Prowadzenie rejestru towarzystw ubezpieczeń wzajemnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 4 lutego 1991 r.
w sprawie prowadzenia rejestru towarzystw ubezpieczeń wzajemnych.

Na podstawie art. 12 ust. 5 ustawy z dnia 28 lipca 1990 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. Nr 59, poz. 344) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rejestr towarzystw ubezpieczeń wzajemnych, zwany dalej "rejestrem", prowadzi się w księdze rejestrowej według ustalonego wzoru.
§  2.
Dla każdego towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych, zwanego dalej "towarzystwem", prowadzi się oddzielne akta rejestrowe obejmujące akta postępowania o zarejestrowanie oraz dołączanie sukcesywnie akta postępowań w sprawach o dokonanie dalszych wpisów w rejestrze, a także wszelkie dokumenty stanowiące podstawę dokonania wpisów.
§  3.
1.
Księga rejestrowa składa się z następujących rubryk:

- rubryka pierwsza - liczba porządkowa wpisu,

- rubryka druga - data wpisu,

- rubryka trzecia - nazwa, siedziba i adres towarzystwa,

- rubryka czwarta - imiona i nazwiska członków zarządu oraz organu nadzorczego towarzystwa i zakres ich uprawnień,

- rubryka piąta - wzmianka o złożeniu statutu i o jego zmianach,

- rubryka szósta - terytorialny zakres działalności towarzystwa,

- rubryka siódma - dział ubezpieczeń objęty działalnością towarzystwa,

- rubryka ósma - dane dotyczące ustalania wysokości kapitału zakładowego i zapasowego towarzystwa,

- rubryka dziewiąta - wzmianka dotycząca uznania towarzystwa przez Ministra Finansów za małe towarzystwo ubezpieczeń wzajemnych,

- rubryka dziesiąta - wzmianka o częściowym ograniczeniu lub cofnięciu zezwolenia na prowadzenie działalności towarzystwa,

- rubryka jedenasta - dane dotyczące wszczęcia i zakończenia postępowania likwidacyjnego lub upadłościowego oraz osoby likwidatora,

- rubryka dwunasta - uwagi.

2.
W rubryce "uwagi" zamieszcza się między innymi informacje o miejscu ogłoszeń towarzystwa i o przyczynach wykreślenia towarzystwa z rejestru.
§  4.
W treści wpisu zamieszczonego w rejestrze sąd może powołać się na dokument złożony do akt rejestrowych. Powołany w rejestrze dokument uważa się wówczas za objęty treścią wpisu.
§  5.
1.
Wniosek o wpis do rejestru powinien zawierać dokładne dane potrzebne do wypełnienia poszczególnych rubryk rejestru. Do wniosku o dokonanie każdego wpisu dołącza się dokumenty stanowiące podstawę wpisu.
2.
Do wniosku o zarejestrowanie towarzystwa dołącza się statut towarzystwa w dwóch egzemplarzach oraz zezwolenie Ministra Finansów na prowadzenie działalności ubezpieczeniowej.
§  6.
Jeżeli wniosek o wpis do rejestru ma braki lub wady, które dadzą się usunąć, sąd zażąda ich usunięcia, wyznaczając w tym celu stosowny termin. Jeżeli wnioskodawca nie usunie braków lub wad w wyznaczonym terminie, sąd może odmówić wpisu do rejestru.
§  7.
W postanowieniu zarządzającym wpis do rejestru sąd rejestrowy określa dosłowną treść wpisu oraz rubrykę rejestru, w której wpis ma być zamieszczony.
§  8.
Postanowienia zarządzające wpis do rejestru są skuteczne z chwilą ich wydania. Postanowienia te sąd uzasadnia tylko na wniosek.
§  9.
Przepisy dotyczące dokonania wpisu do rejestru stosuje się odpowiednio do wykreślenia wpisu.
§  10.
Sąd z urzędu zarządza wykreślenie wpisu w rejestrze w razie uchylenia orzeczenia zarządzającego dokonanie wpisu, a także wówczas, gdy okaże się, że w rejestrze figuruje wpis niezgodny z obowiązującymi przepisami lub aktualnym stanem rzeczy.
§  11.
1.
Wgląd do rejestru ma każda osoba zainteresowana treścią wpisów.
2.
Rejestr oraz dokumenty objęte wpisem stosownie do § 4 mogą zainteresowani przeglądać w sekretariacie sądu oraz otrzymywać poświadczone odpisy.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1991.14.65

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Prowadzenie rejestru towarzystw ubezpieczeń wzajemnych.
Data aktu: 04/02/1991
Data ogłoszenia: 19/02/1991
Data wejścia w życie: 19/02/1991