Fundusz Zmian Strukturalnych w Przemyśle.

USTAWA
z dnia 23 października 1987 r.
o Funduszu Zmian Strukturalnych w Przemyśle.

Art.  1.

Tworzy się Fundusz Zmian Strukturalnych w Przemyśle, zwany dalej "Funduszem".

Art.  2.
1.
Do zadań Funduszu należy wspomaganie finansowe - zgodnie z kierunkami polityki restrukturyzacyjnej państwa - przedsięwzięć wdrożeniowych i modernizacyjnych w przemyśle, polegających w szczególności na:
1)
wdrażaniu do produkcji nowoczesnych wyrobów i technologii odpowiadających światowym standardom,
2)
uruchamianiu i rozwoju produkcji wyrobów i technologii energo- i materiałooszczędnych,
3)
zwiększaniu lub uruchamianiu opłacalnego eksportu wyrobów przetworzonych,
4)
regeneracji części i zagospodarowaniu surowców wtórnych,
5)
zakupie licencji i wyników prac badawczych,
6)
unowocześnianiu urządzeń dla poprawy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy,
7) 1
zwiększeniu i rozwoju produkcji surowców, materiałów i wyrobów dla budownictwa.
2. 2
Ze środków Funduszu mogą być wspomagane przedsięwzięcia, o których mowa w ust. 1 pkt 1-6, jeśli udział robót budowlano-montażowych w ogólnych nakładach na ich realizację nie przekracza 30%, oraz przedsięwzięcia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, jeśli udział ten nie przekracza 50%.
Art.  3.
1.
Dochodami Funduszu są:
1)
dobrowolne wpłaty przedsiębiorstw i innych jednostek gospodarczych z zysku do podziału funduszu rozwoju i funduszu postępu techniczno-ekonomicznego,
2)
wpłaty części odpisów amortyzacyjnych państwowych przedsiębiorstw przemysłowych,
3)
część środków Centralnego Funduszu Wspomagania Wdrożeń w wysokości określonej w odrębnych przepisach,
4)
dotacje z budżetu centralnego,
5)
wpłaty jednostek gospodarki uspołecznionej z tytułu:
a)
sprzedaży wyrobów (usług) objętych zakazem produkcji, zakazem stosowania przy ich produkcji technologii wytwarzania nadmiernie energochłonnych i materiałochłonnych oraz zakazem stosowania niektórych materiałów do produkcji i świadczenia usług - dokonywane na podstawie odrębnych przepisów,
b)
przekroczenia państwowych normatywów zużycia paliw, energii, surowców i materiałów - dokonywane na podstawie odrębnych przepisów,
c)
przekroczenia limitów zużycia energii elektrycznej i paliw gazowych - w wysokości ustalonych opłat dodatkowych,
6)
kary nakładane za nieprzestrzeganie przez jednostki gospodarki uspołecznionej przepisów o gospodarce paliwowo-energetycznej,
7)
wpływy z narzutu do cen sprzedaży opon trakcyjnych, pobieranego od jednostek gospodarki uspołecznionej, które nie odsprzedają opon nadających się do bieżnikowania,
8)
wpłaty jednostek gospodarczych z tytułu niezagospodarowania oraz nieprawidłowej gospodarki surowcami wtórnymi,
9)
wpłaty części odpisów amortyzacyjnych państwowych przedsiębiorstw przemysłu wydobywczego, energetyki i gazownictwa oraz całości amortyzacji maszyn górniczych objętych scentralizowaną gospodarką, podlegających odprowadzeniu na scentralizowane fundusze stosownie do przepisów o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych,
10)
wpływy z nadwyżki środków uzyskanych ze sprzedaży składników majątkowych - ponad sumę długów - likwidowanych państwowych przedsiębiorstw przemysłowych, dla których organem założycielskim jest Minister Przemysłu,
11)
dochody z tytułu udziału Funduszu w spółkach, przedsiębiorstwach mieszanych i przedsiębiorstwach wspólnych,
12)
inne wpłaty, środki z innych funduszów i rachunków scentralizowanych oraz darowizny.
2.
Wysokość wpłat, o których mowa w ust. 1 pkt 2, obowiązujących po 1990 r. będzie określana w narodowych planach społeczno-gospodarczych.
Art.  4.
1.
Fundusz dysponuje rachunkiem środków dewizowych.
2.
Na rachunku środków dewizowych są gromadzone:
a)
środki wydzielone na ten cel w centralnych planach rocznych w relacji do wpływów dewizowych z opłacalnego eksportu wyrobów i usług przemysłowych w wysokości nie większej niż 10%,
b)
środki nabyte w ramach przetargów walutowych,
c)
środki z zaciąganych kredytów i pożyczek,
d)
inne wpływy.
3.
Środki dewizowe są gromadzone na rachunku w podziale na środki wolnodewizowe, środki obrotów clearingowych oraz środki rublowe.
Art.  5.

Fundusz może zwiększać swoje środki w drodze emisji obligacji oraz zaciągania kredytów i pożyczek.

Art.  6.

Fundusz może przeznaczać posiadane środki na:

1)
udzielanie pożyczek wspierających politykę restrukturyzacyjną państwa i inicjatywy restrukturyzacyjne przedsiębiorstw,
2)
przyznawanie dotacji bezzwrotnych, szczególnie w przypadku przedsięwzięć energo- i materiałooszczędnych, z których efekty uzyskują głównie użytkownicy wyrobów,
3)
wnoszenie udziałów do spółek,
4)
pierwsze wyposażenie nowo tworzonych przedsiębiorstw, nowych działów lub wydziałów w istniejących przedsiębiorstwach oraz nowoczesnych systemów organizacyjnych,
5)
nabywanie obligacji i akcji przedsiębiorstw, jeśli ich emisja jest związana z finansowaniem zmian strukturalnych w przemyśle.
Art.  7.

Fundusz posiada osobowość prawną.

Art.  8.

Organami Funduszu są Rada Nadzorcza i Zarząd.

Art.  9.
1. 3
Rada Nadzorcza liczy 12 osób.
2. 4
W skład Rady Nadzorczej wchodzą: przewodniczący, wiceprzewodniczący i członkowie, powoływani i odwoływani przez Ministra Przemysłu, w tym po jednym przedstawicielu: Komitetu do Spraw Nauki i Postępu Technicznego przy Radzie Ministrów, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministra Finansów, Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa, Ministra Rynku Wewnętrznego oraz Ministra Współpracy Gospodarczej z Zagranicą.
3.
Do zadań Rady Nadzorczej należy:
1)
uchwalanie planów działalności Funduszu,
2)
zatwierdzanie wniosków Zarządu w sprawie udzielania pożyczek i wniosków o wniesienie udziałów do spółek ze środków Funduszu, których wartość przekracza 1 mld zł, oraz wniosków Zarządu o przyznanie dotacji, których wartość przekracza 100 mln zł,
3)
ustalanie kryteriów wyboru przedsięwzięć finansowanych ze środków Funduszu,
4)
zatwierdzanie wniosków Zarządu w sprawach emisji obligacji oraz zaciągania kredytów i pożyczek przez Fundusz,
5)
ustalanie zasad wynagradzania członków Zarządu oraz pracowników Biura Funduszu,
6)
zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności Funduszu i bilansów Funduszu,
7)
kontrola działalności Zarządu i Biura Funduszu,
8)
składanie Ministrowi Przemysłu rocznych sprawozdań z działalności Funduszu.
4.
Minister Przemysłu ustala dla członków Rady Nadzorczej miesięczne wynagrodzenie.
Art.  10.
1.
Zarząd Funduszu stanowią Prezes i jego zastępcy powoływani i odwoływani przez Ministra Przemysłu, na wniosek Rady Nadzorczej.
2.
Do zadań Zarządu należy:
1)
opracowywanie planów działalności, z uwzględnieniem celów gospodarczych,
2)
dokonywanie wyboru przedsięwzięć do finansowania ze środków Funduszu,
3)
gospodarowanie środkami Funduszu, a w szczególności udzielanie pożyczek i dotacji, wnoszenie udziałów, zakup akcji i obligacji, z zastrzeżeniem uprawnień Rady Nadzorczej,
4)
kontrolowanie wykorzystania pożyczek i dotacji przyznawanych ze środków Funduszu,
5)
opracowywanie analiz i prognoz zmian strukturalnych w gospodarce,
6)
składanie Radzie Nadzorczej sprawozdań z działalności,
7)
zatrudnianie pracowników Biura Funduszu i ustalanie warunków ich pracy i płac.
3.
Zarząd udostępnia na żądanie Rady Nadzorczej wszelkie dokumenty i materiały dotyczące działalności Funduszu.
4.
Biuro Funduszu sprawuje techniczno-organizacyjną obsługę Rady Nadzorczej i Zarządu Funduszu.
Art.  11.
1.
Prezes Zarządu reprezentuje Fundusz na zewnątrz.
2.
Do składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych Funduszu są upoważnieni:
1)
Prezes Zarządu – samodzielnie,
2)
dwie osoby działające łącznie spośród:
a)
pozostałych członków Zarządu,
b)
pełnomocników, powołanych przez Prezesa Zarządu, działających w granicach ich umocowania.
Art.  12.
1.
Fundusz tworzy fundusz statutowy i fundusz rezerwowy oraz fundusze specjalne, jeśli przewidują je odrębne przepisy.
2.
Na fundusz statutowy składają się w szczególności wartości netto środków trwałych, wartości niematerialne i prawne, środki pieniężne zgromadzone z dochodów, o których mowa w art. 3.
3.
Fundusz rezerwowy tworzy się z części zysku pochodzącego z operacji finansowych, udziałów, akcji i zakupionych obligacji.
4.
Koszty działalności Funduszu pokrywane są z dochodów uzyskiwanych z oprocentowania pożyczek, z dochodów od wniesienia udziałów i z zysku z przedsięwzięć finansowanych przez Fundusz.
5.
Roczny bilans Funduszu podlega weryfikacji przez izbę skarbową wskazaną przez Ministra Finansów.
6.
Dochody z działalności Funduszu zwalnia się z podatku dochodowego.
Art.  13.

Szczegółowe zasady i tryb działania organów Funduszu oraz zasady jego gospodarki finansowej określa statut Funduszu, nadany przez Ministra Przemysłu w porozumieniu z Ministrem Finansów.

Art.  14.

Minister Przemysłu składa Radzie Ministrów corocznie informację o działalności Funduszu.

Art.  15.

W razie nieterminowego dokonywania przez jednostki gospodarki uspołecznionej należnych od nich wpłat na dochody Funduszu, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 oraz pkt 5–10, jednostki te są obowiązane do uiszczania odsetek za zwłokę, w wysokości odsetek pobieranych za nieterminowe regulowanie zobowiązań podatkowych.

Art.  16.
1.
W 1988 r. na dochody Funduszu przeznacza się wpłaty odpisów amortyzacyjnych przedsiębiorstw państwowych, w części podlegającej odprowadzeniu do budżetu centralnego, o których mowa w art. 45 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. z 1986 r. Nr 8, poz. 44, Nr 39, poz. 192 i Nr 47, poz. 226 i z 1987 r. Nr 33, poz. 181).
2.
Rada Ministrów w drodze rozporządzenia ustali procent odpisów amortyzacyjnych podlegających wpłacie na dochody Funduszu przez państwowe przedsiębiorstwa przemysłowe w latach 1989 i 1990, z tym że nie może on być wyższy niż 25% całości tych odpisów.
Art.  17.

Przez użyte w ustawie określenie "państwowe przedsiębiorstwa przemysłowe" rozumie się przedsiębiorstwa państwowe rozliczające się z budżetem centralnym, zaliczone do działu "Przemysł" w klasyfikacji gospodarki narodowej.

Art.  18.
1.
Dochody funduszów celowych, utworzonych na podstawie przepisów, o których mowa w art. 97 pkt 1 ustawy z dnia 3 grudnia 1984 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 56, poz. 283, z 1985 r. Nr 59, poz. 296, z 1986 r. Nr 42, poz. 202 i z 1987 r. Nr 33, poz. 181), z tytułów, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 5–8 niniejszej ustawy, stają się dochodami Funduszu.
2.
Prezes Rady Ministrów ustali wykaz funduszów celowych, o których mowa w ust. 1, oraz innych funduszów i rachunków scentralizowanych, które stają się dochodami Funduszu.
3.
Pozostałości środków funduszów i rachunków, o których mowa w ust. 2, a także scentralizowanych funduszów rozwoju, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 10, oraz ich zobowiązania i wierzytelności podlegają przekazaniu na rachunek Funduszu według stanu na dzień 31 grudnia 1987 r.
Art.  19.

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1988 r.

1 Art. 2 ust. 1 pkt 7 dodany przez art. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 13 lipca 1988 r. o Funduszu Rozwoju Budownictwa Mieszkaniowego (Dz.U.88.24.168) z dniem 20 lipca 1988 r.
2 Art. 2 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 13 lipca 1988 r. o Funduszu Rozwoju Budownictwa Mieszkaniowego (Dz.U.88.24.168) z dniem 20 lipca 1988 r.
3 Art. 9 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 13 lipca 1988 r. o Funduszu Rozwoju Budownictwa Mieszkaniowego (Dz.U.88.24.168) z dniem 20 lipca 1988 r.
4 Art. 9 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b) ustawy z dnia 13 lipca 1988 r. o Funduszu Rozwoju Budownictwa Mieszkaniowego (Dz.U.88.24.168) z dniem 20 lipca 1988 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024