Wykonanie umów o świadczenie usług pocztowych i telekomunikacyjnych o charakterze powszechnym oraz tryb postępowania reklamacyjnego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŁĄCZNOŚCI
z dnia 21 marca 1986 r.
w sprawie wykonania umów o świadczenie usług pocztowych i telekomunikacyjnych o charakterze powszechnym oraz trybu postępowania reklamacyjnego.

Na podstawie art. 78 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o łączności (Dz. U. Nr 54, poz. 275) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Terminy doręczeń.

§  1.
1.
Doręczenie przesyłki listowej lub przekazu pocztowego, nadanych jako ekspresowe, uważa się za opóźnione, jeżeli nastąpiło później niż:
1)
w pierwszym dniu po dniu nadania:
a)
przesyłki lub przekazu adresowanego do odbiorcy zamieszkałego w tej samej miejscowości, w której zostały nadane (przesyłki i przekazy miejscowe),
b)
przesyłki lub przekazu adresowanego do odbiorcy zamieszkałego w tym samym województwie, w którym zostały nadane, jeżeli nadanie nastąpiło przed godziną 13.00,
2)
w drugim dniu po dniu nadania przesyłki lub przekazu adresowanego do odbiorcy zamieszkałego poza województwem, w którym zostały nadane, jeżeli nadanie nastąpiło przed godziną 13.00.
2.
Doręczenie paczki nadanej jako ekspresowa uważa się za opóźnione, jeżeli nastąpiło później niż:
1)
w pierwszym dniu po dniu nadania paczki adresowanej do odbiorcy zamieszkałego w tej samej miejscowości, w której została nadana, jeżeli nadanie nastąpiło przed godziną 13.00,
2)
w drugim dniu po dniu nadania paczki, nadanej przed godziną 13.00:
a)
w mieście wojewódzkim i adresowanej do odbiorcy zamieszkałego w mieście wojewódzkim położonym w odległości nie większej niż 400 km od miejsca nadania,
b)
adresowanej do odbiorcy zamieszkałego w tym samym województwie, w którym została nadana,
3)
w trzecim dniu po dniu nadania paczki adresowanej do odbiorcy zamieszkałego poza województwem, w którym została nadana.
3.
Za równoczesne z doręczeniem przesyłek i przekazów, o których mowa w ust. 1 i 2, uważa się doręczenie zawiadomienia o ich nadejściu.
4.
Do terminów określonych w ust. 1 i 2 nie wlicza się ustawowych dni wolnych od pracy, jeżeli w tych dniach placówka oddawcza państwowej jednostki organizacyjnej "Polska Poczta, Telegraf i Telefon", zwanej dalej "PPTT", nie otrzymuje ładunku pocztowego lub nie wykonuje służby doręczeń przesyłek ekspresowych danego rodzaju.
5.
Przesyłki i przekazy ekspresowe uważa się za nadane w dniu następnym przed godziną 13.00, jeżeli zostały nadane:
1)
w dni ustawowo wolne od pracy,
2)
po dokonaniu ostatniej w danym dniu planowej wymiany kursem pocztowym.
§  2.
1.
Datę nadania (rok, dzień i godzinę) przesyłek i przekazów, o których mowa w § 1, ustala się na podstawie odcisku datownika jednostki organizacyjnej PPTT umieszczonego na przesyłce lub przekazie.
2.
Jeżeli odcisk datownika jest nieczytelny, za datę nadania uważa się:
1)
dla przesyłek rejestrowanych - datę na odcisku datownika na dowodzie nadania,
2)
dla przesyłek nie rejestrowanych - dzień poprzedzający doręczenie.
3.
Jeżeli przesyłki ostemplowano używając maszyny do frankowania, właściwa jednostka organizacyjna PPTT potwierdza ich nadanie odciskiem datownika, na którego podstawie ustala się datę nadania. W razie braku takiego potwierdzenia, datę nadania ustala się na zasadach określonych w ust. 2.
§  3.
1.
Doręczenie telegraficznego przekazu pocztowego uważa się za opóźnione, jeżeli doręczenie lub powiadomienie o nadejściu przekazu nastąpiło po upływie 8 godzin od jego nadania.
2.
Do terminu określonego w ust. 1 nie wlicza się przerw w służbie kasowej placówki oddawczej.
§  4.
1.
Doręczenie telegramu uważa się za opóźnione, jeżeli doręczenie (przekazanie treści przez telefon lub dalekopisem) albo powiadomienie o nadejściu telegramu nastąpiło po upływie:
1)
dla telegramu "pilnego" - 4 godzin od godziny nadania,
2)
dla telegramu "zwykłego" - 6 godzin od godziny nadania,
3)
dla telegramu "listowego" - 24 godzin od godziny nadania,
4)
dla telegramu o treści życzeniowej - 4 dni od dnia nadania.
2.
Do terminów określonych w ust. 1 nie wlicza się:
1)
przerw w służbie telegraficznej placówki oddawczej, przewidzianych regulaminem pracy tej placówki,
2)
czasu od godziny 22.00 do godziny 6.00 w placówkach pełniących nieprzerwaną służbę telegraficzną - jeżeli telegram nie zawiera wskazówki: "nocą",
3)
czasu od zakończenia trzykrotnej (powtarzanej co 15 minut) nieskutecznej próby telefonicznego połączenia się z adresatem do czasu telefonicznego przekazania treści telegramu adresatowi, jeżeli telegram zawiera wskazówkę: "przekazanie telegramu telefonicznie",
4)
czasu od nadejścia telegramu do placówki doręczającej PPTT do czasu planowego wyjścia doręczyciela z placówki do rejonu doręczeń - jeżeli telegram adresowany jest do adresata zamieszkałego w tzw. zamiejscowym obszarze pocztowym i nie zawiera wskazówki: "doręczenie przez posłańca".

Rozdział  2

Wypadki niedoręczenia przekazu pocztowego lub telegramu.

§  5.
1.
Przekaz pocztowy uważa się za nie doręczony, jeżeli wypłata przekazu lub doręczenie zawiadomienia o jego nadejściu nie nastąpiło w terminie 14 dni od dnia jego nadania.
2.
Telegraficzny przekaz pocztowy uważa się za nie doręczony, jeżeli wypłata przekazu lub doręczenie zawiadamienia o jego nadejściu nie nastąpiło w terminie 6 dni od dnia jego nadania.
§  6.
1.
Telegram uważa się za nie doręczony, jeżeli nie został doręczony, przekazany telefonicznie lub dalekopisem odbiorcy w terminie 6 dni od dnia nadania.
2.
Za doręczenie uznaje się również powiadomienie odbiorcy o nadejściu telegramu.

Rozdział  3

Świadczenia dodatkowe.

§  7.
1.
Przy zlecaniu wykonania podstawowych usług pocztowych określonych w przepisach ordynacji pocztowej klient może zlecić PPTT wykonanie następujących świadczeń dodatkowych:
1)
traktowanie przesyłki listowej jako poleconej,
2)
traktowanie przekazu oraz przesyłek: listowej, listu wartościowego i paczki - jako ekspresowych,
3)
przesłanie w drodze telegraficznej zlecenia wypłaty sumy przekazu,
4)
przewóz przesyłki listowej lub paczki oznaczonym kursem pocztowym (przesyłka dworcowa),
5)
potwierdzenie odbioru przesyłki listowej, listu wartościowego, paczki lub sumy przekazu,
6)
wydanie w lokalu placówki oddawczej przesyłki listowej, listu wartościowego, paczki lub sumy przekazu - adresowanych na poste-restante,
7)
zabezpieczenie przesyłek z podaną wartością: listu wartościowego lub paczki wartościowej odciskami pieczęci na laku lub etykietami samoprzylepnymi.
2.
Odszkodowanie, o którym mowa w art. 73 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o łączności (Dz. U. Nr 54, poz. 275), zwanej dalej "ustawą", nie przysługuje z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania świadczeń dodatkowych, za które PPTT nie pobiera dodatkowych opłat taryfowych, a także świadczeń wymienionych w ust. 1 pkt 4-7.
§  8.
1.
Przy zlecaniu wykonania podstawowych usług telekomunikacyjnych określonych w przepisach ordynacji telekomunikacyjnej klient może zlecić PPTT wykonanie następujących świadczeń dodatkowych:
1)
"rozmowę telefoniczną z uprzedzeniem",
2)
"rozmowę umówioną w rozmównicy publicznej",
3)
"rozmowę z wyszukaniem numeru",
4)
"rozmowę do placówki pocztowo-telekomunikacyjnej",
5)
"rozmowę z wezwaniem do rozmównicy publicznej",
6)
"rozmowę płatną przez wzywanego",
7)
"rozmowę na z góry oznaczoną godzinę",
8)
"połączenie telekopiowe",
9)
"rozmowę abonowaną",
10)
"rozmowę radiotelefoniczną w radiokomunikacji ruchomej lądowej",
11)
"rozmowę radiotelefoniczną w radiokomunikacji ruchomej na morzu i w powietrzu",
12)
"połączenie - echo",
13)
"rozmowę płatną przez abonenta wzywanego z uprzedzeniem",
14)
przyspieszenie przebiegu telegramu ("pilny", "urgent"),
15)
doręczenie telegramu w nocy ("nocą"),
16)
potwierdzenie doręczenia telegramu,
17)
doręczenie telegramu na blankiecie ozdobnym,
18)
doręczenie telegramu przez posłańca,
19)
doręczenie adresatowi dodatkowych odbitek fototelegramu,
20)
przesłanie nadawcy odbitki z otrzymanego negatywu fototelegramu,
21)
doręczenie telegramu do rąk własnych adresata,
22)
odbiór telegramu w lokalu placówki pocztowo-telekomunikacyjnej lub urzędu telekomunikacyjnego oraz jako poste-restante,
23)
przekazanie telegramu adresatowi przez telefon lub dalekopisem,
24)
zatrzymanie radiotelegramu w pogotowiu do przekazania na statek,
25)
doręczenie telegramu w dniu oznaczonym przez nadawcę,
26)
opłacenie odpowiedzi telegraficznej.
2.
Odszkodowanie, o którym mowa w art. 73 ustawy, nie przysługuje z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania świadczeń dodatkowych, za które PPTT nie pobiera dodatkowych opłat taryfowych.

Rozdział  4

Reklamacje.

§  9.
1.
Reklamacją jest zgłoszenie roszczenia o przewidziane w ustawie odszkodowanie z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania przez PPTT usług pocztowych i telekomunikacyjnych o charakterze powszechnym.
2.
Reklamacje wnosi się w formie pisemnej; osoba fizyczna może wnieść reklamację ustnie do protokołu.
3.
Reklamacje dotyczące usług pocztowych zgłaszane osobiście w jednostce organizacyjnej PPTT wnosi się na druku reklamacyjnym PPTT.
§  10.
Reklamacje wnosi się:
1)
jeżeli roszczenie wynika z wykonywania umowy o świadczenie usługi pocztowej - w każdej placówce pocztowo-telekomunikacyjnej,
2)
jeżeli roszczenie wynika z wykonywania umowy o świadczenie usługi telegramowej - w każdej placówce pocztowo-telekomunikacyjnej oraz w jednostce organizacyjnej PPTT wykonującej te usługi,
3)
jeżeli roszczenie wynika z wykonywania innych umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych - w jednostkach telekomunikacyjnych przyjmujących zlecenie lub wykonujących usługę, której reklamacja dotyczy.
§  11.
1.
Jednostka organizacyjna, o której mowa w § 10, przekazuje niezwłocznie przyjętą reklamację jednostce właściwej do jej załatwienia.
2.
Jednostkami organizacyjnymi PPTT, właściwymi do załatwiania reklamacji, są:
1)
jeżeli roszczenie wynika z wykonania umowy o świadczenie usługi pocztowej:
a)
wojewódzkie urzędy poczty,
b)
na terenie województwa stołecznego warszawskiego i katowickiego - rejonowe urzędy poczty,
c)
wykonywanej przez węzłowy urząd przewozu poczty - ta jednostka,
2)
jeżeli roszczenie wynika z wykonania umowy o świadczenie usługi telegramowej:
a)
wojewódzkie urzędy telekomunikacji i wojewódzkie urzędy poczty,
b)
okręgowe urzędy telekomunikacji międzymiastowej,
c)
na terenie województwa stołecznego warszawskiego - rejonowe urzędy poczty,
d)
na terenie województwa katowickiego - rejonowe urzędy poczty, rejonowe urzędy telekomunikacji oraz Okręgowy Urząd Telekomunikacji Międzymiastowej,
3)
jeżeli roszczenie wynika z wykonania innych umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych:
a)
wojewódzkie urzędy telekomunikacji i okręgowe urzędy telekomunikacji międzymiastowej,
b)
na terenie województwa stołecznego warszawskiego - rejonowe urzędy telekomunikacji,
c)
na terenie województwa katowickiego - rejonowe urzędy telekomunikacji i Okręgowy Urząd Telekomunikacji Międzymiastowej,
4)
jeżeli reklamacja dotyczy usługi wykonywanej przez Główny Urząd Telekomunikacji Międzymiastowej - ta jednostka.
§  12.
1.
Reklamacja powinna zawierać:
1)
nazwę albo imię i nazwisko oraz adres reklamującego,
2)
tytuł reklamacji z odpowiednim uzasadnieniem,
3)
kwotę roszczenia, jeżeli reklamacja dotyczy usług pocztowych,
4)
wykaz załączonych dokumentów,
5)
podpis reklamującego.
2.
Do reklamacji powinny być dołączone następujące dokumenty:
1)
do reklamacji z tytułu przewozu przesyłek rejestrowanych - pokwitowanie, dowód nadania,
2)
do reklamacji z tytułu opóźnionego doręczenia ekspresowych przesyłek listowych - opakowanie przesyłki z odciskiem datownika,
3)
do reklamacji z tytułu ubytków lub uszkodzenia - kopię protokołu o stanie przesyłki, jeżeli został sporządzony i wydany,
4)
jeżeli ustawa uzależnia wysokość odszkodowania od wysokości rzeczywiście poniesionej szkody lub wartości rzeczy - dokument uzasadniający wysokość poniesionej szkody (wartość rzeczy).
3.
Przy wnoszeniu reklamacji dopuszcza się okazanie dokumentu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, bez jego załączenia do reklamacji.
§  13.
1.
W przypadku roszczeń dotyczących abonamentu telefonicznego, radiotelefonicznego, teleksowego lub teleinformatycznego za osobę uprawnioną do wniesienia reklamacji uważa się abonenta danej stacji.
2.
Jeżeli z reklamacją występuje inna osoba zamiast uprawnionej z przepisu art. 76 ustawy, do reklamacji dołącza się dokument przelewu albo pełnomocnictwa, w którym określono przedmiot reklamacji.
§  14.
1.
Jeżeli reklamację wniosła osoba nieuprawniona albo reklamacja nie odpowiada warunkom określonym w § 12, jednostka organizacyjna PPTT jest obowiązana w ciągu 14 dni od dnia wniesienia reklamacji zażądać odpowiedniego jej poprawienia lub uzupełnienia w terminie 1 miesiąca od daty doręczenia takiego żądania. Niespełnienie tego żądania w terminie powoduje uznanie reklamacji za nie wniesioną, o czym należy uprzedzić reklamującego.
2.
Jeżeli reklamacja zostanie poprawiona lub uzupełniona w terminie określonym w ust. 1, trzymiesięczny termin, przewidziany do załatwienia reklamacji przez PPTT, liczy się dopiero od dnia jej poprawienia lub uzupełnienia.
§  15.
O wyniku załatwienia reklamacji PPTT zawiadamia reklamującego, podając:
1)
w razie uznania roszczenia - uznaną kwotę oraz termin i sposób przekazania należności,
2)
w razie całkowitego lub częściowego nieuznania roszczenia:
a)
podstawę prawną wraz z uzasadnieniem,
b)
jednostkę organizacyjną PPTT, do której można wnieść odwołanie, oraz informację o prawie dochodzenia roszczeń na drodze postępowania sądowego lub arbitrażowego.
§  16.
Reklamujący może wnieść odwołanie od decyzji:
1)
jednostek organizacyjnych określonych w § 11 ust. 2 pkt 1-3 - do dyrekcji okręgu poczty i telekomunikacji,
2)
jednostki organizacyjnej określonej w § 11 ust. 2 pkt 4 - do Zarządu Służby Telekomunikacyjnej.
§  17.
Jednostki organizacyjne załatwiające reklamację, po jej załatwieniu, zwracają reklamującemu dokumenty, zatrzymując te z nich, na których podstawie uznano roszczenie.
§  18.
1.
Osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej, reklamująca usługi pocztowe, jest obowiązana uiścić od każdej reklamowanej usługi taryfową opłatę reklamacyjną.
2.
Opłata reklamacyjna podlega zwrotowi, gdy w wyniku postępowania reklamacyjnego, sądowego lub arbitrażowego zostanie przyznane odszkodowanie.

Rozdział  5

Przepis końcowy.

§  19.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1986.11.67

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wykonanie umów o świadczenie usług pocztowych i telekomunikacyjnych o charakterze powszechnym oraz tryb postępowania reklamacyjnego.
Data aktu: 21/03/1986
Data ogłoszenia: 12/04/1986
Data wejścia w życie: 12/04/1986