Urządzenia zaopatrzenia w wodę i urządzenia kanalizacyjne oraz opłaty za wodę i wprowadzanie ścieków.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 23 grudnia 1986 r.
w sprawie urządzeń zaopatrzenia w wodę i urządzeń kanalizacyjnych oraz opłat za wodę i wprowadzanie ścieków.

Na podstawie art. 107 ust. 3 pkt 1-3 ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo wodne (Dz. U. Nr 38, poz. 230, z 1980 r. Nr 3, poz. 6 i z 1983 r. Nr 44, poz. 201) zarządza się, co następuje:
§  1.
Obowiązek właściciela urządzeń zaopatrzenia w wodę i urządzeń kanalizacyjnych miast oraz urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorczych urządzeń kanalizacyjnych wsi, w zakresie utrzymania i eksploatacji tych urządzeń, dotyczy:
1)
urządzenia wodociągowego do zaworu głównego za wodomierzem lub miejscem przeznaczonym na jego umieszczenie,
2)
studni publicznych,
3)
urządzenia kanalizacyjnego - do pierwszej studzienki na przykanaliku lub do miejsca przeznaczonego na jej wybudowanie.
§  2.
Utrzymywanie i eksploatacja urządzeń, o których mowa w § 1, polega na:
1)
dostarczaniu wody i odprowadzaniu ścieków,
2)
zainstalowaniu wodomierza i jego utrzymaniu,
3)
likwidacji zbędnego podłączenia wodociągowego i kanalizacyjnego,
4)
określaniu godzin poboru wody w przypadku jej niedoboru,
5)
wstrzymaniu lub ograniczeniu dopływu wody po uprzednim podaniu czasu ich trwania w razie:
a)
braku wody na ujęciu,
b)
zanieczyszczenia wody na ujęciu w sposób niebezpieczny dla zdrowia,
c)
potrzeby zwiększenia dopływu wody do hydrantów pożarowych,
d)
konieczności przeprowadzenia niezbędnych napraw urządzeń wodociągowych,
e)
uszkodzenia instalacji odbiorczej grożącego niebezpieczeństwem.
§  3.
Studnie publiczne wykonywane na terenie miast powinny być lokalizowane na obszarach zabudowy mieszkaniowej, z tym że co najmniej jedna studnia powinna przypadać na 3.000 stałych mieszkańców, a jej wydajność nie może być mniejsza niż 7,5 l/dobę na jednego mieszkańca.
§  4.
Właściciel nieruchomości, do której doprowadzono na koszt Państwa urządzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę wsi i założono punkt poboru wody lub do której doprowadzono zbiorcze urządzenie kanalizacyjne wsi, jest zobowiązany do zwrotu części kosztów tych urządzeń.
§  5.
1.
Należność za urządzenia zbiorowego zaopatrzenia w wodę wsi i zbiorcze urządzenia kanalizacyjne wsi z tytułu zwrotu części kosztów wykonania tych urządzeń, zwaną dalej "należnością", ustala się jako równowartość pieniężną żyta, według ilości podanej w tabeli:
Wyszczególnienie Ilość żyta (kg)
Budowa:
urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę 3.000
zbiorczych urządzeń kanalizacyjnych 4.500
Odbudowa urządzeń, które osiągnęły normatywny czas technicznej eksploatacji:
urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę 1.500
zbiorczych urządzeń kanalizacyjnych 2.250
2. 1
Należność oblicza się według ustalonej do celów podatku rolnego średniej ceny skupu żyta za IV kwartał roku poprzedzającego rok, w którym oddano urządzenia do eksploatacji lub w którym podłączono nieruchomość do urządzeń przekazanych do eksploatacji.
§  6.
1.
Właścicielowi nieruchomości, którego wyłącznym źródłem utrzymania jest praca w gospodarstwie rolnym i który nie płaci podatku rolnego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, należność obniża się:
1)
jeżeli powierzchnia gospodarstwa nie przekracza 2 ha przeliczeniowych ustalonych dla celów podatku rolnego - o 30%,
2)
jeżeli powierzchnia gospodarstwa nie przekracza 5 ha przeliczeniowych ustalonych dla celów podatku rolnego - o 15%.
2.
Właścicielowi nieruchomości, którego wyłącznym źródłem utrzymania jest emerytura lub renta albo świadczenia alimentacyjne, należność obniża się o 90%.
3.
Należność zakładu będącego jednostką gospodarki uspołecznionej, z zastrzeżeniem przepisu ust. 4, stanowi ustalona proporcjonalnie do ilości pobieranej wody i odprowadzanych ścieków część kosztów budowy i odbudowy urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę wsi i zbiorczych urządzeń kanalizacyjnych wsi.
4.
Należność zakładu będącego uspołecznioną jednostką organizacyjną gospodarki rolnej stanowi 20% należności, o której mowa w ust. 3.
5.
Właścicielowi, który na własny koszt podłączył nieruchomość do urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorczych urządzeń kanalizacyjnych wsi po ich oddaniu do eksploatacji, należność obniża się o 50%, z tym że właścicielowi temu nie przysługuje ulga, o której mowa w ust. 1.
6.
W przypadku współwłasności nieruchomości, ulgi, o których mowa w ust. 1 i 2, mogą być stosowane, jeśli warunki w nich określone spełniają wszyscy współwłaściciele.
§  7.
Należność zmniejsza się o wartość odszkodowania przysługującego właścicielowi nieruchomości za szkody poniesione w związku z wykonaniem urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorczych urządzeń kanalizacyjnych wsi, stanowiących własność Państwa.
§  8.
Wymiaru należności dokonuje terenowy organ administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw rolnictwa stopnia podstawowego w terminie 2 miesięcy od dnia oddania urządzeń do eksploatacji, a w przypadku określonym w § 6 ust. 5 - od dnia podłączenia nieruchomości do urządzeń oddanych do eksploatacji.
§  9.
1.
Należność podlega spłacie w okresie 10 lat w równych częściach rocznych. Część roczna jest spłacana w ratach i terminach płatności niektórych podatków i należności pieniężnych pobieranych w formie łącznego zobowiązania pieniężnego.
2.
Jeżeli urządzenie zostało oddane do eksploatacji w pierwszym półroczu, połowa pierwszej rocznej części należności przypada do zapłaty w drugim półroczu, jeżeli zaś oddanie do eksploatacji nastąpiło w drugim półroczu, płatność pierwszej rocznej części należności przypada do zapłaty w następnym roku.
3.
Terenowy organ administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw rolnictwa stopnia podstawowego może zmniejszyć należność do 50% lub przedłużyć okres jej spłaty do 15 lat, jeżeli właściciel nieruchomości ma trudności płatnicze spowodowane inwestycjami rozwojowymi, klęskami losowymi i chorobami.
4.
Przepisy ust. 1-3 nie dotyczą jednostek, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4.
§  10.
1.
W razie jednorazowej przedterminowej zapłaty co najmniej połowy należności, pozostałą kwotę należności obniża się o 10%, a w razie zapłaty całej należności w roku, w którym przypada termin płatności jej pierwszej rocznej części, wysokość należności obniża się o 20%.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio w razie zaliczenia odszkodowania na poczet należności.
§  11.
1.
Opłatę za wodę pobieraną z urządzeń zaopatrzenia w wodę miast i za ścieki wprowadzane do urządzeń kanalizacyjnych miast ustala terenowy organ administracji państwowej będący organem założycielskim przedsiębiorstwa eksploatującego te urządzenia.
2. 2
Podstawę do ustalania opłaty, o której mowa w ust. 1, stanowią:
1) 3
dla gospodarstw domowych - planowane roczne koszty utrzymania i eksploatacji urządzeń zaopatrzenia w wodę miast i urządzeń kanalizacyjnych miast, powiększone o narzut zysku,
2) 4
dla innych niż gospodarstwa domowe odbiorców - planowane roczne koszty utrzymania i eksploatacji urządzeń zaopatrzenia w wodę miast i urządzeń kanalizacyjnych miast, powiększone o narzut zysku.
3. 5
Wysokość opłaty ustala się dzieląc podstawę przez planowaną ilość pobieranej wody i wprowadzanych ścieków w danym okresie.
4. 6
Terenowy organ administracji państwowej, o którym mowa w ust. 1, może ustalić niższą opłatę dla gospodarstw domowych.
5. 7
(skreślony).
6. 8
Opłatę za wodę pobieraną z urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę wsi i za wprowadzanie ścieków do zbiorczych urządzeń kanalizacyjnych wsi ustalają terenowe organy administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia wojewódzkiego w wysokości nie przekraczających średnich kosztów dostarczenia 1 m3 wody i odprowadzenia 1 m3 ścieków za pomocą tych urządzeń na obszarze województwa.
§  12.
1. 9
Ilość pobieranej wody ustala się na podstawie wskazań wodomierza. W razie przejściowej niesprawności wodomierza, nie przekraczającej 3 miesięcy, ilość pobieranej wody ustala się na podstawie średniego zużycia wody w ostatnich 6 miesiącach poprzedzających unieruchomienie wodomierza. W razie braku wodomierza lub w razie jego niesprawności trwającej ponad 3 miesiące, sposób ustalenia zużycia wody określa umowa. Minister Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa w porozumieniu z Ministrami Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Obrony Narodowej oraz Spraw Wewnętrznych ogłosi przeciętne normy zużycia wody dla poszczególnych grup odbiorców, które mogą stanowić podstawę ustalenia w umowie sposobu określenia ilości zużycia wody.
2.
Opłatę za wodę pobieraną z urządzeń zaopatrzenia w wodę miast i za ścieki wprowadzane do urządzeń kanalizacyjnych miast pobiera zakład eksploatujący te urządzenia.
3.
Opłatę za wodę pobieraną z urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę wsi i za ścieki wprowadzane do urządzeń kanalizacyjnych wsi pobiera:
1)
terenowy organ administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw rolnictwa stopnia podstawowego - od osób fizycznych i osób prawnych nie będących jednostkami gospodarki uspołecznionej,
2)
zakład eksploatujący urządzenia - od pozostałych osób prawnych.
4.
Ilość ścieków wprowadzanych do stanowiących własność Państwa urządzeń kanalizacyjnych miast i wsi ustala się na podstawie ilości pobranej wody z własnych ujęć i z urządzeń zaopatrzenia w wodę stanowiących własność Państwa.
5. 10
(skreślony).
§  13.
Decyzję o przyznaniu odszkodowania za szkody wyrządzone w związku z wykonaniem, utrzymaniem i eksploatacją urządzeń zaopatrzenia w wodę i urządzeń kanalizacyjnych stanowiących własność Państwa wydaje terenowy organ administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw gospodarki komunalnej lub rolnictwa stopnia podstawowego.
§  14.
1.
Należność za urządzenia zbiorowego zaopatrzenia w wodę wsi i zbiorcze urządzenia kanalizacyjne wsi oddane do użytku w 1986 r. ustala się na zasadach określonych w dotychczasowych przepisach, z tym że przychód szacunkowy z gospodarstwa rolnego ustala się stosując zasady ustalania tego przychodu obowiązujące w dniu 31 grudnia 1984 r.
2.
Wymiaru należności, o których mowa w ust. 1, terenowy organ administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw rolnictwa stopnia podstawowego dokonuje w terminie do dnia 30 czerwca 1987 r.
§  15. 11
(skreślony).
§  16.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 lutego 1977 r. w sprawie urządzeń zaopatrzenia w wodę i urządzeń kanalizacyjnych oraz opłat za wodę i wprowadzanie ścieków (Dz. U. Nr 7, poz. 29 i z 1982 r. Nr 43, poz. 279 oraz z 1985 r. Nr 2, poz. 8).
§  17.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1987 r., z wyjątkiem § 14, który wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 5 ust. 2 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 31 marca 1990 r. (Dz.U.90.22.131) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 kwietnia 1990 r.
2 § 11 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 30 stycznia 1989 r. (Dz.U.89.4.25) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 1989 r.
3 § 11 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 17 grudnia 1990 r. (Dz.U.90.89.522) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1991 r.
4 § 11 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 17 grudnia 1990 r. (Dz.U.90.89.522) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1991 r.
5 § 11 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 30 stycznia 1989 r. (Dz.U.89.4.25) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 1989 r.
6 § 11 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 30 stycznia 1989 r. (Dz.U.89.4.25) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 1989 r.
7 § 11 ust. 5 skreślony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 17 grudnia 1990 r. (Dz.U.90.89.522) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1991 r.
8 § 11 ust. 6 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 30 stycznia 1989 r. (Dz.U.89.4.25) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 1989 r.
9 § 12 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 30 stycznia 1989 r. (Dz.U.89.4.25) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 1989 r.
10 § 12 ust. 5 skreślony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 30 stycznia 1989 r. (Dz.U.89.4.25) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 1989 r.
11 § 15 skreślony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 30 stycznia 1989 r. (Dz.U.89.4.25) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 1989 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1986.47.234

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Urządzenia zaopatrzenia w wodę i urządzenia kanalizacyjne oraz opłaty za wodę i wprowadzanie ścieków.
Data aktu: 23/12/1986
Data ogłoszenia: 30/12/1986
Data wejścia w życie: 30/12/1986, 01/01/1987