Szczegółowe zasady tworzenia oraz gospodarowania środkami centralnych funduszów na rozwój nauki i techniki.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 7 kwietnia 1986 r.
w sprawie szczegółowych zasad tworzenia oraz gospodarowania środkami centralnych funduszów na rozwój nauki i techniki.

Na podstawie art. 6 oraz art. 13 ust. 5 ustawy z dnia 23 grudnia 1985 r. o centralnych funduszach rozwoju nauki i techniki (Dz. U. Nr 59, poz. 297) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne.

§  1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 23 grudnia 1985 r. o centralnych funduszach rozwoju nauki i techniki (Dz. U. Nr 59, poz. 297),
2)
programach - rozumie się przez to kompleksy zagadnień społecznych, przyrodniczych lub technicznych, wymagających rozwiązania w drodze prac badawczo-rozwojowych zmierzających do osiągnięcia określonego celu praktycznego lub poznawczego,
3)
działalności ogólnotechnicznej - rozumie się przez to prace dotyczące normalizacji, unifikacji i typizacji, wzornictwa przemysłowego, informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej, wynalazczości i ochrony własności przemysłowej, szkolenia i dokształcania kadr, oceny jakości, popularyzacji osiągnięć nauki i techniki oraz innych funkcji związanych z rozwojem nauki i techniki lub postępem organizacyjno-ekonomicznym,
4)
ministrach i ministerstwach - rozumie się przez to także kierowników urzędów centralnych i urzędy centralne oraz Sekretarza Naukowego Polskiej Akademii Nauk,
5)
organie nadzorującym - rozumie się przez to organ administracji państwowej, któremu powierzono nadzór nad realizacją programu,
6)
generalnym wykonawcy - rozumie się przez to jednostkę organizacyjną, której powierzono koordynację całości prac związanych z wykonywaniem programu, w tym także jednostkę koordynującą centralny program badań podstawowych,
7)
umowie generalnej - rozumie się przez to umowę o realizację programu lub umowę o realizację zamówienia rządowego z zakresu rozwoju nauki i techniki,
8)
Komitecie - rozumie się przez to Komitet do Spraw Nauki i Postępu Technicznego przy Radzie Ministrów,
9)
Urzędzie - rozumie się przez to Urząd Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń.

Rozdział  2

Centralny Fundusz Rozwoju Nauki i Techniki.

§  2.
1.
Przedsiębiorstwa państwowe dokonują wpłat, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy - w wysokości określanej w narodowych planach społeczno-gospodarczych oraz w centralnych planach rocznych - na posiadany przez Urząd rachunek Centralnego Funduszu Rozwoju Nauki i Techniki. Wpłaty są dokonywane zaliczkowo w ratach kwartalnych w terminie do dnia 20 miesiąca rozpoczynającego kwartał, z tym że przy wpłatach zaliczkowych za II, III i IV kwartał dokonuje się równocześnie rozliczenia za kwartał ubiegły. Rozliczenia wpłat za IV kwartał są dokonywane w terminie przewidzianym do złożenia rocznego sprawozdania finansowego. Ewentualne rozliczenia wyrównawcze powinny nastąpić w ciągu 10 dni po dniu urzędowego stwierdzenia zweryfikowania rocznego sprawozdania finansowego.
2.
Na Fundusz są przekazywane dotacje z budżetu centralnego w wysokości określonej w ustawach budżetowych na kolejne lata, w trybie przewidzianym do wykonywania budżetu państwa.
§  3.
1.
Projekt podziału Centralnego Funduszu Rozwoju Nauki i Techniki na Centralny Fundusz Prac Badawczych i Rozwojowych oraz Centralny Fundusz Wspomagania Wdrożeń opracowuje Minister - Kierownik Urzędu w porozumieniu z Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów oraz z innymi zainteresowanymi ministrami.
2.
Podziału środków Funduszu, o którym mowa w ust. 1, dokonuje Rada Ministrów w uchwale o centralnym planie rocznym.
§  4.
1.
Środki Funduszu są przekazywane sukcesywnie na posiadane przez Urząd odrębne rachunki bankowe:
1)
Centralnego Funduszu Prac Badawczych i Rozwojowych oraz
2)
Centralnego Funduszu Wspomagania Wdrożeń.
2.
Przekazywanie środków Funduszu na rachunki, o których mowa w ust. 1, następuje na podstawie dyspozycji wydawanych przez Ministra - Kierownika Urzędu.

Rozdział  3

Centralny Fundusz Prac Badawczych i Rozwojowych.

§  5.
1.
Dysponentami środków Centralnego Funduszu Prac Badawczych i Rozwojowych są:
1)
w odniesieniu do centralnych programów badań podstawowych - odpowiednio Sekretarz Naukowy Polskiej Akademii Nauk oraz Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego,
2)
w odniesieniu do centralnych programów badawczo-rozwojowych - Minister - Kierownik Urzędu,
3)
w odniesieniu do pozostałych zadań - właściwi ministrowie.
2.
Minister - Kierownik Urzędu przekazuje sukcesywnie środki funduszu dysponentom do wysokości kwot określanych na dany rok przez Prezydium Komitetu.
§  6.
1.
Środki Centralnego Funduszu Prac Badawczych i Rozwojowych przeznacza się na:
1)
przedmiotowe finansowanie planowanych centralnie prac badawczych i rozwojowych o podstawowym znaczeniu dla rozwoju społeczno-gospodarczego kraju, a w szczególności prac objętych:
a)
centralnymi i resortowymi programami badań podstawowych,
b)
centralnymi i resortowymi programami badawczo-rozwojowymi,
c)
zamówieniami rządowymi z zakresu rozwoju nauki i techniki,
d)
działalnością ogólnotechniczną, z wyłączeniem prac, które zgodnie z odrębnymi przepisami są finansowane przez zamawiających z innych źródeł,
2)
finansowanie prac badawczych i rozwojowych realizowanych w ramach międzynarodowej współpracy naukowo-technicznej, objętych centralnymi programami,
3)
dofinansowywanie wybranych wydawnictw z zakresu nauki i techniki,
4)
dofinansowywanie przedsięwzięć postępu naukowo-technicznego, w tym także budowy instalacji doświadczalno-produkcyjnych, podejmowanych przez przedsiębiorstwa państwowe,
5)
finansowanie opracowania analiz, ocen, ekspertyz, prognoz i raportów dotyczących stanu i rozwoju określonej dziedziny nauki i techniki,
6)
finansowanie innych prac badawczych i rozwojowych, w tym także budowy instalacji doświadczalno-produkcyjnych, wykraczających poza możliwości finansowe poszczególnych jednostek gospodarki uspołecznionej.
2.
Środki funduszu przeznacza się także na finansowanie:
1)
nagród za szczególne osiągnięcia w dziedzinie nauki i wdrażania postępu naukowo-technicznego,
2)
stypendiów na rozwiązywanie zadań badawczych, rozwojowych i wdrożeniowych o istotnym znaczeniu dla gospodarki narodowej oraz kosztów ich realizacji.
§  7.
Prace z zakresu działalności ogólnotechnicznej mogą być finansowane ze środków funduszu jako:
1)
zadania opracowywane w ramach innych tematów prac badawczych lub rozwojowych,
2)
odrębne tematy prac badawczych lub rozwojowych,
3)
stała działalność jednostki badawczo-rozwojowej lub placówki naukowej Polskiej Akademii Nauk.
§  8.
1.
Podstawą finansowania określonego programu jest umowa generalna.
2.
Środki funduszu na realizację programu są przyznawane sukcesywnie. Przyznanie środków na realizację kolejnego etapu programu następuje w zależności od oceny rezultatów prac i wykorzystania środków w etapach poprzednich.
§  9.
1.
Uruchamianie środków przeznaczonych na finansowanie określonego etapu programu następuje przez otwarcie generalnemu wykonawcy - na jego wniosek - rachunku wypłat w odpowiednim oddziale banku, na podstawie wydanego przez dysponenta środków funduszu upoważnienia do wykorzystywania środków określonych na dany etap.
2.
Przekazywanie upoważnień, o których mowa w ust. 1 - w odniesieniu do centralnych programów badawczo-rozwojowych - następuje na wniosek organu nadzorującego realizację centralnego programu.
3.
Bank realizuje płatności związane z wykonywanym etapem programu w ciężar rachunku, o którym mowa w ust. 1, do wysokości kwoty określonej na ten etap.
4.
Wypłaty z rachunku, o którym mowa w ust. 1, są refundowane przez bank ze środków zgromadzonych na rachunku dysponenta środków funduszu.
§  10.
Szczegółowe warunki dofinansowywania, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 4, są określane w umowach zawieranych między dysponentem środków funduszu i zainteresowanym przedsiębiorstwem.
§  11.
1.
Podstawą finansowania poszczególnych prac badawczych i rozwojowych realizowanych zarówno w ramach programów, jak i nie objętych programami są umowy.
2.
Wydatkowanie środków funduszu, z wyjątkiem wypadków, o których mowa w § 10, następuje po wykonaniu i odbiorze prac, o których mowa w ust. 1.
3.
Wydatkowanie środków funduszu na zapłatę za wykonanie prac objętych umowami może następować również:
1)
za poszczególne części pracy wyodrębnione w umowie,
2)
okresowo, w uzgodnionych terminach i w granicach uzgodnionej ceny,
3)
łącznie, w odniesieniu do ogółu prac o charakterze jednorodnym i powtarzalnym wykonywanych w umówionym okresie kalendarzowym.
§  12.
1.
Ze środków funduszu, w ramach prac badawczych i rozwojowych, mogą być - bez względu na ich wartość - nabywane lub wytwarzane przedmioty majątkowe, ściśle związane z tematem pracy i niezbędne do jej zrealizowania, a w szczególności:
1)
specjalna aparatura naukowo-badawcza,
2)
prototypy doświadczalne nowych maszyn i urządzeń,
3)
instalacje doświadczalne,
4)
obiekty budownictwa doświadczalnego.

Dotyczy to także finansowania robót budowlano-montażowych związanych z zainstalowaniem tych przedmiotów.

2.
Podstawą do sfinansowania ze środków funduszu przedmiotów majątkowych, o których mowa w ust. 1, ich zagospodarowania po zakończeniu pracy i podziału przychodów w razie sprzedaży jest umowa między dysponentem środków funduszu i wykonawcą pracy.
§  13.
1. 1
(skreślony).
2.
Środki przeznaczone na nagrody przyznawane przez Prezydium Komitetu są wyodrębniane na rachunku środków funduszu będących w dyspozycji Ministra - Kierownika Urzędu.
3.
Środki przeznaczone na nagrody przyznawane przez ministrów są wyodrębniane na rachunkach środków funduszu będących w dyspozycji tych ministrów.
4.
Środki na stypendia, o których mowa w § 6 ust. 2 pkt 2, wyodrębnia się w ramach części środków funduszu pozostającej w dyspozycji Ministra - Kierownika Urzędu.
5.
Szczegółowe zasady gospodarowania środkami funduszu wydzielonymi na nagrody i stypendia zostaną uregulowane odrębnie.
§  14.
1.
Środki funduszu, w granicach dostosowanych do zakresu zadań, mogą być na podstawie umowy powierzane do rozliczenia imiennie określonym pracownikom nauki z przeznaczeniem na finansowanie prowadzonych przez nich lub pod ich kierunkiem prac badawczych i rozwojowych zmierzających do wyznaczonego celu praktycznego lub poznawczego. Pracownik nauki, któremu powierzono środki, przedstawia dysponentowi środków funduszu rezultaty wykonanych prac oraz rozlicza się z powierzonych środków zgodnie z warunkami ustalonymi w umowie.
2.
Na zasadach określonych w ust. 1 środki funduszu mogą być powierzane także twórcom wynalazków na finansowanie pod ich kierunkiem prac mających na celu przygotowanie ich wynalazków do praktycznego wykorzystania.

Rozdział  4

Centralny Fundusz Wspomagania Wdrożeń.

§  15.
1.
Środki Centralnego Funduszu Wspomagania Wdrożeń przeznacza się na zwrotną lub bezzwrotną pomoc finansową dla przedsiębiorstw państwowych, jednostek badawczo-rozwojowych, placówek naukowych Polskiej Akademii Nauk oraz szkół wyższych, polegającą na dofinansowywaniu przedsięwzięć wdrożeniowych:
1)
związanych z realizacją zamówień rządowych z zakresu rozwoju nauki i techniki,
2)
dotyczących innych, szczególnie ważnych przedsięwzięć postępu naukowo-technicznego, w tym również prac związanych z wdrażaniem wynalazków.
2.
Środki funduszu zasilają odpowiednie fundusze jednostek, o których mowa w ust. 1.
3.
Wysokość pomocy finansowej oraz warunki jej udzielania w wypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1, określają umowy generalne, a w wypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 2 - umowy między dysponentem środków funduszu a zainteresowanymi jednostkami.

Rozdział  5

Centralny Fundusz Dewizowy.

§  16.
1.
Wysokość Centralnego Funduszu Dewizowego jest określana w centralnych planach rocznych.
2.
Środki dewizowe funduszu przeznacza się na dofinansowanie, a w szczególnych wypadkach - na całkowite finansowanie importu związanego z programami, zamówieniami rządowymi lub innymi ważnymi przedsięwzięciami z zakresu rozwoju nauki i techniki w trybie ogólnie obowiązującym.
§  17.
1.
Minister - Kierownik Urzędu:
1)
sporządza projekty rocznych wydatków dewizowych na cele, o których mowa w § 16 ust. 2, i przedstawia je do zatwierdzenia Prezydium Komitetu,
2)
upoważnia do wykorzystywania środków dewizowych w określonej wysokości organy nadzorujące, generalnych wykonawców lub inne jednostki realizujące zadania, w ramach kwot zatwierdzonych przez Prezydium Komitetu,
3)
sporządza roczne informacje z gospodarki funduszem i przedstawia je Prezydium Komitetu.
2.
Komitet, na podstawie informacji przedstawionej przez Prezydium Komitetu, dokonuje oceny wykorzystania środków funduszu wraz z oceną wyników realizacji programów, zamówień rządowych i innych przedsięwzięć z zakresu rozwoju nauki i techniki.

Rozdział  6

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  18.
Przedsiębiorstwa państwowe dokonują w 1986 r. wpłat na Centralny Fundusz Rozwoju Nauki i Techniki, o których mowa w § 2 ust. 1, za I i II kwartał w terminie miesiąca od dnia ogłoszenia rozporządzenia.
§  19.
W sprawach nie uregulowanych rozporządzeniem stosuje się odpowiednio przepisy prawa budżetowego o gospodarowaniu funduszami celowymi.
§  20.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i ma zastosowanie do tworzenia i gospodarowania środkami centralnych funduszów na rozwój nauki i techniki od dnia wejścia w życie ustawy.
1 § 13 ust. 1 skreślony przez § 27 rozporządzenia z dnia 19 czerwca 1987 r. w sprawie nagród za szczególne osiągnięcia w dziedzinie nauki i wdrażania postępu naukowo-technicznego oraz stypendiów na rozwiązywanie zadań badawczych, rozwojowych i wdrożeniowych o istotnym znaczeniu dla gospodarki narodowej (Dz.U.87.19.114) z dniem 1 lipca 1987 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024