4)
udział w naradach i szkoleniach zawodowych sędziów oraz innych pracowników sądów,
5)
inicjowanie wszczęcia postępowań wyjaśniających i dyscyplinarnych przez osoby i organy uprawnione.
2.
Prezes sądu może zlecać sędziom wizytatorom przygotowanie materiałów dla dokonania oceny pracy asesorów i sędziów w związku z zamierzanym wystąpieniem o powołanie na wyższe stanowisko.
3.
Sędziowie wizytatorzy działający w wydziałach i referatach wizytacyjnych są obowiązani orzekać co najmniej raz w miesiącu.
§  10.
W toku wizytacji bada się w szczególności sprawność postępowania sądowego, w tym zwłaszcza przygotowanie posiedzeń, wykonywanie czynności w toku postępowania międzyinstancyjnego, a także wykonywanie orzeczeń sądowych, zwracając przy tym uwagę na kulturę pracy sądu oraz osób wykonujących dane czynności.
§  11.
1.
Z przebiegu wizytacji sporządza się sprawozdanie zawierające poczynione ustalenia i ocenę pracy wizytowanego sądu wraz z ewentualnymi wnioskami o wytknięcie naruszeń obowiązków służbowych, a także - w razie potrzeby - zawierające wnioski o wniesienie przez Ministra Sprawiedliwości rewizji nadzwyczajnej lub o wystąpienie z pytaniem prawnym.
2.
Sprawozdanie z wizytacji wraz z projektem zarządzeń powizytacyjnych przedstawia się prezesowi sądu w terminie 14 dni od zakończenia wizytacji.
§  12.
1.
Prezes sądu apelacyjnego lub wojewódzkiego, na podstawie sprawozdania z wizytacji, wydaje zarządzenie prezesowi wizytowanego sądu i określa termin ich wykonania.
2.
W wypadku przeprowadzenia wizytacji w sądzie rejonowym przez sędziego wizytatora sądu apelacyjnego, prezes tego sądu przesyła zarządzenie powizytacyjne za pośrednictwem prezesa sądu wojewódzkiego.
3.
Odpis sprawozdania z wizytacji i wydanych zarządzeń prezes sądu przedstawia Ministerstwu Sprawiedliwości, jeżeli zachodzi potrzeba:
1)
wniesienia rewizji nadzwyczajnej,
2)
wystąpienia do Sądu Najwyższego o wyjaśnienie przepisów, których stosowanie wywołuje rozbieżności w orzecznictwie,
3)
zawiadomienia właściwych organów o konieczności skorygowania lub uchylenia przepisów sprzecznych z ustawą,

a także w innych wypadkach, jeżeli jest to celowe.

§  13.
Prezes sądu apelacyjnego lub wojewódzkiego, jeżeli wnioski powizytacyjne uzasadniają taką potrzebę, zwołuje, w terminie jednego miesiąca od zakończenia wizytacji, konferencję z udziałem prezesa, sędziów i asesorów wizytowanego sądu, na którą może również zaprosić przedstawicieli samorządu ławniczego; na konferencji omawiane są wyniki wizytacji.
§  14.
Sędziowie wizytowanego sądu mogą zgłaszać prezesowi sądu apelacyjnego lub wojewódzkiego oraz Ministrowi Sprawiedliwości uwagi i wnioski co do przeprowadzonej wizytacji.
§  15.
1.
Lustracja ma na celu zbadanie określonej problematyki z zakresu działalności administracyjnej sądu.
2.
Przepisy § 11, 12, 13 i 14 stosuje się odpowiednio.
§  16.
1.
Inspektor do spraw biurowości sądowej wykonuje czynności kontrolne w zakresie biurowości sądowej i organizacji pracy sekretariatu, a na polecenie prezesa sądu wojewódzkiego - również w zakresie biurowości komorników.
2.
W toku przeprowadzania lustracji inspektor bada w szczególności:
1)
prawidłowość stosowania przepisów regulaminu wewnętrznego urzędowania sądów oraz instrukcji o biurowości, sposób wykonywania zarządzeń i orzeczeń oraz organizację pracy sekretariatów,
2)
stan zaległości, ze szczególnym uwzględnieniem spraw, w których postępowanie trwa dłużej niż 6 miesięcy,
3)
sposób prowadzenia ksiąg i innych urządzeń ewidencyjnych oraz - wyrywkowo - rzetelność sporządzania sprawozdań statystycznych,
4)
warunki i kulturę pracy oraz poziom przygotowania pracowników sekretariatów.
3.
Inspektor w sądzie apelacyjnym koordynuje działalność inspektorów w podległych sądach wojewódzkich i uczestniczy w szkoleniach sekretarzy sądowych.
§  17.
1.
Inspektor do spraw biurowości omawia w toku czynności kontrolnych z pracownikami sekretariatu ujawnione błędy i wskazuje prawidłowy sposób załatwienia, a po zakończonej lustracji przekazuje swoje spostrzeżenia i uwagi przewodniczącemu wydziału, prezesowi sądu rejonowego oraz właściwemu sędziemu wizytatorowi.
2.
W terminie 14 dni od zakończenia lustracji inspektor przedstawia prezesowi sądu sprawozdanie wraz z wnioskami co do potrzeby wydania zarządzeń polustracyjnych.
3.
Przepis § 12 ust. 1 stosuje się odpowiednio.
§  18.
Zakres czynności nadzorczych sądowego kuratora zawodowego, wyznaczonego do sprawowania kontroli nad działalnością kuratorów sądowych, regulują odrębne przepisy.
§  19.
W Ministerstwie Sprawiedliwości czynności z zakresu nadzoru nad działalnością administracyjną sądów w szczególności polegają na:
1)
ustalaniu i koordynowaniu kierunków nadzoru wykonywanego przez prezesów sądów,
2)
dokonywaniu analiz prawomocnych orzeczeń sądowych, zwłaszcza w zakresie stosowania przepisów dotyczących nowych instytucji prawnych,
3)
przeprowadzaniu doraźnych wizytacji i lustracji,
4)
przedstawianiu Ministrowi Sprawiedliwości rocznych informacji o działalności sądów oraz o wykonywaniu nadzoru przez prezesów sądów,
5)
organizowaniu konferencji w zakresie działalności nadzorczej.
§  20.
Minister Sprawiedliwości bada i ocenia nadesłane materiały i propozycje z zakresu nadzoru wykonywanego przez podległe mu organy i wydaje w tych sprawach stosowne polecenia.
§  21.
Traci moc rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 10 grudnia 1985 r. w sprawie szczegółowych zasad wykonywania nadzoru nad sądami i sędziami oraz nad państwowymi biurami notarialnymi (Dz. U. Nr 59, poz. 303).
§  22.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1991.29.126

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb wykonywania nadzoru nad działalnością administracyjną sądów.
Data aktu: 29/03/1991
Data ogłoszenia: 08/04/1991
Data wejścia w życie: 08/04/1991