united kingdom
ukraine

Ordynacja wyborcza do Senatu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

USTAWA
z dnia 7 kwietnia 1989 r.
Ordynacja wyborcza do Senatu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

Art.  1.
1.
Wybory do Senatu odbywają się przy odpowiednim zastosowaniu przepisów Ordynacji wyborczej do Sejmu, o ile niniejsza ustawa nie stanowi inaczej.
2.
Wybory do Senatu odbywają się łącznie z wyborami do Sejmu.
Art.  2.
1.
Senatorowie wybierani są w okręgach wyborczych.
2.
Okręgiem wyborczym do Senatu jest obszar województwa.
Art.  3.

W okręgu wyborczym wybiera się 2 senatorów, a w okręgach obejmujących obszar województwa stołecznego warszawskiego i województwa katowickiego wybiera się po 3 senatorów.

Art.  4.

Obwody głosowania utworzone na polskich statkach morskich oraz obwody utworzone dla obywateli polskich przebywających za granicą wchodzą w skład okręgu wyborczego obejmującego obszar województwa stołecznego warszawskiego.

Art.  5.
1.
W celu przeprowadzenia wyborów do Senatu powołuje się wojewódzkie komisje wyborcze na zasadach i w trybie określonych dla okręgowych komisji wyborczych.
2.
Wojewódzkie komisje wyborcze w odniesieniu do wyborów do Senatu wykonują te same zadania, co okręgowe komisje wyborcze w wyborach do Sejmu.
3.
Państwowa Komisja Wyborcza i obwodowe komisje wyborcze powołane w celu przeprowadzenia wyborów do Sejmu wykonują te same zadania w odniesieniu do wyborów do Senatu.
Art.  6.

Prawo zgłaszania kandydatów na senatorów przysługuje:

1)
naczelnym i wojewódzkim władzom organizacji politycznych, społecznych i zawodowych o zasięgu ogólnokrajowym; organizacje te potwierdzają zgłoszenie kandydata podpisami co najmniej 3000 wyborców,
2)
wyborcom z danego okręgu wyborczego w liczbie co najmniej 3000.
Art.  7.

Nie można równocześnie kandydować do Sejmu i do Senatu.

Art.  8.

Wojewódzka komisja wyborcza sporządza jeden rejestr kandydatów do Senatu, umieszczając w nim w kolejności alfabetycznej wszystkich prawidłowo zgłoszonych kandydatów.

Art.  9.

Dla każdego okręgu wyborczego drukuje się jedną kartę do głosowania.

Art.  10.
1.
W głosowaniu na senatorów na karcie do głosowania wyborca pozostawia nie skreślone nazwiska kandydatów, na których głosuje.
2.
Pozostawienie na karcie do głosowania nie skreślonych nazwisk kandydatów w liczbie większej niż liczba senatorów wybieranych w danym okręgu wyborczym powoduje nieważność głosu oddanego na tej karcie.
Art.  11.
1.
Za wybranych do Senatu w 2-mandatowym okręgu wyborczym uważa się dwóch kandydatów, którzy otrzymali kolejno największą liczbę głosów, pod warunkiem że każdy z nich otrzymał więcej niż połowę ważnych głosów.
2.
Za wybranych do Senatu w 3-mandatowym okręgu wyborczym uważa się trzech kandydatów, którzy otrzymali kolejno największą liczbę głosów, pod warunkiem że każdy z nich otrzymał więcej niż połowę ważnych głosów.
Art.  12.
1.
Jeżeli żaden z kandydatów nie uzyskał wymaganej liczby głosów lub wymaganą liczbę głosów otrzymało mniej kandydatów niż liczba senatorów wybieranych w danym okręgu wyborczym, w okręgu tym przeprowadza się ponowne głosowanie.
2.
Ponowne głosowanie przeprowadza się również, jeżeli z powodu otrzymania przez dwóch lub więcej kandydatów równej liczby głosów nie da się ustalić kolejności, o której mowa w art. 11.
Art.  13.
1.
W wypadku, o którym mowa w art. 12 ust. 1, w ponownym głosowaniu kandyduje najwyżej dwukrotnie więcej osób niż liczba mandatów pozostałych do obsadzenia, z tym że są to osoby, które otrzymały kolejno największą liczbę głosów, a jeżeli kolejności takiej nie da się ustalić - kandydują wszyscy, którzy otrzymali równą liczbę głosów.
2.
W wypadku, o którym mowa w art. 12 ust. 2, w ponownym głosowaniu kandydują osoby, które otrzymały równą liczbę głosów.
Art.  14.

Ważność wyboru senatorów stwierdza Senat na podstawie sprawozdania z wyborów, przedstawionego przez Państwową Komisję Wyborczą.

Art.  15.
1.
Wygaśnięcie mandatu senatora następuje wskutek:
1)
stwierdzenia nieważności wyboru senatora,
2)
odmowy złożenia ślubowania,
3)
utraty prawa wybieralności,
4)
śmierci,
5)
zrzeczenia się mandatu.
2.
Wygaśnięcie mandatu senatora stwierdza Senat.
Art.  16.

W razie nieobsadzenia lub wygaśnięcia mandatu senatora, Senat podejmuje uchwałę w sprawie przeprowadzenia wyborów uzupełniających.

Art.  17.

Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Pracodawcy będą mogli wypłacić ekwiwalent za urlop razem z wypłatą ostatniego wynagrodzenia

Resort pracy chce nieznacznie wydłużyć termin wypłaty ekwiwalentu za urlop w przypadku rozwiązywania jest umowy o pracę, a także zwiększenie do dwóch osób minimalnej reprezentacji pracowników przed pracodawcą w sprawach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w zakładach, w których nie funkcjonują związki zawodowe. W ten sposób pracodawcy będą mogli dokonać jednego przelewu należnych środków wraz z wypłatą ostatniego wynagrodzenia.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2025
Staż potwierdzony uzyskaniem kwalifikacji i premia dla organizatora stażu

Nowe przepisy o rynku pracy przewidują, że staż z urzędu pracy może obejmować okres do 12 miesięcy wówczas, gdy zakończony będzie potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności przeprowadzanym przez uprawnioną instytucję. Przy tego rodzaju stażu przewidziano premię finansową dla organizatora stażu w wysokości 500 zł za każdy pełny miesiąc stażu.

Marek Rotkiewicz 10.06.2025
Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - ustawa trafi teraz do prezydenta, Sejm przyjął poprawkę Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.06.2025
Zmiany w stażach z urzędu pracy

W nowych przepisach o rynku pracy nie zmienia się istota stażu - popularnej formy wsparcia z urzędu pracy bezrobotnych i organizatorów staży. Pojawia się jednak wiele zmian w stosunku do dotychczasowych przepisów i doprecyzowań pewnych niejasności pojawiających się w praktyce. Nie omawiając szerokiej problematyki staży, zwróćmy uwagę na najważniejsze nowości.

Marek Rotkiewicz 03.06.2025
Od 1 czerwca radykalne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców

Często zmieniające się przepisy i ich rozproszenie w kilku aktach oraz przewlekłość postępowań w urzędach są największym wyzwaniem dla pracodawców w procesie legalizacji zatrudnienia cudzoziemców – wynika z badania zrealizowanego przez ASM Research Solutions Strategy na zlecenie Konfederacji Lewiatan. 1 czerwca wchodzą w życie nowe przepisy z tym związane.

Grażyna J. Leśniak 30.05.2025
Rząd przyjął projekt ustawy likwidującej Centralną Informację Emerytalną

Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt ustawy, który umożliwi użytkownikom aplikacji mObywatel dostęp do danych o prognozowanej emeryturze – poinformowało we wtorek Ministerstwo Cyfryzacji. Projekt zakłada też uchylenie ustawy o Centralnej Informacji Emerytalnej.

Grażyna J. Leśniak 20.05.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1989.19.103

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Ordynacja wyborcza do Senatu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
Data aktu: 07/04/1989
Data ogłoszenia: 08/04/1989
Data wejścia w życie: 08/04/1989