Prowadzenie wykazów służbowych i sporządzanie opinii dotyczących stosunku służbowego sędziów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 18 lutego 1986 r.
w sprawie prowadzenia wykazów służbowych i sporządzania opinii dotyczących stosunku służbowego sędziów.

Na podstawie art. 60 § 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 31, poz. 137) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Prezes sądu wojewódzkiego prowadzi dla każdego sędziego osobny wykaz służbowy zawierający dane o:
1)
dacie i miejscu urodzenia,
2)
imionach i nazwiskach rodowych rodziców,
3)
rodzinie,
4)
przynależności do organizacji politycznych i społecznych,
5)
wykształceniu,
6)
znajomości języków obcych,
7)
pracy zawodowej poza sądem,
8)
służbie wojskowej,
9)
służbie w sądownictwie,
10)
odznaczeniach i wyróżnieniach,
11)
karach porządkowych i dyscyplinarnych,
12)
innych istotnych okolicznościach dotyczących stosunków osobistych i służbowych.
2.
Wykaz służbowy prowadzi się według wzoru ustalonego przez Ministra Sprawiedliwości.
§  2.
1.
Dane dotyczące stosunków osobistych i służbowych sędziego wpisuje się do wykazu służbowego na podstawie dokumentów lub ich odpisów albo innych informacji urzędowych.
2.
Dane w wykazie służbowym powinny być bieżąco uzupełniane.
3.
Sędzia powinien zawiadomić prezesa sądu wojewódzkiego o zmianie stosunków osobistych objętych wykazem służbowym.
§  3.
1.
Prezes sądu wojewódzkiego sporządza opinię dotyczącą stosunku służbowego każdego sędziego, zwaną dalej "opinią", co trzy lata, w dwóch egzemplarzach.
2.
W opinii uwzględnia się:
1)
dane osobowe,
2)
datę rozpoczęcia pracy w sądownictwie i przebieg służby,
3)
zajmowane stanowisko,
4)
przynależność do organizacji politycznych i społecznych,
5)
ocenę poziomu pracy, w tym: ocenę orzecznictwa przeprowadzoną w oparciu o wyniki postępowań odwoławczych oraz badań orzecznictwa, sprawność postępowania, kulturę urzędowania,
6)
podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
7)
cechy osobowości,
8)
postawę ideowo-polityczną i etyczno-moralną,
9)
prowadzenie szkolenia pracowników sądów,
10)
ocenę stopnia przydatności do pełnienia urzędu sędziowskiego, prognozy co do rozwoju kwalifikacji i osobowości oraz wnioski wynikające z całokształtu opinii.
3.
Opinię sporządza się według wzoru określonego przez Ministra Sprawiedliwości.
§  4.
1.
Prezes sądu wojewódzkiego zapoznaje z projektem opinii kolegium sądu wojewódzkiego, opiniowanego sędziego oraz organizacje polityczne działające w sądzie. Może też zapoznać z projektem opinii właściwą radę pracowniczą.
2.
Sędzia, organizacje i organy, o których mowa w ust. 1, mogą w terminie 7 dni wypowiedzieć się w sprawie projektu opinii.
§  5.
Prezes sądu wojewódzkiego po zapoznaniu się z wypowiedziami i po upływie terminu, o których mowa w § 4, sporządza opinię. Z opinią tą prezes sądu wojewódzkiego zapoznaje kolegium sądu wojewódzkiego oraz opiniowanego sędziego.
§  6.
Opinię wraz ze stanowiskiem kolegium sądu wojewódzkiego prezes tego sądu przedstawia Ministrowi Sprawiedliwości.
§  7.
Opiniowany sędzia może wnieść do Ministra Sprawiedliwości przedstawienie w sprawie opinii, w trybie określonym w art. 72 Prawa o ustroju sądów powszechnych.
§  8.
Pierwsze opinie sporządzone w sposób określony w rozporządzeniu prezesi sądów wojewódzkich przedstawią Ministrowi Sprawiedliwości nie później niż do dnia 31 grudnia 1986 r.
§  9.
1.
W razie delegowania sędziego na okres dłuższy niż sześć miesięcy do pełnienia obowiązków sędziego lub czynności administracyjnych w jednostkach organizacyjnych wymienionych w art. 66 § 1 Prawa o ustroju sądów powszechnych, wykaz służbowy przekazuje się prezesowi właściwego sądu lub kierownikowi innej jednostki organizacyjnej.
2.
W wypadku określonym w ust. 1 prezes sądu lub kierownik innej jednostki organizacyjnej, do których sędzia został delegowany, właściwy jest do sporządzenia opinii.
3.
Przepisy § 2–8 stosuje się odpowiednio.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024