Taryfa składek za ubezpieczenie ustawowe komunikacyjne pojazdów mechanicznych osób fizycznych i jednostek gospodarki nie uspołecznionej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 11 grudnia 1986 r.
w sprawie taryfy składek za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne pojazdów mechanicznych osób fizycznych i jednostek gospodarki nie uspołecznionej.

Na podstawie art. 8 ustawy z dnia 20 września 1984 r. o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (Dz. U. Nr 45, poz. 242) zarządza się, co następuje:
§  1.
Składka roczna za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne, prowadzone przez Państwowy Zakład Ubezpieczeń, dotyczące pojazdów mechanicznych będących w posiadaniu osób fizycznych i jednostek gospodarki nie uspołecznionej, zwanych dalej "posiadaczami", zależna jest od zakresu ubezpieczenia oraz rodzaju pojazdu.
§  2.
1.
Pełny zakres ubezpieczenia obejmuje ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC), ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków (NW) i ubezpieczenie autocasco (AC).
2.
Ograniczony zakres ubezpieczenia obejmuje ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC) i ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków (NW).
§  3.
1.
Składka roczna za ubezpieczenia samochodów osobowych wynosi w złotych:
Pozycja taryfy Pojemność skokowa silnika w cm3*) Zakres ubezpieczenia
pełny (OC, NW, AC) ograniczony (OC, NW)
I II II IV
1 do 900 oraz osobowe o napędzie elektrycznym 8.000 10.000 4.000 5.000
2 901-1.250 12.000 14.000 6.000 7.000
3 1.251-1.500**) 15.000 17.000 7.500 8.500
4 powyżej 1.500 22.000 25.000 11.000 12.500

*) W odniesieniu do samochodów z silnikiem typu rotacyjnego przyjmuje się faktyczną pojemność pomnożoną przez dwa.

**) W tym również samochód marki Warszawa oraz samochody osobowe FSO 125p i Polonez o pojemności skokowej silnika do 1.600 cm3.

2.
Składki określone w kolumnach I i III tabeli zamieszczonej w ust. 1 dotyczą samochodów produkowanych w państwach członkowskich Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej i Jugosławii, a składki określone w kolumnach II i IV dotyczą samochodów produkowanych w innych państwach.
3.
Składka roczna za ubezpieczenia innych pojazdów niż samochody osobowe wynosi w złotych:
Pozycja Grupa pojazdów według Zakres ubezpieczenia
taryfy ładowności i przeznaczenia pełny (OC, NW, AC) ograniczony (OC, NW)
5 autobusy i przyczepy autobusowe 40.000 20.000
6 samochody ciężarowe o ładowności do 2 t, samochody ciężarowo-osobowe oraz mikrobusy***) 9.000 4.500
7 samochody ciężarowe o ładowności ponad 2 t oraz ciągniki samochodowe siodłowe i balastowe 16.000 8.000
8 samochody specjalne (pojazdy konstrukcyjnie przeznaczone do innego celu niż przewóz osób i ładunków) oraz samochody ciężarowe o napędzie elektrycznym 6.000 3.000
9 przyczepy ciężarowe o ładowności do 400 kg, przyczepy jednoosiowe przeznaczone do przewozu zwierząt gospodarskich oraz wozy konne przystosowane do ciągnięcia przez ciągniki 1.000 500
10 przyczepy specjalne (w tym kempingowe) oraz przyczepy ciężarowe o ładowności do 2 t, z wyjątkiem przyczep wymienionych w pozycji 9 2.000 1.000
11 przyczepy ciężarowe o ładowności ponad 2 t oraz naczepy 2.500 1.200
12 ciągniki (z wyjątkiem ciągników wymienionych w poz. 7) 2.500 1.200
13 motocykle dwukołowe i trzykołowe, wózki inwalidzkie ograniczony zakres ubezpieczenia

(OC, NW)

1.200
14 motorowery 600

***) Za mikrobus uważa się autobus o liczbie miejsc siedzących od 10 do 15.

4.
Składka za ubezpieczenie pojazdu mechanicznego w okresie krótszym od roku stanowi 1/12 składki rocznej za każdy miesiąc, z tym że miesiąc rozpoczęty liczy się za pełny.
5.
Zwrot opłaconej składki przysługuje za częściowo nie wykorzystany okres ubezpieczenia, jeżeli w sposób ciągły pojazd znajdował się za granicą dłużej niż jeden miesiąc lub został wycofany z ruchu (wyrejestrowany). Przy ustalaniu kwoty składki podlegającej zwrotowi stosuje się odpowiednio zasady określone w ust. 4. Zwrot składki nie przysługuje, jeżeli wypłacono świadczenie z ubezpieczenia OC, NW lub AC tego pojazdu.
§  4.
Składkę za ubezpieczenie pojazdu nie wymienionego w § 3 ustala Państwowy Zakład Ubezpieczeń, przyjmując za podstawę składkę należną za ubezpieczenie pojazdu mechanicznego o najbardziej zbliżonych parametrach technicznych i eksploatacyjnych.
§  5.
1.
Inwalidzi, którzy są posiadaczami pojazdów mechanicznych używanych do celów niezarobkowych, opłacają składkę obniżoną o 50%, z tym że obniżka ta dotyczy składki za ubezpieczenie tylko jednego pojazdu.
2.
Za inwalidów, o których mowa w ust. 1, uważa się:
1)
inwalidów I i II grupy,
2)
inwalidów III grupy:
a)
którzy zgodnie z orzeczeniem zakładu społecznego służby zdrowia, upoważnionego do przeprowadzania badań lekarskich kierowców i kandydatów na kierowców, mogą kierować pojazdem mechanicznym, a inwalidztwo orzeczono w związku z uszkodzeniem kończyn dolnych,
b)
którym zostały przydzielone pojazdy mechaniczne przez właściwy organ administracji państwowej,
c)
którzy są inwalidami wojennymi i wojskowymi, inwalidami - członkami Związku Bojowników o Wolność i Demokrację oraz inwalidami kombatantami - niezależnie od źródeł nabycia przez nich pojazdu mechanicznego.
§  6.
Składkę obniżoną o 50% opłacają posiadacze samochodów osobowych mających ponad 25 lat, używanych do celów niezarobkowych.
§  7.
1.
Składkę za ubezpieczenie w pełnym zakresie samochodu osobowego obniża się w danym roku:
1)
o 20%, jeżeli tak ubezpieczonym samochodem osobowym jego posiadacz lub upoważniony kierowca w ciągu ostatnich dwóch kolejnych lat kalendarzowych nie spowodował wypadku, w związku z którym wypłacono odszkodowanie z ubezpieczenia OC lub AC,
2)
o 30%, jeżeli tak ubezpieczonym samochodem osobowym jego posiadacz lub upoważniony kierowca w ciągu ostatnich czterech kolejnych lat kalendarzowych nie spowodował wypadku, w związku z którym wypłacono odszkodowanie z ubezpieczenia OC lub AC.
2.
Obniżki składki nie stosuje się w ubezpieczeniu ustawowym samochodów osobowych objętych ograniczonym zakresem ubezpieczenia (OC, NW).
3.
Posiadacz samochodu osobowego zachowuje uprawnienie do obniżenia składki, o której mowa w ust. 1, jeżeli przerwa w posiadaniu samochodu osobowego ubezpieczonego w pełnym zakresie nie jest dłuższa niż 12 miesięcy; okres przerwy liczy się od miesiąca następującego po miesiącu, w którym pojazd został zbyty lub wyrejestrowany.
4.
Posiadaczowi samochodu osobowego, który nabył uprawnienie do obniżki składki, obniżka ta przysługuje w opłacie składki za ubezpieczenie wszystkich posiadanych samochodów osobowych ubezpieczonych w pełnym zakresie.
5.
Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio przy utracie uprawnień do obniżki składki w razie spowodowania wypadku, w związku z którym wypłacono odszkodowanie z ubezpieczenia OC lub AC.
6.
W razie rezygnacji z ubezpieczenia ustawowego autocasco, posiadacz samochodu osobowego nabywa ponownie uprawnienie do obniżki składki po upływie kolejnych dwóch (czterech) lat kalendarzowych ubezpieczenia tego samochodu w pełnym zakresie (OC, NW, AC), jeżeli w tym okresie nie spowodował wypadku, w związku z którym wypłacono odszkodowanie z ubezpieczenia OC lub AC.
§  8.
1.
Jeżeli posiadaczowi pojazdu przysługują obniżki z różnych tytułów, obniżki te oblicza się kolejno, a ich łączna kwota nie może przekraczać 70% składki taryfowej.
2.
Składkę zaokrągla się do 10 zł w ten sposób, że końcówki do 5 zł pomija się, a końcówki przekraczające 5 zł zaokrągla się w górę do pełnych 10 zł.
§  9.
1.
Posiadacz pojazdu opłaca składkę za dany rok kalendarzowy w terminie do dnia 31 marca. W razie rezygnacji z ubezpieczenia ustawowego AC, posiadacz pojazdu opłaca składkę za ograniczony zakres ubezpieczenia (OC, NW) w terminie do dnia 31 stycznia danego roku kalendarzowego.
2.
Posiadacz pojazdu objętego ubezpieczeniem w pełnym zakresie może dokonać opłaty składki w dwóch równych ratach, płatnych w terminie do 31 marca i 30 września danego roku.
3.
Jeżeli posiadacz rejestruje pojazd mechaniczny po upływie terminów określonych w ust. 1, jest obowiązany opłacić składkę nie później niż w chwili rejestracji pojazdu.
4.
W razie nieopłacenia składki w wyznaczonym terminie, pobiera się od należnej składki odsetki za zwłokę według zasad i w wysokości określonych w przepisach o zobowiązaniach podatkowych.
5.
O zbyciu lub wycofaniu pojazdu z ruchu jego posiadacz jest obowiązany zawiadomić właściwą dla miejsca zamieszkania jednostkę organizacyjną zakładu ubezpieczeń.
§  10.
Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 1984 r. w sprawie taryfy składek za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne pojazdów mechanicznych osób fizycznych i jednostek gospodarki nie uspołecznionej (Dz. U. Nr 60, poz. 310).
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1987 r.

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1986.44.219

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Taryfa składek za ubezpieczenie ustawowe komunikacyjne pojazdów mechanicznych osób fizycznych i jednostek gospodarki nie uspołecznionej.
Data aktu: 11/12/1986
Data ogłoszenia: 24/12/1986
Data wejścia w życie: 01/01/1987